Iemand die me wat reisinfo/tips kan geven?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Whistler Blackcomb

Hey iedereen!
Ik hoop net als iedereen dat we zo snel mogelijk weer volop onze skireisje kunnen inplannen.
Nu we dan toch wat extra kunnen sparen wou ik toch graag mijn droom eens najagen en in februari/maart naar Canada gaan skiën , indien reizen mogelijk natuurlijk.
Daarbij lijkt mij Whistler/Blackcomb de leukste keuze (groot skigebied , zowel geprepareerde pistes als back-country , veel andere opties zoals heli-skiën enz…)
Hebben jullie wat tips om dit via een reisorganisatie te boeken of kennen jullie leuke verborgen parels?
Best hotel boeken of gewoon appartement/huisje huren? (Ik had ergens al gelezen dat de prijzen in de supermarkten Redelijk hoog lagen) . Indien jullie links hebben naar jullie reisverslagen op andere sites, ik lees ze graag.
Dank bij voorbaat
Jesse

Whistler (en andere skigebieden daar) kennen vaak veel (luxe) appartementen. Ik ben er alleen in de zomer geweest. Of de supermarkt heel duur was weet ik niet meer, in ieder geval minder duur dan op Vancouver Island, maar dat was het juist wel duur :).

Persoonlijk zou ik denk ik eerder misschien nog wel kijken naar een combi van Banff en Jasper, zodat je verschillende gebieden kan zien.

Er is volgens mij in ieder geval 1 aanbieder (meen ik me van mijn google avonturen te herinneren), maar het is denk ik ook prima zelf te regelen. Whistler is vlakbij Vancouver (uurtje rijden) en een auto huren is daar goed betaalbaar. Maar als je goedkoop wil skiën moet je denk ik niet die kant op ;).

@gaston is er vorig jaar geweest, die heeft zich toen uitvoerig voorbereid. Misschien heeft hij nog mooie tips?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Check ff bij de reisverslagen dd febr.2016 mijn verslag van twee weken Whistler. Vol met eigen ervaringen en tips. Heb nu zelf vlak voor het begin van het Covid gedoe, acco’s, tickets en een auto gereserveerd voor 3 weken tour in Canada. Ben er bijna zeker van dat ik die tour kan gaan skippen. Het restartplan van BC zet internationaal tourisme in fase 4. Dwz komt weer opgang zodra er een vaccin is, of immuniteit of dekkend behandelplan. Ben geen somberdenker maar … schat de kans klein dat mijn tour in januari 2021 gaat plaatsvinden. Anyway … de voorpret is er niet minder om. Wellicht wat langer wachten.

Check ff bij de reisverslagen dd febr.2016 mijn verslag van twee weken Whistler. Vol met eigen ervaringen en tips. Heb nu zelf vlak voor het begin van het Covid gedoe, acco’s, tickets en een auto gereserveerd voor 3 weken tour in Canada. Ben er bijna zeker van dat ik die tour kan gaan skippen. Het restartplan van BC zet internationaal tourisme in fase 4. Dwz komt weer opgang zodra er een vaccin is, of immuniteit of dekkend behandelplan. Ben geen somberdenker maar … schat de kans klein dat mijn tour in januari 2021 gaat plaatsvinden. Anyway … de voorpret is er niet minder om. Wellicht wat langer wachten.

MrSKi op 17 mei 2020 21:51

Had al het gelezen voor mijn post , maakte mijn interesse alleen maar nog groter 😉 ga alvast het opzoekingswerk beginnen , ik word er alleszins niet dommer van. Hopelijk gaat al deze miserie snel voorbij.
Maar uitstel zal hier heen afstel zijn. ☝🏻

Houdt vooral ook in je achterhoofd dat Whistler berucht is om z’n natte klimaat. En dat betekent echt nat, niet wit.
Vaak regen en hoge temperaturen.
Onze Alpen zijn veel zonniger.
Best een ‘dingetje’ realiseerde ik me enkele jaren geleden, met m’n 2-dagen jetlag in Vancouver en een duur vliegticket…
Prachtig land hoor, daar niet van. Maar beter in de zomer.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 18 mei 2020 11:18

Yep … Drizzler 😏 is de bijnaam. Zelf twee dagen stortregen gehad in januari 2016. Geen pretje. Let op de schoolvakanties en speciale ‘feestdagen’, in zowel Canada als de VS, bij het plannen. Dan is het erg druk in Whistler, net als op zaterdag/zondag. Autohuren in Vancouver hoeft zeker niet. Gebruik je waarschijnlijk toch niet ter plaatse. Er rijden diverse busdiensten vanaf het vliegveld naar Whistler. Drop-off en pick-up bij je verblijf zit in je ticketprijs. Ik Ou appartement nemen en gaan eten in het dorp. Keuze zat en je kunt er goed eten voor niet al teveel knaken. Grote supermarkt is er maar de prijzen zijn best hoog. Daarom gingen wij liever uiteten. Ontbijten deden wij wel in het appartement. Advies: blijf inbound en ga niet back country. Inbound kan je zat buiten de pistes skien/boarden.

Zoals ik al in mijn stukje ( https://www.wintersport.nl/forum/topic/426899 ) had geschreven, denk ik altijd dat als je verder gaat reizen om te skien, dat je dan graag iets wilt wat je dichterbij niet vind.

Whistler is een van de populairste bestemmingen van Noord Amerika, maar is in veel opzichten ook het meest 'Alpen-achtige'.
Hier een paar redenen waarom Amerikanen en Canadezen er graag heen gaan:
-Groot skigebied
-Groot hoogte verschil
-Hoog alpien terrein, incl. gletsjers
-Skien op verschillende kanten van een vallei

Al die dingen zijn juist ook te vinden in veel skigebieden in de Alpen, waarschijnlijk zelfs in grotere mate.

