Mooi skigebied Canada/Amerika

Dit onderwerp gaat over de bestemming Whistler

Volgend jaar april gaan wij drie weken door Canada/USA road trippen, een aantal dagen hiervan willen wij op de ski’s doorbrengen.
Ons globale reisschema is ongeveer als volgt: Seattle > Vancouver > Calgary > Salt lake city > Las Vegas. Mogelijk vliegen we van Calgary naar Las Vegas om 1500km minder te hoeven rijden, maar dat moeten we nog even bekijken. Ons skiniveau is goed, maar we zullen ons voornamelijk beperken tot (Europees) blauw en rood. Gezellige dorpen/steden met een niet al te hoog prijsniveau is belangrijker dan >300km pistes.

Wat zijn de mooiere skigebieden volgens jullie die ongeveer op onze route liggen? Waar kunnen we behalve skien ook met een sneeuwscooter op pad en hondenslee? Whistler komt vaak naar voren als een groot en dus mooi skigebied, echter zullen we niet meer dan 2 of 3 dagen daar blijven, dus vraag ik mij af of die 300km piste niet een beetje zonde is van de skipas? Verder: waar in omgeving Seattle/Vancouver bevinden zich skiwinkels of outlets waar we gear kunnen aanschaffen?

Als je Engels goed is, zou ik ook even de moeite nemen om een accountje aan te maken (gratis) op Epicski.com. Ze hebben veel artikelen en een actief forum, waar mensen meer dan behulpzaam zijn. Bovendien, je (ski-)Engels zal je toch moeten oppoetsen voor volgend jaar… ;)

In Whistler zelf kun je van alles huren/kopen om te skiën en boarden. Onderweg van Vancouver naar Calgary kun je langs Revelstoke, Golden, Lake Louise, Banff waar je kleiner skigebieden vindt. Ook kun je daar terecht voor andere wintersport activiteiten.
Jullie willen rode/blauwe pistes maar in Golden kun je ook goed Heliskiën.

Dienten Die Alte schule

Hoe ga je rijden? Ik heb zelf een jaar in Oregon gewoond. Vlakbij de grens met Idaho. Oregon heeft ook leuke kleine skigebieden. Prima om even te stoppen. Wat te skiën en weer door te gaan. Vast niet zo spectaculair als Whistler maar wel echt Amerikaans. Hier komen geen toeristen. Geen rijke Amerikanen maar de lokale bevolking en studenten. Ik heb er prima kunnen skiën in een geleende jagersbroek en normale winterjas ☺

check anders http://www.skitown.com/
Whistler is super maar de sneeuw is niet heel geweldig. Ik zou je de tip geven om in het binnenland te blijven.
Idaho heeft vele leuke gebiedjes als Brundage, Bogus, sun valley. De eerste 2 zijn niet echt toeristisch
Hier kun je naar toe rijden vanaf canada na het skien in rossland en door naar spokane etc…
Na Idaho naar Utah in de grotere gebieden rondom salt lake city.

In Whistler zelf kun je van alles huren/kopen om te skiën en boarden. Onderweg van Vancouver naar Calgary kun je langs Revelstoke, Golden, Lake Louise, Banff waar je kleiner skigebieden vindt. Ook kun je daar terecht voor andere wintersport activiteiten.
Jullie willen rode/blauwe pistes maar in Golden kun je ook goed Heliskiën.

Elly3 op 4 okt 2015 16:57

Boven genoemde gebieden kom je dus tegen, ik zou alleen Golden overslaan. Klein gebied met weinig leuke blauwe/rode pistes.
Van bovenstaande zou ik Sunshine Village (banff) kiezen en evt Lake Louise. Deze twee gebieden kan je namelijk op 1 pas doen. Het tweede gebied van Banff (MT Norquai) is hoog uit een ochtendje de moeite waard.

In het gebied van Golden en Revelstoke kan je sneeuwscooter rijden, dit mag niet bij Lake Louise en Banff.
Wat wel gaaf is is sneeuwschoen wandelen. Doe dit, als je een beetje goed de weg kan onthouden, lekker zelf door de ze te huren. Wij hebben het bij Lake Louise gedaan maar dan niet in de omgeving van het meer zelf. De lokale shop vertelde ons dat je bij Bow lake (30 min van lake louise) heel mooi kon wandelen, en dit was geen verkeerde tip. Lake Louise is daarvoor veel te toeristisch.
Ik kan je de rit naar Jasper vanaf Lake ook aanraden! 250 km wildernis. Jasper zelf is niet zo heel boeiend. Wel grappig ski gebied.

