Route naar Montgenèvre

Dit onderwerp gaat over de bestemming Montgenèvre

Het is nog even tot Krokus, maar het kriebelt al om weer op wintersport te vertrekken. Zoals de titel aangeeft, trekken we met Krokus naar Montgenèvre in FR.
De vorige jaren gingen we steeds naar Valmeinier, dus we zitten in dezelfde richting. Alleen moeten we nu voor het eerst in de schoolvakantie. Zelfs zonder vakanties hebben we in het verleden regelmatig redelijk wat tijdverlies gehad tussen Lyon en Chambéry.

Daarom vroeg ik me af of de A40 tot St-Julien-en-Genevois en dan A41 langs Annecy tot Chambéry een alternatief kan zijn?

Zijn er op de A40 tussen Bourg-en-Bresse en de A41 veel problemen? Iemand ervaring mee?
(We overnachten dit jaar in Dijon, om op zaterdag rond 8u verder te rijden)

#wakeupwhereyouwant

@Dieter21 Als je om 8:00 's ochtends vertrekt vanuit Dijon, dan verwacht ik nergens echt problemen. Je rijdt voor de drukte uit. Ik rij zelf gewoon via Lyon over het algemeen…

Click. Click. Peace

Vanuit Dijon kan je het beste via de A39 verder gaan, deze is veel rustiger dan de A40. Ik rij altijd zo.
Als je via de A39 rijdt kan je het beste ter hoogte Amberieu en bugey eraf gaan. En dan via de D1504 (via Belley) afsnijden naar Chambery. Dit is ruim 60 km korter. Je mist dan veel files tussen Lyon en Chambery. Je doet afhankelijk van je tempo er ca. een uur en een kwartier over dit stuk.
Je komt ter hoogte van Chambery weer op de autoroute. Je kan dan tot de splitsing van de A43 /A430 nog wat files hebben maar daarna gaat het wel. De meeste files staan op de A430.
Wat betreft de files: @Rogier zegt dat als je vanuit 8.00 uur uit Dijon vertrekt geen files hebt maar dat is niet mijn ervaring. Tussen 10.00 en 14.00 is het in die regio erg druk. Vooral tot aan Moutiers veel files (maar dat is niet jouw richting
Je moet of heel vroeg zijn of wat later. Maar als je dat stuk afsnijd en daarna toch de A43 moet blijven volgen (minder druk) dan zal het wel meevallen. Druk zal het sowieso zijn.

Bedankt Rogier en Marko2 voor de feedback.

De vorige jaren hadden we een overnachting in Chalons-sur-soane, met de volgende ochtend (vertrek rond 8u) erg druk verkeer richting Chambery… en dat was zonder schoolvakanties in Be of Nl. Vandaar mijn zoektocht naar een alternatief…

De D1504 valt te overwegen, maar onze oudste dochter is nogal gevoelig voor wagenziekte (Nog geen enkele rit naar de bergen zonder “ongelukjes” gehad. ?). Ik hou de optie wel zeker in gedachten.

Nog iemand met ervaringen over de route via Annecy?

#wakeupwhereyouwant

Dat is inderdaad lastig wagenziekte. Het aantal echte scherpe (haarspeld)bochten valt overigens wel mee maar ze zijn er wel de hele tijd op dat stuk.
Over de route via Annecy
De route via Annecy zal op de drukke dagen ook druk zijn. De A 40 ontsluit ook een flink aantal skigebieden. De A41 zal wel meevallen.
Als je echt de files wil vermijden moet je eigenlijk 's nachts rijden en zorgen dat je voor 06.00 h voorbij Lyon bent.
Maar dat kost je wel je nachtrust.
Relaxter is gewoon lekker slapen en verder rekening houden met wat files. Misschien heb je geluk en misschien ook niet. Wat ook kan schelen is dat je zo’n telepeage badge neemt. Scheelt bij elke tolbarrierre toch wat tijd. Vooral na Lyon zijn er wel een aantal.

