Wat zijn jullie ervaringen met Klösterle?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Klösterle

Hallo, wat zijn jullie ervaringen met het Klostertal? Ik heb een idee om komende winter naar Klösterle (of Wald/ Dalaas) te gaan maar dan (vooral) te gaan skiën in Stuben/Zürs/Lech. Wellicht gaan we half maart dus gedoe met besneeuwde wegen de pas over zal dan een stuk minder zijn. Of zie ik dit verkeerd? Is het een hoop gedoe of valt het wel mee en is het prijsverschil in verblijven in het Klosterdal tov Arlberg een goede reden om iedere dag een stukje te rijden of de bus naar Stuben te nemen? Hebben jullie ook nog tips tav accommodatie? Zoeken een plek voor vijf personen en we zijn meer van een appartement dan van de hotels/pensions.
Alle andere tips of opmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom!

Klosterle heeft een eigen skigebiedje; Sonnenkopf, een betrekkelijk rustig familiegebied waar je je een paar dagen goed kunt vermaken. Zeker met verse sneeuw want veel off piste mogelijkheden.
Het kleine stukje rijden naar Stuben is ook prima te doen, vlakke weg en net als in Zürs en Lech gratis parkeren. Voor de afwisseling naar Lech is ook goed te doen, ook bij sneeuw, ze houden de pas goed schoon. Vanuit Stuben kun je in principe alles op ski’s bereiken (en weer terug) dus een prima vertrekpunt.
Kijk voor acco op de Klosterle website en op Booking, mogelijkheden genoeg.
Het prijsverschil is voor mij in elk geval inderdaad zeker de moeite waard!
http://www.klostertal.travel/ferienorte-region/kloesterle-am…

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 11 dec 2017 12:41

QmaartenQ, bedankt voor je reactie.
Is er in Stuben een (grote) parkeerplaats waar je ‘altijd’ kunt parkeren zoals in Zürs of moet je daar wel soms wel even naar zoeken? Of bedoel je de parkeerplaats bij Alpe Rauz?
Hoe lang doe jij er met de auto over om van Klosterle naar Lech te rijden?
Bedankt!

Weg Klösterle-Lech: ca 30 minuten, via de haarspelden van de Arlbergpas-westzijde en dan de Flexenpas. Optimisme over wegomstandigheden in maart is onterecht, er valt in maart op deze hoogte minstens zoveel sneeuw als in de andere wintermaanden.
Het is op zich goed te doen, maar sneeuwkettingen zijn regelmatig verplicht, ook voor auto’s met winterbanden en 4x4. De Flexenpas is het eerste deel overdekt (galerij), maar daar is het smal en niet heel prettig met tegenliggers, ihb de bussen.
Parkeren in Alpe Rauz is makkelijker dan Stuben.
Voor gunstige accommodatie zou je ook Bregenzerwald of Lechtal kunnen overwegen. (skigebied toegang via Warth-Schröcken)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 11 dec 2017 13:18

Klösterle, naar mijn ervaring, is een klein compact familiegebied, maar met wel fantastische mogelijkheden voor off-piste… daarnaast is klösterle een goedkopere uitvalsbasis voor het peperdure Lech en Sankt Anton

Als er teveel sneeuw ligt, pak je gewoon de lift in Stuben.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 13:20

@DrPhil: de gondel is niet in Stuben, maar in Alpe Rauz.
Tussen Stuben en Alpe Rauz ligt een flinke set haarspeldbochten…

Ja, bedoelde de lift. Al gewijzigd.

De trage, sombere en zeer lange tweezitter in Stuben is wel het laatste wat je wil bij sneeuw

Ik heb een vakantie in Stuben gezeten. Is mij niet opgevallen.
Ik bedoelde eigenlijk: als er sneeuw op de pas ligt. En anders pak je de bus of ski je in het gebied van Klosterle.
Je kunt ook alles te zwart willen zien.

