Lift Col Saurel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Via Lattea

Komende winter ga ik naar het skigebied Via Lattea. We zitten dan in het dorp Montgenevre. Nu heb ik op dit forum gelezen dat de afgelopen jaren de lift naar de Col Saurel gesloten is gebleven (op last van de Italiaanse Justitie). Weet iemand de huidige status van dit "probleem". Het lijkt mij voor Monti della Luna (rechter gedeelte van de skikaart) een vrij grote aderlating. Vanuit Montgenevre is Claviere nu enkel bereikbaar via het dal (of zie ik dat verkeerd?).

Als iemand hier op het forum informatie heeft over de status van deze lift in het seizoen 2019/2020 dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt.

Mooi joh! Eén grote speeltuin.

Op zich valt die aderlating wel mee, via de liften kom je er prima. Is meer jammer dat je een paar mooie pistes mist.

Dat zeggende zou deze verbinding deze winter weer open moeten gaan. Maar het verschil in cultuur en jurische maatstaven tussen Fr en IT mbt lawines maken dit een heel lastig probleem. (In Frankrijk is elke cm buiten de piste eigen risico, in Italiê is dat veel ingewikkelder)

Of deze lift open gaat weet ik niet en kan ik niets over vinden.

*bericht bewerkt door Rogier op 26 aug 2019 11:38

Click. Click. Peace

Bedankt voor je bericht! Ik wacht het gewoon rustig af. Het is nog vroeg natuurlijk. Wellicht komt het skigebied op de site nog wel met een update. Ondanks dat het een kleine 30 graden is buiten kijk ik in ieder geval alweer uit naar het skiseizoen :D

Mooi joh! Eén grote speeltuin.

Sinds vorige winter (2018/2019) waren beide verbindingen vanuit Montgenèvre naar Monts de la Lune geopend:

  • via het dal via de groene piste langs het golfterrein (eerder een pad, veel prikken en bijduwen)
  • via de lift Rocher de l’Aigle: eerst een paar andere liften/pistes nodig om aan de voet te komen, en de liftrit zelf is behoorlijk lang en koud (niet-koppelbare lift). Sinds voorbije winter (2018/2019) is de piste Colletto Verde (rode of zwarte piste) wel opnieuw toegankelijk om in Monts de la Lune te komen, nadat deze inderdaad enkele jaren gesloten bleef. Wijzelf vonden die pistes niet zo fijn (toen erg ijzig).

De lift Cime Saurel was wel nog gesloten. En de pistes rond die lift niet toegankelijk, maar die lift is niet nodig op de link Montgenèvre -> Monts de la Lune.

Van onze ski-instructeur had ik in februari 2019 begrepen dat deze waarschijnlijk niet meer opnieuw zou openen, maar dat ze die lift willen verplaatsen om vanuit Monts de la Lune een verbinding naar boven te maken naar de locatie waar de Rocher de l’Aigle ook uitkomt. Of dit klopt…? Heb er in ieder geval nergens anders iets over gelezen of gehoord.

Hoe er wel rekening mee dat je vanuit Monts de la Lune naar Montgenèvre maar 1 optie hebt: je moet altijd via de lift Col Boeuf passeren. Aan het einde van de middag/avond kan dat wel eens druk zijn (en het dalstation ligt een beetje óp een heuvel!).

Wanneer ga je hierheen?

#wakeupwhereyouwant

Ok, dus enkel deze lift is gesloten, ik dacht ergens gelezen te hebben dat piste 100 ook gesloten was, en er dus enkel via de dalverbinding van Montgenevre naar Claviere geskied kan worden.

Als piste 100 gewoon open is, dan lijkt het alleen jammer van 2 pistes te zijn, maar is het gemis niet heel groot.

Wij gaan hierheen van 22-2-2020 t/m 29-2-2020. De week van de carnavalsvakantie dus. Helaas zijn we vanaf dit jaar gebonden aan de schoolvakanties :S.

*bericht bewerkt door Martijn85 op 26 aug 2019 13:21

Mooi joh! Eén grote speeltuin.

Piste 100 was vorig jaar gewoon open, dat zal dit jaar waarschijnlijk niet anders zijn.

We zijn er de voorbije 3 jaar ook telkens in de krokus/carnavalsweek geweest. Weet dat de italianen in de regio tot en met dinsdag vrij hebben, en het dan merkelijk drukker is in het gebied. Vanaf woensdag is het normaal veel rustiger.

