Skilift

De skilift is onontkoombaar als je op wintersport gaat. Want het zorgt ervoor dat je bovenaan de skipiste belandt. Er zijn diverse type skiliften te onderscheiden. Beginnende wintersporters vinden skiliften soms eng. Vooral hoe je met ski’s in een sleeplift moet instappen, wordt als moeilijk ervaren. Gelukkig zijn skiliften veilig. Dus je hoeft niet bang zijn dat er ongelukken met skiliften gebeuren. Het aantal skiliften kan van belang zijn in de keuze van je wintersportbestemming. Want het zorgt voor een betere doorloop in het gebied. Je vindt deze gespecificeerde skiliftinformatie in onze skigebiedenvergelijker. De skilift behoort tot de ski informatie die je nodig hebt als je voor het eerst gaat wintersporten.

Wat zijn skiliften?

Als we het over skiliften hebben dan bedoelen we hiermee de installaties die er voor zorgen dat jij de berg omhoogkomt zonder zelf te hoeven hiken. Ze zijn letterlijk en figuurlijk onmisbaar om de infrastructuur van een skigebied draaiende te houden. Voor deze service betaal je een bedrag in de vorm van een skipas. Dit is in feite je toegangskaartje voor de bergwereld. Het geld moet in een korte tijd worden verdiend want na de seizoenssluiting van het skigebied wordt alles opgeborgen. Tenzij het skigebied natuurlijk zomeractiviteiten aanbiedt.

Wat kost een skilift?

Een skilift is niet goedkoop en het opbouwen van een skilift is een enorme technische en logistiek-ingewikkelde klus. Dus is het niet vreemd dat skigebieden spaarzaam omgaan met het installeren van nieuwe skiliften. Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 3 en 10 miljoen euro. Wil je een gondel dan betaal je eerder 14 tot 15 miljoen. En dan kun je nog upgraden in comfort. Er lijkt geen plafond aan de kosten te zijn. Een megaproject als de Alpine Crossing in Zermatt kost bijvoorbeeld al het dubbele: 30 miljoen Zwitserse Franken. Aangezien de aanschaf van skiliften dus een dure aangelegenheid is, worden er her en der skiliften gerecycled door skigebieden die het financieel niet heel breed hebben.

Welke type skiliften zijn er?

Er zijn diverse type skiliften te onderscheiden. De een wat meer gedateerd dan de ander. Toch voldoen ze allemaal aan hun belangrijkste functie: het omhoog transporteren van wintersporters. We kunnen de skiliften onderverdelen in drie categorieën. Zo zijn er de sleepliften. Dit zijn de meest eenvoudige liften die er zijn, waar je al staand in de openlucht omhoog wordt vervoerd. Dan zijn er vervolgens de stoeltjesliften waarbij je zittend in de openlucht kunt plaatsnemen. En dan zijn er de gondel- en kabelbanen waarbij je dan wel staand of zittend plaatsneemt in een overdekte ruimte. De reikwijdte, comfort en snelheid van de skiliften neemt toe naarmate je een categorie opschuift. We zetten alle type skiliften op een rijtje:

Sleepliften

  • Pannenkoeklift; deze koppelbare sleeplift – ook wel bekend als schotellift – beschikt over een hoge kabel waaraan stangen met een schotelvormige kop (lijkt op een pannenkoek) hangen die je tussen de benen klemt. De ‘lanceersnelheid’ is een heikel punt onder wintersporters.
  • Ankerlift: Deze vastgeklemde sleeplift beschikt over een hoge kabel waaraan T-vormige ankers hangen waardoor je met twee personen aan weerszijde kunt plaatsnemen. Skiërs plaatsen het anker achter de billen, snowboarders tussen de benen.
  • Touwlift: Deze sleeplift beschikt over één laaghangende kabel waaraan je je kunt vasthouden. Soms kan dit ook middels knopen of klemmen (Nieuw-Zeelandse nuttcracker lift). Staat veelal bij oefenweides en korte platte passages.
  • Magic carpet: Dit is niet echt een sleeplift maar in feite een platte, rubberen transportband waarop staand plaats kan worden genomen. Soms overdekt, en staat doorgaans bij oefenweides vanwege de geringe lengte.

