Tips gezocht: skiles én restaurant

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saint François Longchamp

Dag allemaal,

Vrijdag 20 december vertrekken wij: mijn man, mijn 2 bonus-puberella's én ikzelf voor het eerst naar Saint Francois Longchamp.
Voor het eerst met zijn allen, bonus-puberella's en ikzelf zijn relatieve beginners. En ook meteen voor het laatst. Dat is een ander verhaal (emigratie naar Oostenrijk in januari).

Maar, ok, dus. Wij zitten in Résidence Le Rond Point des Pistes, op 1650 m.

De Franse taal ben ik niet zo (lees: zo niet) machtig, dat ik er niet helemaal uit kom hoe en waar ik skilessen voor onze meiden kan regelen. Ik heb 2 skischolen gevonden, maar welke zit nu het dichtst bij ons appartement? Bij ESF zie ik dat er 6 dagen skiles geboekt kan worden, bestaande uit 6 x 2,5 uur in de ochtend. Wij zouden echter 3 x 2,5 uur willen boeken. Is daar wellicht toch een mogelijkheid voor?

Door een spoedoperatie aan mijn maag afgelopen zaterdag is het voor mij geen optie om mee te gaan skien, maar mee gaan mag en kan gelukkig wel. Daarom willen we in de middagen samen onze tijd doorbrengen door te wandelen of andere leuke dingen te doen.

Restaurant: ook heb ik geprobeerd om restaurants op loopafstand van onze locatie te vinden. Ik vond er 1, maar kan niets vinden over verplicht reserveren voor bijvoorbeeld 1e kerstdag. Ik weet dat aan 2e kerstdag niets bijzonders wordt gedaan.

Ok, lang verhaal. Eigenlijk zoek ik dus tips voor restaurant én tips voor de skilessen voor de dames :).

Wie oh wie?

Groet,
Marjoleine

Hoi Marjoleine,

Alle skilessen van de ESF starten in ‘het centrum’. Vanaf Rond Point des Pistes doen ze sochtends een klein sleepliftje open zodat iedereen optijd bij de lessen kan komen.
Ik vrees dat je voor 3 dagen wel prive lessen moet boeken. Of even bellen of je 3 dagen mee kan doen met de lessen, met engels kom je een heel eind.

Onder het appartement waar je verblijft zit een leuk restaurantje. Verder heb ik wel ervaren dat er niet heel veel restaurants zijn. Het restaurant onder het appartement moet je zeker reserveren! Is altijd druk.

Veel plezier :)

Er zit inderdaad maar 1 restaurant waar je zeker moet reserveren (L’alambix) Voor de rest kun je voor een pizza bij de bakker of de afhaalpizzaboer terecht.
Als je via de groene piste naar het iets hoger gelegen deel van 1650 loopt zit er veel meer. Mooie wandeling (+/- 10 min).

Aftellen maar!

Bij ESF zijn groepslessen voor de hele week om de doodeenvoudige reden dat het heel moeilijk is om progressie te maken en door te bouwen op oefeningen als de lesgroep elke dag verandert.

Als jullie nog relatieve beginners zijn, waarom zou je dan maar drie dagen les willen volgen? Naarmate je vordert binnen je groep worden de lessen doorgaans leuker en uitdagender, en aan het einde van de lesweek komt er een niveau-evaluatie.

Voor beginnende pubers geldt dat de meeste leeftijdsgenoten al de nodige ervaring zullen hebben, en is de kans daarom reëel dat het gros van de groepsgenoten jonger zullen zijn. Dat hoeft geen nadeel te zijn als ze samen zitten.

Privélessen zijn het alternatief, maar daar hoort een ander kostenplaatje bij.

Hoe oud zijn je bonuspubbers . Sommige skischolen worden pubers bij de kinderen gedaan en andere bij de volwassenen .

Franse skischolen hebben geen 3 dagen les. Alleen mogelijkheid 5 of 6 . Begin op zondag of maandag .
Voor korter is het privéles . Maar voor begin zou ik zeker de 5 halve dagen gaan .

