Verdeling skidagen in het Sauerland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ik ga komende week woensdag, donderdag en vrijdag richting het Sauerland/Winterberg. Wat zouden jullie aanraden qua verdeling van de skidagen? Winterberg en Willingen staan sowieso op de lijst maar is met name Willingen interessant voor een hele dag? Of is een halve dag hier meer dan voldoende? En hoe zijn de ervaringen met Altastenberg en Neuastenberg? Is dit ook de moeite om hier een halve dag naartoe te gaan? Daarnaast ben ik ook benieuwd of de vrijdag ook al een veel drukkere dag is dan de woensdag en donderdag? Kan het mij voorstellen dat mensen die een weekend gaan er op vrijdag ook al zijn?

Uiteraard spelen ook de sneeuwcondities een rol met de keuze van welke gebiedjes wel/niet.

Daarnaast denk ik er ook aan om een uurtje privéles te boeken (ben een gevorderde skiër maar al jaren geen les meer gehad, dus dit zou puur zijn om mijn techniek wat bij te schaven). In welk gebied/welke skischool kan ik dit het beste boeken?

Alvast bedankt, en mochten jullie nog andere tips hebben dan zijn deze ook welkom :)

Dag 1 Willingen, Dag 2 Winterberg, Dag 3 Neu- en Altastenberg.

Willingen een halve dag, Winterberg 2 dagen en Neu- en Altastenberg verdelen, alleen ligt het niet dicht bij elkaar, dus zou ik 's ochtends naar Altastenberg gaan en 's middag naar Neuastenberg. Kom al 40 jaar in Winterberg, heb daar zelf een appartement en ben er iedere maand te vinden en in de winter vaker en langer. Denk dat dit de beste verdeling is. Het regent er nu sinds gisteren, maar vanaf morgen sneeuwt het weer en is de winter volledig terug. Veel plezier en geniet ervan. Groetjes Rika

In het weekend is het er overigens erg druk.

Wat @frank66 zegt, al kan je Willingen en Winterberg prima omwisselen. Ik denk ook dat vrijdag het drukst is en dus dat (als de omstandigheden goed zijn) Neu- en Altastenberg dan leuk zijn. Ik ben daar nooit geweest (omdat ze minder goede kunstsneeuw hebben en dus veel afhankelijker zijn van echte sneeuw), maar misschien is er nu voldoende sneeuw?

Ik denk dat je misschien in Winterberg meer skileraren vindt (zeker Nederlandstalig), maar ik zou een lesje proberen te boeken op de eerste dag, welk gebied maakt niet zoveel uit denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Winterberg heeft een groter skigebied
En meer skischolen. In het weekend is het zowel in Willingen als in Winterberg heel erg druk.

Enne ook in Willingen heb je Nederlandstalige skilerearen

Enne ook in Willingen heb je Nederlandstalige skilerearen

Zou dan gelijk de eerste dag les nemen

Zou dan gelijk de eerste dag les nemen

In het weekend is het er overigens erg druk.

RikaWoering op 27 jan 2019 13:02

TS gaat woensdag t/m vrijdag.

Mr. Slow

Voor Willingen zou je zeker een hele dag moeten uittrekken. Het skigebied mag wat kleiner zijn dan Winterberg, maar de pistes zijn een heel stuk langer. Winterberg is uiteraard ook zondermeer erg vermakelijk, dat staat buiten twijfel, maar Willingen is dat net zo, alleen op een andere manier.

Persoonlijk zou ik de vrijdag bewaren voor de kleinere gebieden. Neu- en Altastenberg kan je inderdaad goed 2x een halve dag doen. Meestal wordt het op de vrijdagen in de loop van de dag al drukker op de pistes, vooral vanaf 13 uur als de namiddag-kaart actief wordt.

*bericht bewerkt door Frans op 27 jan 2019 18:01

Nouuuuu, een heel stuk langer is wat overdreven. Ben je de Schneewitchen wel eens afgegaan in Winterberg?? En in Winterberg kan je een volledige ronde skien, wat absoluut niet kan in Willingen.

Nouuuuu, een heel stuk langer is wat overdreven. Ben je de Schneewitchen wel eens afgegaan in Winterberg?? En in Winterberg kan je een volledige ronde skien, wat absoluut niet kan in Willingen.

RikaWoering op 27 jan 2019 18:52

Schneewitchen is saai. Alleen het laatste stukje na de brug is leuk.
Lange pistes zijn er wel op de Kappe en ook de andere kant van Schneewitchen (is dat Bremberg?) lijkt wat langer.
Dat in Willingen hier en daar een langere piste is is leuk, maar die afdaling bij de gondel is het eerste en laatste deel ook zo plat als de bommelerwaard, dus het nut van lengte is relatief 😉. Kohlerhagen is dan wel weer een lekkere afdaling.

