Reisverslag(je) Tux

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher, Zillertal 3000 en Tux

Kort verslagje van een weekje skiën in Tux.

Het concept:
Simpel: skiën. 😁
Doch – in tegenstelling tot mijn ‘normale’ skivakanties die standaard bestaan uit: maximum 1 reisgezel, hotel met halfpension, buiten drukke vakantieperiodes – ging het ditmaal met dochter, schoonzoon en de 2 kinderen (9 en 14) op een appartement in de drukke kerstvakantie.
Dit vroeg om aangepast transport aangezien we geen zin hadden om met 2 voertuigen te gaan rijden en dus werd er een VW Transporter Multivan (aka De Bus) gehuurd. Voor 5 personen met alle mogelijke skimateriaal nipt voldoende groot. Wel comfortabel zitten en rijden.
Koken werd enkel voorzien voor oudejaar, voor de rest zou gebruik gemaakt worden van de plaatselijke horeca (je moet ze wat gunnen hè). 👍

De bestemming:
Tux, Lanersbach, appartement op 100 m stappen van de Eggalmbahn.

De reis:
Heen: zaterdag de 28e omstreeks 23u30 vertrokken, omstreeks 07u30 in Tux. Geen drukte onderweg, lekker rustig afwisselend gereden, na ontbijt de pistes op.😎
Terug: vrijdag na een laatste voormiddag op de ski’s omstreeks 16u30 vertrokken, omstreeks 02u30 in Limburg. (tijdverslies dankzij de grenscontrole Oostenrijks/Duitsland)

De geskiede gebieden:
Hintertuxer Gletscher, Eggalm, Rastkogel en een gedeelte van Mayerhofen.
Maakt allemaal deel uit van het gebied Zillertal 3000, de skipas is overal geldig dus je kan er wel wat mee.
Wel even opletten als je de skibus wil nemen naar de Gletsjer; de bus om de 10 minuten rijdt enkel tussen Vorderlanersbach en het dalstation. Kom je van verder heb je slechts om het uur (of zo) een lijnbus. We stonden een keertje in het dalstation van Finkenberg en hebben – samen met een koppeltje Zwitsers – een taxi laten komen omdat we anders te lang moesten wachten, kosten €52,-. 🙄

Het weer:
Kaiserwetter! Nagenoeg de ganse week. Stralend zonnig en niets koud, het “allerkoudst” op de gletsjer bij -6° in de ochtend oplopend tot rond de -3°. Verder doorgaans rond de 0° met lage luchtvochtigheidsgraad. 😎
Bij aankomst lag alles onder een mooi wit dekentje (vanaf zo’n 1.000m) aangezien rond de kerstdagen goed gesneeuwd had. In de loop van de week verdween de sneeuw van de bomen en werd het wat minder mooi. 🤷‍♂️

De pistes en de sneeuw:
Conditie: over het algemeen matig; de beste pistes op de gletsjer, de slechtste in Mayerhofen, de rest er tussenin. Over het algemeen in de ochtend goede harde tot matige, ijzige pistes. Tegen een uur of 11 alles kapot en veel losse hopen en kale harde plekken. Geen slush of pap dank zij de lage dauwtemperaturen.
Moeilijkheidsgraad: het mag duidelijk zijn: dit is geen gebied voor beginners (blij dat de Grote Baas was thuisgebleven), de blauwe pistes zijn meer rood dan blauw en rode pistes zijn gewoon tot pittig rood. Geen zwarte pistes gedaan dus ook netjes van de Harakiri afgebleven, wel lekker gekeken naar het geklungel en gestunt (het oog wil ook wat) op die schaatsbaan.😈
De leukste pistes vond ik deze op de gletsjer, ik hou van brede autostrades en op deze kon je lekker gecontroleerd gas geven. Ook de Rastkogelpistes konden me bekoren. Die op de Eggalm wat minder. Opvallend veel lange en smalle geprepareerde paden op laatst genoemde plaatsen.
Sneeuw: voldoende maar op ’t eind tegen de zonhellingen was er al veel verdwenen, her en der bruine plekken op de pistes. Het gebied (vooral de lager gelegen delen) ka(o)n een pak verse sneeuw best gebruiken.

