Les Trois Vallées winter 2020/2021

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@Hulst

Wij zeiden afgelopen zaterdag ook tegen elkaar ‘nu hadden we ongeveer bij Basel gereden’, en zondagochtend ‘nu het eerste koffietje in St. Martin’. Helaas pindakaas, wij hebben verzet naar dezelfde week voor 2022…

Zou er inn normale omstandigheden deze week zijn geweest. Als ik de webcambeelden zie doet dat wel pijn. Ik zie overigens rondom Les Menuires geprepareerde pistes, terwijl er toch geen betere vooruitzichten zijn? Maar snel vergeten, lijkt me zo.

Hulst op 18 jan 2021 09:44

Op veel pistes zie je een baan geprepareerde piste. Dit is voor de pisteurs die met hun sneeuwscooters het skigebied nog steeds onderhouden. Er moet bijvoorbeeld wel regelmatig, bij serieuze sneeuwval, lawines worden laten afgegaan. Anders zou er op een gegeven moment ineens een hele grote lawine een liftpaal kunnen ontwrichten.

Zou er inn normale omstandigheden deze week zijn geweest. Als ik de webcambeelden zie doet dat wel pijn. Ik zie overigens rondom Les Menuires geprepareerde pistes, terwijl er toch geen betere vooruitzichten zijn? Maar snel vergeten, lijkt me zo.

Hulst op 18 jan 2021 09:44 [@Hulst](/profiel/hulst)

null

@Robertski. Leuke informatie Als ik het zo zie, kan ik mijn niet skiers op pad sturen.

Hen48

Draaien de sneeuwkanonnen eigenlijk nog , of wachten ze af

Draaien de sneeuwkanonnen eigenlijk nog , of wachten ze af

Pieter230976 op 18 jan 2021 17:25

Ze draaien nu niet, maar dat is ook niet nodig. Er is een hele berg gevallen afgelopen week en er komt vanaf donderdag weer een hele berg sneeuw aan.

null
null
null
null
null

Gaat Val Tho nog open dit jaar? Ik dacht dat ze in Frankrijk daar vandaag over gingen beslissen.

@Broekie
Blijft in ieder geval in Februari nog dicht…
Of dat betekend dat het helemaal niet meer opengaat… valt te bezien… maar die beslissing lijkt ook dichterbij te komen.

Ik kijk met jaloersheid naar die heerlijke foto’s. We hadden vandaag op weg moeten zijn naar Frankrijk, Moutiers en morgen ochtend naar Les Menuires. Het is niet anders en ik maak me sterk dat het skiën er het hele seizoen niet meer van gaat komen.

Pas op met blauwe pistes

Bij ons zou dit de laatste dag geweest zijn en ik heb gezien dat de afgelopen week perfect zou zijn geweest. De professionele skiers waren vandaag wel druk bezig op de Olympische piste bij Croisette. Dit voorjaar hopelijk nog wel indoor, maar meer zit er inderdaad niet in.

Hen48

Nieuwe poging om een antwoord aan @Pieter230976 te geven:

at betreft de gondel uit Brides les Bains heb ik geen informatie. Deze gondel is in 1992 gebouwd om de atleten uit het dal naar de pistes en de ijshockeybaan van Méribel te brengen. De gondel is nu 28 jaar oud en hopeloos verouderd maar onmisbaar in verband met de vele accommodaties in Brides les Bains, Les Allues en le Raffort. Omdat vorig seizoen de piste naar Rafford nog is verbreed en verbeterd kan ik me niet voorstellen dat deze verbinding wordt opgeheven, ik verwacht dan ook een update als de lift 30 jaar oud is en toch helemaal gedemonteerd moet worden. Een vervanging zou ook kunnen maar is extreem duur gezien de lengte van de gondel. § skifan op 12 jan 2021 09:57

Ik lees in het blaadje van de gemeente van Les Allues (Meribel) dat ze dit jaar een upgrade voorzien hebben van de Olympe gondel. Nieuwe gondels en een verbetering van de mechanische gedeeltes van de stations.

null

En om dan nog maar even on-topic voor wat betreft deze lift te blijven - ik begrijp dat in Le Raffort er een brug is aangelegd nadat je de weg bent overgestoken om het tussenstation daar te bereiken. Ben je van die ellendige trap naar beneden af.

De lift vernieuwen en versnellen zou een grote meerwaarde zijn voor moutiers en brides les bains , mooi dorp met veel faciliteiten, nog redelijk goedkoop

Als de liften dicht zijn blijft kijken naar skiën over.
Klim van Les Menuires naar de aankomst van de TS Col in Val Tho. Overnachten in het “chalet de commande” en vandaar uit diverse couloirs skiën.

bon ski

##gelukkighebbenwedevideonog :-)

Ik heb afgelopen februari op de laatste dag overnacht in Brides-les-Bain. Ik vond het een leuk plaatsje. Ook even de gondel bekeken. Jammer dat ze hem helemaal bovenin hebben gesitueerd, met nagenoeg geen parkeergelegenheid. De weg ernaar toe loopt omhoog, dus heel prettig loopt het ook niet. Centraal in het dorp zou mi een grote kans zijn geweest. Maar dat zal wel niet mogelijk zijn geweest.

Veel schade aan de TS Suisses, de sneeuwkanonnen, de catex na het afschieten van diverse lawines door de S3V:
foto’s: https://www.facebook.com/Skifan-746496235697956
bron: https://www.ledauphine.com/environnement/2021/01/31/la-neige…

bon ski

C´est parti 😛😛❤

null

En om nog even in 3V te blijven, van zaterdag 6 februari tot zondag 7 maart opent Courchevel een piste gereserveerd voor alpineskiën, geprepareerd en beveiligd.
Begint vanaf de Altiport en loopt tot ‘front de neige’ via de Pralong en Bellecôte.
Je moet wel op eigen gelegenheid naar het Altiport - er is niet in een shuttlebus voorzien.

