Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hoewel wij nog in NL zijn toch maar vast het wintertopic gestart (merci @skieur voor de tip).
Eerst de 2 pisteplans die al bekend zijn:
Val Thorens:

null

Orelle:
null

En omdat het zo mooi was, ook nog even wat herinneringen, 25 jaar geleden zag Val Thorens er zo uit (video is al eerder gepost):
https://youtu.be/Y7oKj6xkdeo

bon ski

Nog een paar weken wachten en dan kunnen we weer.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Ik kijk er ook al weer naar uit.

Op het kaartje van Val Thorens staat ook de vrij nieuwe piste Chasse. Deze ligt in het verlengde van de Pluviometre en eindigt bij de Plan de l’Eau lift. De keren dat wij er waren was deze lift gesloten vanwege slechte sneeuwcondities.

Klopt het dat deze piste de vorige seizoenen heel vaak gesloten is geweest ?

@Zenith
De piste is pas 2 seizoenen in gebruik. Het eerste seizoen veel open alleen was er nog geen echte brug over de Doron. Vorig jaar wegens sneeuwgebrek het hele seizoen dicht geweest. het verzoek om sneeuwkanonnen te mogen plaatsen is afgewezen.

bon ski

Dank je wel.

Hopelijk is er dit jaar wel sneeuw genoeg want het lijkt ons wel een leuke piste om vanuit Les Menuires terug in Val Thorens te komen.

De sneeuw die nu gemaakt wordt, is dat om te testen of voor de grondlaag voor het weekend

Even een vraagje voor de L3V-gangers: Wat is jullie lievelingspiste in het gebied?
Voor mij was dit vorig jaar de Lory (blauw), lange piste, tussen 2 bergkammen, weinig volk.
Gezien we dit seizoen teruggaan ben ik wel benieuwd naar jullie toppers, dat ik die zeker meepik (al blijf ik wel weg van zwart).

*bericht bewerkt door driesvandeput op 03 nov 2017 13:36

Favo’s: Mauriennaise (Orelle), Jean Pachod (Courchevel), Mont de la Chambre (Les Menuires), Christine (Val Thorens), Sauliere (Courchevel).
Nog tig andere erg fijne pistes, maar een bezoek aan L3V zonder een afdaling van de Mont de la Chambre en de Mauriennaise is gèèn bezoek ;)

Mont de la Chambre, deels Alpage met aansluitingen tot in Croisette. De Pluviometre met afslag richting Valtho. De Allemands vanaf de Roc2. De Grand Lac, Pelozet, Biolley, tezamen een Van de langate afdelingen richting Saint Martin de Belleville. De Becca. I. Valtho de Tete Ronde/Christine vanaf de Peclet. De Boismint/Plan de l’Eau. De Boequetin/Vallons, vanaf de Masse2. 's Morgens in de zon in feite de mooiste van allemaal. De aansluitingen vanaf de Saulire Expresss 2 richting Courchevel 1850. Gros Tougne vanaf Tougnete 1/2 richting Les Menuires in de namiddag bij zonnig weer.
Heb me beperkt tot blauw. Hou ermee op want er zijn er veel te veel. Heb Courchevel in feite nog niet genoemd.

Hen48

In 3 Vallees heb je heel veel fijne pistes. En als je een piste wat minder fijn vindt kan je vaak wel een andere route kiezen om die piste te ontlopen.

Wij houden er van om lange tochten te maken en proberen dan de rustige pistes op te zoeken.

In willekeurige volgorde vinden we de volgende pistes heel fijn :

  • de betrekkelijk nieuwe piste Lory (vanaf Col de Val Thorens naar Orelle)
    Een fijne lange carve piste met veel hoogteverschil

  • Genepi (vanuit de Moraine lift rechts af)
    Een rustige piste waar je lekker snelheid kan maken zonder dat het al te moeilijk wordt

  • Campagnol (vanaf Mont Vallon)
    Een prachtig uitzicht over het dal en pittige afdaling

  • Blaireau (vanaf Tougnette richting Meribel)
    Lange afdaling in een van de rustigste gedeelten van 3Vallees

  • Grand Lac + Pelozet (vanaf 3 Marches naar St Martin Belleville)
    Lange boulevard waarop je in de ochtend lekker naar St Martin kan glijden voor een bak koffie

  • Col d’audzin (vanaf Cime de Caron)
    Dit is onze favoriet. Vaste prik op onze laatste zaterdagochtend met de eerste lift naar boven.
    Dan de kou trotseren en op een hele lege piste naar beneden knallen tot je benen ervan gaan
    branden van de verzuring. En omdat het zaterdagochtend zo rustig is doen we daarna gewoon nog twee keer.