De drukte:
Viel me, al met al, toch eerder mee dan tegen. 👍We waren er s’ ochtends steeds vroeg bij en hebben bij het dalstation aan de gletsjer en bij de Eggalmbahn nooit langer dan enkele minuutjes moeten aanschuiven. Enkel op de verbindingsliften met de Rastkogel en Mayrhofen waren er wachttijden tot max. 10 minuten. Eerlijk is eerlijk, ik had erger verwacht.🙂
De drukte op de pistes vond ik minder, met uitzondering van de ochtenduren (tot een uur of 10.00, 10.30) vond ik het al rap (te) druk. Het was wennen want ik ben (zeer) rustige omstandigheden gewend. In de namiddag heb ik dan ook wat minder op de latten gestaan en van ander dingen genoten.

Nevenactiviteit:
Rodelen (avond) in Hainzenberg bij de Gerlossteinbahn (op een half uurtje rijden van Tux).
Een echte aanrader deze 7km lange rodelpiste!
Schoonzoon en kinderen hadden nog nooit gerodeld en waren achteraf zeer enthousiast (ondanks de spierpijn). 🤭
We werden getipt om vóór 16u30 met de bahn naar boven te gaan en te wachten tot de rodelpistes open waren. OK, je hebt wat lege tijd in te vullen (stukje rodelen gevolgd door horecabezoek) maar je hebt geen file dan wanneer je beslist om pas om 19u30 naar boven te gaan. (en je skipas is geldig).
Toen we tegen 20u30 beneden waren stond er een vreselijke, ellenlange rij aan te schuiven. Gruwel.
Hou er rekening mee dat tussen 16u30 en 19u30 de gondel (een vreselijk oud stuk wiebelend antiek) niet omhoog gaat en je vanaf 19u30 een 10,- Euro pp moet betalen wegens skipas niet geldig.
Nu ja, de horeca viel duurder uit.

De horeca en de prijzen:
Verrassend goede kwaliteit! Nagenoeg overal lekker gegeten tegen acceptabele prijzen. Net iets duurder dan Italië maar zeker niet overal.
Op de laatste middag na hebben we iedere middag in het zonnetje kunnen lunchen. We vonden steeds plaats.
Voor de accommodatie, een zeer ruim appartement, zeker geschikt voor 6-8 personen, voorzien van alle gemak en uitrusting betaalden we 1.650,- €. (inclusief beddengoed, alle taxen en poetsservice) Geen idee of dit veel of weinig is, ik ga nooit op appartement.
S’ avonds (m.u.v. oudejaarsavond) steeds in een ander restaurantje gegeten, van pizza tot grillschotels, over het algemeen goed (wel stevige desserts). Uitschieter was deze zaak: https://www.swings-restaurant.at/
Lekkere Oostenrijkse wijntjes gedronken. 1 kg bijgekomen, normaal val ik hetzelfde gewicht af.

de foto’s:

null

null

^^Kaiserwetter, de hele week lang.
null

null

^^Op de gletsjer, altijd mooi en spectaculair.
null

null

^^Zicht tot in de Dolomieten vanop de Gletsjer.
null

null

^^Gletscherautostrades.
null

^^De Olperer, Tux’ hoogste berg.
null

null

^^Rodelen in de avondschemering, zicht op het Zillertal richting Mayrhofen nipt voor de helft onder een wit laagje.
null

^^Laatste dag: helling wordt bruin.

Conclusie:
Leuke vakantie, heel anders dan anders (behalve dat het ook veel te kort was) vooral omwille van gezelschap en verblijf.
Een skivakantie in een volgende schoolvakantieperiode sluit ik niet uit maar mijn voorkeur gaat toch naar een rustigere periode.

Alvast bedankt voor de rugzak! 😁😁

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 16 dec 2020 16:41

Bla, bla, bla.

Leuk en informatief @bartvwg !

Leuk verslag, fijn om te lezen en tikkeltje jaloers . Wish I was there. 😉🎶

*bericht bewerkt door dan58 op 09 jan 2020 16:51

Born to run. B.S.

Leuk geschreven, @bartvwg! Goed initiatief ook om evt. gewichtstoe- of -afname voortaan te melden in de reisverslagen - hardop gelachen 😄

Goed geschreven en makkelijk weg te lezen veslag. :-)

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Als iemand opschrijft hoe de sneeuw werkelijk was, heb je meteen mijn hart gestolen 😜

Goed initiatief ook om evt. gewichtstoe- of -afname voortaan te melden in de reisverslagen

Forza op 9 jan 2020 17:04

Meestal val ik af maar deze vakantie behoorlijk liggen schransen. De schuld van schoonzoon. :p

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie