Spitzingsee 24-12-'13

Dit onderwerp gaat over de bestemming Spitzingsee - Tegernsee

Spitzingsee 24-12-'13: Steengoed!

null

Een speciale dag vandaag: De eerste skidag van mijn eerste skivakantie dit seizoen dit keer niet in Oostenrijk, maar voor het eerst in de Duitse Alpen.
Aangezien we ook dit jaar weer een week naar het Zillertal gingen, rijden we zoals altijd weer langs de Tegernsee. Toen kwamen we op het idee om een paar dagen eerder te gaan.Het skigebiedje Spitzingsee-Tegernsee stond al langer op mijn to-do-list, ideaal dus voor een eerste dag skiën! Na wat zoeken op internet hadden we al snel een pensionnetje gevonden voor 2 nachten in Bad Wiessee aan de Tegernsee. Vanuit de Bad Wiessee is het ongeveer een kwartier rijden naar het Talstation van de Suttenbahn. Deze brengt je binnen paar minuten omhoog naar het hoofdgebied van Spitzingsee. Deze rit naar de Suttenbahn kost wel 2 euro, maarja, omrijden via de Spitzingsattel duurt wel weer 20 minuten langer.

Foto’s aanklikken voor betere kwaliteit

Pistekaart + open/gesloten liften:

null

Helaas was het Taubenstein gedeelte compleet gesloten door sneeuwgebrek. Alleen de gondel was open voor de wandelaars boven.

Site skigebied:
http://www.alpenbahnen-spitzingsee.de/

Prijs skipas:
Dagpas = €32,-
5-uurspas = €29,-

Weer/Temperatuur:
Al vroeg in de ochtend heel warm door de föhn. Een groot voordeel vandaag is dat dit skigebied een vrij lage ligging heeft (900-1600 meter) waardoor de liften niet zo snel sluiten bij een föhnstorm. Terwijl er 's ochtends nog een strakblauwe lucht was, kwam er in de loop van de middag steeds meer sluierbewolking wat zorgde voor een waterig zonnetje de rest van de dag.
De temperaturen waren veel te hoog voor de tijd van het jaar.
Dal: 7°C tot 11°C
Berg: 3°C tot 6°C

Sneeuwcondities:
Heel veel stenen op de pistes vandaag. Het skigebied heeft dringend een flinke laag sneeuw nodig om er voor te zorgen dat deze stenen verdwijnen. Op sommige pistes was het zo erg dat je moest slalommen tussen de stenen.
Het Taubenstein gedeelte was compleet dicht voor skiërs omdat ze hier geen besneeuwingsinstallaties hebben staan. Door de geringe sneeuwval van de afgelopen tijd en het warme weer lag er echt te weinig sneeuw om daar iets open te doen. Ook de Rosskopfbahn moest eigenlijk dicht, deze was echter gewoon open voor de Rosskopf-Abfahrt. Het eerste gedeelte van de afdaling ligt op een kam waar alle sneeuw was weggeblazen. Midden op de piste stond er een hek omdat er vanaf dat punt gewoon geen sneeuw meer lag. Bijzonder dat deze lift + afdaling nog open was.
Niet alleen op de pistes lag er weinig sneeuw, maar ook de liftsporen begonnen op sommige plekken toch echt dun te worden.

Wachttijden:
De hele dag opmerkelijk rustig voor in het hoofdseizoen. Ook in het hoofdseizoen kan het hier heel druk zijn met dagjesmensen uit o.a. München. Gelukkig viel het erg mee en bleven de wachttijden beperkt tot maximaal 2 minuten onder aan de Stümpflingbahn. Bij de rest van de liften kon je meestal meteen instappen of moest je 2 à 3 stoeltjes/ankers wachten.

Beste piste:
Nordhang

Slechtste piste:
Roßkopf-abfahrt door sneeuwgebrek

+/-:

  • pistecondities ondanks heftige föhn
  • Nordhang
  • Uitzicht op veel bekende bergen/skigebieden/München
  • Warm
  • Veel stenen op de pistes
  • Taubenstein gesloten
  • Grünsee-Abfahrt gesloten

Skiline:

null

GPS:

gemiddelde snelheid incl. liften: 17 km/h
maximale snelheid: 60 km/h
Hoogste punt: 1559 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 4953m
Aantal liftfahrten: 19

Nu het belangrijkste, de foto’s :) Door een klein probleempje heb ik voor 12:00u geen foto’s kunnen maken, gelukkig had ik daarna nog tijd genoeg:

null

^Kurvenlift

null

^Een hele bijzondere lift deze Kurvenlift met 2 bochten er in.