Ik zou dus eerder aanraden om naar skigebieden te gaan die juist heel anders zijn opgezet, en vooral met een heel ander sneeuw klimaat dan de Alpen ook.

Het beste kijk je daarvoor naar gebieden die aan de westelijke rand van de Rockies liggen.

De Kustgebergten, zoals Whistler, krijgen weliswaar heel veel neerslag, maar de kans op regen, of in ieder geval zware, natte sneeuw, is er ook groot. De gebieden binnen in de Rockies (Banff, Colorado) hebben het omgekeerde: de sneeuw is droge poeder, en blijft lang goed, maar er valt niet zo veel.

De gebieden aan de West rand van de Rockies hebben gemiddeld het beste van alles, veel sneeuw, maar goede kwaliteit. Plekken zoals Revelstoke, Grand Targhee en Alta/Snowbird/Brighton/Solitude

Als je heli-skien ok vind, en het kunt betalen, of, als je bereid bent om te toerskien, dan is het natuurlijk veel goedkoper. dan is het summum een week in een backcountry lodge in Canada. Veel van die logdes liggen in super sneeuwrijke locaties, en het wordt niet verstoord door andere skiers, zoals inbounds.

https://www.outsideonline.com/2411094/backcountry-accidents-…

Hier de beste, meest onafhankelijke, sneeuw info: http://bestsnow.net

Mocht je toch (meer dan 1 dag) naar Whistler willen, en je boekt het niet via een tour operator, dan moet je gauw even kijken op de website van de Epicpass, wat die kost, en wanneer de prijzen omhoog gaan. Meestal zijn de voordelige prijzen slechts tot eind Mei beschikbaar.

Hetzelfde geld voor andere gebieden die bij Ikon pass of Mountain Collective Pass zitten.

*bericht bewerkt door Slim op 18 mei 2020 18:17

Hey iedereen!
Daarbij lijkt mij Whistler/Blackcomb de leukste keuze (groot skigebied , zowel geprepareerde pistes als back-country , veel andere opties zoals heli-skiën enz…)Jesse

jessedeconinck op 17 mei 2020 19:37

Y Advies: blijf inbound en ga niet back country. Inbound kan je zat buiten de pistes skien/boarden.

MrSKi op 18 mei 2020 15:38

@Jessedeconinck, @MrSKi, mischien is hier sprake van enige verwarring over specifieke termen.

Backcountry is per definitie weg van infrastructuur, dus je kunt niet 'binnen' een skigebied in de backcountry zijn.

Zoals @MRSKI zegt, inbounds (dwz binnen de boundary van het ski gebied), kun je ook ongeprepareerde sneeuw en technisch terrein skien. Dat is nog beveiligt en gecontroleerd door de ski patrol. Wellicht bedoelde je dat?

null

Verder kun je het skigebied verlaten, dan bevind je je dus in side-country of backcountry.
Of je dat wilt en kunt moet je zelf uitzoeken. Zolang je maar beseft dat je dan dus geen lawine beveiliging meer hebt, en ook geen ski patrollers gaat zien. Je moet dan dus je eigen partners, kennis en materiaal hebben, of met een gids op pad gaan.

In Noord Amerika kun je het beste de volgende termen aanhouden, om verwarring te voorkomen:
-Groomers
-Inbounds
-Out-of-bounds/back-country.

Dit is dus anders dan in Europa:
https://wepowder.com/nl/forum/topic/260768

*bericht bewerkt door Slim op 18 mei 2020 18:36

Als ik het nog eens zou doen, dan zou een georganiseerde reis zeker tot de mogelijkheden behoren, gezien de prijzen bij zelf boeken. Canada is gewoon een duur land.

Bij georganiseerd: Aankomen en meteen ‘moeten’ gaan skiën vind ik dan minder, de jetlag vond ik echt behoorlijk, zeker de eerst 3 dagen.
Mijn ideale Canadareis is eind februari (gemiddeld net iets minder koud dan januari maar nog niet zo druk), 14 dagen (de eerste 7 reizen, de laatste 7 skiën) en de skigebieden tussen Banff en Jasper. Mocht je zoiets georganiseerd kunnen doen voor een redelijke prijs, zou ik direct voor tekenen.

Tijd voor een uitpakparty?!

Hoi Jesse,
Bedenk goed wat de reden is om naar Whistler te gaan: groot skigebied, leuke sfeer, goede acco’s, gezellig centrum. Dan zit je hier goed. Maar…ga je voor de goede sneeuw (powder), mooi weer en echt iets anders dan dat wij hier gewend zijn… Denk dan meer aan Colorado USA. Wij hebben zowel meerdere keren Canada en de Rockies (Vail, Breckenridge,Keystone) gedaan. Wil je echt iets anders dan Europa, dan zo ik veel eerder de USA aanraden. Whistler is toch meer Alpen+…

Georganiseerd kan, maar zelf regelen geeft veel meer keuze. (En dat zeg ik…werkzaam in de reiswereld haha…). Ticket gewoon via KLM naar Vancouver, transfer makkelijk met shuttle te regelen. En accommodatie: kijk eens op bijvoorbeeld VRBO.com of wat lokale websites.

Skipas is kostbaar, het leven (supermarkt, terras) in Canada ook (wat dat betreft is het lokaal in de USA ook wat voordeliger…)

Geniet van de voorpret, dat is vaak langer dan de reis zelf :-)

Paulr

Plaats een reactie