Ik zou persoonlijk niet voor esf gaan . ESF gooit zijn groepen vaak overvol in hoogseizoen. Terwijl andere organisatie max 8 of 10 kinderen hebben.

Hoi,

een kleine toelichting over de skilessen is misschien op zijn plaats:

De “bonus puberella’s” zijn 17 en 20 jaar. De 17 jarige is zo wijs als je zou verwachten voor haar leeftijd, de 20 jarige is wat trager en is gewoon een paar jaar jonger. Beiden hebben zij de ziekte o.i. (broze botten ziekte). Ze breken niet perse botten, maar bij zware impact op het lijf, scheuren zij vooral pezen en spieren. Ze zijn ook sneller moe dan andere kinderen.

Vorig jaar hebben zij met hun moeder een week wintersport met skilessen gehad, in de afgelopen paar maanden hebben wij ze een aantal keren meegenomen naar de skihal in Zoetermeer en een aantal keer priveles daar genomen.

Deze vakantie die wij gaan doen heeft wat dubbele ladingen: vorig jaar hebben wij deze vakantie besproken. Een half jaar geleden besloten wij te onderzoeken of het haalbaar zou zijn voor mijn man en ik om te gaan wonen en leven in Oostenrijk. Dit is eerder gelukt dan gedacht en zeker dan verwacht: 12 januari vertrekken wij naar ons nieuwe huis.

De wintersport week willen we “gewoon” door laten gaan, met het besef dat dit, ook gezien de leeftijd van de meiden, de laatste échte vakantie samen zal zijn.

Zelf ben ik nu 4e jaars-skier en kan heus een beetje van de blauwe en rode pistes af kunnen. Afgelopen zaterdag ben ik echter met spoed geopereerd en sinds eergisteren weer thuisgekomen. Hierdoor kan ik niet (misschien een uurtje hier en daar) skien, maar zal ik vooral hopen op zon in combinatie met terrasjes en cappuccino’s.

We willen het dus écht, voornamelijk voor de meiden, zo gezellig mogelijk maken en de week ook vooral samen doorbrengen: smorgens een paar uurtjes les, lekker lunchen en smiddags dan met hun pa lekker nog een uurtje de piste op.

Ik begrijp dat de lessen belangrijk zijn, zeker voor een beginner. Ik zal ook nog lessen blijven volgen, mijn man skied al 25 jaar en neemt ook nog geregeld een paar lessen.
Maar wij vermoeden dat onze puberella’s na deze vakantie niet meer zullen gaan skien, zowel financieel als hoe hun leventje zich in de toekomst zal uitzien.

Natuurlijk, mochten zij behoefte hebben aan lange fijne vakanties bij ons in Oostenrijk, gaan we zeker weer met elkaar de berg op, maar dat zal heel erg incidenteel zijn.

Oh, sorry… het is een wat langer stukje tekst geworden… *lekkerkortook.

Marjoleine

PS: ik ben op zoek gegaan naar een andere skischool daar buiten ESF, maar die heb ik niet kunnen vinden.
Ook het restaurant die genoemd is kan ik alleen een telefooonnummer van vinden. de Facebookpagina is niet recent geupdate. Iemand nog tips?

Oh heftig verhaal.
Volgens mij heeft deze plaats alleen ESF.
Dan zou ik in jullie geval voor privéles gaan.

In dat geval kan je inderdaad beter voor privélessen gaan en bij het boeken de situatie uitleggen en expliciet vragen of je dezelfde leraar kan boeken voor de drie lessen. Dat kan gewoon via mail en in het Engels.

Verder koppel ik de term “puber” toch aan een iets jongere leeftijdscategorie 😉.

Verder koppel ik de term “puber” toch aan een iets jongere leeftijdscategorie 😉.

Morzel op 12 dec 2019 08:56

Haha… Wij niet, mét reden :).
Dank voor je tip, ik ga ze dan maar mailen.

Fijn om toch een week samen weg te kunnen, geniet ervan!
Afgelopen winter nog bij l’alambix gegeten en het is een aanrader :)

Plaats een reactie