Valmeinier

Dit onderwerp gaat over de bestemming Galibier Thabor

Ik heb een voorboeking gedaan voor Valmeinier. Is dit een aanrader? Wij gaan met 2 zoons van 12 en 14 en niet voor de après-ski. Alle info is welkom.

Nee, geen aanrader. In 2011 er in januari geweest. Het is gewoon een grote blok appartementen zonder gezelligheid. Het is vaak erg druk in Valmeinier 1800, dan heb ik het over de pistes.

De pistekleuren zijn vaak niet juist. Er zijn brede pistes, maar tegelijk ook een aantal smalle(verbindings)pistes. Het liftenstelsel is grotendeels nog oud en er staan erg weinig sneeuwkanonnen.

Sneeuwkwaliteit hangt af van de periode waarop je gaat, maar Galibier Thabor is niet het meest sneeuwzekere skigebied dat je kunt vinden.

Er zijn enkele stevige zwarte pistes(Cascade, Grand Choulet, cotérieux) en ook wel een aantal leuke(églantiers, olympique). Er zijn ook veel prikstukken(bv. Neuvache). Valloire is wel een gezellig dorp met leuke restaurantjes.

Nog één tip: ga niet naar het hoogste punt in Valmeinier(Crey du Quart) als je niet van een rode piste afkunt, de groene piste is rood in praktijk.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

sdfsdf

Ik vond het gebied best aardig, voor mij was het toen m’n 2de wintersport trip. Ik kon daar best aardig uit de voeten op de pistes. Wat Mathijs zegt over de kleuren van de pistes die niet kloppen, ik kan niet echt zeggen dat ik daar veel last of hinder van heb gehad. Ik kan me ook niet herinneren dat dat ook zo was.
Wij zaten alleen zelf in Valloire, wat wel een aardig en gezellig (familie) dorpje was. Het dorp Valmeinier ken ik niet.

Ben er 2 jaar op rij geweest. Ik vind het een goed gebied. Bij ons was het lekker rustig, zeer goede skileraars, die ons overal de weg leerden.

Na een paar dagen konden wij (toen nog 14-15 jaar) alleen op pad, zonder de weg te verliezen.

Overal op de piste goede wegaanduiding. Wij zijn eens geweest met de krokus (zalige condities) en ook met pasen, toen was het minder, maar wel nog 95% van het volledige gebied open dus.

Ieder zijn mening natuurlijk.

Go with the snow!

Ik vind het gebied eentonig, de verbinding tussen Valmeinier en Valloire is een ramp en Valmeinier is niet meteen het meest sfeervolle dorp.

Het gebied is middelmatig tot goed, maar moet zeker onderdoen voor Espace Killy / Les Trois Vallees.

Ben er 2 jaar op rij geweest. Ik vind het een goed gebied. Bij ons was het lekker rustig, zeer goede skileraars, die ons overal de weg leerden.

Na een paar dagen konden wij (toen nog 14-15 jaar) alleen op pad, zonder de weg te verliezen.

Overal op de piste goede wegaanduiding. Wij zijn eens geweest met de krokus (zalige condities) en ook met pasen, toen was het minder, maar wel nog 95% van het volledige gebied open dus.

Ieder zijn mening natuurlijk.

Mattz op 3 jun. 2012 20:04

Jij hebt wel een chance-jaar gehad. 2011 was een rampzalige winter maar daar was het half maart al gedaan met alleen nog de door sneeuwkanonnen verzekerde pistes die open waren=5pistes=10km.

Bij ons in januari was er nog maar 80% van de pistes over. Op 15 januari is er de laatste dump van het seizoen gevallen, gevolg: vanaf februari witte banen in een groen landschap. Dat seizoen zijn er een aantal pistes(bijvoorbeeld dalafdalingen onder cret de la brive) die gewoon een heel seizoen dicht zijn gebleven.

