Skiles voor volwassenen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mayrhofen

In de eerste week van februari ga ik met een groep vrienden skiën. Mijn vriendin (beginner) en twee vrienden (beide ongeveer 1 week ervaring) zouden skiles willen volgen.

Ik lees dat er aantal skischolen zijn in Mayrhofen. Mayrhofen3000, SMT, …

Heeft er iemand tips of aanraders welke we het best kiezen?

Zoals zo vaak gezegd.
Goed les heeft niets met een bepaalde skischool te maken.
Maar echt alleen met de inzet van de desbetreffende leraar/lerares.
Dus je kan elke willekeurige skischool nemen.

Zo, Hooykaas gooit er weer even een absolute waarheid in. Immers: hij heeft dat al heel vaak gezegd, dus het is waar.

Zelf denk ik er iets genuanceerder over. Natuurlijk zijn er regels die voor alle skischolen identiek zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde omgaan met hun personeel. En dus dat hun personeel allemaal even kundig is. Vergelijk het bijvoorbeeld met een willekeurige Nederlandse bedrijfstak. Daarin werk je al werknemer bij het ene bedrijf ook liever dan bij het andere. En idem voor de klanten: bij sommige bedrijven koop je liever dan bij anderen. Precies hetzelfde geldt ook voor skischolen in Oostenrijk. In Mayrhofen zitten er maar liefst 4, dus reken maar dat er enig onderscheid tussen die 4 zit. Wellicht bedoeld HK dat je het kan treffen met een leraar of niet, dat is natuurlijk waar. Alleen is de kans op een goede leraar bij de ene skischool soms wel groter dan bij de ander.

Dat gezegd hebbende: ik heb enige ervaring met de Rote Profi’s (heten nu Ski Pro). Ik was daarvan niet heel erg onder de indruk, het kwam allemaal wat chaotisch over. Nu was het ook de 2e week van de kerstvakantie, dus dan is het meestal druk. Het verhuurmateriaal was voor de gevorderden in onze groep wel goed, voor de beginners vond ik het ook matig (of afgeragd of te stijf voor beginners). Al met al kreeg ik de indruk dat ze zich meer op de gevorderde skiër richten die al van de hoed en de rand weet.

Beste Steve ze hebben allemaal de zelfde diploma’s moeten halen op hun niveau met de zelfde minimum eisen.En moeten allemaal 1 maal in de week verplicht een skitraining ondergaan.
Je kan het ook anders zien.De ene Dominee kan beter over het voetlicht brengen van hetgeen in de bijbel staat dan de andere.Toch zitten ze bij de zelfde Kerk 😉
Of ga je niet naar de Kerk 😃

Daar ben ik dus helemaal niks mee, Hooykaas. Je opmerking klopt ook gewoonweg niet.

De ene school kan de lat voor z’n leraren hoger leggen en bv. meer ervaren leraren in dienst hebben. Een school kan beter georganiseerd zijn. Een school kan meer klanten hebben waardoor de groepjes qua niveau beter ingedeeld worden. Een school kan een eigen liftje/bandje voor beginners hebben dat makkelijker te bereiken is. Een school kan goedkoper, flexibeler, … zijn.

@Hooykaas, ik ben het ook niet helemaal met je eens. Zelf heb ik in Saalbach les gegeven, en daar zat zeker verschil tussen de verschillende scholen.

Allereerst is er het verschil in groepsomvang. Natuurlijk is er regelgeving die het maximaal aantal studenten per docent bepaalt (volgens mij nog steeds 10), maar er zijn ook skischolen die dat zelf maximeren op 8. Of zoals de skischool waar ik werkte deed in het hoogseizoen; 1 skileraar + 1 begeleider (zonder diploma, maar met ski-skills) op 10 personen.

Maar ook met de skidiploma’s nemen scholen het (zeker in het hoogseizoen) niet zo nauw. Zo hebben groepsgenoten die gezakt waren voor hun anwarter toch gewoon les gegeven voor skischolen en heb ik ook meerdere Nederlandse leraren gezien die zonder diploma aan de slag konden.

Ook in de lesvoorbereiding zit veel verschil tussen scholen. Zo heb ik op scholen gewerkt waar je als leraar zelf maar moest bedenken waar je heen ging met de groep, als je maar zorgt dat je op tijd terug bent, terwijl je bij andere scholen tijdens de dagstart moest aangeven waar je heen zou gaan met de groep, waarom en welke oefeningen er op het programma stonden. Met andere woorden, bij de ene kun je als leraar de kantjes er vanaf lopen en freewheelen, terwijl je bij de andere echt goed moet nadenken en voorbereiden, wat ik eigenlijk logisch vind als je kijkt naar het bedrag wat mensen ervoor moeten betalen.

Er zit dus wel degelijk verschil in.

