Beste route naar Oostenrijk

Wat de beste route door Duitsland naar Oostenrijk is, hangt af van meerdere factoren. Niet alleen is het belangrijk waar je precies vandaan komt, maar ook naar welke Oostenrijkse regio je gaat, eventuele wegwerkzaamheden op de route door Duitsland en files onderweg.

Hoofdroutes door Duitsland naar Oostenrijk

Om naar Oostenrijk te rijden zijn er een aantal mogelijkheden, die allemaal via Duitsland lopen. Afhankelijk van waar je precies woont, loopt verreweg het grootste deel van de route via de Duitse Autobahnen. Op de Duitse snelwegen wordt geen tol geheven en er geldt geen algehele, wettelijke snelheidsbeperking. Voor wintersporters uit Nederland zijn er grofweg twee hoofdroutes:
1. Linksrheinisch (A61): Venlo - Koblenz - Hockenheim
2. Rechtsrheinisch (A3): Arnhem - Frankfurt - Nürnberg

Linksrheinisch (A61): Venlo - Koblenz - Hockenheim

De A61 loopt van de Nederlandse grens bij Venlo tot aan Hockenheim. Deze snelweg wordt ook wel de Linksrheinische Autobahn genoemd. Een groot deel van de snelweg is tweebaans, met daartussen stukjes driebaans. Er geldt geen algehele maximumsnelheid maar op grote delen van de weg mag je niet harder dan 130 km/uur. De weg is goed begaanbaar en kent ter hoogte van de Eifel/Hunsrück enkele stijgingen. Bij slecht weer (sneeuwval) is het soms opletten. De A61 kan vrij druk zijn, ook met vrachtverkeer.

Autobahn A61
De A61 Venlo-Hockenheim

Rechtsrheinisch (A3): Arnhem - Frankfurt - Nürnberg

De A3 is een van de langste en belangrijkste snelwegen van Duitsland. Hij wordt ook wel Rechtsrheinische Autobahn genoemd, en loopt vanuit Arnhem direct langs Oberhausen, Keulen, Frankfurt, Würzburg en Nürnberg tot aan Passau. De meeste wintersporters zullen echter niet verder rijden dan Nürnberg, om daarna richting München (A9) af te buigen. Anderen buigen al eerder af naar het zuiden, bij Frankfurt of bij Würzburg. De A3 is voor een groot deel driebaans uitgevoerd.

Autobahn A3
De A3 Arnhem-Frankfurt-Nürnberg

Is de A61 of A3 de beste route naar Oostenrijk?

“Neem ik de A61 of de A3 naar Oostenrijk?” is een veelgestelde vraag. Het antwoord hangt af van de omstandigheden en persoonlijke voorkeuren. Beide snelwegen lopen bijna parallel aan elkaar, dus in afstand maakt het weinig uit.

De A3 is breder dan de A61 en heeft meestal drie rijstroken in plaats van twee. Ook gaat de A3 tot aan Frankfurt minder hoog dan de A61, die over de heuvels van de Hunsrück loopt. Hierdoor is heeft de A3 tot Frankfurt wat minder kans op hinder door sneeuwval. Van de andere kant bevinden de stijgingen van de A61 zich op een relatief kort stuk snelweg van zo’n 90 kilometer. De rest van de route is vrijwel vlak. De A3 is over het geheel genomen heuvelachtiger en langs de steden ook drukker. Kortom, vooral eventuele wegwerkzaamheden en files bepalen welke route de beste is. Houd de actuele verkeersinformatie daarom in de gaten. Staan er op de ene route veel files, dan kun je tijdig switchen naar de andere.

Voordelen van de A61 ten opzichte van de A3:

  • loopt ruim langs grote steden zonder veel op- en afritten, waardoor de weg iets minder druk is
  • de weg loopt vrijwel vlak, op een stuk van 90 kilometer na

Voordelen van de A3 ten opzichte van de A61:

  • breder dan de A61 (meestal drie rijstroken in plaats van twee)
  • minder (grote) stijgingen
  • minder snelheidsbeperkingen dan A61

Alternatieve routes: Sauerlandroute, Kassel, Saarbrücken of Kaiserslautern

Vind je de A61 of A3 te druk, dan is de Sauerlandroute via de A45 een goed alternatief. Deze snelweg loopt van Dortmund naar Aschaffenburg en sluit daar aan op de A3. Deze route rijdt prettig en is minder druk. Er zitten wel flinke hoogteverschillen in het traject. Bij zware sneeuwval kun je deze route beter mijden.

