Zillertal Arena - Tochten skien

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena

Hi,

Aankomende winter voor 10 dagen naar de Zillertal Arena (verblijf in Zell am Ziller) om te gaan skien. Zijn er mensen bekend met mooie tochten die je daar kunt maken? Ik wil graag meerdere gebieden zien. Ik zag al een mooie route van Zell-Gerlos-Konigsleiten. Iemand ervaring mee?
Wellicht is er ook een tour waarbij we de Hintertux gletcher nog een dag mee kunnen pakken?

Ben benieuwd naar de ervaringen!

Grt

Dat wordt dan treintje en bus naar de gletsjer maar kan idd wel met dezelfde skipas. Klein stukje terug het dal in kan je in Kaltenbach omhoog en door naar Hoch Fügen. Stukje voorbij Zell heb je Mayrhofen liggen.

Thnx!
Kaltenbach en fugen een beetje leuk om te skien?
Wellicht ervaring met Schwendau-Mayrhofen-Voderlanersbach?

Zelf vind ik na 13 jaar in het Zillertal skiën Spieljoch (Fügen) het fijnst. Heerlijke rustige en ook redelijk lastige pistes. Mooi compact en heel leuk voor een dagje. Mijn reisverslag van Spieljoch afgelopen kerstvakantie:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/139629

Hochzillertal-Hochfügen is ook zeker leuk voor een paar dagen. Zelf vind ik de kant van Hochfügen meer mogelijkheden hebben dan Hochzillertal. Hochzillertal heeft vooral veel liften naast elkaar op 1 helling. In Hochfügen heb je veel mogelijkheden voor op en naast de piste. Mijn reisverslag van Hochzillertal - Hochfügen van vorig jaar:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/139004

Het is ook zeker de moeite om een dag (of paar dagen) naar Zillertal3000 te gaan (Mayrhofen, Rastkogel, Eggalm). Je kunt een mooie tocht maken door te starten bij de Horbergbahn en in de ochtend rechts omhoog naar de Horbergkarspitz. Daar heb je een aantal mooie pistes, o.a. de Devils Run (zwarte 17). Daarna met de ‘‘150-er Tux’’ naar het Rastkogel gebied. Daar wat pistes doen, en wanneer het wat drukker begint te worden naar Eggalm skiën. Daar was het (toen wij er waren) meestal lekker rustig in de middag.

Vorig jaar een dagtocht van Schwendau/Hippach via Eggalm naar Hintertux en terug gemaakt. Dat is met gemak op een dag te doen.

Wow @HenriS, mooie verslagen! Denk je dat het Ahorn gedeelte ook nog leuk is voor gevorderde skiers?

Thnx @Timmy, klinkt super! heb je vanaf Eggalm de bus gepakt naar Hintertux?

Ik heb zelf de afgelopen 4 jaren ook een bezoek gebracht aan de Zillertal Arena met Zell am Ziller als uitgangspunt. De tocht naar Königsleiten is mooi en goed te doen voor elke skiër. Mocht je daar blijven hangen of geen zin meer hebben in de tocht terug kun je ook met de bus terug naar Zell.

In deze jaren hebben we ook een bezoek gebracht aan Schwendau (Mayrhofen) en Kaltenbach (Hochzillertal/Hochfugen). We hebben hierbij gebruik gemaakt van de auto, aangezien we een appartement buiten het dorp op de berg hadden. Het rijden er parkeren bij de andere gebieden was geen enkel probleem in het hoogseizoen. Beide skigebieden zijn aan te raden voor een uitstapje waar je je minimaal een dag kunt vermaken.

Laat maar weten als je nog meer vragen hebt @altijdskien!

Zeker! Ik ben daar 2 jaar geleden ook geweest. Voor een (half) dagje zeker leuk en lekker rustig in het hoogseizoen. Nu ook met de nieuwe 6-CLD/B Ebenwald die de oude 2-persoons stoeltjeslift heeft vervangen. Het is een mooie uitdaging om vanaf het bergstation van de gondel in 1 afdaling 1300 hoogtemeters maken voordat de gondel weer beneden is.

Een aantal foto’s van mijn skidag toen:

null

null

null

null

Je kan wellicht beter de gondel in Finkenberg nemen, niet zo druk als in b.v. Hippach of Mayrhofen en wanneer je boven op de Penken bent dan meteen rechts de blauwe 2 nemen naar Horberg en vandaar de route doen die @HenriS aanbeveelt.

Skiën. What else.

