Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hebben ze in Altastenberg überhaupt geld voor (een) zetellift(en), gezien er al jaren 1 gepland wordt op de Westfalenhang?

Het geld zal (al heb ik hier geen echt zicht op) moeten komen van Winterberg? Misschien investeren in een paar liften in de deelgebieden en in afwachting van de verbindingen werken met een goede skibusregeling?

Jelle1 op 7 okt 2018 18:44

Het geld zal inderdaad uit Winterberg moeten komen. Maar zonder nieuwe liften hebben de verbindingen weinig zin omdat de wachttijden dan enorm zullen zijn. Ik denk dat de eerste stoeltjeslift in altastenberg niet meer de Westfalen hang word maar dat hij vanaf onderaan de Westfalen hang naar het dorp gaat, langs de zipline die daar nieuw gemaakt is. Dan kunnen ze die in de zomer ook gelijk gebruiken voor het vervoer van de gebruikers van de zipline. Ook heb je dan gelijk een mooie lange afdaling die ontsloten word.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 okt 2018 19:02

Born to Ride

De Kohlerhagen lift in Willingen is nu bijna af. het is echt een prachtige lift en ik denk dat dit de mooiste afdaling van het Sauerland gaat worden, al moet ik 'm natuurlijk wel eerst ff uitproberen. Mij viel kort geleden op dat de piste daar ook wat is verschoven (naar links als je vanuit het dal kijkt). Er staat nu een hek voor die geul. Ik weet niet of die blijft als van de winter.

In Winterberg hebben ze een tweede zomerrodelbaan gemaakt bij de schans en een derde is bijna af onder de Astenstraße lift. Verder. Behalve nog wat upgrades aan de sneeuwinstallaties heb ik geen nieuwigheden gezien.

In Altastenberg is nu een Zip-line van een kilometer. Ziet er echt heel stoer uit, maar 30+ euro voor een ritje is niet niks…

null

Grußen aus dem Sauerland

Hierbij een samenvatting van alle vernieuwingen in het Sauerland voor aankomende winter:

  • Nieuwe 8 persoonsstoeltjeslift op de Kohlerhagen in Willingen, met de bijbehorende piste welke verlengd is en voorzien is van veel betere kunstsneeuwinstallaties.
  • Nieuw, groot parkeerterrein met skiverhuur onderaan de nieuwe Kohlerhagen lift.
  • Nieuw restaurant op de Ritzhagen in Willingen
  • Vergroting spaarbekken op de Remmenwiese in Winterberg voor betere besneeuwing.
  • Vervangen van oude sneeuwkanonnen in Winterberg voor nieuwere welke energiezuiniger zijn, meer capaciteit hebben en minder geluid produceren.
  • 3 IDE snowmakers op de Poppenberg in Winterberg om ook bij positieve temperaturen sneeuw te kunnen produceren.
  • Verplaatsing IDE snowmaker van de Ruhrquelle naar Rauher busch Winterberg
  • Doorsteek van de Quick jet naar de Poppenberg verbreedt en voorzien van Sneeuwkanon, zodat je beter vanuit de Quickjet lift direct naar de poppenberg kan.
  • Langlauf tunnel onder de Schneewittchen in Winterberg is langer gemaakt zodat de piste daarover breder wordt.
  • Schmallenberger Hohenlift heeft 2 extra sneeuwkanonnen aangeschaf voor betere kunstsneeuwproductie en daardoor meer sneeuwzekerheid.
  • Altastenberg heeft zijn kunstsneeuwproductie verbeterd
  • Bodefeld-Hunau heeft een nieuwe, bredere pistebullie aangeschaft voor betere pistepreparatie
  • Nieuw kassasysteem in Bodefeld-Hunau voor snellere doorstroming bij de kassa en liften.
  • Nieuw restaurant en uitzichttoren bij het bergstation van Hohe Bracht
  • Langlauffacaliteiten in Winterberg zijn verbeterd, er is een vernieuwd station voor materiaalverhuur en garage voor bullies om de loipes te sporen.
  • Nieuwe bullie om Loipes te sporen rond Zuschen, deze kan ook sporen bij weinig sneeuw en is zo ontworpen dat de sneeuw gecentreerd wordt op een smaller pad zodat je daar een dikkere laag krijgt.
  • Nieuwe, langere T-bar sleeplift in skigebied Schlossberg.
    Ook voor zomeractiviteiten is er een hoop geinvesteerd:
  • spectaculaire Zipline in Altastenberg (langste van Europa)
  • Zomerrodelbaan bij de st georg schanze in Winterberg
  • Nieuw bikepark onder de nieuwe Kohlerhagen lift in Willingen

*bericht bewerkt door Matthias123 op 17 okt 2018 09:03

Born to Ride

Weinig vernieuwingen in Winterberg zelf eigenlijk. Volgens mij hebben ze een topseizoen gehad, is het investeringsklimaat zeer goed, maar toch vind ik het vrij spaarzaam.