Stoeltjesliften

  • Vastgeklemde/fixe stoeltjesliften (1,2,3,4,6-persoons): de zetels zitten vastgeklemd aan de kabel, waardoor de snelheid constant is. Dit is lastiger instappen dan een koppelbare stoeltjeslift, omdat de snelheid in het dalstation hoger ligt dan bij een koppelbare variant. Met een lopende band wordt de instap van een stoeltjeslift makkelijker gemaakt. Optioneel met stoelverwarming en stormkap.
  • Koppelbare stoeltjesliften (2,3,4,6,8-persoons): in de dal- en topstations van een koppelbare stoeltjeslift worden de klemmen van de zetels geopend, waardoor de zetels van de kabel worden gehaald. Het voordeel hiervan is dat wintersporters makkelijker in kunnen stappen, omdat de zetels het instapmoment met een lagere snelheid naderen. Optioneel met stoelverwarming en stormkap.

Gondel- en kabelbanen

  • Gondel: De ‘gewone’ gondel(baan) beschikt over één kabel en is koppelbaar.
  • 2S-gondel: Een koppelbare gondel met één trekkabel en rolt over één draagkabel. Goedkoper dan een 3S-gondel en windbestendiger dan een normale gondelbaan.
  • 3S-gondel: Een koppelbare gondel met één trekkabel en rolt over twee draagkabels. Moeilijk terrein is makkelijk te overbruggen met een 3S-gondel, die tot 120 km/h op normale snelheid kan draaien.
  • Pendelbaan: Eén of twee cabines die steeds (tegelijkertijd) heen en weer gaan. Dit zijn vaak grote cabines (tot wel 200 personen). Geschikt voor het overbruggen van lange afstanden met weinig liftpalen (diepe afgronden, valleien).
  • Funitel: Een koppelbare gondel met twee parallelle trekkabels. Heel windstabiel.
  • Funifor: Pendelbaan waarvan de cabines onafhankelijk van elkaar zijn. Het brede kabelspoor zorgt voor grote windstabiliteit.
  • Kabeltram/kabeltreintje/kabelspoorweg: Een treintje op rails dat door één of meerdere kabels wordt voortgetrokken.

Ontwikkeling van de skilift

De ontwikkeling van de skilift als gebruiksproduct gaat op rolletjes. Door middel van infotainment en andere digitale snufjes wordt de liftrit van de toekomst een compleet interactieve belevenis. En doordat moderne skigebieden tegenwoordig met real-time pisteregulering werken, worden de liftrijen ook korter. Alhoewel de gedateerde sleeplift wel wat kleine voordeeltjes kent wordt deze ‘fragiele’ lift steeds vaker vervangen door stoeltjesliften of gondels als gevolg van de comfortwedloop. Logisch, want deze nieuwere liften zijn een stuk lucratiever aangezien ze ook ‘s zomer kunnen worden ingezet voor wandelaars en mountainbikers. Meer skiliften wil niet altijd zeggen dat het beter wordt. Sommige skiliftverbindingen zijn nu eenmaal niet tactisch gekozen. Ook horizontale skiliftverbindingen zonder extra skipistes voegen maar weinig waarde toe. Het gaat eerder ten koste van het milieu waardoor lokale groene partijen zich steeds vaker zich in de bouwdiscussie mengen. Tot ontsteltenis van de opdrachtgevers. Voor sommige kleine skigebieden is het namelijk verbinden of ten onder, door de afnemende toeristenstroom die steeds vaker voor meer pistekilometers kiezen.

