Kerst in Willingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen

We willen graag skiën tijdens de kerst, maar ik schrik van de berichten over drukte bij Winterberg. Zou het beter te doen zijn met de drukte in het kerstweekend in Willingen? Heeft iemand daar ervaring mee?

moet er wel eerst sneeuw vallen van betekenis binnen 4 weken…

@Bertje zoals het er nu naar uit ziet gaan ze waarschijnlijk volgende week al volop besneeuwen daar. Sneeuw hoeft er niet te vallen, als het 3 dagen goed vriest kan nagenoeg het hele gebied open.

Born to Ride

Uiteraard gaan we alleen als er sneeuw ligt haha… Vroeg me gewoon af of het een beetje te doen is met kerst aldaar…

Wel leuk dat jullie reageren (ben nieuw op dit forum, had geen reacties verwacht :-D)

Ik ben een aantal keer in de voorjaarsvakantie in Winterberg geweest en toen vond ik het nog best aardig te doen. Met kerst weet ik niet, maar zal wel ongeveer vergelijkbaar zijn. Het hangt er ook een beetje van af wat je verwachtingen zijn. Het zijn natuurlijk kortere pistes dan in de alpen en ja je zult gerust een keer staan wachten bij de lift. Maar goed als je je daar op instelt dan kun je best een hoop plezier hebben.

Ja ik las deze reactie bij winterberg:

“We waren in Winterberg tijdens de kerstvakantie: het was dusdanig druk dat skieen en snowboarden bijna onmogelijk was. Eigenlijk alleen maar bezig met ontwijken van anderen
Met familie Snowboarder 6 tot 10 jaar ervaring”

Daarom dacht ik wellicht is het in willingen beter…
Maar wij waren 2 jaar geleden ook in de voorjaarsvakantie in winterberg, was druk, maar maakte me niet veel uit… Lastige overwegingen :-D
Wij kampeerden trouwens in Winterberg in onze camper, was erg leuk!

Dus ik weet dat het bescheiden gebieden zijn, maar goed dat je het zegt @bertje :-D

In Willingen zijn de pistes langer en breder. Hierdoor is er vaak meer ruimte op de piste. Bij de liften kan het zijn dat je juist langer moet wachten, doordat deze minder capaciteit heeft. Dat het rustiger is in Willingen is wel een vaststaand feit, maar dat komt puur omdat het minder liftcapaciteit heeft dan Winterberg.
Qua skien gaat mijn voorkeur ook echt uit naar Willingen. Zeker vanaf volgend jaar wanneer de K1 Kohlenhagen geopend wordt en er hopelijk ook een nieuwe verbinding vanaf de sportplatz naar de Sonnenberg wordt gerealiseerd.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ah fijn, dank je wel voor je reactie Thomas. Klinkt als een gebied dat op zich de moeite waard is qua skiën. Beperkte liften is misschien lastig met Kerst, maar klinkt toch als een beter alternatief voor Winterberg voor de kerst…

Ah fijn, dank je wel voor je reactie Thomas. Klinkt als een gebied dat op zich de moeite waard is qua skiën. Beperkte liften is misschien lastig met Kerst, maar klinkt toch als een beter alternatief voor Winterberg voor de kerst…

Mopski op 23 nov 2017 13:43

Sterker nog, ik zal altijd voor Willingen kiezen. Daar kun je echt fatsoenlijke afdalingen skiën, met uitdaging en lengte. Ook wat betreft carven een veel beter gebied.
Vooral de piste vanaf de Ettelsberg naar de onderkant van de Wilddieb is mijn favoriet:

Maar ook de Kohlerhagen is erg mooi:

*bericht bewerkt door Thomas op 23 nov 2017 14:05

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ja ik las ergens inderdaad ook dat de pistes veel langer zijn, dat vind ik goed nieuws! Ik denk dat ik mn vriend om ga praten, want die zag de drukte niet zitten. Dit klinkt toch allemaal wel heel tof (en ziet er heerlijk uit!), bedankt he!

Ja ik las ergens inderdaad ook dat de pistes veel langer zijn, dat vind ik goed nieuws! Ik denk dat ik mn vriend om ga praten, want die zag de drukte niet zitten. Dit klinkt toch allemaal wel heel tof (en ziet er heerlijk uit!), bedankt he!

