Vragen over oa verbinding Montgenèvre-Claviere en Claviere/Cesana met kids

Dit onderwerp gaat over de bestemming Montgenèvre

Hoi allemaal,
Over drie weken vertrekken we richting Montgenèvre. Uiteraard heb ik me al in de pistekaartjes en eerdere forumtopics verdiept, maar ik heb toch een paar vragen waar ik niet helemaal uit kom. Misschien kunnen jullie helpen.

Eerste vraag is hoe de verbinding tussen Montgenèvre en Clavière loopt. Het lijkt erop dat dat de groene piste door het dal is, maar is dat ook zo? En hoe kom je dan terug? Hoeveel tijd ben je er ongeveer mee kwijt? We hebben 's ochtends 2,5 uur de tijd tijdens de skiles van onze dochters, maar ik wil niet riskeren dat we te laat terug zijn;)
Kun je ook bovenlangs naar Italië, via de Rocher d’Aigle lift? Op het pisteplan op de site van Montgenèvre staat die piste niet, maar op het kaartje op de site van Via Lattea wél. Nu vraag ik me dus af hoe dat zit.
Hetzelfde geldt voor de lift Col Saurel: op de site van Montgenèvre staat die niet in het pisteplan (daar is het nog een stippellijn) en het liftenoverzicht; op de Italiaanse kaart staat 'ie wel. Kan iemand me vertellen of deze nou wel of niet bestaat? Voor zover ik kan zien kun je sowieso niet bovenlangs terug naar Montgenèvre en heb je dus wat dat betreft weinig aan die lift, maar toch.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe de pistes boven Clavière zijn. Er ligt daar veel rood, maar de ene rode piste is de andere niet… zijn die pistes voor kinderen met 3 jaar ski-ervaring te doen, of zijn ze echt donkerrood?
Ik vraag dit omdat het ons ook leuk lijkt om met de kinderen richting Cesana te skiën. Als ik het goed zie, heb je daarna geen andere keuze dan deels met rood terug te skiën naar Claviere.

En is het te doen om met kinderen richting Sestrière te skiën? Of zijn de pistes daar te lastig voor en kunnen we dan bv beter een middagje de auto pakken? Het antwoord op die vraag bepaalt ook mede de keuze voor de skipas, en dat is de volgende vraag…

In de Franse pas voor Monts de la Lune (Montgenèvre-Claviere-Cesana) is 1 dag Via Lattea (het Italiaanse gebied met oa Sestriere en Sauze d’Oulx) inbegrepen. Je hebt dus 1 dag Via Lattea International. Elke verdere dag Via Lattea kost 24 euro extra. In Italië staan de weekpassen voor Via Lattea International wel in het prijsoverzicht. Die kosten 30 euro meer dan de Franse passen voor Monts de la Lune.
Daarnaast: In Italië betaal je 8,50 per dag voor kinderpassen voor Via Lattea International, in Frankrijk betaal je voor kinderen vanaf 6 jaar 170 euro voor een week Monts de Lune. Dat scheelt dus 100 euro voor een week, en bovendien krijg je voor die 100 euro minder een kleiner gebied. Zou het een optie zijn om op de heenweg bij de kassa in Clavière te stoppen en daar passen te halen voor Via Lattea International? Of zouden we die dan de volgende dag in Montgenèvre niet kunnen activeren? Contactgegevens van de Italiaanse liftmaatschappij staan niet op de site van Via Lattea, dus kan dit niet makkelijk checken.
Ook als we ‘gewoon’ voor de Monts de la Lune-passen zouden gaan, vind ik het prijsverschil van de kinderpassen aanzienlijk…

Ik hoop dat jullie kunnen helpen! Natuurlijk weet ik dat ik het ook gewoon zelf moet gaan ontdekken, maar alle info is welkom :)

*bericht bewerkt door Jorien83 op 02 feb 2018 17:37

Dag Jorien83,

We hebben vorige week een top tijd gehad met skiën vanuit Montgenèvre, dus ik begin met je alvast veel plezier te wensen! Ik kan niet op al je vragen antwoord geven, maar ik zal mijn best doen. (wij hadden bijvoorbeeld een skipas bij de accommodatie geboekt, dus die vragen kan ik niet beantwoorden).

De verbinding tussen Montgenèvre en Clavière?:
Deze gaat inderdaad via een groen ‘pad’ in het dal. Het is meer een loipe dan een piste. Dus veel prikken met de stokken (als snowboarder niet te doen met het board onder de voeten). Je doet er als skiër ongeveer 5 minuten over (en je bent meteen opgewarmd).

De terugweg is via 2 pistes en een lift en duurt ongeveer 20 minuten (de meeste tijd gaat zitten in de trage lift vanuit Clavière).

De verbindende pistes bovenlangs zijn helaas gesloten. Naar ik begreep heeft dit te maken met 2 dodelijke ongevallen in een seizoen waardoor de piste + lift niet meer in gebruik zijn.

Hoe zijn de pistes boven Clavière?:
Om te beginnen erg leuk en tussen de bomen (dus ook bij sneeuwval prima te doen). Ik zou ze rood noemen en zeker geen donkerrood. Er zitten wat steilere stukken in, maar die lopen elke keer uit in een wat vlakker overzichtelijk stuk. De piste uit de lift naar rechts heeft 1 steil stuk en loopt daarna mooi glooiend over in een leuk blauw pad tussen de bomen. Mooi voor de kids om wat kleine bultjes aan de rand van het pad mee te kunnen pakken. (vonden wij als volwassen ook leuk).