Tegelijk kan ik zo 1-2-3 ook geen grote vernieuwingen bedenken, anders dan verbindingen met andere gebieden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Weinig vernieuwingen in Winterberg zelf eigenlijk. Volgens mij hebben ze een topseizoen gehad, is het investeringsklimaat zeer goed, maar toch vind ik het vrij spaarzaam.

Tegelijk kan ik zo 1-2-3 ook geen grote vernieuwingen bedenken, anders dan verbindingen met andere gebieden.

Roy83 op 17 okt 2018 08:22

Ik denk dat daar ook precies de reden zit dat ze dit jaar weinig geinvesteerd hebben. Waarschijnlijk willen ze een verbinding met alt of neu astenberg in 1 zomer realiseren en dat kost gewoon een hoop geld. En dan 1 of 2 zomers later de verbinding met het andere dorp. Ondertussen moeten er in die dorpen ook liften vervangen worden. Dus al met al staan er een paar gigantische investeringen in de planning voor Winterberg.

Born to Ride

Weinig vernieuwingen in Winterberg zelf eigenlijk. Volgens mij hebben ze een topseizoen gehad, is het investeringsklimaat zeer goed, maar toch vind ik het vrij spaarzaam.

Tegelijk kan ik zo 1-2-3 ook geen grote vernieuwingen bedenken, anders dan verbindingen met andere gebieden.

Roy83 op 17 okt 2018 08:22

Geen grote investering?
Er zijn enkele zaken vergeten:

  • 3 IDE snowmakers op de poppenberg + nieuwe garage voor pistenbully`s
  • In Winterberg zijn het 2 rodelbanen, niet 1!
  • Snowmaker die verhuist van Ruhrquelle naar de Remmeswieser.
  • Dit samen met de reeds aangehaalde vergroting van het Speicherteich in de Remmeswiese

Dat zijn serieuse investeringen als je het mij vraagt

*bericht bewerkt door Joy85 op 17 okt 2018 08:45

Weinig vernieuwingen in Winterberg zelf eigenlijk. Volgens mij hebben ze een topseizoen gehad, is het investeringsklimaat zeer goed, maar toch vind ik het vrij spaarzaam.

Tegelijk kan ik zo 1-2-3 ook geen grote vernieuwingen bedenken, anders dan verbindingen met andere gebieden.

Roy83 op 17 okt 2018 08:22

En de 3 IDE snowmakers op de poppenberg + nieuwe garage voor pistenbully`s is geen grote investering?

Joy85 op 17 okt 2018 08:42

Voor Winterberg zijn dat relatief kleine investeringen. Maar ik was die Snowmakers er inderdaad vergeten bij te zetten, net als die nieuwe, langere lift in Schlossberg

Born to Ride

Op alpinforum.com een fotoserie van de vernieuwingen in Winterberg: https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=20…

Een jaar van tevoren bevestigd? Ik denk dat we niet gek moeten opkijken als dat 2020 wordt.

Een jaar van tevoren bevestigd? Ik denk dat we niet gek moeten opkijken als dat 2020 wordt.

Mike123 op 26 okt 2018 20:05

Dat is tegenwoordig niet zo gek meer. In de Salzburger sportwelt verrassen ze ook met de bouwtijd van een jaar

Een jaar van tevoren bevestigd? Ik denk dat we niet gek moeten opkijken als dat 2020 wordt.

Mike123 op 26 okt 2018 20:05

Dat is tegenwoordig niet zo gek meer. In de Salzburger sportwelt verrassen ze ook met de bouwtijd van een jaar

Jor!an op 27 okt 2018 11:03

Je weet dat het hier over een snelweg gaat?

Born to Ride

Daar zijn de Duitsers echt belachelijk langzaam mee. Ze zijn bijvoorbeeld jaren aan het autobahnkruez aachen aan het bouwen hier in de buurt op de A4. De tunnel onder Maastricht is later gestart en is al lang af…Daar staat nog steeds elke dag file, mede vanwege de werkzaamheden. Hier in Nederland wordt er toch op een andere manier omgegaan met contracten van snelwegaannemers denk ik. Of ze bouwen steeds pas verder als er weer geld is ofzo…

Een jaar van tevoren bevestigd? Ik denk dat we niet gek moeten opkijken als dat 2020 wordt.

Mike123 op 26 okt 2018 20:05

Dat is tegenwoordig niet zo gek meer. In de Salzburger sportwelt verrassen ze ook met de bouwtijd van een jaar

Jor!an op 27 okt 2018 11:03

Je weet dat het hier over een snelweg gaat?

