Verbindingslift

Dit onderwerp gaat over de bestemming Via Lattea

Hoe zit het met de verbing tussen Via Lattea en Montgenevre?
Is deze druk? Duurt het lang?
Het idee is te verblijven in sestriere maar we willen ook regelmatig richting Montgenevre skieen…

Beste Gerwin,

De drukte hangt heel erg van het moment af. Meestal als ik in Via Lattea ski valt het heel erg mee…
Het is een mooie tocht, de liften zijn niet altijd het meest modern die die duren soms wel even.

Groet Rogier

Click. Click. Peace

http://www.alpinforum.com de beste bron voor dit soort info

Lees deze 2 berichten door en je weet alles incl. over de verbindingen tussen Sestriere en Montegenevre.

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=47&t=378…
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=378…

Bedankt voor de info!
Ik heb namelijk begrepen dat het later in het seizoen lastig kan zijn de verbindingslift te bereiken vanwege tekort aan sneeuw. Dus dat je veel moet lopen onderaan de piste en de lift weer omhoog…

Dat verschilt van jaar tot jaar. De variatie per jaar is in dit gebied veel groter dan aan de noordkant van de alpen. Je bent hier vrijwel 100% afhankelijk van zgn. Genua-depressies; sneeuw uit het noorden en westen blijft achter de bergen hangen.

Dus er zijn jaren dat het goed is. Maar in mindere jaren ligt er geen sneeuw. Niet omdat het te warm is, maar gewoon gebrek aan neerslag. En dan zit er dus ook niks in de reservoirs voor de sneeuwkanonnen, dus die kunnen dan ook niet draaien.

Als er medio februari (nu dus) nog geen dik pak ligt, komt het meestal niet meer goed. Hoewel: vaak valt er eind maart begin april nog een dik pak. Maar daar heb je dan niks meer aan, want de liften zijn dan al dicht.

@ Menno,

In Sestriere kun je over het algemeen zelfs tot midden april nog prima skiën. Momenteel is het zowat de beste regio in heel de Alpen.
Overigens zijn alle belangrijke verbindingsliften gondels of stoeltjes, die je ook naar beneden kan nemen in het geval van sneeuwtekort.

Wat de verbinding zelf betreft: het gebied is redelijk uitgestrekt. je doet er dus best lang over om helemaal van Sestriere naar Mongenevre te skiën. De verbindingspistes zijn echter extreem rustig (is mijn ervaring). Zo rustig zelfs, dat ik een keer tussen Sansicario en Cesane twee grote damherten tegen kwam, midden op de piste!

@Paul

Ik ken het gebied.
Sestriere OK, dat ligt op 2000. Maar met name de verbindingspistes liggen lager.

Die verbinding zal best -technisch gesproken- mogelijk zijn, maar mij ontgaat de zin ervan om in een lift van A naar B en weer terug te gaan, boven bruine of groene hellingen. Het gaat mij om netto tijd op de sneeuw.
Hetzelfde heb je als je in Soelden (AT) van Giggijoch naar de Gletscher op-en-neer gaat. Je zit alleen maar in de lift, of doet oninteressante verbindingspistes.

PS - beesten op de piste…

Ik heb zelf weleens op de pistes onder de Saulire (Courchevel FR) een muis over de piste zien rennen - je vraagt je af hoe zo’n beest overleeft - links-en-rechts kijken voordat je oversteekt leren die beesten volgens mij toch niet

Zo te lezen is het dus raadzaam voor vertrek even te kijken hoe het er bij staat. Weet iemand van jullie een site waar ik makkelijk kan zien welke pistes open zijn en welke dicht (en waar op de kaart deze zich bevinden)?
Ik boek pas iets 7 dagen voor vertrek dus kan dan nog kiezen waar ik naar toe ga.

Plaats een reactie