Goedemiddag, nieuw hier dus hoop dat het op z’n plek is: Afgelopen twee jaar was de kerst vrij sneeuwarm geloof ik? Hoe is het skiën dan en dan bedoel Ik met name de sneeuwkwaliteit en het aantal kilometres piste die open zijn? Bvd Wesley

@pod.events
Als je naar mijn topic van de vorige winter gaat (https://www.wintersport.nl/forum/topic/316997) kun je vanaf pagina 3 de opening van Val Thorens tot het einde van het seizoen de condities in 3V volgen. We zijn de hele winter behalve de kerst en voorjaarsvakantie in Les Menuires geweest. Onze conclusie was dat vorige winter zo’n beetje de slechtste winter was die wij sinds 1985 in 3V hebben meegemaakt.
Overigens hebben we ook voor de kerst een aantal dagen goed geskied maar dan wel vaak op kunstsneeuw.

*bericht bewerkt door skifan op 04 nov 2017 15:08

bon ski

@pod.events

Ik ben het eens met skifan.
Slechste winter ooit in VT. En ik kom ook al sinds eind 80er jaren.
En…
Ik heb een week geskied half maart, en heb het toch goed gehad.
Ben overal geweest, sommige pistes waren gesloten, maar er waren genoeg alternatieven.
Vanaf eind maart was het erg slecht, dalavdalingen waren toen bijna niet te doen.
En met kerst alleen kunstsneeuw. Maar dan wel genoeg om redelijk te kunnen skieen.
Grootstse probleem leek mij Mirabel waar ze te laat zijn begonnen met sneeuw maken.
Dat heeft het hele seizoen doorgewerkt (zo heb ik het begrepen)
Dit jaar zien we grote investeringen in sneeuwmaken in alle deelgebieden van 3V.
Volgens mij komt het wel goed.

Mirabel? Een geheim dorpje voor mensen die er al heel lang komen?

@DrPhil
Ja ! Nooit geweest in Mirabel? Geheimtip, alleen voor echte kenners.
Voor alle andere: Meribel.

Ik kom er ook al heel lang, maar ze vertellen mij nooit iets.
Ligt dat in de mist?

Das geheim, alleen voor echte kenners.

Wel heel bijzonder, die Mirabel midden in de winter. Ik pluk ze meestal in juli. Ze zijn wel heerlijk, vooral rechtstreeks van de boom.

Hen48

Als het in de mist ligt, is er hoop. King Kong woonde ook in de mist.
Als ze maar niet onderspuiten met kunstsneeuw. Tenzij ze weer te laat beginnen.

Merci, ik was van plan vandaag te boeken maar na het kijken van het topic van skifan en wat filmpjes van december ben ik nog niet helemaal overtuigd. Zal in de weken voor kerst pas beslissen denk ik en in de tussentijd kijk ik af en toe hier ;)

Even een vraagje voor de L3V-gangers: Wat is jullie lievelingspiste in het gebied?
Voor mij was dit vorig jaar de Lory (blauw), lange piste, tussen 2 bergkammen, weinig volk.
Gezien we dit seizoen teruggaan ben ik wel benieuwd naar jullie toppers, dat ik die zeker meepik (al blijf ik wel weg van zwart).

driesvandeput op 3 nov 2017 13:29

Mijn favorieten:

  • Dame Blanche in LM
  • Venturon in LM
  • Mouflon in LM
  • Combe de Saulire in Courchevel (en dan in 1 ruk doorskiën naar Courchevel 1550!)
  • Jeruzalem in St. Martin
  • Christine en Beranger in VT
  • Jockeys en Dou des Lanches (dacht ik) naar La Tania
    En nog een paar waar ik ff niet op de namen kan komen…

*bericht bewerkt door MiTi op 05 nov 2017 18:59

Winter is coming

Na de sneeuwarmoede van vorig jaar ben ik benieuwd hoe ze het pak sneeuw wat de afgelopen dagen is gevallen aanpakken. Begreep dat er in VT wel al aan diverse pistes gewerkt wordt door de bully’s. Hopelijk doen ze dat in Meribel ook, al opent daar het seizoen natuurlijk wat later.

Ik ben toch kritisch of dit wel veel impact heeft of niet voor het seizoen zelf. Een warme week en in de dalen zal er al veer verloren zijn denk ik? Of ben ik te pessimistisch ingesteld?

Ik ben toch kritisch of dit wel veel impact heeft of niet voor het seizoen zelf. Een warme week en in de dalen zal er al veer verloren zijn denk ik? Of ben ik te pessimistisch ingesteld?

driesvandeput op 7 nov 2017 13:17

niet pessimistisch , maar redelijk realistich. al is het wel zo als er een goed basis is werkt dat wel door voor het hele seizoen. dus hopelijk nog veel sneeuw val/… en kijken of die 7 jaren echt kloppen :)

Ook Courchevel Moriond heeft met ingang van deze winter een sleebaan. Een impressie:
https://youtu.be/uST_5X2UWm4

bon ski

@Skifan, enig idee over de kostprijs van dat sleeën?

