Tips voor babyvriendelijke wintervakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Hallo, wij willen in december (tussen kerst en nieuw) naar Val Thorens. Mijn man is een snowboarder en ik ben een wandelaar :-), ons dochtertje die dan 15 maanden zal zijn zal dus hoofdzakelijk bij de mama zijn. Vrienden van ons zijn op dat moment ook in het gebied dus gaat mijn man met hen de pistes op. Wat ik vooral wil vragen; heeft iemand tips over babyvriendelijke appartementen/chalets/huisjes in dat gebied? Wandelingen die ik kan maken met buggy en/of draagzak. Nog tips over wat ik daar kan doen met de baby? Kindvriendelijke restaurants? Alle info en tips zijn zeker welkom.
Alvast bedankt!

@Chewie84 Als ik heel eerlijk ben is Val Thorens niet het meest ideale gebied met erg jonge kinderen. Het ligt hoog en is zeker in december vaak (heel) erg koud. Rond het dorp zelf is niet heel erg veel te wandelen, je zit meteen op de skipistes.

Ik verwacht dat jullie daarheen gaan omdat jullie vrienden daar ook al zitten? Je zou kunnen overwegen om twee dorpjes lager te gaan zitten in Saint-Martin-de-Belleville daar is het warmer en kun je leuker en beter wandelen. Kun je nog steeds al skiend in Val Tho komen trouwens. Als nog niemand van jullie geboekt heeft zou ik serieus ook wat andere gebieden die leuker zijn met baby’s en voor wandelaars denken.

Mochten jullie wel al vast zitten? Er zijn meer dan voldoende leuke en fijne restaurantjes. De uitzichten zijn geweldig en je bent absoluut zeker van een witte kerst! En dat is heel veel waard!

*bericht bewerkt door Rogier op 02 aug 2018 13:59

Click. Click. Peace

@Rogier Bedankt voor je reactie. Inderdaad, de reden waarom we naar Val Thorens gaan is omdat onze vrienden daar reeds geboekt hebben. Vroeger zijn we zelf altijd naar Kronplatz geweest dus we kennen Val Thorens helemaal niet. Alleen op de piste is natuurlijk niet zo fijn voor mijn man, daarmee het idee om te gaan waar onze vrienden zitten. Misschien dat Saint-Martin-de-Belleville dan de betere optie is.

Ik begrijp het helemaal!
Bedenk dan, mocht je aan St Martin denken, wel goed of je (altijd) 's avonds ook met je vrienden wil eten enzo… want dat kan dan ‘lastiger’ zijn. Om te wandelen en met baby lekker op het terras te zitten is St Martin wel echt fijner.

Click. Click. Peace

wat Rogier zegt kan ik het enkel mee eens zijn. Val Thorens is echt een dorp wat ze, ipv onderaan het gebied, gewoon midden op de piste hebben gezet. Naast de winkeltjes is er weinig te wandelen. er gaat 1 saaie weg naar Val Thorens.
Als je inderdaad lager gaat zitten, heb je wel genoeg te wandelen. Tenminste, ik heb daar veel wandelaars gezien.

Er is wel een grote indoor-speelhal in Val Thorens. Dus afhankelijk van wat je dochtertje dan zelf kan kwa lopen kan dat best leuk zijn. Springkussens, ballenbak etc. Maar 15 maanden is dan nog wel klein misschien.

Als ik het goed begrijp dan is Saint-Martin een stuk kind- en wandelvriendelijker als Val Thorens maar is het wel moeilijker om 's avonds dan samen met de vrienden iets te eten in Val Thorens omdat deze 2 dorpen een heel eind uit elkaar liggen? Is Val Thorens dan bereikbaar via de skiliften/pistes vanuit Saint-Martin (voor mijn man dan om af te spreken met de vrienden op de piste) of moet dit met de auto?

Overdag met de pistes en liften geen enkel probleem! Het is hetzelfde gebied!

's avonds is het een stukje rijden met auto of bus… (17 km, een half uurtje als het verkeer meezit)

Click. Click. Peace

De sneeuwzekerheid is in de lagere gebieden wel iets minder dan in valtho zelf. Heb het vorig jaar in januari meegemaakt dat er een dag voor ons vertrek nagenoeg niks lag in de lagere gebieden. Maar door een dump hebben we toch een perfecte week gehad. Wel temperaturen van -25 overdag.
Volgens mij was jij er toen ook in die week @Rogier.

Übung macht den meister!!!

Ik meen begrepen te hebben dat zeker in de jonge maanden en jaren van een baby het niet verstandig is om boven de 2000m hoogte te gaan, daar de Nederlandse baby’s totaal niet geacclimatiseerd zijn en ziek kunnen worden. Ik zou de beslissing nog eens nader onder de loep nemen als ik jullie was!

@Marijnt ik heb na je reactie wat opzoekingswerk verricht en heb het volgende gevonden op verschillende websites; dat het geen probleem is om met baby’s/kinderen op skivakantie te gaan onder of rond 2000 m (Saint-Martin ligt ongeveer op 1500 m), zelfs boven 2000 m lijkt meestal geen probleem te zijn maar sowieso moet je altijd oplettend zijn voor bepaalde signalen. Een bijtspeeltje of even stoppen om te eten/drinken kan de oortjes dan laten ploppen en een tussenstop kan hen laten acclimatiseren, hen sowieso meer laten drinken is ook noodzakelijk door de drogere lucht. Dat je niet boven 2500 m of zeker 3000 m moet gaan staat buiten kijf, gezien dit zelfs voor volwassenen niet vanzelfsprekend is.

Les Menuires is toch ook een uitstekend alternatief. Daar stikt het van de ouders en grootouders met kleine kinderen en in elk geval is Valtho van daaruit sneller bereikbaar met de liften. 's Avonds samen eten is, zonder eigen vervoer, een illusie. In Les Menuires heb je veel huisvesting vlakbij de pistes rondom het centrum Croisette en ook nog voetgangersliften op verschillende niveaus. De sneeuwonstandigheden zijn dan ook nog een stuk beter dan in Saint Martin.

Hen48

@Chewie84 Qua info hoogte zit je helemaal goed, naar wat ik altijd gehoord heb. Even tijdens de klim omhoog een keertje extra stoppen en wat te eten geven… Het gaat vooral om te snel stijgen dat gevaarlijk kan zijn, de hoogte zelf (tot ietsjes meer dan 2000 is in principe geen probleem).

Click. Click. Peace

@Chewie 84. Het gaat bij Valtho natuurlijk niet alleen om de hoogte die een probleem kan vormen bij baby’s. Het gaat meer om de kou en de wind die het dikwijls niet aangenaam maken, zelfs voor volwassenen, laat staan voor kleine kinderen. Vrijwel elk jaar heb ik meegemaakt dat Valtho vanwege storm of andere omstandigheden niet bereiken was vanuit Les Menuires. En ik spreek inmiddels over een periode van 11 jaar. Het is er natuurlijk hemels skien als de omstandigheden ideaal zijn, d.w.z. veel zon en weinig wind. Mijn ervaring is dat die omstandigheden vrij uitzonderlijk zijn. Voor echte liefhebbers, die weten wat hun te wachten staat, geen probleem. Voor ouders of grootouders met erg kleine kinderen dikwijls een beproeving.

Hen48

zelf persoonlijk zou ik voor les Menuires kiezen met zo’n kleintje. ook een keer met de jongste daar gezeten kwam er achter dat Valto is daar en tegen echt niet kindewagen vriendelijk is heb ik zelf ondervonden. als je beneden aan de piste zit ( soleil kant) en je wil via loopbrug centrum bereiken kom je alleen maar trapjes tegen of je moet ongezellig via de weg lopen. Maar overigens hebben mijn beide kids nooit last gehad van de hoogte daar en ook 2x geluk gehad met het weer.

Les menuires is daar en tegen veel gezelliger . ze hebben tegenwoordig in la croisette een speelplaatje voor kids om te sleeen.

Onze kleine was 6 maand toen wij voor het eerst naar Val Thorens gingen.

Samen met mijn schoonouders hadden we een appartement geboekt en gingen om en om skiën, het dorp zelf is leuk om een dagje doorheen te wandelen maar dan heb je het ook wel gehad.
Mochten jullie toch echt in Val Thorens willen verblijven ga dan smiddags lekker lunchen met ze allen (buiten of appartement) en neem een kinder slee mee en een baby ski pak. Met 15 maanden slaapt de kleine toch nog zo’n 2-3 uurtjes in de middag?

Jezelf vermaken wordt denk ik de grootste uitdaging daar als je niet zelf skiet.

*bericht bewerkt door Maurice0 op 19 aug 2018 09:46

Ik zou lekker zonder je dochter gaan. Op die leeftijd heeft ze er zelf nog niets aan en je loopt minder risico’s…

Peter Pos

Na veel wikken en wegen hebben we besloten om met ons gezin en mijn schoonouders naar Kronplatz te gaan tijdens de tweede helft van maart. Mijn man en ik kunnen dan in de voormiddag op de piste en mijn schoonouders kunnen op onze dochter passen en in de namiddag doen we allemaal samen iets. We hebben een chalet op 100 m van de skilift dus wij kunnen 's ochtends te voet naar de piste en 's middags samen eten. Iedereen bedankt voor de tips!

@Chewie84 Klinkt als een hele goede keuze! En over een paar jaar lekker met dochter de piste op, en dat is zo ongeveer het leukste wat er is!

Click. Click. Peace

@Chewie84 Klinkt als een hele goede keuze! En over een paar jaar lekker met dochter de piste op, en dat is zo ongeveer het leukste wat er is!

Rogier op 27 aug 2018 16:12

dat is zeker waar. ben nu erg blij dat de jongste nu ook iets uit te voeten kan met skies en we nu ook allemaal ook in de middag kunnen skien… :) .

@Chewie84 Klinkt als een hele goede keuze! En over een paar jaar lekker met dochter de piste op, en dat is zo ongeveer het leukste wat er is!

Rogier op 27 aug 2018 16:12

Dat is het plan!

Plaats een reactie