Bedankt voor jullie reacties! Tussentijds resumé:

  • prima alternatief vanwege het prijsverschil
  • Stuben om de hoek en makkelijk bereikbaar met auto of bus
  • Lech kan lastiger zijn door sneeuw icm de vele bochten en eventueel zelfs sneeuwkettingen
  • Parkeren bij Alpe Rauz (opm. kan het natuurlijk wel heel druk zijn nu vorig jaar daar de verbinding met Zürs is gemaakt)

Ben aardig vaak in Arlberg geweest en vond Stuben altijd een heerlijke plek vanwege de rust die dar nog vaak was itt St. Anton. Komende winter gaan de kinderen ook mee en ik overweeg hen op les te doen in Zürs of Lech. Snap dat ik dan met de rijtijd rekening moet houden maar afgezien van dat, vinden jullie dat een goed plan? Mijn overweging om dit te doen is mede gebaseerd op het feit dat mijn vrouw en ik dan zelf makkelijker tochten kunnen maken omdat ophalen in Lech/Zurs makkelijker is dan in Stuben.

Kinderen in Lech op les is nog best een uitdaging: de parkeerplaats is bij de Schlosskopflift, maar de skischoolverzamelplaats is midden in het dorp, bij de Schlegelkopflift/Hotel Arlberg, waar je niet kunt parkeren.
Handigste zal zijn om dan echt vroeg te gaan en met de kids omhoog te gaan met de Schlosskopflift, en dan (geen lift meer nodig) af te dalen naar Lech-centrum
Denk dat er in Zürs niet zoveel kinderklasjes zijn.
Half maart zijn er sowieso weinig (Nederlandse) kinderen, ook in Lech.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 11 dec 2017 14:29

Bedankt voor jullie reacties! Tussentijds resumé:

  • prima alternatief vanwege het prijsverschil
  • Stuben om de hoek en makkelijk bereikbaar met auto of bus
  • Lech kan lastiger zijn door sneeuw icm de vele bochten en eventueel zelfs sneeuwkettingen
  • Parkeren bij Alpe Rauz (opm. kan het natuurlijk wel heel druk zijn nu vorig jaar daar de verbinding met Zürs is gemaakt)

Ben aardig vaak in Arlberg geweest en vond Stuben altijd een heerlijke plek vanwege de rust die dar nog vaak was itt St. Anton. Komende winter gaan de kinderen ook mee en ik overweeg hen op les te doen in Zürs of Lech. Snap dat ik dan met de rijtijd rekening moet houden maar afgezien van dat, vinden jullie dat een goed plan? Mijn overweging om dit te doen is mede gebaseerd op het feit dat mijn vrouw en ik dan zelf makkelijker tochten kunnen maken omdat ophalen in Lech/Zurs makkelijker is dan in Stuben.

kapitein op 11 dec 2017 13:34

Nou begrijp ik het niet meer.
Dan moet je elke dag de pas over.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 14:12

Ik zou overwegen om ze op les te doen in Klosterle/Sonnenkopf.
Veel rustiger en best ideale pistes voor beginners.
Nu de nieuwe verbindingslift er is in Stuben, zijn de parkeerplaatsen rustiger.
Veel mensen hoeven niet meer met de auto omdat ze op ski’s het hele gebied bestrijken.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 11 dec 2017 14:19

Ik zeg: Warth!

Ik ben vorig jaar in Warth geweest tijdens een tocht en vond het inderdaad een mooi gebied, zeker met/voor kinderen en zal deze optie ook meenemen. De verbinding met Lech vind ik niet helemaal ideaalwant kost nog aardig wat tijd.

Skiles in Sonnenkopf heb ik ook overwogen maar dan wil dat ook zeggen dat mijn vrouw en ik ook gebonden zijn aan dat gebied aangezien we de kinderen weer op tijd moeten ophalen.

Iemand ervaringen met skischolen in Stuben, Zürs of Warth? Ik mag aannemen dat dit goede skischolen zijn waar

skischool in Zürs is voornamelijk privé-les. En zoals gezegd komen er weinig kinderen in Zürs. En dan van het verwende slag, zeg maar.
Alle Arlberg-skischolen behoren tot de beste van Oostenrijk.

