Dalafdaling

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Wij gaan dit jaar van 4 tot 11 feb naar Solden.

Als ik de Pistekaart bekijk zie ik een rode en een zwarte piste richting het dal bij de Gigijoch lopen.
Is deze rode piste te doen voor een beginner of is dit een pittige rode?

Wij verblijven in haus Amaris wat ook op de skies bereikbaar moet zijn. Iemand ervaring met deze accommodatie?

Je weet niet wat je niet weet.

Heel ingewikkeld is die rode niet, dacht ik. Hoewel dat vooral ook afhangt van de sneeuwomstandigheden, je eigen vermoeidheid aan het eind van de dag en hoe druk het is. Hij is niet heel smal en ook niet heel steil. Maar verwacht er wel de nodige buckels aan het eind van de dag, en een heel dorp dat erover naar beneden wil.

Hmm voor een beginner vind ik het zeker geen makkelijke rode piste. Er zitten toch wel een paar smalle en ook steile stukjes in (wel kort, gelukkig) en zoals GiGi al aangeeft kan het richting het einde van de dag behoorlijk vol liggen met buckels. Voor ons (en we zijn geen beginners) was het afgelopen kerst reden om op de Giggijoch de gondel naar beneden te pakken. En dat doen we niet gauw…

Dat zou natuurlijk ook het advies kunnen zijn aan de beginner(s) in je groep.

De accommodatie ken ik verder niet. Ik zie wel in recensies dat die bereikbaarheid op de ski alleen geldt als er voldoende sneeuw ligt. Nu zal dat normaal in februari niet echt een probleem zijn, maar toch. Het ligt niet aan de piste, dus de kans bestaat dat je een stukje moet lopen.

Wat betreft de samenstelling van de groep. Mijn vriendin en ik gaan samen.

Wij hebben best een groot niveau verschil. Voor haar wordt dit haar 2e wintersport. Vorig jaar is zij voor het eerst op wintersport geweest na eerst lessen te hebben gehad op een rolbaan, vervolgens wat dagen naar Winterberg geweest en toen een week naar Gerlos.
Ik vind het altijd wel wat hebben om aan het eind van de dag op je skies de laatste afdaling te voltooien. In Gerlos ging ze ook met de isskogelbahn naar beneden. Aangezien de dalafdaling van Gerlos ook niet altijd een feestje is. Zij zal ook dit jaar weer flink gaan lessen voordat we afreizen naar Solden. De voorpret is inmiddels al begonnen.

Ik was zelf ook nog nooit in Gerlos geweest. Ik vond persoonlijk het gebied allerminst geschikt voor beginners. Een groot aantal verbindingspistes is simpelweg niet te doen voor een beginner. Als ik de pistekaart van Solden bekijk moet dit een stuk beter te doen zijn.

Je weet niet wat je niet weet.

De rode en zwarte piste zijn eigenlijk beide goed te doen .Alleen bij niet voldoende sneeuw is de rode vaak niet helemaal open ,vooral het bovenste stukje vanaf de Giggijoch tot Hoch Solden is dan dicht en moet je de zwarte het eerste stuk nemen ,die is voor een beginner behoorlijk pittig.En aan het eind van de dag zijn ze beide natuurlijk niet al te mooi meer.

De rode afdaling is voor veel mensen wel te doen. De zwarte zou ik je vanwege de ervaring van je vriendin echt afraden.

Heb je misschien al overwogen om met de skibus 2/3 haltes naar de Gaislachkogel te gaan? De blauwe afdaling aan die kant is denk ik een fijner alternatief in jullie situatie.

@ruudsan & @ThomJ bedankt voor jullie tips!

Zijn de blauwe pistes op de Gaislachkogel de meest toegankelijke voor beginners? ik ben nog nooit in Solden geweest.
Als dat zo is, is het zeker een idee om dag 1 hier te starten.
Ik verwacht dat ze met de lessen die ze dit jaar weer krijgt op de rolbaan en de trainingen in Snowworld en Winterberg moeten blauwe pistes geen probleem meer vormen voor haar.

Als ik de pistekaart van heel het gebied bekijk moet het mogelijk zijn tochtjes te maken door het gebied geheel over blauw.

Je weet niet wat je niet weet.