Kom je uit Noord-Nederland? Dan loopt de beste route naar Oostenrijk langs Osnabrück en Kassel via de A7. Deze route is rustiger dan de twee hoofdroutes A61 en A3. Mensen uit Zeeland en België kunnen daarentegen via Saarbrücken (A8) of Kaiserslautern (A6) rijden. Ook hier deze routes zijn rustiger.

Snelste weg van Noord-Nederland richting Oostenrijk
De snelste weg vanuit Noord-Nederland loopt via Kassel

Vervolgroute Midden-Duitsland naar Oostenrijk

Vanaf Midden-Duitsland zijn er meerdere routes mogelijk:

  • A8: Karlsruhe - Stuttgart - München
  • A6 - A81: Mannheim - Heilbronn - Stuttgart
  • A6 - A7: Mannheim - Feuchtwangen - Ulm
  • A6: Mannheim - Nürnberg
  • A7: Würzburg - Ulm
  • A3 - A9: Würzburg - Nürnberg - München

Wat vanaf Midden-Duitsland de beste route naar Oostenrijk is, hangt af van:

  • waar je in Oostenrijk moet zijn
  • weersomstandigheden
  • wegwerkzaamheden / files
  • tijdstip

Beste route naar Vorarlberg

Als je naar het westen van Oostenrijk moet, naar de deelstaat Vorarlberg, dan rijd je in de meeste gevallen via Bregenz de grens over. Je hoeft dan niet langs het drukke München, maar je rijdt via Ulm en Memmingen naar de grensovergang bij Bregenz. De belangrijkste keuze die je moet maken is: rijd je wel of niet langs Stuttgart? Deze snelweg (de A8) heeft ter hoogte van Aichelberg een forse klim in zich, waar eenvoudig files ontstaan. Bij zware sneeuwval is deze route niet aan te raden. Momenteel wordt er hard gewerkt aan verbetering van de route. Het veilige alternatief loopt via de A7 Würzburg - Memmingen. Deze route is vlakker en ook rustiger, maar is in sommige gevallen ook ietsje om.

De route naar Oostenrijk via Bregenz
De route naar Oostenrijk via Bregenz

Beste route naar Tirol

Ga je naar Tirol, dan lopen de twee belangrijkste routes via Füssen en via München. Beide routes hebben voor - en nadelen.

Route via Füssen - Fernpass

Ga je naar een Tirools gebied ten westen van Innsbruck, zoals Sölden, Serfaus of het Pitztal, dan loopt de kortste route langs Füssen. Je rijdt dan via een provinciale weg, de Fernpassstrasse (B179), de Fernpass over. Deze bergpas heeft een behoorlijk hellingspercentage, en stijgt naar 1212 meter hoogte. Bij een beetje drukte, veel vrachtverkeer en zeker bij sneeuwval ontstaan makkelijk files. Op wisseldagen met slecht weer kun je deze weg beter mijden, en via Bregenz of Kufstein rijden. Vakantiegangers die niet verder hoeven dan de Zugspitz Arena kunnen de route wel volgen. Zij slaan ruim voor het steile gedeelte van de Fernpass af. Een voordeel van de Fernpass is dat je geen tol hoeft te betalen tot Imst.

Route via München - Kufstein

De meest gebruikte route richting Tirol loopt via München en Kufstein (A8 / A93). Tot voorbij de grensovergang bij Kufstein rijd je over de snelweg (Inntalautobahn) waardoor dit vaak de snelste route is, ook al is hij voor sommige bestemmingen langer. Helaas is ook hier de kans op vertraging groot. Allereerst staan er bijna altijd files bij München. De ring rond München (A99) staat bijna iedere zaterdag vol met vakantieverkeer. Je kunt dit proberen te omzeilen door dwars door München te rijden. Even verderop bij Irschenberg is vaak ook wat oponthoud, net als bij de grensovergang Kiefersfelden bij Kufstein. Let op: vergeet niet een autobahnvignet voor Oostenrijk te kopen!