Mopski op 23 nov 2017 14:12

Ook al is het druk, beter een drukke dag in de sneeuw dan een rustige dag op het werk…

Born to Ride

Kan niet wachten!!! We gaan in t voorjaar naar Garmisch/Zug Arena, maar gaan dit weekend er tussen plakken omdat het anders te lang duurt haha :-D

De pistes in Williingen zijn een stuk langer, omdat het dal een stuk lager ligt dan Winterberg. De top is even hoog maar het hoogteverschil is een stuk groter. Dat heeft ook een nadeel, wanneer het kwakkelweer is dan is de onderkant van Willingen al gauw slecht.
In Winterberg is extreem veel kunstsneeuw capaciteit waardoor je (vrijwel) altijd fatsoenlijk kunt skieen. Tenzij er het typische weihnacht-tauwetter is (er is een reden dat ze hiervoor een naam hebben).

Willingen heeft minder pistes, maar wel een stuk langer.
Als de condities goed zijn, is Willingen mooier dan Winterberg. Alleen dat is niet zo vaak en erg onvoorspelbaar.

The older I get, the better I was

Als je de mogelijkheid hebt om je ‘weekend’ niet in een weekend te plannen, maar door de week, dan zou ik dat zeker doen. Zeker in de week na nieuwjaar kan het in de weekenden best flink druk zijn helaas.

Hi Nuet, ja helaas, zal niet gaan :-(
Heb geen enkele vrije dagen meer en de kerst valt lekker op maandag en dinsdag, dus dan is het wel de moeite om er heen te gaan… Zouden natuurlijk ook een willekeurig ander weekend kunnen nemen, maar dan wordt t skiën beperkt tot 1.5 dag…

Als er voldoende sneeuw ligt zou ik voor altastenberg gaan. Minder luxe liften maar wel hele fijne pisten. En rustiger als Winterberg.

Oh dat klinkt ook heel goed! Goeie tip! Dan hou ik mijn vingers maar gekruisd voor sneeuw en dan gaan we gewoon! :-) Morgen nieuwe schoenen kopen, die moeten toch uitgeprobeerd worden :-D

Gewoon een beetje vroeg weg gaan (5 a 6 it in de ochtend) dan kun je gewoon de hele dag meepakken. En de 2e dag gewoon lekker tot 16.00 doorgaan en daarna naar huis. Ik ga nog wel dag of kort weekendje hen voor de kerst als het open is. Voor de kerst eigenlijk nooit last van drukte.

Algemeen; De kerstvakantie is de drukste periode in het Sauerland (drukker dan krokus). Het is dus zowel in Willingen als Winterberg zeer druk.

Pistes in Willingen zijn idd langer, uitdagender, maar faciliteiten zijn qua liften en sneeuwkanonnen in winterberg beter.

Dorp van Willingen heeft mijn inziens qua gezelligheid en diversiteit meer te bieden dan Winterberg.

Met Winterberg geen ervaring. Willingen trekt veel ‘wintersporters’ aan die zonder ooit een les genomen te hebben afdalingen doen, met als gevolg dat ze levensgevaarlijk bezig zijn voor anderen op de piste. Mijn zoon van 6 is daar door zo’n idioot keihard omver geboard. Ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn, en daar zijn er helaas nogal veel van.

Snow 4 all and all 4 snow

Het argument van de langere pistes in Willingen gaat maar deels op. Winterberg is gewoon top als het om besneeuwing gaat. Dat mag gerust gezegd worden.
Ikzelf ben verschillende malen op en na de kerst in beide gebieden geweest. Ik kan je vertellen dat het dan druk is, maar kijk ook even naar de liftcapaciteit. De Sonnenlift (Willingen) heeft een leuke piste, maar wel een ankerlift waar je bij drukte behoorlijk lang moet wachten. Kohlerhagen, leukste piste van beide gebieden naar mijn mening, maar ook nog immer een ankerliftje. Idem voor Zum Wilddieb. Naar mijn mening kan Winterberg de grootste drukte opvangen, met dan ook weer het nadeel dat je al vanaf Olsberg file kunt rijden op de geijkte tijdstippen op drukke dagen. (alternatieve route kiezen). Maar door de modernisering van de laatste jaren zou ik voor Winterberg kiezen.

*bericht bewerkt door rppol op 26 nov 2017 14:34

@rppol gelukkig komt er komend jaar een een 8 pers stoeltjeslift op de kohlerhagen dat zal een enorm grote vooruitgang zijn. Ook wordt hij onder de weg door verlengt tot op het sportveld zodat de verbinding tussen de 2 gebieden beter wordt.

