Stubaier Gletscher 23 september 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Stubaier Gletscher

Stubaier Gletscher 23 september 2014:

null

Bijna een half jaar na mijn laatste skidag van het seizoen 13/14 stond ik vandaag weer voor het eerst van dit seizoen op m’n ski’s. Ditmaal weer op de <a href=“https://www.wintersport.nl/skigebieden/stubaiergletscher…”>Stubaier Gletscher</a>. Ik had vandaag nog precies genoeg tijd om even een aantal uur op de latten te staan voordat ik 's middags naar de Nürnberger Hütte zou gaan om daar 3 nachten te blijven.

Pistekaart:

null

Prijs dagpas herfst:
€ 35,70

Weer/Temperatuur:
Prachtig weer vandaag, een heerlijke herfstdag met bijna geen wolken en de hele dag zon. De temperatuur lag in het skigebied nog net onder 0°C.

Sneeuwcondities:
Er lag nog maar een erg dunne laag sneeuw op het gletsjerijs. Sommige stukken waren hard en sommige stukken waren juist weer zacht door een opeenhoping van de nieuwe sneeuw door de wind. Hele andere condities dan in de winter, maar het was nog steeds heerlijk skiën. De pistes die al wat langer in de zon lagen, werden al snel wat zachter.

In een groot deel van het gebied waren ze vandaag aan het besneeuwen. Bij o.a. Fernau, de afdaling naar Gamsgarten en bij het Eisgrat Station stonden de sneeuwkanonnen aan. Erg opvallend, aangezien het de dagen erna warmer werd.

Wachttijden:
Helemaal geen. De echte drukte met de trainingsgroepen komt pas over een tijdje. Nu was het nog erg rustig en hoefden we nergens te wachten.

Beste piste:
Windachferner (6)

Slechtste piste:
Onderste gedeelte van de Daunferner (7)

+/-:

  • Weer
  • Lift- en pisteaanbod voor eind september
  • Een laagje verse sneeuw
  • Wisselende condities, sommige stukken hard, sommige zacht

GPS:
gemiddelde snelheid incl. liften: 16 km/h
maximale snelheid: 74 km/h
Hoogste punt: 3191 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 2457m
Aantal liften: 13
Pistekilometers: 13,67 km

Foto’s:

null

^'s ochtends voor het vertrek in Neustift. Net boven de boomgrens lag er een vers laagje sneeuw.

null

^Mutterbergalm, ook hier was het goed te zien dat er een mooi laagje nieuwe sneeuw ligt.

null

^In de Eisgratbahn. De gondel naar de Gamsgarten draaide ook, maar was niet open.

null

^Zicht op de vier-na-hoogste berg van de Stubaier Alpen, de Ruderhofspitze (3474m)

null

^De Dresdnerhütte ligt nog in de schaduw. Rechtsachter zie je de lift naar Gamsgarten en links de lift naar Eisgrat. Helemaal rechts is ook de afdaling naar het mittelstation te zien (rode 3).

null

^Bijna aangekomen bij het mittelstation

null

^terugblik naar het mittelstation door de bekraste ramen van de gondel

null

^Gamsgartenbahn II

null

^Zoom vanuit de Eisgratbahn II naar de besneeuwing op het onderste gedeelte van de Fernau-afdaling (blauwe 10)

null

^Eisjochferner

null

^Schaufeljochbahn met de geopende piste 1a bij de Eisjoch II sleeplift

null

^Ook hier staan er sneeuwkanonnen aan.

null

^Dalstation Eisgrat II sleeplift

null

^6-CLD/B Eisjoch

null

^Rotadlbahn vanuit de Schaufeljochbahn

null

^Boven aan de Schaufeljochbahn met uitzicht op o.a. de hoogste berg van de Stubaier Alpen, de Zuckerhütl (3507m).

null

^De Gaisskarferner met het funpark nog in zomerslaap

null

^Bergstation Gaisskarferner-SL met het restaurant Jochdohle

null

^Een prachtig uitzicht op de Dolomieten

null

null

^Windachferner

null

^DSB Wildspitz bergstation + bergstation Daunferner I en II sleepliften

null

^Bergstation Windachferner sleeplift met daarachter uitzicht op het skigebied van Sölden

null

null

^Bergstation DSB Wildspitz, het hoogste punt van het skigebied.

null

^Uitzicht op het bergstation van de Eisgratbahn en de Windach sleeplift

null

^Schaufelspitze (3332m)

null

^Bergstation Daunferner sleepliften

null

^Eisgratferner

null

^Sinds vorig jaar hebben ze de verbinding van de DSB Wildspitz naar de Daunferner verlegd. Nu gaat deze langs de rotswand af rechtdoor. Daarvoor maakte je daar een bocht naar rechts.

null

^In de Daunferner II sleeplift

null

^De nog gesloten Daunscharte sleeplift

null

^Aan de onderkant van de afdaling komt er toch veel gletsjerijs door.

