Tips Finkenberg, Mayerhofen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Finkenberg

In de voorjaarsvakantie gaan wij met 4 gezinnen naar Finkenberg. Er gaan kids mee in de leeftijd van 11 t/m 19 jaar. Iedereen is een gemiddelde tot goede skiër. Ik vind het altijd leuk om beetje ideetjes op te doen voordat we gaan. Denk aan: Welke pistes zijn top? Waar moeten we gaan lunchen (mijn wens is authentieke Oostenrijkse tentjes, liever geen afhaalbuffet)? Waar kunnen we met dit gezelschap gezellig aan de apres ski? Mag ook in Mayrhofen zijn, gaan we met de skibus naar huis :). Kan iemand ook iets zeggen over de zwarte pistes? Welke zijn donker zwart en welke zijn goed te doen? Ik moet altijd eerst even stressen voordat ik nieuwe zwarte pistes ga doen, meestal valt het uiteindelijk mee.

Wij zijn ook van plan dagje naar de gletsjer te gaan en 1 of 2 dagen naar Zell am Ziller. Wij vinden het leuk om skitoertjes te maken…

Bus naar Hintertuxer Gletsjer, daar skiën en nadien in de Tenne (aan het dalstation) feesten en bus terug. 😉
Mayerhofen lijkt me de skigruwel op aarde. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.
Bla, bla, bla.

Als je in Mayrhofen bent dan is de Harakiri een mooie uitdaging. Heel stijl, maar ook vrij glad. Ik heb 'm een keer gedaan en vond 'm niet heel moeilijk, terwijl ik niet bepaald een heel goede skiër ben ;-)
Op You Tube vind je trouwens leuke filmpjes over de Harakiri :-)

Peter Pos

Zell am Ziller heeft een lange dalafdaling, 1930 hoogtemeters in een ‘skiabfahrt’ van ruim 10 kilometer. Vroeger moest men met een gondel vanaf het middenstation van de Wiesenalm naar beneden. Nu kun je dit skiend doen. Het laatste stuk is het laatste stuk is een geweldig mooie een steile zwarte piste.

Afgelopen december in zowel Zillertal arena als in Zillertal 3000 (Mayrhofen) geweest. Vond persoonlijk Zillertal 3000 qua skiën leuker dan Zillertal arena. Noordkant waar onder andere de Harakiri ligt is wel vrij ijzig. De panorama abfahrt is mooi en aan de andere kant de zwarte Devils Run ook een aanrader met op het einde een behoorlijk steil stuk! Grillhof alm bij het funpark is ook een aanrader met verse pizza’s. Après ski in de Pilzbar en om 17.00 met de gondel weer naar beneden (Mayrhofen heeft geen dalafdaling vanaf Penken)

De zwarte 12 is een mooie piste, niet al te moeilijk. Op de rastkogel heb je voor iedereen mooie brede pistes. Voor Apres ski in mayrhofen zou ik naar bruck’en stadl gaan.

Lees mijn review eens (derde van boven oid): https://www.wintersport.nl/skigebieden/zillertal3000/ervarin…

Mr. Slow

Finkenberg-Mayrhofen is een erg uitgebreid skigebied, voor elk wat wils. Ik kom er al vele jaren en het is telkens genieten. Persoonlijk vind ik de Schneekar (vroeger Schafkopf) een heel leuke afdaling, gemengd blauw en rood. Als het wat steiler mag zijn is de Harakiri een must. Het is de steilste geprepareerde piste van Oostenrijk. Niet voor beginners. Ik heb 'm zelf een keer of 6-7 gedaan. Nu hoeft het voor mij niet meer. Mocht je uitschuiven, dan ga je tot beneden, want onderweg stoppen lukt niet. Geregeld vliegt er wel eentje zonder stokken en ski’s naar beneden. Als je de 150-er Tux (gondel voor 150 skiërs) neemt, dan bereik je de Rastkogel en Eggalm, een ander skigebied, maar ook heel leuk. Het aanbod is erg ruim én mooi ! Wat de lunch betreft kan je in de Penkentenne terecht bij Petra of de Granatalm op de top 2090 meter. Maar ook is er de Almstüberl (ong. 1700 m.)bij Angelica om te lunchen, maar vooral in de tent naast het gebouw voor een héél leuke après-ski. Er is daar een tussenstation richting parking en dalstation. Wij zitten er steevast vanaf zowat 15u30 met heel wat vrienden. We kijken er naar uit, want vrijdag a.s. vertrekken we naar Finkenberg ! Herrlich ;-) (wilde een foto toevoegen, maar bestand is te groot). Veel plezier in Finkenberg.