Zowel Willingen als Winterberg kun je je prima een hele dag vermaken. Neu- en Altastenberg zijn kleiner dus beter geschikt voor een halve dag. Check sowieso even wat er open is, kunstsneeuw in de Astenbergjes is wat minder voorhanden. Vrijdag zal de drukste dag zijn, vooral in Winterberg merk je dat goed.

Vandaag willingen gepaseerd… was de bedoeling om half dagje te boarden… maar toch besloten om richting winterberg te gaan… de verbinding tss de nieuwe lift en de sleeplift aan de andere kant is bijna niet te doen. De sleper is 1 grote ijsplaat en de piste zelf heeft echt wel verse sneeuw nodig…
Vannacht (zo) en ma en di verwachten zr wel verse sneeuw… dus zou ff afwachten en de webcams in de gaten houden

*bericht bewerkt door flap20 op 27 jan 2019 19:27

Willingen bij goede condities zeker een dag voor uit trekken. Iets kleiner dan Winterberg, maar mooiere en vooral ook langere pistes. En als je er toch maar drie dagen bent: probeer het avondskiën in Willingen en/of Winterberg mee te pikken!

woensdag Winterberg, waar ondanks de regen de pistes erg goed bleven (nu sneeuwt het weer) en donderdag Willingen (na besneeuwing). Vrijdag eerst Neuastenberg en daarna Altastenberg… En je hebt een geweldige tijd!

Voor les… Ik ben woensdag (moet in de avond weer naar NL) aan het werk bij Der Brabander, maar weet niet in hoeverre privéles boekbaar is ivm drukte bij de school die dit jaar opvallend is.

Gr Harry

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zou les nemen in Willingen ivm de lange pistes; effectiever voor het oefenen.

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat het inderdaad 1 dag Winterberg 1 dag Willingen en half/half Neu- Altastenberg gaat worden. (dat laatste waarschijnlijk de vrijdag in de hoop dat deze kleinere gebiedjes wat rustiger zullen zijn).

Bij de Brabander zie ik dat je privéles alleen ter plaatse kan boeken, op basis van beschikbaarheid. Het liefst zou ik alvast vooraf boeken zodat ik zeker weet dat ik een uurtje kan lessen. Heeft iemand hiervoor nog andere tips m.b.t. skischolen? Nederlandse leraar is zeker geen vereiste, ik kan in het Duits ook prima uit de voeten.

*bericht bewerkt door Dvb op 28 jan 2019 11:17

Nouuuuu, een heel stuk langer is wat overdreven. Ben je de Schneewitchen wel eens afgegaan in Winterberg?? En in Winterberg kan je een volledige ronde skien, wat absoluut niet kan in Willingen.

RikaWoering op 27 jan 2019 18:52

Naja, je kunt in Willingen vanaf de Wilddieb tot Ritzhagen en terug skiën, dat is al bijna een grotere tour als vanaf de Herrloh naar Kappe en terug. En de Schneewittchen is ook niet de langste afdaling van Winterberg, dat is de blauwe piste aan de Kappe, gevolgd door de blauwe afdaling van de Bremberg tot Kleine Büre. Toegegeven, de verbinding Köhlerhagen-Sonnenhang is nog niet optimaal, maar daar wordt aan gewerkt.

Dat in Willingen hier en daar een langere piste is is leuk, maar die afdaling bij de gondel is het eerste en laatste deel ook zo plat als de bommelerwaard, dus het nut van lengte is relatief

Hessel op 27 jan 2019 19:02

Niet dat diverse pistes in Winterberg (Remmeswiese, Herrloh, Brembergkopf 1+2, Schneewittchen) ook plat zijn, maar met de piste aan de gondel heb je een punt. Enfin, met de Sonnenhang, Obere Wilddieb en de nu extra lange Köhlerhagen, heb je wel een paar heerlijke afdalingen die je in Winterberg tevergeefs zoekt. En de Ritzhagen is ook zeker niet slecht.

Niet dat ik niet van Winterberg hou, het is tenslotte m’n stamgebied, maar velen doen Willingen t.o.v. Winterberg echt tekort. Het spreekt voor zich dat bij magere condities Winterberg de nodige voordelen heeft dankzij de veel betere capaciteiten van besneeuwing, maar als de condities overal goed zijn, spreekt niks tegen Willingen. Sterker nog: Bij verse sneeuw heb je in Willingen nog wat ‘off-piste’ mogelijkheden en twee mooie skiroutes vanaf de Ettelsberg.

*bericht bewerkt door Frans op 28 jan 2019 12:10

Plaats een reactie