Dodelijk brand in seizoenswerkers-chalet in Courchevel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Courchevel

Vanmorgen vroeg (4:30) is er een brand ontstaan in een chalet voor seiwoensarbeiders in Courchevel. Hierbij zijn 2 mensen om het leven gekomen en 4 mensen zwaar gewond geraakt. Er is zwaar materieel ingeze om te voorkomen dat de brand over zou slaan naar andere gebouwen. Met de hulp van meer dan 70 brandweermannen en helikopters heeft men om 8:30 het sein brandmeester kunnen geven. De brand was extreem heftig. Bij het uitbreken van de brand sprongen mensen van de derde etage naar beneden de sneeuw in om te vluchten voor de brand.

Bron: https://www.ledauphine.com/savoie/2019/01/20/incendie-a-cour…

Click. Click. Peace

Ik heb in 2010 zo’n soort brand meegemaakt in het chalet naast ons in Oz (bij Alpe d’Huez). Allemaal midden in de nacht de keet uit in afwachting wat komen ging. Gelukkig liep het bij ons goed af, behalve dat het pand volledig afbrandde…

https://youtu.be/7-0_G_SW8SA

Wat verschrikkelijk! Ik heb de indruk dat Frankrijk het de laatste tijd zwaar voor de kiezen krijgt; explosies bakkerij Parijs, universiteitsgebouw Lyon, rellen en vernielingen vanwege de gele hesjes om over de aanslagen van de afgelopen jaren maar niet te spreken.

We hebben ook wel eens midden in de nacht het hotel uitgemoeten als gevolg van het brandalarm. Klein foutje in de keuken van een paar stappende jongeren, verder niet veel aan de hand. Wakker schieten. Skikleren aan en auto sleutel mee. Kinderen stonden buiten in dekbedden gewikkeld en andere stonden op slippertjes en niet veel meer dan een dunne pyjama buiten. Werden snel opgevangen bij naastgelegen hotels. Communicatie was heel slecht. En iedereen ging uit eindelijk op eigen initiatief terug naar binnen toe bleek dat er niet veel aan de hand was. Maar ik hoop dat ik zo’n brand nooit hoef mee te maken!
Is er al meer bekend? Meer slachtoffers? Herkomst slachtoffers? Oorzaak brand?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Vooreerst mijn medeleven aan alle getroffenen en hun familie.

Bij het lezen van de verschillende persberichten over deze brand, is me wel opgevallen dat er blijkbaar veel seizoensarbeiders uit Brazilië betroffen waren.
“Le premier bilan officieux fait état de 5 blessés et d’une soixantaine de personnes impliquées, dont de nombreux Brésiliens.”

Is dit gebruikelijk in Frankrijk? In de verschillende grote steden in Frankrijk is er nu reeds zoveel werkloosheid en dan moeten ze blijkbaar nog seizoensarbeiders letterlijk vanuit de andere kant van de wereld halen. Zelfs Oost-Europeanen die makkelijk aan een werkvergunning kunnen komen via de EU waren blijkbaar te duur.

Er zal ook nog wel een staartje aan deze zaak komen omdat het gebouw blijkbaar niet voldeed aan de brandveiligheidsregels (er is o.a. een brandalarm afgegaan)
https://www.lci.fr/police/incendie-mortel-a-courchevel-les-g…

Glide on!

… veel seizoensarbeiders uit Brazilië betroffen waren.
“Le premier bilan officieux fait état de 5 blessés et d’une soixantaine de personnes impliquées, dont de nombreux Brésiliens.”

Is dit gebruikelijk in Frankrijk?

Vivace op 21 jan 2019 11:31

Ja.
In Frankrijk werken 100.000en Portugezen.
Via Portugal komen de Brazilianen mee.
Redelijk goedkope gastarbeiders, de omstandigheden waarin ze verbleven zullen wel weer navenant geweest zijn. 😕

Bla, bla, bla.

Portugezen, dat kan ik perfect begrijpen (=EU land, dus elk dienstverlenend bedrijf kan dan over de grenzen heen poetsdiensten aanbieden), maar Brazilianen dat ruikt toch een beetje naar mogelijke uitbuiting, toch zeker als het niet om geïsoleerde gevallen gaat (je zult altijd wel een aantal studenten vinden die het leuk vinden om tijdens een rondreis door Europa enkele maanden wat geld te verdienen in een skigebied). Het verkrijgen van werkvergunningen lijkt me toch ook niet evident vanuit Brazilië.

Glide on!

Vooreerst mijn medeleven aan alle getroffenen en hun familie.

Bij het lezen van de verschillende persberichten over deze brand, is me wel opgevallen dat er blijkbaar veel seizoensarbeiders uit Brazilië betroffen waren.
“Le premier bilan officieux fait état de 5 blessés et d’une soixantaine de personnes impliquées, dont de nombreux Brésiliens.”

Is dit gebruikelijk in Frankrijk? In de verschillende grote steden in Frankrijk is er nu reeds zoveel werkloosheid en dan moeten ze blijkbaar nog seizoensarbeiders letterlijk vanuit de andere kant van de wereld halen. Zelfs Oost-Europeanen die makkelijk aan een werkvergunning kunnen komen via de EU waren blijkbaar te duur.

Er zal ook nog wel een staartje aan deze zaak komen omdat het gebouw blijkbaar niet voldeed aan de brandveiligheidsregels (er is o.a. een brandalarm afgegaan)
https://www.lci.fr/police/incendie-mortel-a-courchevel-les-g…

Vivace op 21 jan 2019 11:31

Hier in Nederland ook. Laatst mijn airco een service laten geven door een Braziliaan. Werken hier in de zomer, in de winter in Brazilië.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Braziliaanse voetballers zijn al snel Portugees indien ze een verre (…) Portugese voorouder hebben. Misschien werkt dat in dit geval ook zo.

Weet wel dat steeds meer Brazilianen (die de mogelijkheid hebben) ergens anders een toekomst zoeken, vooral sinds de laatste verkiezingen.

Fun Lovin' Skier

Ik denk dat de Franse werkvergunning van Neymar Jr voor PSG ook wel voor hem geregeld werd. Van uitbuiting zal hier ook weinig sprake zijn (eerder van overdrijven in de andere richting).

Glide on!

Plaats een reactie