Les Sybelles - krokus 2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Ook al is het seizoen nog niet helemaal achter de rug, ben ik al even vooruit aan het kijken. Na een paar jaar Montgenèvre en Galibier-Thabor zou ik graag eens een ander gebied willen opzoeken.

Wat wij zoeken:

  • relatief uitgestrekt skigebied, met een aantal langere pistes (>100km), maar geen mega-gebied nodig
  • in Frankrijk
  • tochten is niet echt nodig: we halen de kinderen ‘s middags op na hun lessen en eten samen in appartement
  • appartement in de buurt van piste
  • beperkte wachttijd (af en toe 10-tal min vind ik nog OK) aan lift is aanvaardbaar, maar natuurlijk geen half uur aan elke belangrijke lift…
  • voor de kinderen: nederlandstalige les is niet nodig, maar wel graag garantie dat er andere nederlandstalige kinderen in de groepjes zijn
    (ESF-niveau van de kinderen: Flocon, 3me étoile, Bronze).

Met bovenstaande kwam ik bij een Sunweb Famfun vakantie in Les Sybelles uit, met appartementen in Saint-Jean-d’Arves.

Wie heeft ervaring met dit dorp?
Is dit qua ligging OK tov de rest van het skigebied?
Eventueel iemand ervaring met het Famfun-concept?

Alvast bedankt!

#wakeupwhereyouwant

Ik ben vorig jaar in dit skigebied geweest in de week van oud en nieuw. Toen waren er geen wachttijden.

Saint Jean is qua locatie niet top voor wat je wil. Echt de uithoek van het skigebied. Het duurt wel even voordat je weg bent uit dat hoekje. Je kan dan veel beter in Saint Sorlin of La Toussuire zitten. Le Corbier kan ook maar dat dorp is n.m.m. verschrikkelijk lelijk.

Famfun zegt me niets. Garantie dat er andere Nederlandse kinderen zijn… geen idee, dat zou je aan de skischool ter plaatsen moeten vragen.

Er is een en ander geïnvesteerd in het gedeelte van St. Jean d’Arves, waardoor je nu nog slechts één stoeltjeslift nodig hebt om al in Le corbier te komen. Dat lijkt me geen belemmering. Twee liften verder sta je al in La Toussuire, dus dat kun je ook nog gemakkelijk bereiken in een ochtendje. Alleen St. Sorlin is in die tijd niet te doen, tenzij je even de auto pakt. Want dan is het maar een stukje. Ik zou dus zeggen dat het prima te doen is!

Garantie op Nederlandstalige kids in de groep zal niemand je kunnen geven. Gezien de week waarin je gaat is de kans wel reeël. Het famfun-concept zegt mij ook niets, maar ik heb dan ook geen kinderen.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

saint francois longchamps/ valmorel …

Famfun werkte vroeger (seizoen 2016-2017) voor de kinderen met eigen initiatoren en niet met ESF (inbreuk op locale wetgeving in Les2Alpes), dus dat zou ik nu zeker navragen bij de sunweb helpdesk (ESF is in mijn ogen een grote meerwaarde qua niveau van instructeurs en zeker qua gebiedskennis). Ik denk wel dat als ze nu standaard met ESF zouden werken, er nog steeds een nederlandstalige begeleider met elk lesje mee zou gaan (niet zeker).

Verder is het een heel leuk concept voor kinderen: famfun = skiles in de voormiddag + mogelijkheid to skitochten of kinderopvang (knutsellen, film, sneeuwmannen maken, sneeuwballengevecht,…) in de namiddag. Op het einde van de skidag is er dan een apres-ski op kindermaat (warme choco / pannenkoeken / hotdogs / …).

Glide on!

St Jean : niet doen wegens te ver
St-Sorlin : niet doen , dorpje stelt niets voor, nog wat oudere liften…

La Toussuire lijkt me een goede optie(zelf NIET geweest, wel onze vriendengroep +++)

Born to run. B.S.

St-Sorlin : niet doen , dorpje stelt niets voor, nog wat oudere liften…

dan58 op 28 mrt 2019 12:47

Al eens naar de pistekaart gekeken? Deze is de afgelopen jaren flink veranderd doordat ook in St. Sorlin zo goed als alle sleepliften vervangen zijn door stoeltjesliften! Ik zie geen problemen op onderstaande kaart…

null

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Bedankt voor alle reacties. Blijkbaar toch nog wat mixed feelings ivm de Saint-Jean, maar als we voor het famfun concept kiezen is er in ieder geval geen keuze wat betreft dorp: sunweb biedt die formule elders in Les Sybelles niet aan.