Helemaal omlaag skiën naar Cesane is trouwens niet zo leuk. De uitzichten zijn prachtig, maar het is een ijzig pad bedekt met dennennaalden. Moet je zin in hebben en waarschijnlijk vermoeiend voor kinderen.

En is het te doen om met kinderen richting Sestrière te skiën?:
Dit vind ik een lastige. We hebben een dagtocht gemaakt vanuit Montgenèvre naar Sauze D’oulx en hadden daar oprecht de hele dag voor nodig terwijl we een behoorlijk tempo hebben. (goed we hebben natuurlijk ook wat buiten de route geniet-pistes aan het programma toegevoegd). Ik zou zeggen dat het alleen maar loont om door te steken via Cesana naar Sansicario als je aan die zijde echt een dag gaat skiën. Je zit namelijk erg lang in meerdere liften en dat gaf bij terug gaan een beetje stress of we het wel zouden halen. Het is wellicht dus beter om in alle rust met de auto te gaan.

Dat Italiaanse deel van het gebied in trouwens ook prachtig en bevat tevens leuke pistes voor kinderen. Genoeg keuze hogerop in zon of op een winderige dag tussen de bomen. De blauwe ‘baby’ en omliggende pistes in Sansicario zijn leuk voor kinderen (en er ligt een gezellig tentje bij met heerlijke chocomel).

geniet er van!

sneeuw witje en de 7 bergen

Deze vraag is op een aantal forums al een paar keer gesteld. De ervaringsdeskundigen ( @Rogier ?) antwoorden dan meestal dat je beter met de auto van Montgenevre naar Via Lattea kunt gaan, dan over de piste. Juist omdat die verbinding zo beroerd is, en vooral omdat je zoveel tijd kwijt bent. En dan dus niet meer voldoende tijd hebt om van die mooie pistes daar te genieten.

The older I get, the better I was

Ook net terug van Montgenevre, prachtig gebied, verschrikkelijke organisatie.

Maar voor je vragen heeft SandraSki helemaal gelijk:

  • Op het pisteplan staan verschillende spookliften die nooit draaien. Op dit plan zijn dit
    null

    40 (en de piste 100): wel goed te doen offpiste vanuit Rocher de l’Aigle voor mensen van gemiddeld niveau bij goede condities (natuurlijk off piste dus kennis en lawine drie eenheid etc…)
    84 (rechtsonder) , dus pistes la combe du loup en Chalvet enkel via sleper 86 bereikbaar: waarschijnlijk niet te doen voor jonge kinderen. Jammer want misschien wel de beste pistes in het gebied.
    In Sestriere: 25 en 18.

In het algemeen zijn de pistes zeker niet moeilijker dan de kleur doet vermoeden. De enige piste waar je echt expert voor moet zijn is de ''Myrtilles" na de Serre Thibaud lift. De overige zwarte zijn niet voor beginners, maar goed te doen.

Pistes boven Claviere: zeker niet donkerrood.

Naar Sestriere skien, hier spreek ik Sandra tegen: niet doen.
Gewoon met de auto tot Cesana rijden. Als je toch het risico wil lopen: zeker niet in het weekend proberen.

De skipassen zou ik online kopen, wij hebben 5x een half uur moeten aanschuiven voor de skipas en de zondag 45 minuten, omdat er toch wel 10 wachtenden voor ons waren. Ik durf te wedden dat de gemeente de eigenaar is van het skigebied :)
Er zijn ook kortingen voor Family packs etc.

Dank alvast! @elbanaan Dus toch spookpistes;)
De skipassen online kopen gaat helaas niet, omdat ik de (goedkopere) pas voor onze jongste van 5 niet online kan krijgen… heb daar de liftmaatschappij over gemaild en kreeg als antwoord dat ze die passen niet online verkopen.
Maar hoezo 5x een half uur aanschuiven? Hadden jullie steeds een losse dagpas?
@SandraSki Supernuttige info, dank je wel!
@onnem Thanks, heb idd gezien dat er vaker naar gevraagd is, maar werd er niet helemaal wijs uit, en volgens mij gingen die topics niet over het meenemen van kinderen.

Aanvullingen zijn nog steeds welkom :)

Ja, dat is deels wat ik bedoelde met de verschrikkelijke organisatie: je kan geen extensie kopen voor Via Lattea.
Als je een pas voor 5 dagen koopt en een dag naar Sestriere wilt moet je een skipas Via Lattea EXTRA kopen. En aangezien we dit 2 dagen gepland hadden om te doen zou dat 80 extra gekost hebben. Uiteindelijk maar 1 dag gegaan omwille van de slechte (trage) verbinding en omdat een skipas voor 2 dagen Via Lattea kopen ook al niet mogelijk was.
Dat hun online systeem niet volledig is verbaast me eerlijk gezegd niks.

De kassa’s gaan ook maar open om 9u (dus op het zelfde moment als de lift), en op zaterdag een dagpas kopen voor bvb de maandag is niet mogelijk (om wat voor reden dan ook). Laten we zeggen dat het allemaal wat van de Franse slag is.

Nog toevoegingen: de piste 71 in San Sicario heeft echt een prachtig uitzicht, dus als je de oversteek maakt deze zeker meenemen. De 71 is gewoon een blauwe piste, die er boven (die je moet nemen om er te geraken) zijn iets steiler maar niets echt donkerrood.
Restaurant ‘les anges’ op de pistes (rechtsboven op het skikaartje) vermijden. Steeds naar de Italiaanse kant gaan als je kunt :)

Plaats een reactie