Voor wat jij zoekt -gunstige acco, kinderen op les en gemakkelijke toegang tot groot skigebied- is Warth echt de beste optie.
De nieuwe lift Stuben-Zürs is ook best omslachtig, en ook lift-lift verbinding, geen piste

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 11 dec 2017 14:52

Wunderkammer, die lift van Stuben richting Zürs is inderdaad omslachtig en kan ook heel druk zijn, weet ik uit ervaring.
Warth is voor mij zeker ook een optie alleen is het best een heisa om daar weg te komen richting Lech. Terug is wat makkelijker te doen, volgens mij.
Overal zal het qua (Nederlandse) kinderen minimaal zijn maar dat s nou eenmaal zo als je buiten de schoolvakanties gaat. In de Hollandse dorpen als Gerlos en Saalbach is het geen probleem om een (beetje) Nederlands sprekende leraar of lerares te krijgen maar in Arlberg is dat wel iets lastiger. Voordeel van Arlberg is wel weer dat het niveau erg hoog ligt en dat is in veel andere dorpen vaak nog afwachten, zeker in het hoogseizoen wanneer klasjes vol worden gepompt met kinderen.

Andere optie is natuurlijk Klostertal en skiles in Stuben.

Wunderkammer, die lift van Stuben richting Zürs is inderdaad omslachtig en kan ook heel druk zijn, weet ik uit ervaring.
Warth is voor mij zeker ook een optie alleen is het best een heisa om daar weg te komen richting Lech. Terug is wat makkelijker te doen, volgens mij.
Overal zal het qua (Nederlandse) kinderen minimaal zijn maar dat s nou eenmaal zo als je buiten de schoolvakanties gaat. In de Hollandse dorpen als Gerlos en Saalbach is het geen probleem om een (beetje) Nederlands sprekende leraar of lerares te krijgen maar in Arlberg is dat wel iets lastiger. Voordeel van Arlberg is wel weer dat het niveau erg hoog ligt en dat is in veel andere dorpen vaak nog afwachten, zeker in het hoogseizoen wanneer klasjes vol worden gepompt met kinderen.

Andere optie is natuurlijk Klostertal en skiles in Stuben.

kapitein op 11 dec 2017 15:04

Het lechtal als alternatief is zeker een goede mogelijkheid. Dat zal van reistijd met de wagen ongeveer hetzelfde zijn. De weg wordt altijd goed vrijgehouden. Op 15 jaar nog maar 1x sneeuwkettingen moeten leggen.

Als je warth door rijdt en nog 5 minuutjes verder dan kan je parkeren op een grote parking. Als je de kinderen hier aan salober op skischool doet kan je makkelijk naar Lech. De saloberlift naar boven en dan via de rode 8 naar de auenfeldjet. Terugkomen via de auenfeldjet, stukje skiën tot aan de sonnenjet en dan via de blauwe 4 naar beneden.

*bericht bewerkt door GeensMaarten op 11 dec 2017 15:13

Warth heeft nieuw dit jaar een korte gondel (‘Dorfbahn’) die het dorp verbindt met de grote stoeltjeslift.
Of heel goed zoeken in Lech, er zitten ook meer betaalbare appartementen tussen.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 11 dec 2017 15:36

Wunderkammer, ik heb aardig gezocht maar kon niet echt iets vinden. Heb jij voor mij een paar namen van enigszins te betalen accommodaties in Lech?

Wat voor prijs zoek je? Zie dat het toch snel rond 1500 euro voor 4 personen een week zit
Haus Bickel was altijd gunstig, maar zie dat zij gerenoveerd hebben en prijzen omhoog gegooid. ;-(

Je kunt ook overwegen om naar Damüls te gaan.
Je moet toch een compromis sluiten v.w. de kinderen.
Gebied is prima voor les aan je kinderen en je kunt zelf heel behoorlijk skiën met +/- 100 km piste.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga het verder uitpluizen.
Tips en opmerkingen blijven altijd welkom.

Hi,
Vlak bij Klösterle ligt het Silvretta Montafon gebied.
Letterlijk, aan de overkant van bergtoppen, al moet je wel even langs Bludenz omrijden. Geen pas over, alles vlak.

Plaats een reactie