null

^Kruising van de Kurvenlift met de Dreitannenhang

null

^De 2de bocht

null

^Boven aangekomen bij de Osthang-Alm. Rechts kun je meteen de Osthang sleeplift nemen.

null

^Stümpfling afdaling met uitzicht op het Taubenstein gedeelte

null

^De bevroren Spitzingsee

null

^Splitsing van de Stümpfling Talabfahrt en de Kurvenlift-Talabfahrt met daarachter de Spitzingsattel

null

^Hier bij de Kurvenlift-Talabfahrt veel stenen over de hele breedte van de piste

null

^Taubensteinbahn zoom

null

^Variant van de Stümpfling Talabfahrt, tja…

null

^Een sprong naar het belangrijkste knooppunt van het skigebied. Hier kan het op drukke dagen echt krap worden.

null

^Suttenbahn

null

^De bijna kale Roßkopf

null

^De kom bij de Firstalmen en de Nordhanglift

null

^Uitzicht op de Brecherspitze (rechts). Op die helling stond tot 1997 de Brecherspitzlift.

null

^Uitzicht op de Wallberg (Tegernsee)

null

^Actiefoto op de Nordhang, heerlijke piste maar helaas ook hier nogal wat stenen.

null

^ :(

null

^Ze liggen overal…

null

^Onder aan de Nordhanglift, kort maar een super piste!

null

^Heerlijk :)

null

null

^Nordhang met de Untere Firstalm

null

^ :D

null

^Genoeg Nordhang, over naar de Stümpflingbahn

null

^Onderste gedeelte van de Stümpfling Talabfahrt

null

^De variant, een wonder dat ik hier geen stenen geraakt heb!

null

^Valepperalmlift vanuit de Stümpflingbahn. Normaal wat drukker wanneer de Grünseeabfahrt geopend is, nu was er niets te doen.

null

null

^Bergstation Kurvenlift en Talstation Osthanglift vanuit de Stümpflingbahn.

null

^Het bovenste gedeelte van de Stümpflingbahn

null

^De gesloten Osthang

null

^Het bovenste gedeelte van de Stümpfling Abfahrt

null

^De korte maar steile Roßkopfbahn

null

^De gesloten Grünsee-abfahrt met uitzicht op het complete Taubenstein gebied.

null

null

^Taubenstein

null

^Roßkopf, hierboven was het flink aan het waaien.

null

^Guffertspitze bij Steinberg am Rofan

null

^In de verte is ook het Karwendelgebergte te zien

null

^Ook München is heel goed zichtbaar!

null

^Stümpfling vanaf de Roßkopf

null

^Links achter de Wilden Kaiser, in het midden de Kitzbüheler Horn

null

^Ook de Ahornspitze (Mayrhofen, Zillertal) is goed zichtbaar

null

null

^Hard werken op de Sutten-Talabfahrt, overal papsneeuwbuckels.

null

null

null

^Suttenbahn + afdaling

Conclusie:
Het was een fantastische eerste skidag in Spitzingsee. Ik vind persoonlijk dit gebied heerlijk. Het heeft veel mooie afdalingen door de bossen en een paar mooie sleepliften. Bovendien zijn er ook nog 3 stoeltjesliften waardoor je niet de hele tijd in een sleeplift hoeft te staan wat meestal het geval is in een Duits skigebied.
Helaas waren de sneeuwcondities slecht vandaag. Hierdoor wil ik nog een keer graag terugkomen zodat ik nog een beter beeld krijg hoe het hier is in hartje winter.
Voor de echte kilometervreter is dit niet het gebied waar je moet zijn, maar dat geldt volgens mij voor bijna alle gebieden in Duitsland. Normaal ben ik ook vaak van het kilometers maken, maar in skigebieden zoals deze vind ik het niet erg om wat langer in de lift te zitten. Het is heel anders skiën dan een dagje in een skigebied zoals Hochzillertal of Mayrhofen, maar net zo leuk!

Voor gezinnen met kleine kinderen is het een prima gebied. Het gebied heeft een kidspark waar kinderen rustig skiën kunnen leren op een leuke manier. Bijna alle pistes zijn goed te doen voor beginners en lichtgevorderden. Voor de echte gevorderden is er de Roßkopf met 2 steile pistes. Helaas is de zwarte Grünsee-abfahrt wel snel dicht omdat deze geheel op een zuidoost-helling ligt.