De blauwe 3 en 2 zijn lekkere pistes. Vooral de 2 is heel rustig omdat de drukte echt op de giggijoch ligt en die helemaal aan de andere kant is.

Wil je een goede startpiste voor de 1e dag? Dan raad ik de 6 aan van Gaislach mittelstation naar de langegg. Het is een piste die erg rustig begint en daarna wat uitdagender wordt. Vanaf daar kun je weer naar de Giggijoch, waar ook veel leuke, maar niet heel moeilijke afdalingen te vinden zijn. Je kunt ook terug richting de Gaislach. Alle keus dus.

Lijkt mij dat Sólden niet écht het gebied is voor beginners toch? Er zijn wel eenvoudige pistes, maar niet zo veel als in andere gebieden. Persoonlijk had ik een ander gebied gekozen gezien de ervaring van jouw vriendin.

Piste riderrrrr

Haus Amaris ligt in “See”; daar kun je skiënde bijna komen, maar niet via Gigijoch.
Wel via Gaislach; vervolgens bij de oefenweides onder de sleepliften door steken en dan door… Moet er wel voldoende sneeuw liggen.

Persoonlijk vind ik de dalafdalingen bij Giggijoch einde dag een onwijze rot afdaling voor beginners op sommige momenten; Slush puppie, buckels met als resultaat heeeel veel knoeiende mensen…
Regelmatig einde dag bij de KuckKuck met een blik kijkende op de afdaling om te zien hoeveel mensen er sneuvelen…

Als de sneeuw goed is, is het wel prima te doen.

Verschil tussen rood en zwart? Op sommige stukken is de zwarte inderdaad wat smaller en stijler; echter mijn ervaring is wel dat de zwarte beter te doen is dan de rode in drukke perioden. Veel “knoeiers” gaan toch de rode piste af.

De manier om bij Hoch Solden te komen kun je op 2 manieren doen; 1 de “flessentrekker” door vanaf Giggijoch midden, of je gaat over de kam de rode piste naar beneden.
Bij Hoch Solden komen de pistes bij elkaar.
Dat stuk is prima te doen, waarna er een venijnige bocht komt waar de groepjes mensen te vaak weer stil staan. Hierna volgt de keuze voor rood of zwart… ik zou dus rechtsaf zwart pakken (wat eerst op een simpel bospad lijkt ;-) )

Hier een klein filmpje om een beetje het niveau aan te geven. Dit was vorigjaar in Gerlos aan het einde van haar eerste week.
zoals ik hierboven al zei, zal er weer veel gelest gaan worden. https://www.instagram.com/p/BC0s_0YJaHj/
Ik zal later vandaag nog even reageren op de rest van jullie reacties :)

Je weet niet wat je niet weet.

Dat ziet er best goed uit met zo weinig ervaring! Wel weet ik dat de piste van het filmpje geen lastige piste is. Ik denk dat Sölden voor jullie wel erg geschikt is, want je kan inderdaad erg veel met alleen al blauwe pistes. Op de gletscher liggen ook veel fijne blauwe pistes. De enige rode diet je moet pakken om zo ongeveer overal te komen is de rode 11 van de Giggijoch naar de Langegg. Die is wel wat pittiger dan de blauwe, maar alleen het laatste stuk is daar stijler.

Het advies om de zwarte dalafdaling bij de Giggijoch te pakken ben ik het absoluut niet mee eens. Volgens mij gaan jullie buiten de vakantieperiodes, dus zal het rustiger zijn op andere pistes. Daarnaast is hij wel echt zwart met een reden. Je laten verleiden door de eerste paar honderd meter wil ik voor waarschuwen.

Mijn ervaring met de dalafdaling van Solden is dat ie vrijwel altijd volledig aan vellen is geskied aan het einde van de dag. Wij nemen meestal de zwarte omdat die veel rustiger is en zodoende veel beter blijft. Maar een makkelijke dalafdaling zou ik het niet willen noemen. Bovenste stukkie is ook altijd een drama bij die kom en dat hutje.