De routes naar Oostenrijk via de Fernpass en Kufstein
De beide hoofdroutes naar Tirol

Beste route naar Salzburgerland en Karinthië

De populairste route naar het Salzburgerland (en Karinthië) loopt eveneens via München en de A8 langs de stad Salzburg. Net als de route via Kufstein loopt de A8 in Oostenrijk door, waardoor je op de snelweg blijft (Let op autobahnvignet!). Het laatste stuk A8 tussen Rosenheim en Salzburg is al duidelijk rustiger, het verkeer naar Tirol ben je immers kwijt. Toch blijft het oppassen, op de Tauernautobahn A10 Salzburg - Villach kan het op zaterdagen ook druk zijn. De beste route voor de regio Saalbach / Zell am See loopt via Inzell (B306) of Kössen (B172). Je hebt dan geen autobahnvignet nodig.

Beste route naar oosten van Oostenrijk

Ligt je bestemming nog oostelijker, in de Steiermark, Nieder- of Oberösterreich? Dan kun je München helemaal omzeilen. Vanaf Nürnberg volg je de rustige A3 via Regensburg helemaal tot aan Passau. Na de grens loopt deze snelweg door via de A8 en A9 (Let op autobahnvignet!) totdat je in de Alpen bent. Deze route is duidelijk langer dan de overige routes, maar rijdt zeer goed door want je mijdt de belangrijkste verkeersknelpunten. Skigebieden die via deze route zeer goed aan te rijden zijn, zijn Hinterstoder Höss, Wurzeralm en Die Tauplitz.

De laatste kilometers

De laatste kilometers tot aan je accommodatie zien er voor iedereen anders uit. Op de eerste plaats is het goed om te checken of de weg die je wil nemen wel open is. Bij zware sneeuwval of lawinegevaar worden wegen en bergpassen soms afgesloten. Sommige bergpassen zijn zelfs altijd afgesloten in de winter. Denk aan de Silvretta Hochalpenstrasse richting Ischgl. Via deze weg ben je ‘s zomers snel in Ischgl, maar ‘s winters is hij dicht. Een overzicht van alle afgesloten wegen, Baustellen en eventuele files in Oostenrijk vind je bij de ÖAMTC Verkehrsservice.

Wegwerkzaamheden

Wegwerkzaamheden in Duitsland (Baustellen) zorgen vaak voor files en oponthoud. Dit kan een goede reden zijn om van de meest logische route af te wijken. In Duitsland wordt veel aan de weg gewerkt, en hoewel je er meestal wel langs kunt, zijn er vaak minder rijstroken beschikbaar dan normaal waardoor files ontstaan. De meest actuele verkeersinformatie en een overzicht van alle Baustellen is te vinden op www.verkehrsinfo.de.

Wegwerkzaamheden Duitsland

Wanneer vertrekken?

Het beste moment om naar Oostenrijk te rijden is wanneer anderen dat niet doen. Door vóór of juist na de massa te vertrekken kun je de ergste files voorkomen, vooral in de vakantieperiodes. Er zijn grofweg drie mogelijkheden om de ergste files te vermijden:

  • Op zondag rijden: tussen 0.00 en 22.00 uur mag er op zondagen geen vrachtverkeer over de Duitse wegen rijden. Hierop gelden een paar uitzonderingen, maar omdat er ook veel minder vakantieverkeer op de weg is maakt dit de zondag een uitstekende reisdag.
  • Overnachten langs de snelweg: om de meute voor te zijn, kun je ook op vrijdagmiddag vertrekken en ‘s avonds laat in een hotel langs de snelweg overnachten. Liefst zo zuidelijk mogelijk, om ook ‘s ochtends de drukte voor te zijn. In de vroegte rijd je vervolgens het laatste stuk naar je bestemming. Met wat geluk kun je een extra dag skiën, alvorens lekker vroeg je bed in te duiken.
  • ‘s Nachts rijden: het is niet voor iedereen weggelegd, maar de grootste kans om filevrij door Duitsland te reizen heb je door ‘s nachts te reizen. Er is maar weinig verkeer op de weg en voordat je het weet ben je op de bestemming.

De fileproblemen zijn natuurlijk het grootst tijdens de schoolvakanties en de weken dat veel Duitsers vakantie hebben.