Om terug te komen op de originele vraag: ik zou vooral kijken (eventueel navragen) wat de groepsomvang is waarmee ze werken. Kleinere groepen betekent vaak minder niveauverschil binnen de groep en tevens meer persoonlijke aandacht. Echter hangt dit ook van de leraar af, want ik zie er meer dan genoeg die puur de oefeningen uitleggen en voordoen. Soms zelfs meer geïnteresseerd in hun telefoon of collega dan de studenten die de oefeningen uitvoeren.

*bericht bewerkt door remcoski op 19 dec 2017 00:02

Bedankt voor je uitgebreide/uitvoerige antwoord.
Je hebt zeker een paar punten ! @remcoski

Vriendin van mij heeft snowboardles gehad van Skschule Mayrhofen 3000, dat beviel goed. Die had trouwens wel priveles geboekt; dus dat verschilt ook nog weer (veel) van “gewoon” les.

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Zoals zo vaak gezegd.
Goed les heeft niets met een bepaalde skischool te maken.
Maar echt alleen met de inzet van de desbetreffende leraar/lerares.
Dus je kan elke willekeurige skischool nemen.

Ze zullen ook meer hun best doen als arbeidsvoorwaarde goed zijn en er waardering is.

Hooykaas op 14 dec 2017 18:15

Even iets specifieker on topic:

Ik ben in Mayrhofen geweest bij Die Rote Profis.
Naast het feit dat ze echt hele goede aanbiedingen hebben voor skiles + skihuur pakketten (zie hun website), heb ik juist erg goede ervaringen met deze club: wij waren in een rustige week (eind januari) en ik heb les gehad in een groepje van 4 en aan het eind van de week waren er nog 2 mensen over. Privéles dus!
Onze skileraar was een oude Oostenrijker (‘Wolfie’), die dus van de hoed en van de rand wist en ons op ontzettend leuke wijze het hele gebied doorgeloodst heeft: 's morgens 2 uur techniek, 's middags een tochtje (met zo af en toe een stube tussendoor ;)).

Natuurlijk is dit een vertekend beeld, want het was superrustig en Wolfie bleek normaal alleen privéles te geven… Echter kan ik me dus niet helemaal vinden in de slechte commentaren die ik soms over deze club hoor. Helaas heb ik dus geen vergelijkingsmateriaal met SMT/Mayrhofen3000. Misschien staan er reviews online?

Jullie gaan echter dus wel in een drukkere periode (je kunt even checken of bv. Duitsland/Oostenrijk die week zelf ook vakantie hebben) en jullie zijn beginnende skiërs in een drukke periode (ik was ook een beginner, maar het was dus erg rustig)… dat kan wel uitmaken.
Wat je altijd kan doen is:

  • Een dagje vooraf boeken en kijken of het wat is en dan doorgaan als je de leraar leuk vindt
  • Plaatselijk info inwinnen
  • Even mailen/bellen en kijken waar je het vriendelijkst te woord wordt gestaan
    en zodoende je keuze maken.

En het ligt er natuurlijk ook aan wat je wil leren: als beginner leer je al snel best wel veel. Als je niet teveel verwacht (je komt wss wel in een groep van >8 man), dan komt het allemaal goed.
Een ongeinteresseerde skileraar is natuurlijk geen excuus, maar dan zou je evt. kunnen switchen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Vriendin van mij heeft snowboardles gehad van Skschule Mayrhofen 3000, dat beviel goed. Die had trouwens wel priveles geboekt; dus dat verschilt ook nog weer (veel) van “gewoon” les.

ronaldkoopmans op 19 dec 2017 07:41

Mwa, om het ingewikkelder te maken: ik heb ook wel eens in Frankrijk privéles geboekt en ik heb nog nooit zo’n ongeinteresseerde dude gehad als leraar… Weinig tips, geen praatje: hij heeft gewoon een uur voor ons uitgeskied, dus dat zegt nog niet zoveel.
Het is jammer dat het een soort ‘skiles industry’ is, anders had je vantevoren gewoon even kennis kunnen maken.

(Overigens: als je van plan bent flink te investeren in bv. 5x2 uur privéles, zou ik er wel op staan dat je vantevoren even de skileraar ontmoet…)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Quisa2
Zo’n man doet het waarschijnlijk alleen voor het geld.
Uitgeblust.
Geen passie meer.
Sacherijnig.
Geen geduld meer.
Heeft het waarschijnlijk al te lang gedaan.
In zo’n geval meteen wisselen.
Nog wat anders:
Een goede leraar zal ook wel eens achter je aan skiën om je te corrigeren.Leer je veel van.
S’morgens oefeningen en S’middags een beetje skiën.Is het fijnste.Het is tenslotte vakantie en geen werkkamp 😃
En een leraar die als het druk is een tafeltje reserveerd voor tussen de middag is natuurlijk helemaal Top 👍

Plaats een reactie