Het weer is natuurlijk ook een belangrijke factor: als er sneeuw voorspeld wordt, dan zou ik 's nachts rijden. Gezien het lage percentage winterbanden onder de auto’s en de rijkunsten van de gemiddelde bestuurder dan wordt het echt een drama. Dan moet je kost wat kost vermijden dat je daar midden in zit.

Wat ook kan schelen is dat je zo’n telepeage badge neemt. Scheelt bij elke tolbarrierre toch wat tijd. Vooral na Lyon zijn er wel een aantal.

Marko2 op 5 dec 2016 14:22

Zo’n télépéage badge hebben we sinds 2 jaar. Inderdaad superhandig: geen gedoe met creditcard of cash zoeken, gewoon blijven rijden.

Nu nog op zoek naar een dakkoffer waarmee onze auto (vw touran) onder 2m hoogte blijft: we zijn voor het eerst met 6 in de auto, dus nu kan niet meer alles achteraan in de koffer. Blijkt nu dat dakkoffers die max 30cm hoog zijn niet zo standaard zijn! ?

#wakeupwhereyouwant

De hoogte van de dakkoffer telt niet mee met de hoogte van het voertuig.

http://www.vinci-autoroutes.com/fr/videos

https://espaceclient.aprr.fr/faq/Pages/QuestionReponse.aspx?..

Het komt er op neer dat de dakkoffer niet meetelt in de hoogte. Wel kan je niet alle poortjes nemen. Wel poortje met “oranje T en groene pijl” en poortjes met oranje T en zonder hoogte beperking. Ik zou wel je factuur naderhand checken of je niet voor categorie 2 bent “aangeslagen”.
Dat maakt het wat makkelijker om een dakkoffer te vinden !

@Dieter21 zie bovenstaand bericht!

Bedankt @Marko2.
Ik weet dat een koffer inderdaad niet meetelt voor tarief, maar was op zoek naar een laag model omdat het voordeel van de Bip&Go volgens mij net in die poortjes zonder stoppen lijkt te zitten (minder lang aanschuiven om er door te kunnen). Of is dat een foute perceptie?

Voor die snelle poortjes moet ik natuurlijk wel onder 2m blijven… ach, we zien het wel hoe we het oplossen! ? Er is nog genoeg tijd.
In ieder geval bedankt voor de tips!

#wakeupwhereyouwant

wij reden de laatste jaren, met overnachting via A40/A42 en dan binnendoor de D1075, overnachten dicht bij aansluiting A43 Zo vermijd je de avondspits rond Lyon en ben je smorgens om 8u al een goed stuk opweg richting Alpen om zo de files voor te zijn…

De skivakantie zit er weer. Nog even terugkoppelen over de route die we hebben genomen.
Op de heenweg op zaterdag 25/2 zijn we vanuit dijon vertrokken rond 7u richting Genève en daarna afgebogen naar chambéry. Dat is ons super meegevallen: amper vertraging gehad op deze route. Rond 14u waren we op onze bestemming en alle formaliteiten rustig kunnen regelen. Ik had via http://www.aprr.fr op voorhand gezien dat de grootste drukte die dag tussen Lyon en Chambéry zou zitten, en al vanaf 7u 's morgens. Ook onderweg regelmatig de drukte bekeken via die website.

Op de terugweg wel via lyon, maar niet via de A432. Opnieuw nergens zware/lange file, zelfs niet op de beruchte drukke plekken.

Ook op de piste zelf was het helemaal niet zo druk als we hadden gevreesd. Een beetje uitkijken welke lift we namen op welk moment, en dan klnden we steeds direct door zonder wachten. 'T was een hele fijne week! ⛷

#wakeupwhereyouwant

Wij zijn vandaag via Duitsland en Zwitserland naar Valmeinier gereden. Een vignet hadden we al en de tol is dan 23 euro enkele reis. In 10 uur ter plaatse. Wel een zomdagochtend natuurlijk… het sneeuwt hier nu behoorlijk.

Plaats een reactie