[quote
Het advies om de zwarte dalafdaling bij de Giggijoch te pakken ben ik het absoluut niet mee eens. Volgens mij gaan jullie buiten de vakantieperiodes, dus zal het rustiger zijn op andere pistes. Daarnaast is hij wel echt zwart met een reden. Je laten verleiden door de eerste paar honderd meter wil ik voor waarschuwen.[post]ThomJ op 17 okt 2016 10:22[/post][/quote]

Daar ben ik het ook volledig met je over eens; alleen wat Daffie ook schrijft: De zwarte is vele malen rustiger dan het gekrioel van mensen op de rode afdaling… (Voorjaarsvakantie weken) Laat je inderdaad niet verleiden door het eerste gedeelte van de zwarte piste wat je op de splitsing ziet…

Heb zelf echt het idee, wat ik ook wel weer enigszins snap, dat mensen zoiets hebben van: Ik moet en zal, koste wat kost, de dalafdaling een keer maken naar Solden Gigijoch! Maar bedenk dat op drukke en warmere dagen, de dalafdaling een heeeeele pittige tocht kan worden (ongeacht rood of zwart).

De afdaling in Gaislach is veel beter te doen (ondanks dat het smal is), hoewel je daar ook leuke taferelen ziet na de laatste bocht: Het einde is in zicht, overmoed slaat toe “Ik heb de dalafdaling gedaan!”
Maar oooh wat een buckels… De 1 na de ander zie je de lucht in stuiteren :-)

Je hoeft niet naar beneden.
We hebben 2 jaar in Haus Leo gezeten, dat is bij Amaris op de hoek. Je kunt je dag het best starten en afsluiten bij De Philipp / s’Finale. Dat zijn de 2 apres ski-tenten onder aan de piste en lift van sleeplift Innerwald 1.

Start je daar, kun je naar de Gaislach skieën.
Eindig je daar, kun je direct de apres ski in, of 250 meter naar je huisje lopen. Vanaf dat punt gaat er ook een liftje naar het dorp in het dal. Amaris ligt namelijk op hoogte. Dat is best een klim (je zult zien dat er naast de kerk een trap/pad omhoog loopt.).

Edit: daar kom je ook met blauw.

Veel plezier :)

*bericht bewerkt door jdelepper op 17 okt 2016 15:02

@Robbert-010 De blauwe pistes bij de Gaislach zijn niet moeilijk vooral piste 2 is erg leuk en dan gemakkelijk uit te breiden naar de rode 2a piste 8 is ook mooi tussen de bomen maar kan wel eens wat ijzig zijn.De mooiste blauwe vind je op de Gletsjers maar pas op met piste 30 aan het einde van de dag erg druk en vaak ook wat ijzig ,en je moet wat vaart hebben om niet te hoeven prikken aan het eind.Nog een kleine tip ten aanzien van de dal afdalingen ga lekker om een uur of 11 een keer en neem aan het eind van de dag een gondel .

Bedankt weer voor alle tips!

Ik neem mijn aantekeningen boek mee :) Daarnaast wordt er ook altijd heel veel duidelijk op het moment dat je in een gebied aan komt en voor het eerst op verkenning gaat. Maar een beetje voor info is altijd handig. :D

Ga ik daar nog meer mensen treffen in de periode 4 / 11 feb 2017 ?

Je weet niet wat je niet weet.

@thomj gezien dat jij kan zien aan het filmpje op welke piste deze gemaakt is. Neem ik aan dat je ook bekend ben in het Zillertal. Hoe vind je dat beide gebieden zich tot elkaar verhouden. Ik vond zoals ik eerder aangaf het Zillertal absoluut geen beginners gebied. Daarnaast vind ik dat je erg veel in de lift zit en ook de route aanduiding niet top. Wat route aanduiding betreft vind ik een gebied als Valtho echt onovertroffen. Waarbij op ieder bord staat bij welke lift je uit komt als je een bepaalde piste pakt. Hoe vinden jullie dit in Solden?

Je weet niet wat je niet weet.

Dat ziet er best goed uit met zo weinig ervaring! Wel weet ik dat de piste van het filmpje geen lastige piste is. Ik denk dat Sölden voor jullie wel erg geschikt is, want je kan inderdaad erg veel met alleen al blauwe pistes. Op de gletscher liggen ook veel fijne blauwe pistes. De enige rode diet je moet pakken om zo ongeveer overal te komen is de rode 11 van de Giggijoch naar de Langegg. Die is wel wat pittiger dan de blauwe, maar alleen het laatste stuk is daar stijler.