Op een Frans skiforum verschijnt vandaag een impressie van een architectenbureau die het nieuwe ‘eco plateau du Cairn’ in Val Thorens gaat ontwerpen. Ik weet daar verder niks vanaf, maar wel leuk om te delen.

null

@skimo
Kan je er een link bij gebven ?
Dank.

@Droopy2
Dit is tot op heden het enige wat op de site van Aktis Amplitude erover aangegeven staat, het is (nu nog) een aankondiging; https://aktis.archi/2021/02/26/leco-plateau-du-cairn-val-tho…

In het wild te herkennen aan: 'hoppaa, wooh, hatsee'

Bron : https://www.lemoniteur.fr/article/savoie-a-val-thorens-un-no…

Korte samenvatting : op de plaats waar nu P2 is komt een nieuwe wijk met 2000 bedden, zonnepanelen op de voorzijde en ondergrondse parkeergelegenheid voor 2000 auto’s. Verdeling:40.000 m2 hotelaccommodaties en 20.000 m2 toeristen verblijven, en plaats voor 200 seizoenarbeiders/permanente bewoners. Bovendien winkels crèche en een “salle polyvalente”. Alles verwarmd door biomassa.
Het begin van de werkzaamheden wordt verwacht in 2023.
Investering van + 35 Miljoen Euro.

Originele tekst:
Savoie : à Val Thorens, un nouveau quartier au bord du torrent

Un peu en contrebas du cœur de la station, le plateau du Cairn est l’un des derniers grands espaces aménageables à Val Thorens (Savoie). Les parkings et bâtiments techniques existants sont appelés à disparaître au profit d’un nouveau quartier qui sera directement raccordé au domaine skiable. « Nous voulons une opération parfaitement pensée et exemplaire à tous les niveaux. Les cheminements et circulations, l’insertion environnementale, les consommations énergétiques, les usages pour les quatre saisons ont fait l’objet d’une attention toute particulière », souligne Claude Jay, maire des Belleville, la commune nouvelle dont fait partie Val Thorens.

Marquer l’entrée de la commune.
Dense, le nouveau quartier comprendra environ 14 plots représentant quelque 2 000 lits touristiques, en hôtellerie (40 000 m²) et résidences de tourisme (20 000 m²). « Nous serons très vigilants sur l’usage de ces hébergements et exclurons toutes résidences secondaires ou possibilités de vente à la découpe, poursuit Claude Jay. Pour conserver à long terme la maîtrise du foncier, nous ne nous interdisons d’ailleurs pas d’imposer le recours à des baux emphytéotiques. » Trois unités représentant 200 logements pour les saisonniers et habitants permanents sont également prévues sur une surface de plancher de 12 000 m². S’ajouteront 1 500 places de stationnement couvert venant compenser la disparition de l’offre existante et répondre aux besoins supplémentaires de capacité. Complété par quelques commerces de proximité et équipements (salle polyvalente, garderie… ), l’ensemble sera raccordé à une chaufferie biomasse. « Ce site à la topographie mouvementée marquera à terme l’entrée de Val Thorens. L’un des enjeux du programme est de réussir la couture avec l’existant », précise Fanny Vandoolaeghe, cheffe de projet pour la société d’aménagement de la Savoie (SAS), concessionnaire de la ZAC.

Le concours d’architecture et d’urbanisme lancé en 2019 par la SAS a été remporté par Aktis Amplitude. « Notre projet se ramifie autour du torrent de Péclet qui traverse le plateau d’est en ouest, formant une colonne vertébrale. La valorisation des berges permettra notamment d’accroître l’attractivité du quartier en période estivale », souligne Laurent Gaillard, directeur général de l’agence. Les volumes seront fractionnés, déhanchés, de manière à éviter un effet de masse.

Assises sur les parkings souterrains pensés pour être le plus discrets possible, les constructions sont implantées au plus près de la pente, tout en hauteur. Elles s’inscrivent dans une architecture contemporaine, à l’image du patrimoine de la station construite en 1970 à 2 300 m d’altitude, et comprendront notamment des panneaux photovoltaïques en façade. Les aménagements publics devraient représenter un investissement de l’ordre de 35 M€. La commune espère que les premiers permis de construire seront déposés en 2022 pour un début des travaux en 2023.

*bericht bewerkt door skifan op 05 mrt 2021 16:49

bon ski

@Skifan. Ik zag de laatste tijd op de webcams best nog wat activiteit bij Croisette. Heb je zelf, zonder gebruik te kunnen maken van liften, ook nog wat sneeuwgerichte activiteiten kunnen doen. Met de personenlift zou je nog een toertje kunnen doen, of was dat ook niet toegestaan?

Hen48

@Hulst
Alle liften in Menuires waren dicht behalve het tapis op de Croisette. In Val Tho waren ook alle liften dicht behalve de 4 (gratis) tapis.
Verder heel veel zand uit de Sahara.

bon ski

Langs de Combe Laitelet piste in Meribel staan ineens 3 liftpalen met 3 stoeltjes eraan. Waar komen deze vandaan (leftover van een vervangen lift?) en wat zou het nut zijn om dit hier neer te zetten?

null
null

misschien een kunstproject?

Vermoedelijk een plaats om “evacuation verticale” te oefenen. In Courchevel staat ook nog een gedeelte van de Crêtes stoeltjeslift om deze reddingsoperaties te oefenen.

bon ski

De cabines van de TC 3 Vallées à Orelle zijn te koop: https://www.facebook.com/orelleles3vallees/posts/10158874707…

bon ski

Plaats een reactie