Dagje Winterberg met grote groep vriendinnen, tips gevraagd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Even nog over Neuastenberg. Het filmpje is leuk, maar is wel opgenomen met vrijwel perfecte sneeuwcondities, waarschijnlijk na een nacht hevige sneeuwval. Dat is helaas een zeldzaamheid, en je mag er van uitgaan dat je die niet zult tegenkomen.
(over perfectie gesproken, in het (promotie-)filmpje hangt wel de stoeltjeslift tussen 1:04 en 1:39 stil)
Verder heeft het gebied maar één stoeltjeslift, de rest zijn sleepliften. Ik ben er geweest op een dag nadat er 2 nachten eerder zo´n 30 cm verse sneeuw was gevallen. Alles was open, behalve de Untere Postwiese. Ergo, niet alles is altijd open. Wat wel open is kan je checken op hun website.
Qua besneeuwing legt Neuastenberg het ook af tegen Winterberg. Dat is geen probleem als er genoeg (natuur-)sneeuw is gevallen, maar wel als de kanonnen nodig zijn om een aanvaardbare laag aan te maken.
Voordeel van Neuastenberg is dat het minder druk, en eigenlijk best een leuk gebiedje is waar je je zeker een dag goed kunt vermaken.
Alle nadelen van Winterberg zijn al opgesomd, maar de tip van Harry om in de drukste tijden de Surenberg te skieën is een goede. Vermijd vooral lift 10 (Brembergkof 1), daar is bovenstaande foto van de rij ook van. Voor de beginners zal dat een opgave zijn want er ligt een ontzettend blauwe piste langs die dus veelvuldig wordt gebruikt. Ook wordt de lift gebruikt om terug bij lift 25 (Scheewittchen) te komen, want die brengt je weer terug bij de parkeerplaatsen of richting Kappe (lift 14).
Als Winterberg lunchtip kan je ook nog overwegen om lift 01 (Astenstrasse) naar boven te nemen, daar de weg over te steken en bij BIG Mountain te gaan eten.
Andere goede tip is inderdaad om 08:15 aankomen en om 18:30 weggaan.

*bericht bewerkt door rppol op 21 nov 2018 17:23

Als ik in mijn eentje ging (of hooguit met man of 4), dan vertrok ik wel om 4u. Maar met dit gezelschap is dat onmogelijke opgave 😏.
Ik heb inmiddels gezien dat de jeugdherberg op 500m ligt van de Postwiese, dus ik denk dat we daar voor gaan!
En dat rodelen voor de avond lijkt me ook een top-idee.
Zondagochtend dan nog lekker wat pistes in Winterberg pakken 😄
Dank nogmaals voor alle reacties. Nu maar hopen op goede sneeuw 🤞

Hey,
Hier een paar tips. Heb 4 jaar lang in Winterberg gewoond, ik hoop dat je ee wat aan hebt. Zorg dat je op tijd bent. Voor 8.00 uur of laat het skiën zitten en ski zondag de hele dag. Je zou dan voor zaterdag lekker uitgebreid kunnen lunchen ergens in het centrum, aansluitend gaan jullie lekker gezellig rodelen en checken in bij de jeugdherberg. maak van daar uit een huifkartocht met de nodige drankjes om alvast in de stemming te komen. Laat jullie afzetten in de buurt van de Brabander en ga gezellige apres skiën, daarna reserveer je een tafeltje in een gezellig restaurant Iris Pub is super gezellig met live muziek! (nu al doen, anders ben je sowieso te laat). Na het eten vanaf 20.00 uur ga je verder feesten in Muhve in, en dan reserveer je het beste om 02.30 uur een taxi terug bij Mietwagen Errich, altijd op tijd en niet te duur. Bij vragen laat het maar weten.
Ik wens jullie super veel plezier 😀😀⛷

Ezzie

Als ik in mijn eentje ging (of hooguit met man of 4), dan vertrok ik wel om 4u. Maar met dit gezelschap is dat onmogelijke opgave 😏.
Ik heb inmiddels gezien dat de jeugdherberg op 500m ligt van de Postwiese, dus ik denk dat we daar voor gaan!
En dat rodelen voor de avond lijkt me ook een top-idee.
Zondagochtend dan nog lekker wat pistes in Winterberg pakken 😄
Dank nogmaals voor alle reacties. Nu maar hopen op goede sneeuw 🤞

maartjek op 21 nov 2018 17:26

Op de Postwiese bij goede sneeuw is in het weekend sowieso een goede keus, maar ook daar erg druk. Heel leuk op de Postwiese: avondskiën op zaterdagavond, lekker rustig ook!