Aan de kant van Rocher Rouge liggen een paar leuke pistes die niet druk zijn (gelukkig, want die lift is een hele kleine oude 2-zitter 😉). Vorig jaar jammer genoeg een deel van deze pistes steeds gesloten gebleven, wegens te weinig sneeuw.

Veel plezier!

#wakeupwhereyouwant

Weet iemand of er al skipassen te koop zijn voor Via Lattea? Ik kan online alleen de verkoop van seizoenspassen vinden. Bij andere gebieden zijn de weekpassen wel al vaak online (met korting) te koop.

Klopt het verder dat de pas voor kinderen t/m 5 jaar gratis is?

Mooi joh! Eén grote speeltuin.

Ik weet niet of dat voor de gehele Via Lattea geldt maar in Montgenevre wel iig. Daar skiet Lisa iig nog gratis.

Over al dan niet via internet bestellen weet ik niet of dat kan.

Click. Click. Peace

Weet iemand of er al skipassen te koop zijn voor Via Lattea? Ik kan online alleen de verkoop van seizoenspassen vinden. Bij andere gebieden zijn de weekpassen wel al vaak online (met korting) te koop.

Klopt het verder dat de pas voor kinderen t/m 5 jaar gratis is?

Martijn85 op 3 sep 2019 15:01

De nieuwe prijzen van Montgenèvre komen redelijk laat online. Vorig jaar ook pas rond november of december.

Als ik me niet vergis is er een verschil tussen dag en week voor kinderen tot en met 5 jaar, en afhankelijk van het domein: voor de weekpas in Grand Montgenevre + Monts de la Lune kostte het ongeveer 40 euro, maar een losse dag enkel Montgenevre was gratis op vertoon van identificatie. Maar daarvoor moet je wel langs de kassa. Ik denk dat voor enkel Montgenevre (zonder monts de la lune) enkel dagpas of seizoenspas kon, geen weekpas.

#wakeupwhereyouwant

Hoi,

Ik lees het een en ander hierboven al over de skipas prijzen.

Ik kan op internet nergens vinden of het mogelijk is om in Montgenevre ook een skipas voor gehele skigebied via lattea te kopen voor 6/7 dagen? Wij gaan deze kerst naar Montgenevre en willen ook graag aan de Italiaanse kant skiën.
Via het appartement kunnen wij skipassen aankomen met korting voor het gebied Monts de la Lune, is dit het volledige gebied? of moeten we dan nog een uitbreiding kopen?

Ik kom er helaas zelf niet helemaal uit…

Alvast bedankt!

Hoi Irene,

Late reactie maar ik was naar hetzelfde opzoek. Volgens mij is het mogelijk om via de website van ESF skipassen te boeken voor het hele gebied. Dit kosten dan € 222 pp. Ik kwam hier achter tijdens het boeken van skiles voor mijn dochter.

Zie printscreen en link.
https://www.ski-school-montgenevre.co.uk/panier

null

Groet Martijn

Mooi joh! Eén grote speeltuin.

Super dankjewel! ik ga het eens bekijken!

Hoi Martijn,

Misschien ook interessant voor jou:
Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met ESF en je kunt inderdaad de skipas online kopen, dit is de prijs en skipas voor het hele gebied (+/- 400 km), inderdaad 220,- voor 6 dagen (volwassenen). Je bent hierbij niet verplicht om ook lessen af te nemen. Je kunt de skipassen ophalen bij ESF of thuis laten bezorgen.

Groeten,
Irene

Hoi Irene,

Bedankt voor je bericht! Ik heb zojuist de skipassen en skiles geboekt!

Groet Martijn

Mooi joh! Eén grote speeltuin.

Hoi lezers,

Ik ben nog eens wat na gaan bellen, omdat ik via via begreep dat er toch GEEN mogelijkheid is tot het kopen van skipas voor volledige gebied voor een hele week.

Korte variant (na 6 belletjes en verschillende personen aan de telefoon te hebben gehad):
Als je skipas koopt zoals hierboven beschreven door Martijn, dan krijg je 6 dagen skipas met daarbij 1 dag uitbreiding voor via lattea.
Daarnaast mag je in elk gebied wat benoemd wordt bij skipas via montgenevre.com 1 dag skiën. Wil je nog een dag naar het hele gebied kun je een uitbreiding kopen. De prijzen komen dan ook overeen met de prijzen nu bekend gemaakt op montgenevre online.