Nog een laatste tip, koop nu je Canada Park pas via marktplaats, scheelt je veel geld! Check wel even goed welke je nodig hebt.

Nog even en we mogen weer!

tnx voor jullie reacties! We rijden via HW1, dus Oregon gaat lastig worden. Schematje nu is Whistler (1dag skien) > Golden (1 dag snowmobile) > Sunshine Village /Lake Louise (2 of 3 dagen skien). Heliskien vind ik wel enorm gaaf (al pak ik dan wel mn snowboard, iets meer ervaring mee in de poeder) alleen is mijn vriendin daar niet echt voor te porren ben ik bang. 2017 maar eens met een maatje heen dan maar … :D.
Uitgangsbasis nu is dat we in Whistler 1 overnachting doen en 3 nabij Golden/LL/SV. Dat is wel een extreme afstand om in 1x af te leggen, is er iets leuks te doen tussen Whistler en Banff? Leuk dorpje oid of is alles daar uitgestorven behalve de skigebieden?

HW 93 naar Jasper had ik indd ook van gehoord (en al gereden 2x als kind met mijn ouders mee), maar dit ligt echt buiten onze scope, we hebben nabij Edmonton familie wonen waar we ook proberen langs te gaan en anders wordt het veel heen en weer rijden.

Edit: Weer even wat gepuzzeld waarbij HW 93 wel mogeljk is (mits goed weer): Whistler > Golden > Sunshine Village /Lake Louise > Jasper > Edmonton > Vliegen naar Vegas. Hierbij moeten we wel 60km x2 = 120km extra rijden voor Sunshine Village, is dit de moeite? Omdat we bij deze route via de HW93 naar Jasper rijden.

Wilde net zeggen als je naar Edmonton gaat kan je door het park via Jasper dat is goed te doen. Onderweg van Wistler naar LL kun je ook een stop in Kelowna maken, grote stad en veel te doen, Kamploops ligt iets noordelijker maar weet niet meer zo goed hoe het daar nu was. Vergeet in Edmonton niet even door de grote Mall te gaan ;)

Dienten Die Alte schule

Ik zou sunshine wel de moeite waard vinden, maar zeker ook Banff als dorp. Banff is echt een toeristisch ski dorp, veel leuke shops en restaurants.
Het stukje LL-SV/Banff is echt een klein rot stukje. Maar onderschat de afstand Golden- LL niet, vond ik een lang saai stuk, maar misschien kwam dat omdat ik snel op de piste wilde staan die ochtend met verse sneeuw toen we die kant op reden

Nog even en we mogen weer!

Leuk trouwens om te zien dat je aan het puzzelen bent, zo zaten wij vorigjaar ook. Helaas moesten we toen ook keuzes maken en konden we niet alles mee pakken. Daarom gaan we as februari nog maar een keer die kant op.
Pakken dan Revelstoke, Panorama, Kimberly en Fernie mee.
Afgelopen voorjaar was de reis van ons leven, wat een schitterende (wintersport) cultuur en natuur!

Mocht je nog wat info willen kan je me altijd en Pm sturen. En check even de info die ik vorigjaar heb gekregen:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/170556

Nog even en we mogen weer!

Tussen whistler en Banff ligt Kamloops: sunpeaks, past zeker in jullie profiel. Vaak ook goed weer daar.
Revelstoke ligt ook net voor de rockies, mogelijk beter dan golden omdat dat skigebied beter past. (kicking horse is veel te extreem terrein als je voor blauw/rood gaat). Revelstoke heeft wel heel veel dagen met sneeuwval.

idd die zuidelijke gebieden in de kooteny’s zijn veel gemoedelijker en passen mogelijk beter di al genoemd zijn: (Panorama, Kimberly, Fernie) maar check ook eens Red mountain

Oregon heeft ook leuke kleine skigebieden.

Vriendin van mij komt oorspronkelijk uit Oregon en zegt inderdaad ook dat het daar leuk kleinschalig skien is!

Volgend jaar april…

Saalbach2015 op 4 okt 2015 16:41

Ben zelf 3 jaar geleden in Canada geweest oa om te skien. Heb een zus die in Calgary woont dus kon er makkelijk naartoe gaan. Heel eerlijk gezegd kan ik de periode waarin je gaat afraden. Het is niet de mooiste periode van het jaar. Zowel niet om te skien als om de rest van het land te zien. In April zit je tussen de verschillende seizoenen in en dus is het net niet koud en net niet warm… Uiteraard kun je mazzel hebben.

Skien is gruwelijk duur is mijn ervaring. Wij hadden niet onze eigen spullen mee want dit koste bij de klm 125 euro p.p. dat leek ons dan weer iets teveel van het goede. Als je mazzel hebt kun je ergens relatief goedkoop huren en is het goed te doen, als je pech hebt kom je in Banff/Golden/Lake louise/Whistler zelf en betaal je de hoofdprijs. Ik kan niet inschatten hoe je gaat reizen maar wellicht zinvol om ski’s niet in een wintersport dorp direct te scoren(wellicht dat je te boeken hotel iets aanbiedt).

Dan de liftprijzen… Ik zat heel eerlijk gezegd in een financieel minder aantrekkelijke periode gezien de hoge dollarstand waar wij toen mee te maken hadden. Dat is op het moment wel iets beter maar het zal niet je goedkoopste dagje skien worden. Kaartjes voor bv banff zijn rond de 80 euro per dag…

En dan nu het goede nieuws! Je gaat naar een van de mooiste landen ter wereld. En dan bedoel ik niet alleen het prachtige skien! Nogmaals zou ik wellicht iets eerder gaan, begin maart bv…

Wij zijn ook een aantal keren met het vliegtuig op wintersport gegaan. Wij namen onze ski-schoenen in een trolley / sporttas als handbagage mee en deden twee paar ski’s in een skizak. Bij ons bleef de skizak precies onder de 15 kg , het maximale toegestane gewicht voor bijzondere bagage waar een skiset toe behoort.

Hierdoor hoefden we maar 1x kosten voor extra bagage te betalen. Het is bij ons zelfs twee keer dat er voor de terugvlucht helemaal geen extra kosten werden berekend.

Allereerst … Doen die trip! Waanzinnige ervaring. In tegenstelling tot wat hiervoor is gezegd over het prijsniveau … kwestie van goed rondkijken en slim boeken. Ik ga komende winter naar Whistler en ben nauwelijks meer kwijt dan hier in Europa ( excl. de natuurlijk duurdere vervoerkosten) . Een appartement van 80m2 op 2 min. beide liften en zeer compleet ingericht voor 45 euro pppn, liftpas wel duurder maar nu rond 55 euro pppd noem ik niet schrikbarend duur. Je krijgt er ook veel voor. We huren geen auto maar gaan voor 50 euro pp retour tussen. Vancouver en Whistler. Vliegtickets waren 550 pp zonder extra lange reistijden. Wellicht komt Air Canada komt met gratis vervoer voor de ski’s net als vorig jaar. De Canadese dollar is super laag nu bijna 150 cnddollar voor 100 euro. Uit ervaring weet ik dat eten en drinken niet echter veel duurder zo niet zelfs goedkoper is in vergelijking met Europa. Zelf koken is soms duurder dan uiteten gaan is mijn ervaring in zowel Canada als Amerika.

Gezond Hollands koopmanschap kan je veel geld schelen. Op internet is veel info te vinden en zeker handige websites voor veel korting op verblijf en liftpassen. Hoe lang je ergens bent geeft wel meer voordeel. ,
Kicking Horse, Lake Louise, Sunshine … Ben er ook geweest en gaaf om te doen.
Next stop: Whistler eind januari 2016 :-)

Ben het helemaal met mr. Ski eens wat de kosten betreft. Maar ik vraag me wel af of je in de loop van april dezelfde ‘ski-beleving’ zal hebben als in de periode januari tot half maart. Ik kan me voorstellen dat ook in Canada de kwaliteit van de sneeuw en pistes half april niet meer ideaal is. Zeker niet op de dal afdalingen. Maar misschien heb ik het mis.

Als je tussen tussen Seattle en Vancouver de mogelijkheid hebt om met een zodiac orca’s te gaan spotten moet je de dat zeker gaan doen. Dat is onvergetelijk.

En als je van een adrenaline-kick houdt kan ik je in Whistler de ziplines van Superfly aanraden. Dat is de hoogste en langste zipline van Canada. Echt geweldig om te doen.

Hier vind je de link naar de promo :

Wij zijn ook een aantal keren met het vliegtuig op wintersport gegaan. Wij namen onze ski-schoenen in een trolley / sporttas als handbagage mee en deden twee paar ski’s in een skizak. Bij ons bleef de skizak precies onder de 15 kg , het maximale toegestane gewicht voor bijzondere bagage waar een skiset toe behoort.

Hierdoor hoefden we maar 1x kosten voor extra bagage te betalen. Het is bij ons zelfs twee keer dat er voor de terugvlucht helemaal geen extra kosten werden berekend.

zenith op 5 okt 2015 16:25

Bij KLM moet je ski uitrusting aanmelden als een extra koffer a 62 euro enkele reis als je van te voren boekt. deze "koffer"mag een bijzondere afmeting hebben en max 23 kg zijn. Wij hadden alles in 1 trolly gedaan incl schoenen en kwamen daarmee precies op 23 kg, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je materiaal.

Volgend jaar april…

Saalbach2015 op 4 okt 2015 16:41

Dan de liftprijzen… Ik zat heel eerlijk gezegd in een financieel minder aantrekkelijke periode gezien de hoge dollarstand waar wij toen mee te maken hadden. Dat is op het moment wel iets beter maar het zal niet je goedkoopste dagje skien worden. Kaartjes voor bv banff zijn rond de 80 euro per dag…

Pvdh op 5 okt 2015 15:14

Betaalde afgelopen winter voor Sunshine (banff) 65 eruo voor een dag pas. Maar dat is een beetje afhankelijk van de dollar stand.

Nog even en we mogen weer!

Allereerst. Drie weken is wel heel erg kort voor wat je allemaal wilt. Daarom zou ik het een en ander skippen. Laat Vancouver en Whistler schieten. De sneeuw in Whistler kan inderdaad bedroevend slecht zijn. Maar als de sneeuw wel goed is, dan wil je er zeker niet een dag zitten. Leuker is om vanaf Seattle via de I90 naar het oosten te rijden en dan in Whitefish - Montana te gaan skiën. Dat is een heel leuk authentiek dorp met een prima skigebied.
Vanuit Whitefish is het niet al te ver naar het Canadese Kimberley. Ook een prima skigebied. Vanuit Kimberley rij je in een half dagje, mits de wegcondities niet al te slecht zijn, naar Golden, Banff of Lake Louise. Onderweg kom je langs Panorama. Is ook aardig voor een paar dagen, maar ik zou het met zo weinig tijd overslaan. Golden zou ik ook overslaan, klein maar uitdagend skigebied. En snowscooteren kan altijd nog ergens anders. Voor Banff en Lake Louise moet je kiezen. Lake Louise heeft een fantastisch skigebied. Daar kan Banff met Sunshine Village en zeken met Mt Norquay niet tegenop. Maar LL is een rustig dorp waar na de prima après-ski in de Lodge of the Ten Peaks niets meer te beleven is. Banff is een druk dorp met veel gezelligheid. Een alternatief is een acco in Banff en in LL skiën. Betekent wel een uur heen en een uur terug rijden. In LL kan je trouwens met de hondenslee tochten maken door een fantastische natuur. Het hierboven geadvisserde Sun Peaks is een leuk skigebied, maar ligt buiten de beschreven route.
Vanuit Banff of Lake Louise kan je via highway 93 naar Jasper, aardig dorp klein skigebied, naar Edmonton rijden. Daar ben je wel een dag mee zoet, maar de natuur langs hwy 93 en ook langs de Yellowhead hwy 16 is fantastisch.
Daarna is het een kort ritje naar Calgary voor de vlucht naar Las Vegas.
Mocht je toch besluiten om een paar Amerikaanse plaatsen op weg naar Las Vegas aan te doen, dan zijn naast Whitefish de volgende gebieden interessant: McCall & Sun Valley (leuke plaatsen in Idaho), Jackson Hole (Wyoming, hier kan je in Yellowstone snowscooteren, duurt een dag maar is een once-in-a-lifetime experience), Park City (Utah 3 skigebieden, waarvan er 2 leuk zijn, maar hou rekening dat de 3 gebieden niet samenwerken en de service in Utah is ver onder de maat vergeleken met de rest van noord-west USA).
Ook al kom je er niet in de buurt, het skigebied Mt Bachelor bij Bend in Oregon en Whitepass in Washington zijn ook goede gebieden waar je je met niveau rood prima kan vermaken.

Fernie! Echt een gezellig ski dorp en zeer mooie omgeving. Ik heb daar afgelopen jaar een maand gezeten en ik had er spijt van dat ik terug naar huis ben gegaan:( echt de moeite waard…

null

Powder to the people!