Matthias123 op 27 okt 2018 11:15

Wauw ik las duidelijk twee topics door elkaar, never mind :p

Oplevering A46 bevestigd; herfst 2019.

https://www.google.nl/amp/s/www.wp.de/staedte/meschede-und-u…

GvPuy op 22 okt 2018 23:50

Dat zou eens eindelijk tijd worden. Sinds ik in Winterberg kom zijn ze met die weg bezig.

Mijn Duits is niet zo goed, maar het is in feite een verlenging tot aan Bestwig toch? Zou dat veel uitmaken voor de bereikbaarheid van Winterberg?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83: De snelweg zal aansluiten tot de B480 (grote weg naar Winterberg) en hierdoor zal je niet meer door Bestwig zelf moeten rijden. Zal toch wel enkele minuten tijdwinst opleveren. (En een pak aangenamer zijn voor de inwoners van Bestwig)

@Roy83: De snelweg zal aansluiten tot de B480 (grote weg naar Winterberg) en hierdoor zal je niet meer door Bestwig zelf moeten rijden. Zal toch wel enkele minuten tijdwinst opleveren. (En een pak aangenamer zijn voor de inwoners van Bestwig)

Jelle1 op 28 okt 2018 15:10

En het is gelijk de plek waar het verkeer naar Willingen en het verkeer naar Winterberg splitst. Die stromen hebben dus ook veel minder last van elkaar.

Het is idd verlenging van de snelweg , hierdoor sla je de dorpen (Bestwig en Nuttlar) over en kom je meteen uit op de doorgaande weg naar Winterberg en Willingen (via Bigge of Brilon). Al met al scheelt dit straks een kwartier (bij normale omstandigheden) of wel een uur bij drukte.

Dat is best de moeite waard dan, tnx!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ondertussen zijn de eerste vlokken weer gezien dit seizoen…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het is idd verlenging van de snelweg , hierdoor sla je de dorpen (Bestwig en Nuttlar) over en kom je meteen uit op de doorgaande weg naar Winterberg en Willingen (via Bigge of Brilon). Al met al scheelt dit straks een kwartier (bij normale omstandigheden) of wel een uur bij drukte.

GvPuy op 28 okt 2018 17:10

Ik denk dat het tegen zal vallen hoeveel sneller je er uiteindelijk bent. Nu wordt het verkeer opgehouden door de verkeerslichten in Bestwig. Als dat straks allemaal doorrijdt loopt het vanzelf verderop de B480 vast. Het is niets anders dan het verplaatsen van de files. Ik denk wel dat je op rustige dag zeker 15 min kan besparen doordat je niet meer de verkeerslichten in Bestwig hebt.

Ik denk dat het tegen zal vallen hoeveel sneller je er uiteindelijk bent. Nu wordt het verkeer opgehouden door de verkeerslichten in Bestwig. Als dat straks allemaal doorrijdt loopt het vanzelf verderop de B480 vast. Het is niets anders dan het verplaatsen van de files. Ik denk wel dat je op rustige dag zeker 15 min kan besparen doordat je niet meer de verkeerslichten in Bestwig hebt.

dekkie op 10 nov 2018 14:45

Ik ga meestal naar Willingen, straks kan ik direct via Brilon of via Bigge zonder dat ik in de dorpen vast sta. We zullen het wel zien in 2019, eerst maar eens van het aankomende seizoen gaan genieten😉

Ik ga meestal naar Willingen, straks kan ik direct via Brilon of via Bigge zonder dat ik in de dorpen vast sta. We zullen het wel zien in 2019, eerst maar eens van het aankomende seizoen gaan genieten😉

GvPuy op 12 nov 2018 18:56

Is het voor Willingen eigenlijk een alternatief om de A44 iets verder te volgen tot uitrit 58 en dan via Belecke te rijden? Of is dat ook erg file-gevoelig / veel langer in reistijd?

#wakeupwhereyouwant

Is het voor Willingen eigenlijk een alternatief om de A44 iets verder te volgen tot uitrit 58 en dan via Belecke te rijden? Of is dat ook erg file-gevoelig / veel langer in reistijd?

Dieter21 op 12 nov 2018 19:27

Jazeker goede optie bij drukte als je naar Willingen gaat

Is het voor Willingen eigenlijk een alternatief om de A44 iets verder te volgen tot uitrit 58 en dan via Belecke te rijden? Of is dat ook erg file-gevoelig / veel langer in reistijd?