Had de pistekaart ook al bekeken, en zag daar niet meer sleepliften op dan in veel gelijkaardige gebieden. Kan je ergens een pistekaart vinden met ook de namen van de liften (ipv enkel de nummers)?

#wakeupwhereyouwant

Garantie op Nederlandstalige kids in de groep zal niemand je kunnen geven. Gezien de week waarin je gaat is de kans wel reeël.

Snowy1970 op 28 mrt 2019 10:40

Volgens hun website zou sunweb die garantie wel geven, maar dat ga ik voor de zekerheid nog eens navragen hoe dat juist zit…

#wakeupwhereyouwant

@Snowy1970

kan kloppen want mijn ervaring is van + 10 j.
Maar St Sorlin kan je toch moeilijk een gezellig dorp vinden, niet?

Wij konden toen ook “La Balme” NIET bereiken wegens TEVEEL sneeuw op korte tijd.

Born to run. B.S.

Het gebied rondom Saint Sorlin vind ik persoonlijk het mooist gelegen, maar dit deel is ook het meest afgelegen: De routes richting Le Corbier en La Toussuire zijn echt onhandig. Ik ben twee keer in dit gebied geweest, een keer vanuit Saint Jean en een keer vanuit Le Corbier. Ik heb de verbinding vanuit Saint Jean niet als vervelend ervaren, en die is met de nieuwe stoeltjesliften alleen maar verbeterd! Prima vermaakt beide weken!

Dat klinkt allemaal eerder positief tot nu toe. 🙂

Wat betreft skiles is lessen zonder ESF voor mij sowieso geen optie. We hebben tot nu toe alleen maar goede ervaringen gehad ESF (ondertussen zo’n 7 jaar) en de kwaliteit van de monitor om voor de kinderen en onszelf de juiste basis mee te geven vind ikzelf heel belangrijk!

*bericht bewerkt door T.o.e.r.i.s.t op 31 mrt 2019 08:42

#wakeupwhereyouwant

Ik ben 3x in dit gebied geweest. 1 x in Le Corbier en 2 x in St Sorlin.

Leuk gebied vond ik altijd waar je mooie tochtjes kan maken, weinig wachttijden bij de liften. Sleepliften valt erg mee (behalve boven op de bergkam bij Le Corbier), maar stoeltjesliften zijn zoals vaker in Frankrijk gewoon wat ouder en trager. Mooiste pistes vind je mijns inziens rondom St Sorlin en helemaal rechts op de kaart bij La Toussouire. Pistes bij Le Corbier zijn oke maar heb je na 1 dag wel gezien.

Grote nadeel van St Jean d’Arves en Le Corbier is dat je afhankelijk bent van 1 stoeltjeslift om makkelijk naar La Toussouire te komen. Toen ik in Le Corbier was, was die 9/10 keer dicht. En dan moet je over een bergkam met 3 lange sleepliften. Zodra het enigszins waait gaat dat ook dicht. Dus met slecht weer zaten we wel een paar dagen vast in Le Corbier in die week.

Vanuit St. Jean rijdt er ieder half uur een gratis skibus naar St. Sorlin. Je zit dus niet vast in Le Corbier met slecht weer. En er zijn de laatste jaren behoorlijk veel langzame liften door snelle exemplaren vervangen. Gebied is inmiddels qua liften aardig op niveau.

Vanuit St. Jean rijdt er ieder half uur een gratis skibus naar St. Sorlin. Je zit dus niet vast in Le Corbier met slecht weer. En er zijn de laatste jaren behoorlijk veel langzame liften door snelle exemplaren vervangen. Gebied is inmiddels qua liften aardig op niveau.

Vanuit St. Jean rijdt er ieder half uur een gratis skibus naar St. Sorlin. Je zit dus niet vast in Le Corbier met slecht weer. En er zijn de laatste jaren behoorlijk veel langzame liften door snelle exemplaren vervangen. Gebied is inmiddels qua liften aardig op niveau.

Vanuit St. Jean rijdt er ieder half uur een gratis skibus naar St. Sorlin. Je zit dus niet vast in Le Corbier met slecht weer. En er zijn de laatste jaren behoorlijk veel langzame liften door snelle exemplaren vervangen. Gebied is inmiddels qua liften aardig op niveau.

De sleepliften richting Point d’Ouillon (2 Croix, Torret) worden komende zomer vervangen door moderne stoeltjesliften. In de voorbije 2 jaar zijn ook de oude stoeltjesliften vanuit Saint-Jean en Le Corbier vervangen door snelle 6-persoonsliften.

En vanuit Saint Jean ben je idd sneller in Saint Sorlin met de skibus.

De sleepliften richting Point d’Ouillon (2 Croix, Torret) worden komende zomer vervangen door moderne stoeltjesliften.[/post]

Dat is weer een welkome verbetering! Op de hoofdas is er dan (denk ik) geen enkele sleeplift meer nodig.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

De sleepliften richting Point d’Ouillon (2 Croix, Torret) worden komende zomer vervangen door moderne stoeltjesliften. In de voorbije 2 jaar zijn ook de oude stoeltjesliften vanuit Saint-Jean en Le Corbier vervangen door snelle 6-persoonsliften.

En vanuit Saint Jean ben je idd sneller in Saint Sorlin met de skibus.

woutervdb op 1 apr 2019 15:28

Allebei? Ik dacht enkel de sleepliften van 2 croix, waar een TSF4 met loopband wordt gebouwd deze zomer (2019).

#wakeupwhereyouwant

De sleepliften richting Point d’Ouillon (2 Croix, Torret) worden komende zomer vervangen door moderne stoeltjesliften. In de voorbije 2 jaar zijn ook de oude stoeltjesliften vanuit Saint-Jean en Le Corbier vervangen door snelle 6-persoonsliften.

En vanuit Saint Jean ben je idd sneller in Saint Sorlin met de skibus.

woutervdb op 1 apr 2019 15:28

Allebei? Ik dacht enkel de sleepliften van 2 croix, waar een TSF4 met loopband wordt gebouwd deze zomer (2019).

T.o.e.r.i.s.t op 1 apr 2019 18:51

Had me inderdaad vergist, TSD om de Torret liften te vervangen is voor seizoen 2020-2021

Ook al is het seizoen nog niet helemaal achter de rug, ben ik al even vooruit aan het kijken. Na een paar jaar Montgenèvre en Galibier-Thabor zou ik graag eens een ander gebied willen opzoeken.

Wat wij zoeken:

  • relatief uitgestrekt skigebied, met een aantal langere pistes (>100km), maar geen mega-gebied nodig
  • in Frankrijk
  • tochten is niet echt nodig: we halen de kinderen ‘s middags op na hun lessen en eten samen in appartement
  • appartement in de buurt van piste
  • beperkte wachttijd (af en toe 10-tal min vind ik nog OK) aan lift is aanvaardbaar, maar natuurlijk geen half uur aan elke belangrijke lift…
  • voor de kinderen: nederlandstalige les is niet nodig, maar wel graag garantie dat er andere nederlandstalige kinderen in de groepjes zijn
    (ESF-niveau van de kinderen: Flocon, 3me étoile, Bronze).

Met bovenstaande kwam ik bij een Sunweb Famfun vakantie in Les Sybelles uit, met appartementen in Saint-Jean-d’Arves.

Wie heeft ervaring met dit dorp?
Is dit qua ligging OK tov de rest van het skigebied?
Eventueel iemand ervaring met het Famfun-concept?

Alvast bedankt!

T.o.e.r.i.s.t op 27 mrt 2019 18:18

Het moment om te beslissen is aangebroken: kiezen we voor nog een jaar Montgenèvre of gaan we Saint Jean d’Arves proberen.

  • Montgenèvre: dit kennen we, dus geen gedoe met de weg vinden, inschatten hoe lang een route zal duren etc. Maar uit ervaring weten we ook dat hier relatief lange wachttijden kunnen zijn (oudere liften), zeker in het begin van Krokus (vrije dagen voor Italië). Wel sneeuwzeker want stuk hoger (1850m)
  • Saint Jean d’Arves (met Sunweb Famfun): nieuw en groter gebied, maar locatie van dorp niet ideaal. Is ook lager gelegen (1550m), maar dat lijkt me geen groot probleem in Februari. Dorp stelt blijkbaar niet zo veel voor.
    Maar vooral: we hebben nog een kleuter bij, waarbij ik me afvraag of die vanuit Saint Jean ook wat leuks te skiën zal krijgen (niveau Flocon). Of zal hij daar enkel op de baby-pistes kunnen skiën? En als hij met ons meegaat: zijn de sleepliften naar L’Ouillon haalbaar voor een kleuter?

Als iemand nog input heeft, hoor ik het graag!

#wakeupwhereyouwant

Dit jaar voor de 3e keer met vier gezinnen met kinderen naar Les Sybelles, le Corbier, wij hebben alleen maar goede ervaringen. sleepliften met kinderen (mijn jongste zoon was toen 7) ging prima, ook de lange verbindingslift. De vebinding vuit St Jean, en de afdaling zijn goed te doen.En last but not least…alles is er nog redelijk betaalbaar !

Uiteindelijk gekozen voor Val Cenis. Als de jongste het skiën wat beter onder de knie heeft, hou ik Les Sybelles als optie.

#wakeupwhereyouwant

Plaats een reactie