Nog een vraagje voor jou: Heb jij weet van goede ski-instructeurs die niet vasthangen aan een ski school? We zitten van 20-27 januari in Les Menuires, maar vertrekken vanuit een ander dal is geen ramp natuurlijk, dan skiën we eerst naar daar. We zouden enkele privé-sessies les willen hebben.

*bericht bewerkt door driesvandeput op 08 nov 2017 15:35

@driesvandeput
Onder voorbehoud:
Sleebaan in Val Thorens (6km, van 3000 naar 2300): 20 Euro
Sleebaan Moriond (2km, van 1950 naar 1650): 9 Euro

Volgens mij zijn alle skileraren aangesloten bij de ESF. Een aantal leraren werkt voor een “andere” skischool. Zo zijn er ook een aantal zelfstandig werkende leraren (vooral in Courchevel) die via de verschillende skischolen kunnen worden gereserveerd. @Rogier als bovenstaande niet klopt graag een correctie.

bon ski

Nee niet alle skileraren zijn aangesloten bij het ESF. Je kunt ook ingeschreven zijn bij een andere school of zelfstandig als skileraar werken.

De ESF doet wel een beetje alsof zij de enige skischool zijn en hebben vaak dan ook de beste plekken voor hun loketten (naast skipassen, naast VVV etc).

Om antwoord te geven op de vraag van @driesvandeput wat jij vraagt kan toch elke skischool voor je regelen (al begrijp ik de vraag misschien niet helemaal goed?) Vaak hebben die skilessen die op andere plekken dan de school beginnen.

Click. Click. Peace

Nee niet alle skileraren zijn aangesloten bij het ESF. Je kunt ook ingeschreven zijn bij een andere school of zelfstandig als skileraar werken.

De ESF doet wel een beetje alsof zij de enige skischool zijn en hebben vaak dan ook de beste plekken voor hun loketten (naast skipassen, naast VVV etc).

Om antwoord te geven op de vraag van @driesvandeput wat jij vraagt kan toch elke skischool voor je regelen (al begrijp ik de vraag misschien niet helemaal goed?) Vaak hebben die skilessen die op andere plekken dan de school beginnen.

Rogier op 8 nov 2017 19:47

kan je als buitenlander les geven in Frankrijk , normaal zijn zij zeer frans gezind daarin

Nee niet alle skileraren zijn aangesloten bij het ESF. Je kunt ook ingeschreven zijn bij een andere school of zelfstandig als skileraar werken.

De ESF doet wel een beetje alsof zij de enige skischool zijn en hebben vaak dan ook de beste plekken voor hun loketten (naast skipassen, naast VVV etc).

Om antwoord te geven op de vraag van @driesvandeput wat jij vraagt kan toch elke skischool voor je regelen (al begrijp ik de vraag misschien niet helemaal goed?) Vaak hebben die skilessen die op andere plekken dan de school beginnen.

Rogier op 8 nov 2017 19:47

Ik zoek een skileraar die ons een paar uurtjes wil bijschaven, maar ben er niet van overtuigd dat we via de ESF goed geholpen gaan worden. Of is dit een verkeerde gedachte van mij?

Andere vraag:
Is 50€/u een correcte prijs?

@Skifan, enig idee over de kostprijs van dat sleeën?

Nog een vraagje voor jou: Heb jij weet van goede ski-instructeurs die niet vasthangen aan een ski school? We zitten van 20-27 januari in Les Menuires, maar vertrekken vanuit een ander dal is geen ramp natuurlijk, dan skiën we eerst naar daar. We zouden enkele privé-sessies les willen hebben.

driesvandeput op 8 nov 2017 15:35

wel van een skischool, maar niet de mentaliteit van ESF en massa gebeuren.
Ik heb goede ervaringen met ski school prosneige. goede skileraren. een aantal spreken ook nederlands. op de site kan je zelf als je prive les wilt ook zelf leraren boeken. http://www.prosneige.fr. mijn oudste heeft al 2x les gehad van hun in val thorens en beide keren echt goed bevallen. We gaan dit jaar voor het eerst bij hun in Les Menuires. Heel ander sfeertje dan bij de ESF. Je kan ze mailen en dat kan gewoon in het Nederlands. en als je een leraar wilt boeken dan zie ook welke taal ze spreken. Wij gaan speciaal naar les menuires of val thorens van wegen de skilessen en niet naar een ander dorp. je kan ook prive lessenboeken daar of meteen een leraar. Je kan ze het beste mailen en je krijgt altijd vrij snel antwoord. je kan ook beoordelingen lezen bij tripadvisor.

https://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g562743-d338595…

https://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g196716-d234133…

http://www.prosneige.fr/about/team

*bericht bewerkt door miepmiep op 08 nov 2017 20:11

Plaats een reactie