Dieter21 op 12 nov 2018 19:27

Jazeker goede optie bij drukte als je naar Willingen gaat

GvPuy op 12 nov 2018 19:54

Bedankt, dat zal ik onthouden voor over een paar maanden, als we het daar gaan ontdekken! 🙂⛷

#wakeupwhereyouwant

@GvPuy @Dieter21: Naar Willingen is de route via Belecke (B55-B516-B251) altijd sneller als via Bestwig, zelfs zonder files. ;) Die route wordt terug zelfs officieel zo aangegeven. Vanaf Brilon-Wald waar je naar Olsberg kunt afslaan staat nl. “A44 Dortmund” via Brilon en Belecke aangegeven.
@dekkie: Het gaat niet alleen om de B480 naar Winterberg, maar vooral ook om de ontlasting voor het verkeer op de hoofdas naar Brilon. Voor het meeste normale verkeer is straks het file probleem in één klap opgelost. Zeker als later ook nog eens de A46 als driebaans B7n nog verder wordt gebouwd tot Brilon en als B480n tot Bad Wünnenberg en daar weer zal aansluiten op de A33 naar Paderborn.

Op de B480 tussen Olsberg en Winterberg zal straks inderdaad nog meer druk komen te staan. Men is al bezig om daar oplossingen voor te plannen, maar Duitsland kennende zal het tot de uitvoering nog jaren, dan wel decennia, gaan duren.

*bericht bewerkt door Frans op 12 nov 2018 22:58

@GvPuy @Dieter21: Naar Willingen is de route via Belecke (B55-B516-B251) altijd sneller als via Bestwig, zelfs zonder files. ;) Die route wordt terug zelfs officieel zo aangegeven. Vanaf Brilon-Wald waar je naar Olsberg kunt afslaan staat nl. “A44 Dortmund” via Brilon en Belecke aangegeven.

@dekkie: Het gaat niet alleen om de B480 naar Winterberg, maar vooral ook om de ontlasting voor het verkeer op de hoofdas naar Brilon. Voor het meeste normale verkeer is straks het file probleem in één klap opgelost. Zeker als later ook nog eens de A46 als driebaans B7n nog verder wordt gebouwd tot Brilon en als B480n tot Bad Wünnenberg en daar weer zal aansluiten op de A33 naar Paderborn.

Op de B480 tussen Olsberg en Winterberg zal straks inderdaad nog meer druk komen te staan. Men is al bezig om daar oplossingen voor te plannen, maar Duitsland kennende zal het tot de uitvoering nog jaren, dan wel decennia, gaan duren.

Frans op 12 nov 2018 22:56

Ze kunnen die B480 wel gaan verdubbelen maar dan komt het alleen maar dichterbij winterberg vast te staan. Winterberg is gewoon niet gemaakt voor zoveel verkeer, zelfde als een klein dorpje in nederland daar niet geschikt voor is.

al met al een goede ontwikkeling. we zullen zien of ze 2019 gaan redden. moet nog zat gebeuren :)

@GvPuy @Dieter21: Naar Willingen is de route via Belecke (B55-B516-B251) altijd sneller als via Bestwig, zelfs zonder files. ;) Die route wordt terug zelfs officieel zo aangegeven. Vanaf Brilon-Wald waar je naar Olsberg kunt afslaan staat nl. “A44 Dortmund” via Brilon en Belecke aangegeven.

@dekkie: Het gaat niet alleen om de B480 naar Winterberg, maar vooral ook om de ontlasting voor het verkeer op de hoofdas naar Brilon. Voor het meeste normale verkeer is straks het file probleem in één klap opgelost. Zeker als later ook nog eens de A46 als driebaans B7n nog verder wordt gebouwd tot Brilon en als B480n tot Bad Wünnenberg en daar weer zal aansluiten op de A33 naar Paderborn.

Op de B480 tussen Olsberg en Winterberg zal straks inderdaad nog meer druk komen te staan. Men is al bezig om daar oplossingen voor te plannen, maar Duitsland kennende zal het tot de uitvoering nog jaren, dan wel decennia, gaan duren.

Frans op 12 nov 2018 22:56

Ze kunnen die B480 wel gaan verdubbelen maar dan komt het alleen maar dichterbij winterberg vast te staan. Winterberg is gewoon niet gemaakt voor zoveel verkeer, zelfde als een klein dorpje in nederland daar niet geschikt voor is.

al met al een goede ontwikkeling. we zullen zien of ze 2019 gaan redden. moet nog zat gebeuren :)

dekkie op 13 nov 2018 17:44

Winterberg moet gewoon buiten het dorp/stadje een aantal immense parkeerterreinen maken met shuttlebussen die je direct aan de piste brengen. Alles loopt in Winterberg vast omdat mensen aan het dwalen zijn om parkeerplaatsen te zoeken. Wanneer ze vlot grote parkeerterreinen maken waar ze zo op kunnen rijden scheelt dat al enorm veel in de files.

Born to Ride

Dat denk ik ook @Matthias123. Pendelbussen zijn sowieso een goed idee, maar gewoon een duidelijk systeem met daarop vrije parkeerplaatsen (realtime), parkeerplaatsen die ook dicht gaan als ze vol zijn, goede parkeerwachters ed zou al enorm helpen op drukke(re) dagen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie