Uitgelicht: de gletsjer van La Plagne (deel I)

WouterVdB op 07 januari 2021· 23 reacties

La Plagne, 2003
Een gletsjer; het pronkstuk van elk skigebied dat er eentje heeft. Ze staan garant voor de beste sneeuwkwaliteit en magnifieke uitzichten. La Plagne telt niet één, maar twee gletsjers die we in deze artikelreeks voor jullie uitlichten. Deze week: de interessante geschiedenis van de jaren zestig tot en met nu.

Terug naar de 60’s en 70’s: het Plan Neige

Het ontstaan van La Plagne vindt zijn oorsprong in het fameuze “Plan Neige” project van de Franse overheid. Tussen 1964 en 1977 zijn er onder impuls van de Franse overheid massaal skistations gebouwd (lees hier meer). Milieu- en natuurregelgeving moest nog uitgevonden worden, van opwarming van de aarde of het terugtrekken van gletsjers was nog geen sprake. Deze planmatige skistations moesten functioneel zijn en Frankrijk op de kaart zetten als hét wintersportland door de creatie van instantieel niet minder dan 350.000 (!) toeristenbedden. Zowat alle grote Franse skistations met dito grote appartementsgebouwen vinden hierin hun oorsprong. Bekende voorbeelden zijn Flaine, Val Thorens, Tignes en ook La Plagne.

1978: opening van het gletsjergebied

Na de opening van Plagne Centre in 1961 bleven de Franse overheid en de projectontwikkelaars niet stilzitten. Het ultieme doel voor ogen was het aanbieden van skiën een gans jaar door. Of zoals de Fransen het mooi zeggen: “Le ski quatre saisons”. Na 10 jaar van studiewerk en bouwwerken vond in december 1978 de start van het gletsjerskiën in La Plagne plaats. Op de Glacier du Bellecôte en Glacier de la Chiaupe werden 3 sleepliften en 2 zetelliften gebouwd.

Een geplande uitbreiding tot op de achterzijde van het huidige gletsjergebied (naar de Glacier du Cul du Nant) met ontsluiting tot in Champagny is nooit verder geraakt dan de tekentafel. Het kroonjuweel van de bouwwerken was de 6-persoonsgondel Bellecôte die tot op de dag van vandaag de gletsjer nog steeds ontsluit. Met een geïntegreerd evacuatiesysteem, middenstation en een beoogde capaciteit van 1440 personen per uur destijds technische hoogstandje, nu een compleet achterhaalde kabelbaan.

2005: noodlot slaat toe

De ongekende hittegolf die Europa teisterde in de zomer van 2003 heeft een stevige impact gehad op de Glacier de la Chiaupe, de exploitatie van de nog enige sleeplift op de gletsjer werd onmogelijk. Men heeft toen besloten om deze te demonteren. Dankzij deze sleeplift was het mogelijk om de Glacier zetellift makkelijk te bereiken. Wie sindsdien in La Plagne is geweest, weet dat je voor die zetellift nu een flink stuk moet prikken. Dit betekende dat men in de zomer een heel eind te voet met zijn skimateriaal moest sleuren, erg bewerkelijk. Zo bewerkelijk dat gecombineerd met een gebrek aan sneeuw het zomerskiën in 2005 definitief werd stopgezet.

Op 5 augustus van diezelfde zomer belde een herder vroeg in de ochtend naar de brandweer: het bergstation van de gondel stond in vuur en vlam. Met man en macht en de ondersteuning van twee blushelikopters probeerde de brandweer het vuur tevergeefs te blussen. Onder de hitte begaf de kabel het, meerdere cabines smakten tegen de grond. Het bergstation en de laatste pyloon waren quasi volledig vernield. Om een wederopbouw voor de start van het winterseizoen klaar te hebben, is er in recordtempo gebouwd. Op een week tijd was het vernielde bergstation volledig ontmanteld, vervolgens werd er een tijdelijk basiskamp ingericht zodat er 7 op 7 gebouwd kon worden. Arbeidersteams wisselden elkaar om de 3 tot 4 dagen af.

Anno 2021: vergane glorie?