In Mayrhofen schijnt het ook een leuke uitdaging te zijn om in één keer de Ahornbahn te skiën (ca. 10 minuten). Er zijn een paar filmpjes van op YouTube. Het Ahorngebied ligt apart van het Penkengebied, dus je zult moeten lopen of met de bus. Het is voor Mayrhofen de enige dalafdaling en het hangt van de sneeuwcondities af of het onderste (zwarte) deel open is. Twee jaar geleden heb ik ‘m niet gedaan, omdat het warm en mistig was, dus papperige sneeuw en slecht zicht. Bovendien had ik een knieblessure.
Dit jaar wil ik ‘m wel gaan doen!
Qua apres ski in Mayrhofen hebben wij ons het meest vermaakt in de Bruck ‘n Stadl, al hebben we er ook een of twee avonden gehad dat de sfeer iets grimmiger was. Maar met een grote groep weet je al snel je eigen plek op de vloer te veroveren en houd je de irritante mensen op afstand.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 14 jan 2020 10:51

Uitrusten doen we thuis wel!

Vorig jaar zaten wij ook in Finkenberg. Nu met tussenpozen 3 keer in dit gebied wezen skiën.

Ahorn; Met mijn vriendin, die pas net begonnen is met skiën (2e jaar/week) ook vanuit Finkenberg naar de Ahorn geweest. Helaas geen directe busverbinding naar de Ahornbahn vanuit Finkenberg. Dit is een behoorlijk avontuur met overstappen of een stukje lopen (400 m) vanaf het dalstation van de Penkenbahn. De Ahorn lijkt wel een beetje vergeten gebied. Voordeel is dat het hier vrij rustig is daardoor. Zeker later in de week zit bijna iedereen in de andere deelgebieden. Helaas de dalafdaling niet kunnen doen doordat het onderste stuk in de mist lag en niet geprepareerd was door hevige sneeuwval. Op de terugweg gebruikt gemaakt van de Greenline richting Hintertux. Dichtstbijzijnde halte voor de Ahornbahn is de stop bij de skischule Die roten Profis (Waldfeldweg). Deze bus stopte in Finkenberg weer vlak bij ons appartement, maar dat is natuurlijk afhankelijk van jouw locatie.

Penken
Wat mij opviel is dat veel mensen vlak bij de Penkenbahn bleven hangen, vooral de blauwe pistes kunnen erg druk worden. Hoe verder weg van de Penkenbahn, hoe rustiger het wordt. Als je een keer gas wil geven op een rustige piste kan ik de rode 13 aanbevelen. Je komt er een beetje lastig, halverwege de zwarte 12 zit er een pad naar rechts. Hierdoor is deze piste erg rustig en ligt deze er meestal de hele dag goed bij. Voor de echte uitdaging is er natuurlijk de Harakiri. Gelijk boven bij de Finkenberg Almbahn zit de Penkentenne, mooie locatie om op het terras te zitten en van de zon te genieten. Ook vind je hier een paar mooie rode en zwarte afdalingen naar de Katzenmooslift.

Rastkogel/Eggalm
Hier kom je met de 150-er tux. De rij lijkt soms lang, maar als je 's ochtends op tijd die kant op gaat is er meestal geen probleem. De pistes zijn duidelijk minder druk dan in het Penkengedeelte. Wat weinig hutjes op de Rastkogel, de Lammerbichl en de Waldhutte kan ik je afraden. Heidi's Hutte is wel OK. De Skiroute naar de Eggalm is wel goed te doen. Als je klaar bent met skiën kun je nog even verder in de Hexenkessel in Vorderlanersbach. De bus terug naar Finkenberg vertrekt voor de deur. De piste terug naar het Penkengedeelte (rode 66) vond ik niet zo prettig.

Als je naar de Hintertux wil, let dan even goed op de weersvoorspellingen. Soms trekt het hier helemaal dicht (of juist open) omdat je een stuk hoger zit dan de rest van het gebied. Ben hier vorig jaar niet geweest, dus ik weet niet of het Tuxerjochhaus nog steeds zo'n bijzondere ervaring is…

*bericht bewerkt door SleeVanEee op 14 jan 2020 21:23

Als je in Mayrhofen bent dan is de Harakiri een mooie uitdaging. Heel stijl, maar ook vrij glad. Ik heb 'm een keer gedaan en vond 'm niet heel moeilijk, terwijl ik niet bepaald een heel goede skiër ben ;-)
Op You Tube vind je trouwens leuke filmpjes over de Harakiri :-)

peterpos op 13 jan 2020 17:40

Dit zou ik dus niet doen.
TS geeft aan een beetje gespannen te zijn voor zwarte afdalingen: bij de harakiri móét je daar naar beneden (er is geen andere piste in de buurt) en hij is redelijk intimideren van bovenaf.

Ook is hij bij slechte omstandigheden erg ijzig en dus lastig.

Ik zou lekker voor de 12 gaan. Die heeft een prima egale hellingshoek en je kunt dr ook nog af als je niet meer wil.

Ook is er de zwarte dalafdaling op de andere berg. Daar zitten 3 korte steile zwarte stukken in, maar afgezien daarvan is het een fijne piste. Doe 'm niet helemaal aan 't eind van de dag wanneer hij is de schaduw ligt en je op je laatste benen skied, en hij is prima te doen :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

In de voorjaarsvakantie gaan wij met 4 gezinnen naar Finkenberg. Er gaan kids mee in de leeftijd van 11 t/m 19 jaar. Iedereen is een gemiddelde tot goede skiër. Ik vind het altijd leuk om beetje ideetjes op te doen voordat we gaan. Denk aan: Welke pistes zijn top? Waar moeten we gaan lunchen (mijn wens is authentieke Oostenrijkse tentjes, liever geen afhaalbuffet)? Waar kunnen we met dit gezelschap gezellig aan de apres ski? Mag ook in Mayrhofen zijn, gaan we met de skibus naar huis :). Kan iemand ook iets zeggen over de zwarte pistes? Welke zijn donker zwart en welke zijn goed te doen? Ik moet altijd eerst even stressen voordat ik nieuwe zwarte pistes ga doen, meestal valt het uiteindelijk mee.

Wij zijn ook van plan dagje naar de gletsjer te gaan en 1 of 2 dagen naar Zell am Ziller. Wij vinden het leuk om skitoertjes te maken…

casilima op 13 jan 2020 16:29

Daarnaast: @casilima ik ben twee jaar geleden naar Mayrhofen geweest en heb daar een lange review over geschreven. Incl. Leuke tentjes en tochtjes. Hij staat op de pagina over Mayrhofen onder ‘reviews’

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Bedankt voor alle reacties, ga het binnenkort allemaal eens op een rijtje zetten met de piste kaart erbij. Wij hebben er helemaal zin in, de Harakiri ga ik eerst eens van een afstandje bekijken en stuur mijn kids eerst op verkenning, zij skiën beter dan ik :).

Plaats een reactie