Bij aangeven dat een collega mij heeft verteld dat je met deze pas elke dag het hele gebied in kunt spreekt zij dit tegen en geeft aan dat je hiermee 1 dag in het hele gebied kunt skiën. Dus… bij deze mijn excuses van bovenstaand bericht, maar ik begreep er zelf ook niks meer van… dus ik ben verder gaan bellen naar het office du tourisme, welke mij doorstuurde naar het ticket center.

Er is geen mogelijkheid omdat (zo gaf de mw. van het ticket center aan):
Mensen skiën over het algemeen maar 1 of 2 dagen in het hele gebied. Met de pas kun je wel in het hele gebied van montgenevre en monts de la Luna skiën. Daarnaast kun je met de pas in verschillende gebieden ook een dag skiën. Wil je meer dan 1 dag in het hele gebied skiën en dan kun je een toevoeging kopen voor 24,50 per dag.

Nu zag ik dat de skiprijzen van Via lattea (de officiele website) bekend gemaakt zijn. Hier is het wel mogelijk een 6 daagse internationale skipas te kopen (dus montgenevre en via lattea), deze kost 258,- euro voor 6 dagen.

Rest mij de vraag:
Als ik op mijn eerste dag naar Italië ga en daar de skipas voor 6 dagen internationaal koop, kan ik deze daarna gebruiken als ik mijn dag start in Montgenevre en daar dus als eerste een lift gebruik?

Heel verwarrend en niemand weet mij echt een duidelijk antwoord te geven vanuit Montgenevre of de ski school. Weet wellicht iemand het hier op het forum??

Bedankt!

*bericht bewerkt door irene op 14 nov 2019 14:11

Ha @irene , wij zijn in 2018 in Montgenèvre geweest en hadden toen een vergelijkbare vraag als jij. Bij ons was de reden dat de Italiaanse pas voor kinderen tot 8 jaar gratis was, terwijl je vanuit Frankrijk vanaf 6 jaar moest betalen. Bovendien kon je zoals jij ook beschrijft in Italië wél een 6-daagse pas voor Via Lattea International kopen, en in Frankrijk alleen een 6-daagse pas voor Monts de la Lune met 1 dag Via Lattea. Extra uitbreidingsdagen kostten toen 24 euro per dag. Dus de Italiaanse passen waren een veel betere deal.

En dan komt nu de grote ‘maar’:
ik heb toen bij de liftmaatschappij én de skischool nagevraagd of ik met een Italiaanse pas in Frankrijk kon starten, en het antwoord was ‘nee’: je moet elke dag in Italië de eerste lift nemen. Voor ons was dat geen optie ivm se skiles om 9.00u, maar als je daar niet aan vast zit is het eventueel een optie om elke dag de paar km naar Clavière te rijden en daar te starten (maar dat is wel echt gedoe en ik zou daar ook zonder skiles niet voor kiezen).

Voor ons bleek Monts de la Lune ook wel voldoende qua skikilometers, maar dat kwam ook doordat onze meiden tot ongeveer 12 uur skiles hadden en we dus ‘maar’ een halve dag met z’n vieren een tocht konden maken. Bovendien was piste 100 dat jaar nog dicht, waardoor je alleen ‘onderlangs’ naar Clavière kon komen, en dat nam zeker met twee kinderen meer tijd in beslag dan via die piste 100, denk ik. We zijn 1x (de dag waarop we die uitbreiding gebruikten) naar Cesana geweest, en dat was ver zat.

Overigens is dat verschillende passenbeleid iets wat vaker voorkomt… afgelopen jaar in La Rosière hadden we precies hetzelfde. Aan de Italiaanse kant waren passen tot 8 jaar gratis, in Frankrijk moest je vanaf 6 jaar betalen. En ook daar gold dat je je skidag moest starten in het land van aanschaf.

*bericht bewerkt door Jorien83 op 14 nov 2019 20:41

Oja, vergeten te zeggen: het is wel echt een superleuk gebied. Wij vonden vooral het deel boven Clavière geweldig: heerlijk tussen de bomen, super geprepareerd en onwijs rustig, terwijl we in een drukke voorjaarsvakantieweek zaten.
De Montgenèvrekant was ook erg leuk, maar toen wij er waren, was het -20, en dus was iets lager en tussen de bomen fijner dan hooggelegen pistes op de wind ;)

Plaats een reactie