Maar niet alleen dit gebied heeft daar last van, heel de Maurienne vallei heeft dit. Les Sybelles, Grande Domaine, Les Karellis, Aussois, Val Cenis,…allemaal niet erg sneeuwzeker. Natuurlijk geen enkel risico om midden in het seizoen te boeken(kerstvakantie-begin maart ben je altijd zeker).

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Opzich leuk gebied. Ben er in 1995 voor het eerst geweest. Ook afgelopen seizoen voor mini-ski trip. Valmenier is skidorp gericht op gezinnen. Gezellig? Vooral zeer functioneel. Pistes prima voor gemiddelde skiërs. Richting Valloire meer afdalingen. Retour van Valloire loopt via enkele mooie routes ondanks wat hier op het forum van gezegd wordt. Dat kleine liftje over het kloofje is grappig. Kortom … Zeker geen verkeerde keuze voor wie wat prijsbewust maar toch lekker wil skiën.

Valmeinier is een zeer leuk dorp met alles wat je nodig hebt! Restaurantjes met heel aardig personeel en supermarkten en geweldige bakkerijen!

En over het skiën… Ook echt geweldig, super brede pistes en 150 km pistes! De medewerkers zijn zeer goed opgeleid want toen ik me arm brak in het snowpark ( zeer leuk met schansen en andere leuke jumps, ik kwam helaas ongelukkig terecht) werd ik gelijk geholpen met sneeuwscooter en alles duidelijk uit gelecht!

In de middag kan je heerlijk eten bij de restaurantjes met ontzettend aardig personeel. De liften worden zeer goed onderhouden en vervangen waardoor de kussentjes en de snelheid van topkwaliteit zijn ( de kussentjes zijn heerlijk want in andere dorpen zijn deze vaak versleten in oostenrijk !) .

In een paar woorden: ECHT FANTASTISCH!!!

Ik weet niet hoe het in andere gebieden in Oostenrijk is maar ik heb in Obergurgl/Hochgurgl en in Sölden nog nooit een kapot kussentje gezien!

En gaat het nog door ! sneeuw genoeg

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Ik ben in de zomer eens op vakantie geweest in Valmenier , en wat Mathijs zegt over het dorp klopt wel . Het is niet echt sfeervoll en allemaal appartementen . Als skigebied lijkt het mij een leuk skigebied , maar natuurlijk ik heb het nog nooit meegemaakt in de winter en het kan totaal anders zijn hé .

Ik vind het gebied eentonig, de verbinding tussen Valmeinier en Valloire is een ramp en Valmeinier is niet meteen het meest sfeervolle dorp.
Het gebied is middelmatig tot goed, maar moet zeker onderdoen voor Espace Killy / Les Trois Vallees.

Niels op 3 jun. 2012 21:05

Goh die gebieden die je noemt zijn dan ook 2 keer zo duur.
Ik ga 5 januari naar dit gebied en maak me weinig zorgen, sneeuw genoeg. En zoals af te leiden uit de reacties hierboven zijn de meeste ervaringen met dit gebied (en elk gebied for that matter) afhankelijk van de hoeveelheid en kwaliteit sneeuw. Tuurlijk zijn snelle liften en andere fijne dingen leuk maar in eerste instantie draait het maar om één ding.

to ski or not to ski, thats no question

Ik ben in de zomer eens op vakantie geweest in Valmenier , en wat Mathijs zegt over het dorp klopt wel . Het is niet echt sfeervoll en allemaal appartementen . Als skigebied lijkt het mij een leuk skigebied , maar natuurlijk ik heb het nog nooit meegemaakt in de winter en het kan totaal anders zijn hé .

frederik op 18 dec. 2012 10:19

In de zomer ben ik er ook eens een week geweest, dan is het nog verschrikkelijker. Een kunstmatig verlaten dorp met nauwelijks wandelmogelijkheden, alleen in de vallée de neuvache. De toeristische dienst probeert wel dingen, maar het is al te erg daarvoor. Valloire daarintegen is levendig en een van de weinige Franse dorpen die karakter hebben. De landschapsvervuiling door liften is enorm daar.