Het advies om de zwarte dalafdaling bij de Giggijoch te pakken ben ik het absoluut niet mee eens. Volgens mij gaan jullie buiten de vakantieperiodes, dus zal het rustiger zijn op andere pistes. Daarnaast is hij wel echt zwart met een reden. Je laten verleiden door de eerste paar honderd meter wil ik voor waarschuwen.

ThomJ op 17 okt 2016 10:22

Als ik naar de pistekaart kijk moet je de rode 11 kunnen omzeilen door de blauwe 23 te pakken. Maar het doel blijft om vooraf dusdanig te trainen dat zowel blauw als rood te doen moeten zijn. Maar ik als ik mij verplaats in een beginnen er is het fijn eigenlijk het hele gebied door te kunnen op b.v. Dag 1 zonder het jezelf te moeilijk te maken ??

Je weet niet wat je niet weet.

Als ik het goed zie is dat filmpje op de pistes van Gerlos gemaakt bij de Ebenfeld Xpress. Het Zillertal is wat langgerekter, waardoor de overgang naar een ander skigebieddeel soms best even duurt. Vooral tussen Zell en Gerlos zit je behoorlijk lang in die oude lift. Vooral in Gerlos zelf heb je maar weinig variatie, dus ga je sneller op verkenning in andere stukken. In de Zillertal Arena heb je ook weinig keuze voor verbindingspistes. Je moet bijvoorbeeld de zwarte 36 langs de prölleralm nemen om naar Königsleiten te kunnen.

In Sölden zijn die pistes minder lastig. Het enige wat je niet blauw kan doen is dus de directe overgang van giggijoch naar gaislach en de dalafdalingen giggijoch. De enige plek waar je langer in de lift zit is richting de gletscher, met kortere pistes en veel liften. Dat is alleen wel de moeite waard want in het winterseizoen is de gletscher altijd lekker rustig en geweldig van kwaliteit.

Je wil de 11 overslaan door de 23 te pakken en dan via de gletscherstrasse (piste 30) terug te gaan? Dat kan natuurlijk. Ik probeer zelf ook te denken hoe zwaar die 11 zou zijn met weinig ervaring haha.

Qua bording is het ook duidelijk. Als je op een punt komt waar je naar een ander stuk van bet gebied kan staat dat altijd duidelijk aamgegeven.

Vorig jaar met de kerst waren wij in Haus Amaris. Een prima accommodatie om een week te verblijven.

Bij voldoende sneeuw kun je redelijk dichtbij komen via de dalafdaling van de Gaislach, maar “aan de piste” is het echt niet. Toen wij er waren lag er weinig tot geen sneeuw en was het nog een behoorlijke wandeling hetgeen ons deed besluiten de skibus in het vervolg te nemen. Deze stopt overigens voor de accommodatie…

De dalafdalingen van de Gigijoch zijn aan het einde van de dag vaak lastig. Ik vind de rode vaak lastiger omdat deze het meest geskied wordt. Het laatste stukje van de Gaislachafdaling is meestal ook heel lastig. Dit kan echter voorkomen worden door even daarvoor af te buigen naar Haus Amaris…

De rode is niet heel stijl, maar aan het einde van de dag is wel een mierenhoop omdat iedereen daarover naar beneden gaat natuurlijk en dat deed in de week dat wij er waren de piste kwaliteit niet echt veel goeds.

Wij hebben zelf iedere keer voor de zwarte gekozen omdat die minder druk was en minder ‘slecht’ lag maargoed wij zijn geen beginners meer :)

Hey Robert, ik ben 2 maal in Solden geweest en 3x in Gerlos.

Ik denk dat Solden je een hele hoop plezier gaat geven, aan de Gigijochkant de blauwe 13 en 15, prima piste’s, niet te moeilijk, lekker breed!

Op de Rettenbach gletsjer is de blauwe afdaling 32 die overgaat in de 35 een hele mooie!

Op de Rettenbachgletsjer ligt een uitgebreide blauwe (38/39) piste die net zo breed is als de 2 van Brienenoordbruggen bij elkaar, prachtige piste’s om je techniek bij te schaven en jezelf vertrouwen toe te eigenen!

De verbindingspiste tussen Gigijoch en Gaislach (rode 11) is goed te doen als beginner.