Hoewel de uitzichten en freeride mogelijkheden buitengewoon magnifiek zijn, stelt de gletsjer van La Plagne in tegenstelling tot de buren in Tignes en Val d’Isère maar weinig meer voor. Vooraleerst moet je een stevige hoeveelheid geduld aan de dag leggen. De wachtrijen voor de Bellecôte gondel kunnen tijdens de schoolvakanties oplopen tot wel een half uur, tel daar dan 20 minuten lifttijd bij en je bent al snel een uur kwijt met enkel boven te geraken. Je moet dan al geluk hebben dat de gondel geopend is, door de verouderde techniek blijft de gondel bij het minste zuchtje wind gesloten. Met mijn lengte van net geen 2 meter is dit ritje een hoogst onaangename ervaring. Zouden de mensen in de jaren 70 gemiddeld genomen kleiner geweest zijn? Ik vermoed van wel; ik zit in die cabines met mijn kniën net niet door het venster.

Wachtrij Bellecôte gondel
Wachtrij bij het begin van de Bellecôte gondel

Al jaren spreekt de Sociète d’Aménagement de La Plagne, kortweg SAP (de liftmaatschappij), over het vervangen van deze gondel. Anno 2020 begint dit plan eindelijk concrete vorm aan te nemen in het kader van een grondige herstructurering van het gletsjergebied. Wat die herstructurering inhoudt, lees je in het volgende deel.

Een eervolle vermelding komt toe aan de website https://perso-laplagne.fr voor het gebruik van hun historisch beeldmateriaal.
Nous tenons à remercier le site https://perso-laplagne.fr pour accorder le droit de l’utilisation de leur collection avec des images historiques.

WouterVdB
schrijft voor wintersport.be. Droomt het ganse jaar over poeder, carven en après-ski.

Plaats een reactie

oneye7 januari 2021 · 09:33

Nochthans op de gletsjer nog even de traversé nemen en je krijgt fantastische afdalingen. Nog beter als de traversé gesloten is en je effe moet hiken… Makkelijke route en heel vaak poederfun voor enkele uren/dagen…

Valdewanne7 januari 2021 · 09:38

Wouter,
Bedankt voor je achtergrond info over de historie van deze gletsjer. We zijn regelmatig te gast op de skipistes van La Plagne. We vroegen ons af waarom de pistes zo vaak en snel dicht waren. Ik kijk uit naar het 2e deel!

aartstyle7 januari 2021 · 09:46

Mijn engste ervaring ooit meegemaakt daar. Hopeloos verdwaald in off piste terrein doordat er wat rode paaltjes stonden op een off piste stuk zijn we daarheen geskied in de veronderstelling dat het een piste was (ik zie dat nu een deel van de bellecote piste is maar wij gingen dan nog verder naar links op de kaart en dan naar beneden). We gingen steeds verder uit de juiste richting, maar terug was geen optie meer. Uiteindelijk een paar italianen tegen gekomen (italianen in een frans skigebied zijn daar niet zomaar). Achter ze aan tussen een paar rotsen een zeer steile passage gedaan. Vanaf daar weer onze eigen weg moeten zoeken. Na 35 minuten ploeteren kwam de bewoonde wereld weer in zicht. Nog nooit zo lekker gegeten op het terras in de zon. Heel veel nagedacht op dat moment over de kinderen die toen niet mee waren op wintersport en veilig bij opa en oma waren.

De route moet zoiets geweest zijn als de rode lijn op de foto.

WouterVdBauteur7 januari 2021 · 10:08

Nochthans op de gletsjer nog even de traversé nemen en je krijgt fantastische afdalingen. Nog beter als de traversé gesloten is en je effe moet hiken… Makkelijke route en heel vaak poederfun voor enkele uren/dagen…

oneye op 07 jan 2021 09:33

Dit is inderdaad een geweldige route!

WouterVdBauteur7 januari 2021 · 10:12

Mijn engste ervaring ooit meegemaakt daar. Hopeloos verdwaald in off piste terrein doordat er wat rode paaltjes stonden op een off piste stuk zijn we daarheen geskied in de veronderstelling dat het een piste was (ik zie dat nu een deel van de bellecote piste is maar wij gingen dan nog verder naar links op de kaart en dan naar beneden). We gingen steeds verder uit de juiste richting, maar terug was geen optie meer. Uiteindelijk een paar italianen tegen gekomen (italianen in een frans skigebied zijn daar niet zomaar). Achter ze aan tussen een paar rotsen een zeer steile passage gedaan. Vanaf daar weer onze eigen weg moeten zoeken. Na 35 minuten ploeteren kwam de bewoonde wereld weer in zicht. Nog nooit zo lekker gegeten op het terras in de zon. Heel veel nagedacht op dat moment over de kinderen die toen niet mee waren op wintersport en veilig bij opa en oma waren.