Van Zell am Ziller naar Konigsleiten is een mooie route en makkelijk in een dag te doen. Ook een mooie dag tocht is van Mayerhofen penken of horberg bahn naar Hintertuxer gletcher je skiet eerst naar de eggalm. Pak je de tuxerbus rijdt elk kwartier in het seizoen naar de gletcher en terug idem bij de bahn kassa zijn kaartjes voor de exacte ronde

Als je van plan bent om vanuit Zell am Ziller naar Koningsleiten, en Gerlosplatte (Krimml) te gaan, ga dan wel op tijd weg. De verbinding tussen Zell en Gerlos is goed, maar je bent meer aan het “reizen” dan skieën. Maar altijd beter en sneller dan met de auto. De Ahornbahn is Mayrhöfen is een mooie afdaling, maar het is eigenlijk ook de enige afdaling, na 2 of 3 maal heb ik het “gebied” wel weer gezien. (circa 1 á 1,5 uur). Maar je loopt zo naar de Penkenbahn, dat is misschien 5 minuten lopen, en prima te doen, en de Penken zijn wel uitgebreid. Hintertux is wel geinig, maar als je daar zit in het winterseizoen, kan je net zo goed naar Mayrhöfen, Fugen, of Gerlos gaan. In het seizoen is er niets bijzonders aan, wel hoog, dus meer wind en koud. Hintertux is meer interessant voor degene die nu willen skieën, het gebied is al weer even open, terwijl het in de overige gebieden nog niet eens vriest. Mocht je vanuit Zell naar Hintertux willen, hou weer rekening met de reistijd, je bent gauw 1,5 uur kwijt, vanuit Zell, om de eerste sneeuw van Hintertux te ervaren. Op zich is Zell een mooi basispunt, je kan zo de Zillertalarena in met Gerlos, Koningleiten, Krimml en Wald. Maar ook Fugen en Mayrhofen zijn dichtbij, circa 20 minuten per auto, maar er gaat ook een bus of gedeeltelijk de trein. Vanuit Zell zit je midden in het Zillertal, en ligt alles voor je open, alleen de apresski is daar niet geweldig, tot slecht. Daarvoor moet je meer in Gerlos of Mayrhofen zijn.

Hoe zit het eigenlijk met wachttijden voor de liften vanuit het dal in de omgeving van mayrhofen? Is daar grote file te verwachten of valt dit mee als je op tijd vertrekt?

Dat ligt ook aan je seizoen. Ik heb meerdere malen in de Rastkogelbahn gezeten en daar over het algemeen geen seconde hoeven wachten. De lift voor de Hintertux ook eigenlijk nooit echt. Mayrhofen ben ik nooit opgestapt, maar als je niet volle bak in het seizoen zit valt het volgens mij wel mee.

Bedankt allemaal! @Jasper, we gaan buiten de schoolvakanties in januari dus hopelijk niet al te veel drukte. Nog tips qua mooie pistes die we niet mogen missen? @HenriS geweldig filmpje! die 1300 hoogtemeters challenge gaan we zeker aan ;) Maar misschien dus meer als we een keer een middag over hebben? Een volle dag is zo te horen voor het Ahorn-gedeelte een beetje zonde als ik @Ronald14 goed begrijp?

Jammer dat de Apres ski in Zell am Ziller niet geweldig is, we zullen wel wat uit gaan proberen en anders dan toch eerder daarvoor naar Mayrhofen en Gerlos

Ik vroeg me verder nog af of er mensen zijn die nog het dal uitrijden om naar andere ski gebieden te gaan. Zo ja, is er iets om aan te raden in de buurt? We willen wel zo veel mogelijk skien en te veel reizen vinden we wel zonde. Als ik het zo hoor heeft het Zillertal al meer dan genoeg te bieden maar als er nog een ski-walhalla dichtbij is let me know!

@altijdskien De piste die ik je sowieso aan wil raden is de 20. Dit is een doodlopend stuk waarna je weer met een 2-persoons stoeltjeslift omhoog moet, maar de piste zelf is geweldig onder alle omstandigheden. Rode stukken worden afgewisseld met blauwe stukken en de piste is er erg breed :-)

@AltijdSkien, Ahorn is inderdaad wat klein voor een dag, maar ik heb me er zeker niet verveeld. De conditie van de talabfahrt was perfect, dus we hadden hem dan ook 10 keer gedaan ;) Je kunt het wellicht combineren met een half dagje Gerlosstein (Hainzenberg), ook klein, maar leuk om even te zien. Je hebt er een erg mooi uitzicht.

Wij zitten zelf altijd in Fügen, en hebben afgelopen kerst besloten om 2 dagen naar het naastgelegen Alpbachtal te gaan skiën. (Ski-Juwel) Hier heb ik ook een verslag over gemaakt, een erg mooi en best groot gebied! Helaas waren de condities wat minder toen ik er was, maar dat was in bijna alle skigebieden in de Noordalpen…
https://www.wintersport.nl/forum/topic/138489

Vanaf Zell am Ziller 40 minuutjes rijden.

In Zell heb je alleen onderaan de Gondel 2/3 apres ski hutten, wel gezellig, maar niet tot in de late uurtjes…
In Zell moet je zeker de Sportabfahrt doen, en als je daar dan toch bent, halverwege een schnitzel eten bij Rossi’s!
vanaf Zell kan je met de trein naar kaltenbach, leuk om af te wisselen, de oversteek naar Hochfugen is zeker aan te raden. de dalafdaling in kaltenbach is ook fijn, zeker als je hem niet eind van de middag neemt./
Je hebt geluk dat je in Januari gaat, dan is het wat rustiger en kans op lagere temperaturen, waardoor je, zeker in Kaltenbach, niet te veel papsneeuw hebt…
als je de trein/auto naar Mayrhofen neemt heb je zeker in het gebied met finkenberg/eggalm een mooi uitdagend gebied. de devill’s run en harakiri moet je zeker mee pakken, vanaf eggalm terug naar mayrhofen de panorama-abfaht is ook mooi. heb je de lift in mayrhofen omhoog genomen en er staat een rij om naar beneden te gaan met de gondel(helaas geen talabfaht) dan zeker een drankje doen in de pilzbar!
goeie week!

Late reactie maar bedankt voor alle tips! Mochten er nog dingen missen dan hoor ik het graag
Genoeg te doen zo te lezen. Nu maar hopen op sneeuw!
Thanks @Joost7, een schnitzel gaat er wel in, heb al vernomen dat ze daar de grootste van het hele dal serveren. @HenriS het Alpbachtal klinkt heel verleidelijk!! @Jasper, is piste 20 zelfs voor redelijk gevorderde skiërs nog leuk?

Verder heb ik vernomen dat we voor de apres ski dus beter naar Mayerhofen kunnen gaan, zijn daar nog bepaalde aanraders wbt apres ski?
En zijn er in zell naast de beruchte schnitzel nog andere plekken waar je lekker uit eten kan? We koken uiteraard ook wel een paar dagen, maar uit eten hoort voor ons ook bij de Wintersport!

Volop vragen, steeds meer zin in januari!

Voor de apres ski in Mayerhofen kun je een keer de Eisbar direct onderaan de Penkenbahn proberen.
En qua eten in Zell is de muhlbacher direct langs het spoor wel een aanrader.
Groetjes GJ D en veel plezier in het Zillertal.

Ps Ga zelf in de voorjaarsvakantie naar Zell.

@AltijdSkien Ja, de piste is erg variërend en je kunt door de breedte van de piste zelf bepalen hoe snel je gaat, dus ook voor gevorderden wel geschikt. Bijna alle pistes in Zell zijn wel geschikt voor gevorderden.

Maar ook het uitzicht vanaf piste 20 is geweldig, je zit er midden in de natuur en het is er heerlijk stil.

null

Interessante tips! Ga zelf in december naar Gerlos ben benieuwed. Overigens in Mayrhofen 3x eerder geweest, dus Penken, Ahorn, Eggalm etc. ken ik vrij goed. Nu de andere kam verkennen

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik ga ook meteen in de kerstvakantie naar zell am ziller in de zillertal arena, ik lees al veel over de grote keuze in pistes door het gebied en ik ga ook zeker deze tips opvolgen.

@AltijdSkien @Chonn @AustriaFreak check ook mijn reisverslag van vorig jaar nog even ;-)
https://www.wintersport.nl/forum/topic/152124

@Jasper: thanx voor de tip zal ik doen!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Voor een leuke apresski in Mayrhofen zou ik niet naar de Eisbar gaan, dat is een soort van aquariumbak op een plaat asfalt. Ga dan naar de apresskibar bij de Ahornbahn, dat is gezellig. Die zit direct naast de parkeerplaats aan de Ahornstrasse, tussen gasthof Brücke en gasthof Perauer (zeer goed restaurant en acc.).
S’avonds naar Brück’n Stadl/Schlüsslbar bij de brug richting Ahornbahn, of de disco in het centrum Arena Club (hauptstrasse 470).

Late reactie maar bedankt voor alle tips! Mochten er nog dingen missen dan hoor ik het graag
Genoeg te doen zo te lezen. Nu maar hopen op sneeuw!

En zijn er in zell naast de beruchte schnitzel nog andere plekken waar je lekker uit eten kan? We koken uiteraard ook wel een paar dagen, maar uit eten hoort voor ons ook bij de Wintersport!

Volop vragen, steeds meer zin in januari!

AltijdSkien op 24 nov 2014 09:55

Als je naar Köningleiten gaat mag je uiteraard, de “Kippenbar” niet missen : https://www.facebook.com/Larmach.Alm

Plaats een reactie