Valloire of Saint François Longchamp?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Galibier Thabor

Hallo allemaal,

Aankomend jaar willen wij eind januari met vier snowboarders naar Frankrijk. De groep bestaat uit drie beginners en een gevorderde. We zijn op zoek naar een relatief makkelijk skigebied met veel blauwe pistes, maar waar wel uitdaging te vinden is buiten de piste en in het snowpark. Veel trage, smalle verbindingswegen tussen pistes, waarbij je soms een stuk moet lopen, willen we liever vermijden.

Na een tijdje zoeken zijn we eigenlijk tot twee mogelijkheden gekomen: Het skigebied van Galibier Thabor en het skigebied van Le Grand Domaine. Wie heeft er ervaringen met deze gebieden en welk gebied zou je aanraden? Of zijn er wellicht nog andere suggesties?

Ik ben zelf ook in die periode in Saint francois :) Ben er vorig jaar in die periode geweest en vond het een heel leuk en gemoedelijk gebied. Heb er leren boarden. Als je houdt van autobaan brede , rustige(!) pistes om lekker te carven en ook een redelijk aantal uitdagende pistes ( lauziere,…) denk ik wel dat dit gebied een goede keuze is. Neem wel de skipas vh volledige gebied aangezien Valmorel een heel leuk dorp is en ook tal van leuke pistes heeft ( + funpark denk ik met big air). Als je echt enkel rood en zwart zou willen doen is het geen ideaal gebied denk ik. Voor off-piste: neem de lift voor de piste shogun ( hoogste daar). En dan kan je rechts een lange offpiste afdaling doen. Zeer populaire offpiste route daar ;)

Ik ben in beide gebieden geweest, en ze zijn in principe allebei zeer geschikt voor hetgeen je zoekt. Het gebied van Valloire vond ik persoonlijk wel mooier en uitdagender dan dat van St. Francois. Het dorp Valloire is ook nog eens een mooi authentiek dorp met veel gezellige restaurantjes en winkels, in tegenstelling tot het redelijk sfeerloze St. Francois. In St. Francois vind je daarentegen wel weer meer accomodatie direct aan de piste en is er een Yetibar, voor als je van studentenapresski houdt.

Ik sluit me aan bij mijn voorganger. Ter aanvulling kan ik je melden dat Galibier Thabor een gebied met veel afwisseling is. Er zijn genoeg makkelijke pistes (mijn “tweede jaar” wintersport was daar) maar uiteraard voor beginners ook een paar gemene blauwe.
De stukken waar snowboarders moeten lopen zijn er uiteraard ook. Wat dat betreft zou je de blauwe pistes “Selles” en “Combe Orcieres” beter kunnen vermijden. Mocht je dan toch richting Valmeinier willen dan kun je beter via de andere (Armera) kant gaan.

In Valloire gaan jullie zeker voor ieder wat wils vinden zonder lopen of al te lange wachttijden aan de liften. Alleen als je de oversteek wil maken richting Valmeinier (d.w.z. Gros Qrey, want Crey du Quart sluit gewoon aan op skigebied van Valloire) heb je op een aantal pistes een paar prikstukken die voor snowboarders niet optimaal zijn (ook op Armera, vooral als je de eerste keer niet weet waar je snelheid moet opbouwen).
Aangezien aan de kant van Valloire genoeg vertier te vinden is, is het niet per se nodig om naar Valmeinier te gaan, maar ik zou toch wel één keer de oversteek maken want aan de kant van Valmeinier heb je met Génépi en Eglantier twee van de leukste rode pistes van het hele gebied, met vertrek op 2.500 meter tot Valmeinier 1.500. Een aanrader.
De meeste groene pistes binnen het gebied zijn eerder smalle paadjes met vlakke stukken, dus de beginners zou ik aanraden om eerder naar de blauwe boulevardpistes te kijken – daar gaan ze veel meer plezier aan hebben.

Eens met beide voorgangers. Ken beide gebieden ook goed. Valloire is echt leuk dorp en skien/boarden kan je er goed. Ook leuke tochtjes te maken als je wilt.

Ik ben in allebei de gebieden verschillende keren geweest, en ik denk aan allebei met veel plezier terug. Als je de sfeer in het dorp belangrijk vind moet je zeker kiezen voor Valloire, dat heeft veel meer gezelligheid. Eind januari is hier altijd een sneeuwsculpturenfestival, erg leuk om te zien.

Valloire is sowieso het dorp waar je moet zitten in Galibier Thabor, het is veel leuker dan Valmeinier en heeft bovendien de beste aansluiting op het grootste deel van het gebied. In Le Grand Domaine is Valmorel het mooiste dorp, Saint Francois is goedkoper en voor de beginners interessanter om dat de gemakkelijker pistes rond dit dorp liggen.

Qua skiegebied: Valloire heeft wat meer lastige pistes, maar ook meer bospaden. Le Grand Domaine heeft misschien wat minder afwisseling, maar dat vond ik geen probleem, bijna stuk voor stuk heerlijke pistes. Breed, licht hellend, als je wil leren carven ben je hier op de juiste plaats.

Ik ben zelf geen parkrat, maar volgens mij is het park in Valloire wel beter dan Saint Francois. Er is een leuk beginnerspark, en de Brive 2, belangrijkste lift op de middelste berg gaat recht over het pro-park heen, dus vanuit de lift zit je op de eerste rij om te zien hoe het echt moet.

Wat mij betreft allebei leuke gebieden waar je (zeker in januari) voor een interessante prijs heen kunt, en waar je je zeker geen buil aan gaat vallen

Running against the wind

Er is nu een nieuwe verbindingspiste om naar Valmeinier te gaan, dus geen Armera of ellendig sleper meer nodig :-)
Over slepers gesproken: we zijn nooit naar St Fr. geweest…het lijkt me wel leuk, maar telkens ik de pistekaart zie, dan denk ik: wat een heleboel slepers en dan is mijn zin al over.

Glij blij door die brei :-)

Ben in beide gebieden geweest. Mijn nummer 1 is ook Galibier Thabor en dan met name Valloire. Zoals hier eerder gemeld een leuk en authentiek Frans dorp. Dus geen uit de grond gestampt skistation. Leuke restaurantje en barretjes. Dus ook leuk na het snowboarden. Verwacht echter geen Oostenrijkse apresski. In Grand Domaine wel lekkere breden blauwe en rode banen, maar dat vindt je in Galibier Thabor ook.

Ga je met eigen vervoer die kant op? Orelle ligt op dik een half uur rijden en je kan met korting een dagpas kopen voor Orelle/Valtho. Grote parkeerplaats bij de gondel die je het gebied inbrengt. Misschien ook leuk voor een dagje. Let er wel op dat je op tijd de laatste gondel neemt naar Orelle. Er is geen dalafdaling:)

life is a beach, or a pile of snow

Plaats een reactie