De route moet zoiets geweest zijn als de rode lijn op de foto.

aartstyle op 07 jan 2021 09:46

Je hebt een goede engelbewaarder… 😉 Sidefact: tussen 2009 en 2013 was deze piste van het plan verdwenen.Dus als het tijdens die periode was, kan ik me voorstellen dat je helemaal de weg kwijt was

aartstyle7 januari 2021 · 10:19

Je hebt een goede engelbewaarder… 😉 Sidefact: tussen 2009 en 2013 was deze piste van het plan verdwenen.Dus als het tijdens die periode was, kan ik me voorstellen dat je helemaal de weg kwijt was

WouterVdB op 07 jan 2021 10:12

Ja dat was tijdens deze periode. Twijfelde al of wij gek waren, maar toen was er idd geen piste die kant op.
Echt heel dom van ons, maar het stond ook slecht aangegeven. In de periode erna nog vaak slecht van geslapen, had zomaar fout kunnen gaan. Hadden ook geen mobiel bereik daar, dus bellen voor hulp had ook geen zin.

Mathijs!7 januari 2021 · 10:45

In mijn ervaring is dit de slechtst mogelijk ontsloten ‘gletsjer’ die ik ooit bezocht.

Gelukkig werd ik niet geconfronteerd met wachttijden, maar de volgende elementen roepen toch vraagtekens op:

  1. De compleet verouderde gondel (‘eitjes’): niet betrouwbaar en allesbehalve comfortabel (zeker voor grotere mensen zoals mezelf.

  2. Het gebrek aan verbinding met de rest van het skigebied. Vanuit het middenstation moet je altijd de minder comfortabele rit terug maken naar de Rocher De Mio. De enige zwarte uitweg naar Peisey-Vallandry is meestal gesloten.

  3. Als je gebruik wil maken van de interessantere zwarte pistes op de linkerzijde van de pistekaart moet je maar liefst drie (!) oude liften nemen om één piste te kunnen skiën, namelijk de gondel, de télésiège Traversée en op het einde van de piste een hopeloos verouderde stoeltjeslift om je terug naar het middenstation te brengen.

  4. De blauwe en de rode piste aan de ‘hoofdlift’ op de gletsjer werden niet geprepareerd op het moment dat ik daar waar. Behoorlijk ergerlijk, zeker met de beperkte zichtbaarheid op dat moment.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 07 jan 2021 10:46

(31/01 - 06/02) Serre Chevalier (FR)
Thijs107 januari 2021 · 12:44

Ergens altijd blij dat dit soort parteltjes nog bestaan, uit nostalgisch oogpunt én als les voor de toekomst. Mooie reminder naar het te megalomane bouwen in natuurgebieden imo.
Die zwarte pistes zijn inderdaad fantastisch, maar het is een hoop gedoe om te bereiken, wat de pistes dan weer nóg mooier maakt.

Powder, powder everywhere!
DylanVR7 januari 2021 · 13:10

Prachtig artikel, graag meer van dat!

Aadskifanaat_7 januari 2021 · 19:19

Heerlijk Artikel! Ik zou eigenlijk volgende week gaan. Ga al meer dan 10 jaar naar la plagne. Hele zit om naar gletsjer te gaan. Maar dan via de zwarte pistes voorbij de lift chalet de bellecote om uiteindelijk uit te komen bij de Crozats lift. En mijn beleving de meest uitdagende piste in het skigebied.

oneye7 januari 2021 · 20:33

Door het feit dat de installaties verouderd zijn is niet alles direct verspoord daar. De pointe friolin is supermooie afdaling die je misschien best de eerste keer met een gids zou doen. En vergeet nooit je lawinepieper…
Je kan ook off piste van de roche de mio naar de telesiege bellecote gaan heb je geen last van de files…
esf in la plagne (centre) of plagne montalbert doet wekelijks begeleide freeridetochten… (https://www.esf-plagne.com/hors-piste/stage-grand-ski/) Makkelijke toegangen…

Hendrik58 januari 2021 · 07:43

Ik probeer er iedere keer dat ik La Plagne bezoek toch eens heen. Die oude lift is een artistieke parel en speciale beleving.
Vooral net over het heuveltje in het begin, waar het erg stijl naar beneden gaat en dat toch redelijk spectaculair en spannend is.

Zijn inderdaad een aantal leuke pistes daar naar beneden, en omdat het niet zo vaak bereikbaar is toch wel een ervaring.