De afdaling vanaf de top van de Gaislachkogl (rode 1) is na een dag of 2/ 3 prima te doen, prachtige afdaling, halverwege ( bij de houten afrastering) links aanhouden, dan vermijdt je het steile stuk!

Ik heb zelf ( was mijn 2e skiweek toen) op de 4e dag zelfs de BIG 3 gedaan, ik vond het een hele mooie tocht en zeker voor een beginner niet al te moeilijk.

Voor de rest bij de dal afdaling (gigijoch) gewoon bij de gondel links aanhouden en om de kom heen skieen, dan kom je op het rode stuk ipv de zwarte kom, helemaal onderaan, het allerlaatste stukkie kan pittig zijn bij ijzige conditie’s of opgehoopte buckels

Veel plezier in Solden!

Wij hebben zelf iedere keer voor de zwarte gekozen omdat die minder druk was en minder ‘slecht’ lag maargoed wij zijn geen beginners meer :)

fvanveer op 19 okt 2016 11:41

exact zoals ik het heb ervaren,
de rode dalafdaling is, mits goed geprepareerd, goed voor een beginner te doen, maar aan het eind van de dag is het een mierenhoop. veel mensen die met moeite, maar koste wat het kost naar beneden willen. dit komt de eenvoud van het afdalen niet ten goede.

Ik heb in solden leren skieen, en het 2e jaar deed ik de dalafdaling wel, maar ik was toen een jaar of 12-13, dus geen goed vergelijk.

verder is solden een prachtig gebied voor een beginner met een beetje ervaring! geniet er van!

Addict.

Bedankt allemaal! ik ga met een goed gevuld aantekeningenboek weg.

Zijn der nog meer mensen die in dezelfde week in Solden verblijven en in zijn voor een leuk tochtje door het gebied?

Je weet niet wat je niet weet.

Ik heb weinig toe te voegen aan bovenstaande reacties, het klopt allemaal.

My 5 cents: Sölden heeft (bovenin) veel makkelijke pistes, het deed me soms denken aan de brede Franse tapijtwegen. Ik vond de afdaling naar Gaislach niet al te moeilijk alhoewel het allerlaatste stukje een wat lastige, buckelige haarspeldbocht is. Maar daar ben je uiteindelijk zo voorbij.

Tip: wij verbleven in hotel Valentin, direct naast de Gaislach lift. Een zeer modern hotel, niet met van die oude Oostenrijkse grenen meubelmeuk, en een zeer goede internationale keuken. Kost iets meer maar dan heb je ook echt wat.

*keep cool and relax...*

… Een zeer modern hotel, niet met van die oude Oostenrijkse grenen meubelmeuk, en een zeer goede internationale keuken. Kost iets meer maar dan heb je ook echt wat.

Tja dat zou voor mij juist een reden zijn om NIET naar een dergelijk hotel te gaan… Zo’n hotel met niet oude meubelmeuk heb je in Nederland genoeg en ook al genoeg gezien.
Authentieke Oostenrijkse hotels kies ik liever voor dan hotel Valentin …

Over smaak valt niet te twisten…

*keep cool and relax...*

Vrijdag op zaterdag nacht zullen wij vertrekken naar Solden. net nog even de route bekeken dit lijkt mij de beste en snelste route.
ik vertrek vanuit Zoetermeer. Het weer onderweg zal waarschijnlijk niet fantastisch zijn.

mocht er iemand nog reistips hebben of een aanvulling op deze route alle suggesties zijn welkom.

https://www.google.nl/maps/dir/Rakkersveld,+Zoetermeer/Haus+…

Je weet niet wat je niet weet.

Is inderdaad de snelste route. Onrijden via Bregenz heeft alleen zin bij (stevige) sneeuwval op de Fernpas. Dus onderweg gewoon even het weer in de gaten houden.
Omrijden via Heilbronn om Stuttgart te ontwijken (A6 en dan A7) is ook nuttig bij drukte rond Stuttgart (met evenementen daar wil het nog wel eens vastlopen).

thx voor de tip @hessel ik zie dat omrijden via Helbronn in kilometers amper omrijden is. Daarnaast staan er op het Kaartje bij Stuttgart wat wegwerkzaamheden, dus misschien is het niet onverstandig sowieso deze route te kiezen.

Je weet niet wat je niet weet.

Plaats een reactie