null

^Daunferner

null

^Stubaier Wildspitze (3341m)

null

^Bergstation van de 2 Daunferner sleepliften

null

^Daunferner

null

^Eisgrat station

null

^Bergstation Rotadlbahn

null

^Uitzicht op het Stubaital

null

null

^Links de Habicht (3277m)

null

^Verbindingspiste tussen de Daunferner en de Eisgratferner

null

^Eisgratferner met het bergstation van de Schaufeljochbahn, de Eisgratbahn en de Eisgrat II sleeplift. Daarboven is ook het ‘Top of Tirol’-uitzichtspunt te zien

null

^Het onderste gedeelte van de Eisgratferner

null

^Lekker in de poeder in september op de Windachferner :)

null

^Windachferner

null

^Achterin de Wildspitze (3774m) en rechts op de voorgrond het skigebied van Sölden en op de achtergrond het skigebied van Pitztaler Gletscher.

null

^Sölden

null

^Windachferner

null

^Heerlijk zo’n poedersporen maken :)

Helaas was het al weer snel tijd om naar beneden te gaan.

null

^Bijna alles van wat er die nacht gevallen was, was alweer weg.

null

^Fernau

null

^Zomer in het dal

null

Conclusie:
Toch heb ik een mooie ochtend kunnen skiën met prima sneeuwcondities. Zo goed had ik het niet verwacht van tevoren. Het laagje nieuwe sneeuw heeft de pistes veel goed gedaan. Helaas zal het laagje wel weer snel wegsmelten, maar dat is vrij logisch met de vrij sterke zon. Ook met de drukte viel het mee, er was eigenlijk helemaal niets te doen, nergens hoefde je te wachten.

Na het skiën moesten we weer snel wegrijden. We moesten namelijk nog naar de Nürnberger Hütte op bijna 2300 meter. Hier zou ik de komende 3 nachten overnachten. Eenmaal bij de Bsuchalm aangekomen mochten we met de materialseilbahn mee naar boven. Een mooie verrassing. Normaal gezien mogen hier geen gasten mee naar boven. Maar mijn zus werkt er, dus voor ons werd er een uitzondering gemaakt :)

null

^MSB onderste gedeelte

null

^zoom

null

^Dalstation

null

null

^Het past precies

null

null

^Heerlijk 20 minuten genieten van het uitzicht

null

^Bsuchalm

null

null

^Het liftje gaat over een steile wand precies over een watervalletje naar boven.

null

^Vorig jaar hebben ze het liftje verbouwd. Het heeft een dak gekregen en omgebouwd zodat er 2 mensen mee vervoerd kunnen worden.

null

null

^Op zo’n 2000 meter lag er in de schaduw nog wat sneeuwresten van de afgelopen nacht.

null

^Tijdens de liftrit moet er iemand boven staan die alles in de gaten houdt. Net voor een liftpaal staat de lift namelijk automatisch stil. In de buurt van de paal moet men de snelheid zelf regelen.

null

^De liftpaal waar ook meteen een bocht in zit

null

^Blik richting het ‘paradies’ waar ik die dag erna naartoe ben gelopen.

null

null

^Net voor de hut komt er nog een laatste steile rotswand.

null

^De laatste paal voor het bergstation (deze laatste foto’s zijn op een andere dag genomen)

null

^Het uitzicht van de Nürnberger Hütte op het Stubaital met daarachter o.a. de Kalkkögel bij Schlick2000

null

^Bergstation

null

^Bergstation

Ik kan ook nog de andere foto’s van de 2 dagen boven bij de Nürnberger Hütte hier plaatsen als jullie dat willen. Zeker op de 2de dag zitten er wat winterse plaatjes tussen met verse sneeuw ;)

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:59

Die eerste foto: jaloers!

Click. Click. Peace

Nice mooi verslag. Ik denk dat dit mijn afsluiting gaat worden voor aankomend ski jaar !! Waarschijnlijk de eerste week mei.

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp , die trip zeker maken! Het is een erg leuk gebiedje voor een aantal dagen!
@Rogier, helaas ziet het er op die foto wel beter uit dan in het echt. ;) Maar het was in ieder geval beter dan 2 dagen daarvoor, toen was er bijna overal het gletsjerijs zichtbaar…

Ach, na mijn gebroken been en een zomer ben ik zelfs jaloers op gletsjerijs ;-)

Click. Click. Peace

Poging 2: Prachtig hoor @HenriS ! Je hebt geluk gehad!:D
Leuk dat je met die (materiaal)lift naar boven mocht zeg! Super!:o
Trouwens, waar blijven die mooie sneeuwfoto’s van bij de Nürnberger Hütte, want ik wil ze wel zien!;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ziet er heel mooi uit dit! Nog 11 weken, dan ben ik in één van de gebieden waarop jij uitzicht had: Sölden. Ik krijg er steeds meer zin in!

❄️

Mooi verslag ! Het begint stilaan toch ook bij te jeuken.

Dankjewel allemaal :)
@SnowJan, ik zal eens kijken of ik ze er morgen hier op kan zetten

Ziet er echt weer super uit Henri! :)

Maar @Rogier waar moet jij nou jaloers op zijn, jij woont in de Alpen :D

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Leuk verslag. Foto’s zijn super!

Lekker man!!

mooi verslag! lekker veel foto´s! leuk ook die MSB

Certified ski-boy, glijbewijs

Die transportlift is wel een gek ding hoor :D

Gang is alles

Plaats een reactie