Voor de liefhebbers: de Chalet du Friolin is ook een heerlijk terras om te zitten op een zonnige dag. Ook best lekker eten heb ik gehoord (maar zelf niet geprobeerd).

Het is o zo hard genieten.
FreeriderJob8 januari 2021 · 09:39

Met mooiste off piste skien voor de freeriders is natuurlijk aan de achterkant van de Bellecote (steile couloirs) naar Peissy Nancroix. Maar dat is niet voor iedereen weg gelegd. Er zijn ook ook off piste varianten die wat minder extreem zijn op die wand en die veel gedaan worden met een gids vanuit La Plagne. Vaak kom ik ook in dat dal terecht vanaf de andere kant (Les Arcs) : )

KarelJansma8 januari 2021 · 10:04

Ik dacht dat al besloten was dat de gletsjer opgeheven wordt? Zie hier de laatste reacties en het filmpje:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/524011/nieuwe-skil…

Of is dat inmiddels toch weer anders? Benieuwd naar het volgende deel!

WouterVdBauteur8 januari 2021 · 10:19

Ik dacht dat al besloten was dat de gletsjer opgeheven wordt? Zie hier de laatste reacties en het filmpje:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/524011/nieuwe-skil…

Of is dat inmiddels toch weer anders? Benieuwd naar het volgende deel!

KarelJansma op 08 jan 2021 10:04

Er liggen momenteel verschillende opties op tafel, de enige zekerheid is dat de gondel vervangen gaat worden. Wat die verschillende scenario’s zijn, belicht ik in de volgende blog.

skifan8 januari 2021 · 10:47

Kan niet plaatsen, video wordt niet zichtbaar en de tekst wordt aangepast?
Moderator mag deze “bijdrage” verwijderen.

*bericht bewerkt door skifan op 08 jan 2021 10:56

bon ski
DrPhil8 januari 2021 · 12:28

Kan niet plaatsen, video wordt niet zichtbaar en de tekst wordt aangepast?
Moderator mag deze “bijdrage” verwijderen.

skifan op 08 jan 2021 10:47

Het filmpje kun je ook zien via de link hiervoor. Of bedoel je een ander filmpje?

FrankW8 januari 2021 · 17:11

Eén keer geweest hoef er ook niet meer naar terug. Gondel is één groot drama, maar de pistes waren nog veel erger. Bij de Rochu en Bellecote was het een flinterdun laagje sneeuw, maar ze waren wel geopend. Maar op de Bellecote hadden ze gewoon de piste uitgezet op losliggende stenen. Kon met de grootst mogelijke moeite op de been blijven in een soort van steenlawine en kon na afloop m’n ski’s een reparatiebeurt geven, kanten zijn nooit helemaal maar meer goedg gekomen. Nooit begrepen waarom die pistes open waren.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.
skifan10 januari 2021 · 10:30

Voor de geïnteresseerden in de ontwikkeling van La Plagne Een video met de ontwikkelingen vanaf 2000 en de gelande veranderingen tot 2027, overigens zonder info over de tracé keuze voor de nieuwe gondel naar de Bellecôte gletsjer.
De video is een productie van Kaliblue, bekend van hun pistekaarten.

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.
bon ski
PolitesseNL13 januari 2021 · 03:02

Gaaf kom al vele jaren terug in dit gebied. Was er nog 17 januari 2020 voor een week. Top tijd gehad en ook ik vind de gletsjer niet veel aan, het kost teveel skitijd.

Mooi filmpje over de ontwikkelingen en de toekomstige plannen dank voor deze info.

Dinictus13 januari 2021 · 14:06

Geweldig artikel! Komt de gletsjer van Alpe D’huez ook aan de beurt?

Over mijn ski's mogen ze lullen zolang ze maar niet over mijn lul skien.
Vivace14 januari 2021 · 12:59

Geweldig artikel! Komt de gletsjer van Alpe D’huez ook aan de beurt?

Dinictus op 13 jan 2021 14:06

Ik ging er eigenlijk al vanuit dat deze al volledig verdwenen was.
Alleszins, vanuit Les2Alpes kan je er nauwelijks nog iets van zien.
Skitechnisch blijft vooral de pistenaam “Sarenne” over, maar echt gletscherskiën kan je het niet meer noemen.
https://www.francetvinfo.fr/sante/environnement-et-sante/sar…

Glide on!

Plaats een reactie

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.