Leuk verslag hoor, jammer alleen dat er niet heeeel veel sneeuw lag :p
Ga je ook nog een verslag maken n de andere bezochte gebieden?
Foto’s zijn trouwens ook mooi !

Gang is alles

Wat een ontzettend leuk verslag :)

30 jaar geleden heb ik hier mijn eerste skiles [6 jaar] gehad en toen zijn we er elk jaar geweest [12 jaar achter elkaar] met een hele grote groep mensen [30 man]. Er is totaal niets veranderd, de sleepliften zijn er nog steeds en in dezelfde staat ;)

Mijn favoriete piste was de Dreitannen afdaling. Toentertijd moest je dan halverwege de Kurvenlift uitstappen

Nu ik zelf kinderen heb, twijfel ik om hier de komende jaren te gaan skiën [tijdens de Krokus] maar dan moet er wel meer sneeuw vallen. Wij hebben in die 12 jaar, 1 jaar gehad dat we een dag thuis moesten blijven vanwege het tekort aan sneeuw.

Erg leuke foto’s!

Goed werk. Bedankt voor dit mooie verslag. Ben benieuwd hoe je ski’ er uit zagen na zoveel gesteente!

goed bericht. Volgens mij zat je nog op goede moment daar. Ik denk dat het 1 week later een stuk beroerder was.

Op de webcam van het talstation stond deze ochtend een behoorlijke rij mensen te wachten.

Op de pisteplan staat geheel links een rode piste 11. Waar komt deze vandaan ?

May the ski force be with you !!

@Jesper:
Ja ik zal er nog wel een paar maken ja, vanmiddag kan ik weer beginnen aan de volgende ;)
@Mart2:
Leuk om te horen! De Dreitannen afdaling is inderdaad een mooie piste met het laatste stukje door het bos, helaas was de Dreitannenlift op die dag gesloten.
Ik denk dat de sneeuw met krokus wel goed zal zijn, kerst is altijd een beetje riskant in zo’n lage skigebieden.
@Maliviski:
Dankje, ik zal proberen nog een keer een foto te plaatsen van m’n ski’s, ze zien er echt beroerd uit…
@CJAHulskamp:
Klopt! En ook een stuk drukker inderdaad, ik zie het nu ook op de webcam!

null

dit is de volledige pisteplan inclusief het aparte Taubenstein gedeelte

Leuk hoor :)

Mooi verslag. Ook bij mij staat dit gebied nog op een to-do lijstje.
Wel schrikbarend als ik zie wat zij nog geopend hebben, in combinatie met de sneeuwkwaliteit. Dat zou echt niet mogen zeg!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Prachtig verslag doe zo voort!

No sweat no glory

Mooi verslag! Veel informatie en mooie foto’s :D

Breast board ever!

Mooi, overzichtelijk en informatief verslag zeg!
Heerlijke foto’s, maar (buiten de lange schaduwen) lijkt het wel een dag in de lente, na een winter met weinig sneeuw… :( Dat is wel jammer. Echter maakte het zonnetje volgens mij veel goed? Beter dan 15 graden en regen;p
En wat je zegt: Die paar gesloten pistes en de mindere sneeuwkwaliteit tijdens jou bezoek zijn een goed excuus om dit gebied snel nog een keer te bezoeken.
Ik wil dit gebied ook echt graag een keer aandoen!

Nu is het wachten op de volgende verslagen van je andere skidagen! Ik kijk er naar uit!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mooi man!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Hee, wat toevallig, ik was er ook die dag! en ik sta ook nog een paar keer op je foto’s. Mooi verslag van een mooie dag!

@Henri. yay

Gang is alles

Alpinforum-style :)

Leuk verslag!

null

^Het bovenste gedeelte van de Stümpflingbahn

volgens mij is iemand onderweg naar boven een zwarte piet verloren :P

leuk verslag

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Henri. Super verslag en mooie foto’s, man!

@Birdheart
Dat is een sneeuwkanon :p. Maar ik snap de werwarring ;)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

bedankt allemaal :)
@Thomas:
Zeker een dagje bezoeken! het is de moeite waard :)
Alleen de Roßkopf mocht echt niet open zijn, de rest was nog wel acceptabel.
@SnowJan:
De zon maakte inderdaad veel goed, gelukkig was het droog, want als er ook nog regen bij kwam, was het echt zooitje op de pistes met die papsneeuw en stenen.

Plaats een reactie