Weißsee Gletscherwelt, 5-4-'16

Dit onderwerp gaat over de bestemming Weißsee Gletscherwelt

Klinkt leuk, zo’n laatste week van het seizoen in Kaprun. Echter was het al een tijdje straf aan het dooien en de lagere gebieden in de buurt hadden al veel dicht. Iedereen dus naar de gletscher, en dan is het best druk. Op zoek naar rust dus. En hoogte. Aangezien ik toch nog inkopen moest doen, en dat heel goed kan in Mittersill, was een ommetje naar Uttendorf om de Weißsee te bezoeken geen gekke gedachte. Helaas trof ik het niet met het weer en was het nogal bewolkt. Na een toch best forse rit langs de energiecentrales van de ÖBB, de nationale spoorwegen van Oostenrijk, kwam ik in het ietwat verstopte Enzingerboden aan.
De temperaturen waren al dagen hoog, dus om 11u 's ochtends kon ik op rekenen op firn tot bovenin en slushcondities onderaan.

null
De oudere Zwitserse! gondellift bergt je in twee etappes naar het centrum van het ski-, toer- en wandelgebied bij de Rudolfshütte op 2315m. De cabines kunnen in het middenstation via een dwarsverbinding doorgaan naar de top of als twee individuele liften opereren, waarbij je in het middenstation binnendoor kunt lopen. De dalafdaling was dicht en het was er zeer rustig, dus vandaag opereerden de twee delen apart van elkaar. Omdat het zo rustig was werden de cabines alleen als er een gebruiker kwam handmatig aangekoppeld.

Weißsee Gletscherwelt is een skigebied in de categorie klein-maar-fijn en richt zich zoals de meeste kleine gebieden op families. Prijzen zijn vriendelijk, maar daarvoor krijg je verouderde infrastuctuur terug. Pistenpreparatie is goed en er is de mogelijkheid om de lagergelegen pistes te besneeuwen. Hoewel laag; het gebied begint bij 1480m en piekt op 2600m, met in totaal 23km aan afdalingen.

null
De meeste liften waren open toen ik thuis even had gecheckt, maar bij aankomst waarschuwde de kassadame voor de wind en vond het een dappere onderneming om nog een dagkaart te halen en omhoog te gaan. Toen ik bij de Rudolfshütte aankwam bleek de waarschuwing niet te onderschatten. Het was al een ritje om zeeziek van te worden, en eenmaal buiten werd zowat omver geblazen. De lift naar de top werd net gesloten. Jammer, want onder de 2300m werd de sneeuw al erg zacht.
Er was gelukkig nog wel het één en ander open, en bijna niemand te bekennen, dus je kon gerust je gang gaan.
null
Uitzicht richting de top.
null
Zou hier ooit een gletscher hebben gestroomd?
null
Zachte voorjaarssneeuw op afdaling naar het middenstation.
null
Het was echt de laatste week ja.
null
Het begin van de zwarte piste met op de achtergrond een eenzame zwalkende cabine aan de kabel.

Van alle eerder als open aangegeven liften waren uiteindelijk alleen de gondelbaan en de oefensleper naar net boven de Rudolfshütte open. Dit betekende dat er ook maar vier afdalingen te doen waren. Echter werd de piste naar het middenstation vanaf half één al zo’n waterskibaan dat je van glijden niet meer kon spreken. Aangezien er verder niets noemenswaardigs open was, hield het dan al snel op. Nog de verschillende liften en pistes bekeken en alles zag er wel als de moeite uit. Bovendien is piste 1 naar het middenstation een hele lekkere. Gelukkig ben ik aankomend seizoen weer in de buurt, dus dan ga ik zeker nog eens een dag op bezoek voor een echte test.

null
null
null
Bijzondere uitzichten.
null
Het zicht vanuit de gondel op het middenstation richting de top.
null
Enzingerboden vanuit de cabine. Het was zoeken naar enigszins transparant plexiglas.

Conclusie
Wil je eens naar een plek waarvan iedereen vraagt “waar?”, dan zit je hier goed. Laat je niet beetnemen door de naam, want het is een Gletscheraussichtswelt. Je ziet er vele om je heen, evenals stauseen die voor stroomwinning worden gebruikt. De klim erheen is een echte bergpas, niet meer dan anderhalve auto breed. Door het gebrek aan verkeer geen probleem, want uitwijkhavens genoeg. Het enige verkeer dat ik tegenkwam was een lijnbus. Dus het openbaar vervoer is ook een optie als je niet zo’n held in haarspeldbochten bent.
De pistes volgen het landschap en er is niets gekunsteld aan opzet. Wat dat betreft echt een belevenis. Bovendien is er behoorlijke variatie in de afdalingen voor zo’n klein gebiedje. Je kunt er echt prima uit de voeten voor een dag, hoewel ik ook een man had gesproken die er al jaren met volle tevredenheid heengaat. Gewoon een hele week. Doordat de condities altijd anders zijn is geen vakantie hetzelfde aldus hem. Laat je dus niet afschrikken door het beperkte aanbod en ga eens die kant op. Overigens ook een prima bestemming voor de toerskiërs. Je kunt hele huttentochten doen of gewoon simpel een rondje rond het meer maken.

*bericht bewerkt door Rogier op 12 sep 2016 17:18

Plaats een reactie