Leeftijdsgrens ESF voor 'echte' piste ipv kinderweide

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

In de voorjaarsvakantie gaan we weer naar Val Cenis en nu twijfel ik over de skilessen voor onze meiden van 4 en 6, en dan met name voor de jongste. Ze heeft vorig jaar in de kinderweide les gehad en staat nu op de rollerbaan, waar ze prima bochten kan maken en kan remmen. Ook in Snowworld Zoetermeer komt ze met nette bochtjes van piste 1 af. Wat dat betreft is ze volgens mij toe aan iets anders dan alleen de kinderweide, maar de ESF in Val Cenis hanteert een minimumleeftijd van 5 jaar voor de lessen op de ‘echte’ piste.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee: hoe hard is deze grens?

Ik heb de ESF al gemaild met deze vraag, maar nog geen reactie.
In de tussentijd hoor ik graag wat jullie ervaringen/tips zijn.

Alternatief is trouwens de ESI. Die hanteren een grens van 4 jaar en hebben geen kinderweide, maar ze werken met 4 combinatiegroepen van telkens twee niveaus, en ik vraag me af in hoeverre dat handig is…

Alvast dank voor het meedenken!

Als de Val Cenis zo strikt is, ga naar een ander gebied. Maar ik denk dat het wel los zal lopen. De ESFs die ik ken kijken naar skiniveau en niet naar leeftijd.

Click. Click. Peace

wacht even hun reactie af of bel ze…
en anders als je zeker wilt zijn boek bij esi. of kijk op via google naar reviews esf val cenis.

Mijn ervaring is dat ze in Val Cenis gewoon naar het niveau kijken. Afgelopen jaar was mijn dochtertje van 4 ingedeeld bij de Oursons. Dit was een van de twee groepen Oursons. De kinderen die het al wat beter konden gingen vanaf dag 2 al de eenvoudiger hellingen af, het groepje van mijn dochterje alleen de laatste twee dagen. Er zijn meerdere plekken waar les gegeven wordt, zelf vind ik Le Haut handig, aangezien ze makkelijk met de kleintjes in de gondel kunnen stappen en vandaar de wat makkelijker groene pistes kunnen nemen met de kids. In welk appartementencomplex zit je?

Tijdens de eerste les wordt het niveau ingeschat en worden de kinderen min of meer op niveau ingedeeld. Ik heb het zelf altijd aan de ESF overgelaten en dat gaat prima. Het overschatten van de vaardigheden van het eigen kroost heb ik overigens ook meegemaakt. Een overspannen ski lerares die met een verkeerd ingedeeld kind, kwam aan het einde van de eerste les zwaar gefrustreerd terug. Het groepje had nauwelijks kunnen skien omdat de ouders hadden aangegeven dat hun zoon al aardige ski ervaring had, maar dat bleek wat tegen te vallen :-)

Over de ESI in Val Cenis heb ik overigens hele positieve verhalen gehoord, hun groepjes zijn vaak wat kleiner.

Herkenbaar! En wat rogier ook zegt, op de zondag tijdens de groepsindeling kijken ze naar het niveau van het kind (of volwassene) en niet naar de leeftijd.
Wij hebben inmiddels de lessen ook al weer geboekt in la norma, maar omdat je 6 moet zijn in het systeem van de ESF om in de groep na de ourson te lessen hebben wij voor het boekgemak maar ff gesmokkeld met het jaartal van de jongste, ze is dan 5 en dan kun je alleen maar voor ourson boeken, ze heeft echter vorig jaar al ourson gehaald.
Op de site van de ESF kun je ook filmpjes bekijken met wat ze doen per categorie, dan weet je zeker dat waar je ze voor opgeeft ook gelijk staat aan het niveau wat ze hebben.

LA NORMA😍☃️

Inmiddels antwoord van de ESF: we kunnen de kleinste voor Ourson inschrijven. Nu nog even dubben of het ESF of ESI wordt… :)

@Poudreuse : heb je ook positieve verhalen gehoord over skiles voor kleine kids door de ESI? Ik twijfel een beetje ivm de combinatiegroepen van twee niveaus, maar de lestijden en de kleine groepen zijn wel weer een groot voordeel.

@Jorien83, helaas heb ik geen specifieke informatie over de lessen voor kleine kinderen en het combineren van niveau’s. Ik heb wel van diverse mensen gehoord dat vooral de groepen wat kleiner zijn dan die bij de ESF. Voordeel van het grotere aantal kinderen dat bij de ESF lest, is weer dat er in het hoogseizoen vaak meerdere Ourson klasjes gemaakt worden. De ESF is een stuk grootschaliger dan de ESI, dus iets minder persoonlijk maar wel weer met goede voorzieningen op de oefenhellingen.

@Poudreuse : thanks!

Plaats een reactie