@Saalbach 2015: Je kan waarschijnlijk ook nog tijd besparen door van Edmonton rechtstreeks naar Las Vegas te vliegen. Dan hoef je niet eerst naar Calgary. Wel even checken of er inderdaad vluchten vanuit Edmonton naar Las Vegas gaan.
@rikkert91: Smaken verschillen. Een paar jaar geleden vond ik Fernie 3-maal niks. Een langerekt dorp langs een doorgaande weg waar, behalve ijshockeywedstrijden, 's avonds niets was te beleven. Ook het skigebied viel ons tegen. Mogelijk is dat niet helemaal een eerlijk oordeel, want die ene dag dat we er hebben geskied was het grauw en koud weer. Daardoor hebben we niet alles gezien. Maar de matige ski-ervaring in combinatie met het in onze ogen saaie Fernie heeft ons doen besluiten om het dorp 5 dagen eerder dan gepland te verlaten ten gunste van Lake Louise. Wat ons in Fernie ook tegenviel was de enorme rommel in het base restaurant de Griz Inn. Tafels die niet werden afgeruimd, rotzooi op de grond. Dat ben ik in Canada en de USA niet gewend.

Mooi dit, zo zie je dat smaken zeer verschillen. Wij vonden LL helemaal niks en Sunshine geweldig.

Nog even en we mogen weer!

Prijs valt idd mee vind ik, beetje gelijk aan oostenrijk denk ik. Maar dan 80m2 ipv 15m2 ;). Vliegtickets waren 580 pp met BA , kwam tegen en gelijk geboekt! Dat is inclusief ski materiaal vervoer, maar ben van plan om daar te kopen of huren. Zou het mogelijk zijn bij een franchise, soort sport 2000, te huren in vancouver en na 2 weken inleveren in edmonton? Weten jullie grote verhuurbedrijven daar? Mrski welk appartement zaten jullie voor 45 eur?

Mijn voorkeur ging naar Lake Louise omdat het gebied groter is, maar ook Sunshine Village is me heel goed bevallen.

null

Sunshine Village

null

Lake Louise

Moeilijk kiezen toch :)

@Saalbach2015: wij zitten ( gaan komende winter ) in het wijkje The Gables. Heb appartement gehuurd via Alluradirect.com Via hen boek je rechtstreeks bij de eigenaars maar met soort garantie op betrouwbaarheid/beschikbaarheid en betaling. Je kunt dan ook gelijk gebruik maken van allerlei kortingen op liftpassen en transfers. The Gables is een klein wijkje tussen beide grote toegangsliften in en ook op een paar minuten lopen van het centrum van Whistler. Lekker centraal maar toch ook rustig gelegen.

Ben ook in Sunshine en Lake Louise geweest en vond beide tof. Ook Fernie bezocht en vond ook dat een mooi gebeid en ook het dorp zelf prima voor een paar dagen.

@Saalbach2015: huren of kopen. Ik ben in ieder geval tijdens al mijn Canada/USA-reizen nog nooit tegengekomen dat je op een plaats materiaal huurt en dat ergens anders weer inlevert. Het lijkt mij ook niet logisch. Het aantal mensen dat de oceaan oversteekt om daarna een skisafari te maken is niet zo groot. Er is voor zo’n systeem domweg geen markt. Op locatie huren is ook niet handig. Je raakt er te veel tijd mee kwijt. En dat is zonde van je tijd. Zeker als je maar 3 weken hebt. Als ik ga, dan trek ik meestal 8 weken door beide landen rond. Ook al heb ik dan meer tijd, ik neem toch mijn spullen mee van huis. Bij sommige carriers betekent dat wel een forse extra kostenpost (KLM € 75 per skiset heen, CAD 75 per skiset terug).

Ik ben in 2011 een dag in Salt Lake City geweest en hebben toen een dagje Park City meegepakt. Ik vond het een erg toffe ervaring met geweldige sneeuw. Wij waren toen ook eind maart/begin april maar de condities waren nog geweldig en heerlijke poeder! Je trip gaat sowieso fantastisch worden als ik dat zo lees!

Work less || Board more

Ik ga 30 jan.naar whistler…en wij willen dagje Catskiën/boarden doen…weet iemand een goed adresje?
En ook een middagjes snowmobile rijden zouden wij erg leuk vinden…heli skiën ook leuk…maar ehh€€€ hahaha…
Alle tips zijn welkom en mijn dank is groot.

Vorige week zowel Jasper als Lake Louise bezocht. Ik raad zeker aan om Jasper te bezoeken. Klein maar rustig skigebied, maar geweldige mogelijkheden voor goede treeruns. En daarnaast krijg je de kans om de Icefields Parkway te rijden.

''Powder to the people''

Klinkt super tof, stiekem een beetje jaloers. Verder precies wat rickkert91 zegt. Fernie is een super gezellig dorp met een goed skigebied. 14/15 ben ik er 14 weken geweest. Als je iets wilt weten over Fernie kan je me altijd even een berichtje sturen.

Work less, Ski more

In ieder geval ligt er in Whistler voldoende sneeuw.

Plaats een reactie