Sneeuwzekerheid

Dit onderwerp gaat over de bestemming Galibier Thabor

Hallo allemaal,

denk erover op 31 maart naar Valloire te gaan; is dit een sneeuwzeker gebied ?

Het gebied zelf lijkt me hoog genoeg om toch nog een vrij goede kwaliteit sneeuw te hebben. Alleen zijn er een par familieleden die vrij weinig ski-ervaring hebben. Zijn er ook hoger voldoende blauwe pistes ?

Kennen jullie betere alterantieven ?

dank bij voorbaat voor feedback.

Ik ken er die er vorig jaar met Pasen zaten en die zijn elke dag naar Orelle gereden om in 3v te gaan skien. Maar goed, dat was nog later en uitzonderlijk. Voor dit jaar zou ik het gewoon doen ! Pistes kan je op het kaartje bekijken…

ps: ze gaan hier nu waarschijnlijk beginnen roepen dat je naar een gletcher od moet gaan, en die zijn inderdaad beter, maar je gaat het wel redden in Valloire :)

Een voordeel is dat je met de gondel omhoog kunt, je hoeft dan de dalafdaling niet te doen, en dan blijf je continu boven de 2000 meter. Ik ben er de afgelopen tijd niet geweest, maar ik denk dat je wel goed moet zitten. Ook hoger op de berg heb je redelijk wat blauw, en ook de rode pistes zijn niet allemaal van het heel steile soort.

Zeker 's ochtends zal de sneeuw best behoorlijk zijn, 's middags kan het papperig worden (wat m.i. voor beginners beter is dan ijzig).

Running against the wind

En in Valmeinier heb je ook nog mooie rustige pistes voor beginners.

Erg risky met die hoge temperaturen.Ben er vorig jaar geweest en de setaz kan het dan zowat vergeten als er in Valloire weinig ligt. Zou voor iets anders kiezen. Bijvoorbeeld Orelle in de buurt.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Het blijft altijd gokken met het weer dat weet je nooit. Wij gaan a.s zaterdag en de verwachtingen zijn prima dinsdag zal er nog sneeuw vallen. de pistes zijn prima veel blauw en rood ook hoger gelegen ben er eerder in januari geweest toen was het er erg koud.

Je rijdt van Valloire in een half uurtje naar Orelle. Voor 18 euro heb je een hele dag plezier in Valtho/Orelle.

Wel op tijd terug zijn voor de gondel naar beneden (er is geen afdaling;)

Net terug uit Valloire. De condities waren redelijk goed op de hoger gelegen pistes en matig op de lager gelegen pistes. Wel erg schraal en harde pistes in de ochtend en op de lager gelegen pistes papsneeuw in de middag. De dalafdaling is gesloten wanwege te weinig sneeuw. Helaas hebben ze in Valloire zeer weinig sneeuwkannonnen.
De temperatuur was veel te hoog voor wintersport. In het dal was het in de zon bij de gondel 25 graden en op de berg heb ik dagen van 5 tot 8 graden boven nul meegemaakt.
Ik vond Valloire een leuk gebied, maar pistes waren vaak matig. Denk niet dat ik nog eens naar Valloire ga, maar dat heeft niets met gebied te maken. Als je al 8 keer in Tignes/Val d’Isere bent geweest, dan is alles minder.

Gezien die hoge temperaturen valt het me nog behoorlijk mee.

Het verschil tussen Tignes en Valloire is ook wel heel èrg groot.
Valloire vind ik, net als alle gebieden in de Maurienne, vooral perfect voor een dagje. Wie Tignes als norm stelt zal zich elders gauw vervelen.

Als je vaak in Tignes/Val d’Isere bent geweest, dan ben je eigenlijk al verwend qua gebied, pistes en liften. Ik heb me niet verveeld in Valloire, aangezien ik mijn verwachtingen al had bijgesteld voor vertrek, maar na een week heb je het inderdaad wel gezien. Zeker als je een snelle goede skier bent en de omstandigheden niet ideaal zijn. Valloire is prima voor beginners en kinderen, hoewel ik, zodra mijn kinderen oud genoeg zijn om in een klasje te kunnen, eerder naar Oostenrijk zou gaan. Ik vind de ski lessen daar beter dan in Frankrijk.

Barts,
Meen je dat nu dat de dalafdaling niet open is?
Als ik naar de actuals kijk:
https://www.wintersport.nl/skigebieden/valloire/sneeuwhoogte…
staat die nochtans open.

Nu weet ik dat het gisteren bij gesneeuwd heeft, maar vorige week stond de dalafdaling ook als ‘open’ gemarkeerd.

We zitten in Chalets de Galibier, dat is niet echt aan Valloire dorp, maar meer richting Verneys, in de richting van de beroemde col.

Hoe waren de afdalingen naar dat stuk? (Verney + Moulin Benjamin?)

Wij komen er pas aan op 31 maart.
Ik ben matig positief, maar jouw rapport maakt me minder blij…

@niko

ben ook twee keer in de derde week van maart naar Valloire geweest. Standplaats was ook Chalets du Galibier. Je kan eigenlijk tot aan de doorgaande weg terug boarden (de weg naar de Col du Galibier). 40 m lopen en je bent bij je appartement.

Zoals ik eerder heb aangegeven, binnen 30 minuten ben je in Orelle en heb je voor 18 euro Valtho/Orelle onder je voeten.

Sowieso leuk om een dag te doen.

@Pascal; bedankt voor je reactie.
Denk dat ik inderdaad dagje naar Orelle afga, probleem is dat we een baby bij hebbeb er dus steeds één iemand in de basis (chalets de galibier) moet blijven.
Elke dag naar Orelle gaan is dus geen optie helaas. Maar goed: één dagje plan ik het wel in, dan blijft de vrouw maar thuis en ga ik met mijn oudste zoon een dagje naar Valtho :-D

Als alternatief hoop ik ook dat de Setaz nog goed beskibaar zal zijn. Als ik op de kaart kijk kan je met de eitjes (Setaz 1) vanaf Valloire naar een plaats bij bar/resto le Thimel. (of zoiets) Dat is op 1930 meter hoogte. Kga er vanuit dat daar nog wel genoeg sneeuw zal zijn.

Daar kunnen we allemaal -baby inclus- naar toe (in de eitjes is dit toegelaten) en vanaf daar hebben we ook een goeie uitvalbasis.
Telkens iemand blijven aan het terras met de baby en de rest kan de piste op. Je kan vanaf daar ook snel afzakken naar Chalets de Galibier en terug omhoog. (voor als de tuut of slabber vergeten is)

Ik leef op hoop, met zo een baby erbij moet je toch me veel rekening houden

Wat een geluk dat ik al eerder 5 dagen naar Serre Chevalier kunnen gaan heb…de druk is al wat af :-p

Wellicht mag je vrouw (als je het vraagt) wel met baby gratis naar boven met de gondel bij Orelle. Bovenaan heb je een resto met een groot zonneterras. Heerlijk toeven daar!

Alhoewel Valloire heeft een leuk centrum(pje). Mede omdat het een authentiek frans dorpje is. Met de gratis skibus ben je er in 4 minuten. Lekker terrasje pakken, boekje mee. Prima toch?

Pascal

Mede omdat het een authentiek frans dorpje is. Met de gratis skibus ben je er in 4 minuten. Lekker terrasje pakken, boekje mee. Prima toch?

Pascal op 20 mrt. 2012 11:52

Jazeker wel, en nog mooier als de dalafdaling open zou zijn :-)

Ivm je opmerking van de baby mee te nemen naar Orelle…dat is me net iets te risky: uiteindelijk ben je een hele dag weg (als ik naar Valtho ga, wil ik de eerste gondel naar boven en de laatste naar beneden ;-)
Met de baby is dat eigenlijk niet te doen, een paar uur op een terras parkeren lukt nog wel, maar een volledige dag is te veel. Eigenlijk moet je altijd binnen het uur in de chalet kunnen zijn indien nodig.

Anoniem in bovenstaande post = niko

Opgelet ivm de meerprijs voor Orelle. In normale omstandigheden klopt dit inderdaad, maar tegen het einde van het seizoen vervalt deze mogelijkheid omdat te veel mensen uit de Maurienne-vallei hiervan gebruik maken. Aangezien begin april wel eens een drukke periode kan worden zou het wel eens kunnen dat ze deze mogelijkheid weer annuleren. Vorig jaar was dit in ieder geval de situatie. Let wel: toen gingen alle mensen uit de Maurienne-vallei in die richting wegens gesloten skigebieden.

better to be off piste, then to be pisted off

Is 18 € dan geen ‘dagprijs’, maar een ‘meerprijs’…?

Aangezien ik een all-in formule heb, heb ik de skipas al klaar liggen bij aankomst.

Is de 18 € extre voor een skipas-uitbreiding?
Of is dit gewoon de dagprijs als je aan Orelle aankomt?

Dit is absoluut een meerprijs, een dagticketje voor Val Tho-Orelle kost je normaal een kleine 40 €.

better to be off piste, then to be pisted off

Je kan je Galibier Thabor skipas voor 18 euro laten opplussen

m.b.t. de dalafdalingen:

Het gebeurt vrij vaak dat de dalafdaling vanaf de Crey du Quart dicht is, de dalafdaling vanaf de Setaz blijft over het algemeen veel langer open (minder in de zon en meer tussen de bomen, meer sneeuwkanonnen). Je komt dan bij de gondel Setaz uit.

Running against the wind

Net dit weekend teruggekomen uit Valloire.

De dalafdalingen van Crey du Quart en Verneys waren al dicht. Ook de Moulin Benjamin begon erg dun te worden. Mijn inschatting is dat die afdaling eind deze week ook dicht is (als het weer blijft zoals het is).

Temperatuur kwam in het dal overdag en 's nachts niet onder de nul graden. Sneeuw maken dus geen optie; voorzover ik gezien heb gebeurde dat ook niet.

In de ochtend waren de meeste afdalingen hard, in de middag alles op het westen/zuiden pap. Voor de mensen die nog gaan hopen op een weersverandering dus.

Bedankt voor de update Her…
Aangezien dit skigebied er prat op gaat dat 70 % boven de 2000 meter ligt, ben ik nog niet ongerust.

Spijtig van de gesloten dalafdalingen.
Maar ik veronderstel dat het hoogliggende stuk (de 70 % dus) het nog wel 2 weken volhoudt, we dus ongestoord nog (relatief) lange runs kunnen maken.

Zaterdag vertrekken…mixed feelings…
Maar ach het zal wel meevallen, ik maak me altijd zorgen en het valt dan altijd mee ;-)

Hallo Niko,

Niet te veel mixed feelings en zorgen hebben hoor! Bovenin zal het allemaal zeker goed skibaar blijven. Alleen de dalafdalingen heb ik mijn twijfels over, maar desnoods neem je de lift terug. En als de weersverwachting uitkomt gaat er wellicht weer een koudegolf komen en heb je een verse laag sneeuw en daarna weer zon!

Ik vermoed dat je op de middelste berg (Crey du Quart) de beste condities gaat hebben (dat was in ieder geval de afgelopen week het geval). Met name de pistes rond de Brive 2 lift werden nauwelijks papperig. Daar zijn zeker ook blauwe gedeelten te vinden. Dalafdaling langs de Brive 1 gesloten, je kunt terug via de (lange; 9 km) blauwe Selles afdaling (onderin pap), of via de ‘explosieve’ sleeplift Cornafond (vertrekt met een zeer stevige ruk).

De ‘Valmenier berg’ (meest linker berg op de kaart) ligt erg onbeschermd voor de zon op het zuiden/zuidwesten en bovendien moet je om weer op de lift te stappen behoorlijk laag uitkomen (1800m). Daar ben ik weggegaan a/h eind v/d week, was niet meer prettig skieen.

Op de ‘Setaz berg’ zijn een aantal afdalingen dicht (rond de Verneys lift). Je kunt er prima hoog blijven, maar het nadeel daar zijn de trage liften.

Maar lol heb je altijd volgens mij altijd bij het skieen (ik wel!).

Veel plezier dus,

Her

Thanks Her voor de heldere info…you make my day ;-)

iemand die er vorig jaar op vakantie was rond april en genoeg sneeuw had? groeten

Plaats een reactie