Born to Ride

@rppol gelukkig komt er komend jaar een een 8 pers stoeltjeslift op de kohlerhagen dat zal een enorm grote vooruitgang zijn. Ook wordt hij onder de weg door verlengt tot op het sportveld zodat de verbinding tussen de 2 gebieden beter wordt.

Matthias123 op 26 nov 2017 17:04

Klopt, ik kan ook niet wachten. Ik heb de kohlerhagen mogen meemaken met 25 cm verse sneeuw. Dat was een halve dag lang smullen, ook omdat er ongeprepareerde parallelstukken zijn waar bijna niemand komt.
Maar even on topic, met kerst zou ik nu naar Winterberg gaan en op tijd vertrekken en/of een alternatieve route rijden (bijv. via Altastenberg)

Als er sneeuw ligt is het er heel mooi… https://youtu.be/OGADCxyjRsg
Ik zou wel naar willingen gaan, langere pistes en rustiger. Die jongen op het filmpje lijkt inderdaad verdacht veel op mijn profielfoto

*bericht bewerkt door AlextheJerry op 26 nov 2017 18:14

Sölden en Willingen fanboy

mooie beelden hierboven uit Willingen. Ik ken het alleen van weekendjes weg zonder sneeuw. Ik twijfel steeds om een keer begin januari naar Sauerland te rijden.

Uit de eerste twee filmpjes blijkt dat een afdaling ongeveer 1 a 3 minuten duurt. Nu vraag ik me af hoe lang het weer met de n gondel of de sleeplift duurt voor dat je weer boven bent. Is dat 10 a 20 minuten ? Zou je per uur 3 a 4 afdalingen kunnen doen of zijn dat er meer ?

mooie beelden hierboven uit Willingen. Ik ken het alleen van weekendjes weg zonder sneeuw. Ik twijfel steeds om een keer begin januari naar Sauerland te rijden.

Uit de eerste twee filmpjes blijkt dat een afdaling ongeveer 1 a 3 minuten duurt. Nu vraag ik me af hoe lang het weer met de n gondel of de sleeplift duurt voor dat je weer boven bent. Is dat 10 a 20 minuten ? Zou je per uur 3 a 4 afdalingen kunnen doen of zijn dat er meer ?

zenith op 26 nov 2017 18:29

Houd rekening met 8 afdaling per uur.

Sölden en Willingen fanboy

Ik Kom regelmatig in Sauerland
in Winterberg kunnen de meeste liften de capaciteit aan hierdoor is het erg druk op de smalle pistes muv de Kappe.
Willingen bredere pistes maar kan erg druk bij de lift zijn
Ik zou ook een dagje skiën in het rustige Neuastenberg of Altastnberg

Bedankt voor jullie reacties!
Inderdaad hadden we ook bedacht dat we eventueel kunnen uitwijken naar Altastenberg.
Ook hebben we even gekeken naar gebieden in de Vogezen, maar das weer een heel ander gesprek :-)
Ik denk toch dat we het gaan proberen in Sauerland.

Gisteren nieuwe schoenen en kleren uitgeprobeerd in Zoetermeer, feest! Kan niet wachten om buiten in de open lucht te skiën :-D

Wij zijn in januari 2017 in 1 van de drukkere weekenden op zaterdag in Willingen gaan skiën en zondag in Winterberg.
Er was op de zaterdag nog verse sneeuw gevallen in Willingen, maar nog niet alle pistes waren toen al open. De sneeuwlaag liet her en der te wensen over, maar dat mocht de pret niet drukken. De afdalingen zijn er inderdaad langer en breder.
Wat wij (gezin met kind) echt storend vonden aan Willingen was, zoals hierboven ook al aangegeven, het aantal mensen dat zicht op de piste begeeft zonder de techniek te beheren en als een ongeleid projectiel de piste af knalt. Daarnaast zijn er ook behoorlijk wat bezoekers die niet voor de wintersport gaan, maar voor het feest bovenaan de gondel in het piste restaurant. Deze mensen gaan behoorlijk beschonken aan het einde van de middag te voet de piste af, en zorgen voor behoorlijk gevaarlijke situaties.

Winterberg daarentegen was behoorlijk drukker en duurder. De pistes waren daarentegen wel van veel betere kwaliteit, al waren ze wel stukken korter. De afdalingen zijn er wel diverser, en de meeste liften een stuk moderner en daardoor ook sneller. Nadeel aan de drukte tijdens de weekenden is dat echt alle piste restaurants overvol waren, en wij dus de lunch hebben overgeslagen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Als wij weer zouden gaan, zouden we denk ik voor Winterberg gaan.

Plaats een reactie