Je bent anders wel fan van de gebieden op je profiel :p

Wij gaan overigens ook mede om die redenen die je noemt naar Valloire. En landschapsvervuiling geldt in elk skigebied als je dat niet wilt moet je gaan hiken naar de top.

to ski or not to ski, thats no question

Ja toen ik er was , was ik er om te fietsen de avonden dat ik in het dorpje zat was er weinig ambiance ! Je kon op een klein parcourtje op een quad rijden en ze hadden een volleybalwedstrijd georganiseerd maar daar kwam maar weinig volk op af ! en voor de rest was er niet veel sfeer .

Je bent anders wel fan van de gebieden op je profiel :p
Wij gaan overigens ook mede om die redenen die je noemt naar Valloire. En landschapsvervuiling geldt in elk skigebied als je dat niet wilt moet je gaan hiken naar de top.

Simon op 18 dec. 2012 11:08

Daar ben ik niet mee akkoord. Landschapsvervuiling in Frankrijk is in het algemeen groter dan in Zwitserland en in mindere mate Oostenrijk. Bijvoorbeeld in Saint Luc heb ik een prachtige wandeling kunnen maken naar de Bella Tolla zonder het gevoel te hebben door een skigebied te lopen, idem dito met Chandolin. Dat komt door een niet zo kunstmatige inplanting van de pistes en het gebruik van veel sleepliften.

En het staat bij mijn favorieten omdat ik alle skigebieden die ik bezocht heb daar zet of ze nu goed waren of niet ;)

Volgens mij is dat nogal afhankelijk van je ervaring en hoe die gebieden die jij bezocht hebt toevallig in elkaar zitten. Saint luc heeft 11 liften en 65 km piste dus ja dat is minder vervuilend dan Les trois vallees.

Loop in Oostenrijk naar een willekeurige top van een berg boven de 2000 meter en je hebt gok ik 90% kans om ergens liften te zien, die lui bouwen alles helemaal vol. Kijk ook naar de recente aankondigingen van de nieuwe lift in Ischgl die een uitbreiding van het skibare gebied betreft van 33% en de te bouwen verbinding tussen Lech en Warth schrocken. In Frankrijk is dat net wat minder in mijn beleving als je buiten de grenzen van een skigebied blijft. Binnen de gebieden is inderdaad veel landschapsvervuiling dat zal ik niet ontkennen maar dan nog denk ik dat vergelijkbare gebieden in Oostenrijk minstens even erg zijn.

Toegegeven de Zwitsers zijn erg beschermend voor de natuur maar desondanks zijn gebieden als Zermatt, le Quatre Vallees en andere grote resorts niet te vergelijken met de gebieden die jij aanhaalt.

to ski or not to ski, thats no question

Mathijs, wat maakt het uit hoe dat oord er in de zomer uit ziet ? Ben je wel eens in Avoriaz, Tignes of Val tho etc in de zomer geweest…

Gohst towns Who cares,

Je kan er wel mooi gebruik van maken om te wandelen op hoogte en te mountainbiken…

Ik vroeg me af of Margot nog ging of dat ze is afgeschrokken door het gezeur… Volgens mij en laat het zo blijven is dit gebiedje een beetje onderschat en verguisd. Maar het is er TOP. Hoewel er duidelijk prijsdruk is te zien… dit jaar 10-20% duurder voor zelde arrangement… Het zijn de goudmijnen van frankrijk lijkt het