Overdag dan,. Helaas is de mooiste piste via de Westhang naar de Untere Postwiese alleen open bij goede sneeuw (ivm noodzakelijke sleeplift Untere Postwiese). Zou mooi zijn als daar eens een dikke 6-zitter kwam!

Het skigebied van Neuastenberg is qua omvang niet te vergelijken met Winterberg, maar kent wel veel afwisseling, inclusief behoorlijk steile pistes (Tenne, Schanzenhang) en ideale beginnershellingen (Obere Postwiese, Tenne-2). Bij goede sneeuw zijn er mooiere varianten naar het dal van de stoeltjeslift dan de piste direct langs de stoeltjeslift. Links aanhouden via de Heini Papehang is erg mooi.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 22 nov 2018 14:24

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

https://tickets.hema.nl/ticket/831/dagje-winterberg-met-de-b…

Zag dit voorbij komen.

Plus zeg maar 35 euro voor een skipas is 60 euro pp

Even voor de duidelijk, ik heb niet het hele topic doorgelezen dus excuus als dit al gezegd was.

Ski you later!

In dat weekend is het Driekoningen, waarschijnlijk is winterberg en willingen stjokstampersvol met Duitsers.
Om dan om 11 uur aan te komen mag je om 5 uur al vertrekken vanuit Nederland.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Nou we zijn geweest! Zaterdagochtend om 7u vertrokken vanuit Tilburg, we waren om 10.30 in Neuastenberg. Gewone route gereden (Google Maps in de gaten gehouden), geen meter file gehad. Reden: regen. Het heeft het hele weekend aan één stuk door geregend. Vanaf 13u op de ski’s met 11 personen. De rest hield het bij koffiedrinken gezien het weer (we waren uiteindelijk met 16 totaal). Geen rijen bij skiverhuur, liftkassa of lift. De piste op de Postwiese hield zich eigenlijk prima. Zo met een groep goed te doen voor een middagje, je komt elkaar tenminste ook nog eens tegen :-)
Eind van de middag richting de après-ski bij Der Brabander. Die tot onze verbazing om 18.30 dichtging. Gelukkig waren er een paar anderen die ons meesleepten naar de Herrloh-hutte, waar het ook nog erg gezellig was. Om 20u gereserveerd bij de Irish Pub (tip van @Essie opgevolgd!). Ondanks dat we erg lang op ons eten moesten wachten was dat met de livemuziek ook zeker een aanrader. Daarna terug naar Der Brabander (die vanaf 21u weer open was, ik snap werkelijk niet waarom je om 18.30 je stampvolle tent dichtgooit, vergunning-dingetje ofzo?), omdat het kennelijk nog te vroeg was voor de Tenne. Om middernacht sloot de Brabander weer, toen gingen er nog een paar naar de Tenne, maar ik hield het voor gezien.
De volgende ochtend regende het nog steeds. Het idee om nog de ochtend te gaan skiën hebben we maar laten varen, geen zin om weer zeiknat te regenen en van sommigen van ons was de kleding zelfs nog niet droog van de vorige dag…
Al met al een erg geslaagd weekend!

De Skihut is een aprés skihut. Het sluiten om 18.30 uur heeft er voor gezorgd dat het aantal incidenten met agressie tot nagenoeg 0 is gereduceerd: een volgens mij zeer verstandige maatregel, want vroeger liep het nogal eens uit de hand.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De Skihut is een aprés skihut. Het sluiten om 18.30 uur heeft er voor gezorgd dat het aantal incidenten met agressie tot nagenoeg 0 is gereduceerd: een volgens mij zeer verstandige maatregel, want vroeger liep het nogal eens uit de hand.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De Skihut is een aprés skihut. Het sluiten om 18.30 uur heeft er voor gezorgd dat het aantal incidenten met agressie tot nagenoeg 0 is gereduceerd: een volgens mij zeer verstandige maatregel, want vroeger liep het nogal eens uit de hand.

Harry(Winterberg) op 7 jan 2019 14:04

Ja dat snap ik dan wel

Plaats een reactie