Bouw van nieuwe skiliften

Als het aan de wintersporter lag, zouden er het liefst overal superluxe gondels verrijzen. Er zijn echter diverse factoren die bepalen wat voor soort skilift er kan worden gebouwd. Om de alsmaar toenemende vraag vanuit het toerisme qua comfort en bereik te kunnen beantwoorden, staat de bouw nooit stil. Zo is er wel altijd ergens in de Alpen een project aan de gang: zij het een nieuwe skilift of skipiste voor het komende seizoen. Hieronder vind je een overzicht van de meest recente skiliftprojecten in de Alpen:

Ongelukken met skiliften

Skiliften zijn vernuftige staaltjes van transporttechniek. De hoogste per skilift bereikbare pistetop van de Alpen ligt maar liefst op 3.523 meter, dus the sky is the limit! Toch zijn deze personenvervoerders niet bij iedereen geliefd. Sommige wintersporters trekken de veiligheid van skiliften als het waait in twijfel. Het is inderdaad geen prettig gevoel als je zo hoog boven de grond heen en weer schommelt. Toch kan het geen kwaad. Je hoort her en der wel eens over storingen waardoor mensen vast komen te zitten in een skilift. Gelukkig traint de pistedienst geregeld in het redden van wintersporters uit een skilift. Maar vanwege de scherpe onderhoudscontroles gebeurt het uiterst zelden dat een skilift daadwerkelijk omlaagstort. Dramatische liftongelukken zoals de cabinetragedie in Vaujany of de treinramp in Kaprun zijn dan ook sporadische gevallen.

Tips voor skiliften

  • Instructievideo sleeplift: Mensen die voor het eerst gaan wintersporten zullen misschien moeite hebben met het gebruik van sleepliften vanwege de ‘lanceersnelheid’. Middels onze video hoe je een sleeplift instapt op ski’s, heb je het zo onder de knie. Een instructievideo voor het instappen van een sleeplift op een snowboard hebben we natuurlijk ook.
  • Sluitingstijden skilift: Ben je inmiddels gewend aan het in- en uitstappen, dan moet je leren om de tijd in de gaten te houden. Want je wilt niet vast te komen zitten aan de andere zijde van het skigebied als de skiliften sluiten. Er zit een onderling verschil in openings- en sluitingstijden van skiliften binnen een skigebied, dus houd hier simpelweg rekening mee.
  • Restitutie skipas: Mochten de skiliften op jouw vakantiebestemming niet draaien vanwege slecht weer dan is het soms mogelijk om restitutie aan te vragen bij je reisverzekering. Zorg er dus voor dat je goed verzekerd bent voor als het gebied dicht is door mist of afwezigheid van sneeuw!
  • Drukke liftrij vermijden: Wil je tijdens de drukke voorjaarsvakantie toch snel boven geraken zonder voor te dringen? Gedraag je dan als een local. En dan zijn er natuurlijk nog de algemene tips om komende wintersport niet in de liftrij te hoeven staan.

Regels voor skiliften

Net als de FIS pisteregels zijn er ook regels voor het gebruik van een skilift. En dan zijn er nog de ongeschreven gedragsregels. Wees elkaar bijvoorbeeld niet tot last in de lift. Schrik er ook niet van als je plots gevraagd wordt een kind mee te nemen tijdens het liftritje omhoog. Op deze manier kan een skileraar kind voor kind de gehele skiklas veilig omhoog krijgen. Zorg dat bij skiliften altijd het maximale aantal zit/staanplaatsen worden gevuld. Ook als dit betekent dat je naast ‘vreemden’ zit. Hierdoor versnelt de doorlooptijd, een win-win-situatie voor iedereen. Voordringen wordt sowieso niet geapprecieerd.

3 Toplijstjes skiliften

Wintersport Academy

Wil je meer leren? De Wintersport Academy geeft wintersporters meer inzicht in hun fitheid, ervaring en technische bagage. Je kunt thuis/online de eerste stappen zetten, om vervolgens in de sneeuw, in het bos, op een rolbaan of borstelbaan aan de slag gaat om verder te werken aan een optimale voorbereiding op je wintersport. Hoe moet je eigenlijk in een skilift stappen? Hoe maak je de perfecte bocht? Wat zijn de 10 pisteregels precies en wat zijn de meest gemaakte technische fouten? Start met de Wintersport Academy en bereid je voor op de mooiste vakantie van het jaar. Je wintersport begint dus al in Nederland!

Lees meer over skiliften

Gerelateerde weblogs