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

veel verschillende meningen dus
maar dat is normaal he meningen verschillen

ben er zelf vorig jaar geweest end februari
in valloire

de condities waren zeker niet slecht
maar als er geen vers sneeuw valt voor je vertrekt of als je daar bent .
ja dan is het gelijk overal wat hardere pistes maar wel goed geprepareerd

de pistes zelf vond ik persoonlijk wat minder
maar tis waar je zelf van houd

boven aan veel breede pistes
waar wij als boarders niet veel aan hebben
een paar zeer erg lange platte blauwe pistes zeer saai wel een mooi uitzicht
pistes liepen vaak door elkaar met talloze kruispunten
waardoor je al sneller zeker als je er nog niet bekend was je uitkwam waar je niet wou zijn

waardoor je al vaker drie of meer liften moest nemen voor je op de top terug was
met als laatste een sleeplift voor op de top bij valloire te komen
anders niet met een stoeletjes lift te bereiken

vond het dan toch minder dan de kleinere gebieden waar ik ben geweest denk dan aan
val frejus ; les sybelles en risoul

was ook wel weer een zeer goedkope vakantie

grts wes

OK welke van de gebieden die jij noemt liggen dichterbij, zijn beter en sneeuwzekerder en goedkoper…? Ik wil graag weer eens wat anders proberen in de toekomst. Nu is het gebied mede door meenemen van kinderen heel aantrekkelijk. Voor ervaren skiërs is het gebied snel bekeken denk ik. Een ander voordeel ondanks dat het ver weg is is de snelweg.

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Volgens mij is dat nogal afhankelijk van je ervaring en hoe die gebieden die jij bezocht hebt toevallig in elkaar zitten. Saint luc heeft 11 liften en 65 km piste dus ja dat is minder vervuilend dan Les trois vallees.
Loop in Oostenrijk naar een willekeurige top van een berg boven de 2000 meter en je hebt gok ik 90% kans om ergens liften te zien, die lui bouwen alles helemaal vol. Kijk ook naar de recente aankondigingen van de nieuwe lift in Ischgl die een uitbreiding van het skibare gebied betreft van 33% en de te bouwen verbinding tussen Lech en Warth schrocken. In Frankrijk is dat net wat minder in mijn beleving als je buiten de grenzen van een skigebied blijft. Binnen de gebieden is inderdaad veel landschapsvervuiling dat zal ik niet ontkennen maar dan nog denk ik dat vergelijkbare gebieden in Oostenrijk minstens even erg zijn.
Toegegeven de Zwitsers zijn erg beschermend voor de natuur maar desondanks zijn gebieden als Zermatt, le Quatre Vallees en andere grote resorts niet te vergelijken met de gebieden die jij aanhaalt.

Simon op 18 dec. 2012 22:08

In Oostenrijk legt men minder kunstmatig de pistes aan, ze liggen hier nog wat mee gecamoufleerd dan in Frankrijk. In Saint-Luc maken ze veel gebruik van sleeplifen, dat zorgt voor minder landschapsvervuiling. Val Thorens of Valmeinier zijn v-e-r-s-c-h-r-i-k-k-e-l-i-j-k. In België haal je daar nooit een milieuvergunning voor.

Mathijs, wat maakt het uit hoe dat oord er in de zomer uit ziet ? Ben je wel eens in Avoriaz, Tignes of Val tho etc in de zomer geweest…
Gohst towns Who cares,
Je kan er wel mooi gebruik van maken om te wandelen op hoogte en te mountainbiken…
Ik vroeg me af of Margot nog ging of dat ze is afgeschrokken door het gezeur… Volgens mij en laat het zo blijven is dit gebiedje een beetje onderschat en verguisd. Maar het is er TOP. Hoewel er duidelijk prijsdruk is te zien… dit jaar 10-20% duurder voor zelde arrangement… Het zijn de goudmijnen van frankrijk lijkt het

chandler op 19 dec. 2012 12:54

Ja, dat maakt uit. Typisch zo’n reactie van iemand die 's winters skiet en 's zomers de Alpen mijdt. Het maakt de prachitge alpen kapot en het is slecht voor het zomertoerisme, wat steeds belangrijker wordt.

Plaats een reactie