Skigebieden in dubio over toelaten minder wintersporters

Roel op 25 augustus 2020· 39 reacties

Wachtrijen voor de lift dreigen komende winter langer te worden dan anders (© H. Hooykaas)
Wachtrijen voor de lift dreigen komende winter langer te worden dan anders (© H. Hooykaas)

De eerste skigebieden hebben vorige week hun coronamaatregelen voor komende winter bekendgemaakt. Serfaus - Fiss - Ladis maakte als eerste bekend hoe het het skigebied op een veilige manier wil openen. Snel daarna volgde Ischgl, dat door de corona-uitbraak begin maart extra onder een vergrootglas ligt. Beide skigebieden (zie ons liveblog) presenteren heftige maatregelen als het afgelasten van alle après-ski activiteiten, maar wie goed leest ziet dat een van de meest logische maatregelen een hele lastige blijkt te zijn. Namelijk het toelaten van minder mensen in het skigebied en/of de skiliften.

Langere wachtrijen

Twee weken geleden was ik in het Tannheimer Tal waar 's ochtends bij de gondel een kleine rij mensen stond te wachten om naar boven te gaan. Afstand houden was geen probleem en binnen enkele minuten zat je in de lift (met mondkapje). Komende winter wordt dit in de bekende skigebieden natuurlijk heel anders. Niet alleen zijn er dan veel meer toeristen, een veel groter deel van die toeristen zal ook met de lift omhoog willen. Uitgaande van social distancing kan het dus bijna niet anders dan dat de wachtrijen komende winter langer zijn dan normaal.

Zoomen we even in op de aangekondigde coronamaatregelen van Serfaus - Fiss - Ladis en Ischgl, dan valt op dat beide skigebieden blijven uitgaan van een normale bezetting van de liften. Van de ene kant is dat begrijpelijk om de genoemde wachtrijen niet nóg langer te maken. Van de andere kant is een skilift een plek waar je per definitie een besmetting kunt oplopen, doordat je geen afstand kunt houden en soms in gesloten gondels plaatsneemt.

Serfaus - Fiss - Ladis

Serfaus - Fiss - Ladis hanteert als uitgangspunt 1 meter afstand tot andere personen, maar skiliften worden als openbaar vervoer gezien waardoor men alleen een mondkapje verplicht. Hierdoor kunnen de gondels en stoeltjesliften, op basis van het aantal zitplaatsen, maximaal worden bezet. Men zegt expliciet: “8 personen in een 8-persoons gondel, 6 personen in een 6-persoonsstoeltjeslift”. Het besmettingsrisico in de liften wordt vervolgens geminimaliseerd door de liften dagelijks met een vernevelaar te desinfecteren waardoor naar eigen zeggen 99,99% van de ziektekiemen wordt gedood. Dit zijn de regels voor het gebruik van de skiliften in Serfaus - Fiss - Ladis, afkomstig van hun website:

null

Ischgl

Ischgl is wel bereid om eventueel minder mensen in het skigebied toe te laten, maar dat lijkt een uitspraak voor de bühne. Net voor bekendmaking van hun coronaregels zei Günther Zangl, baas van het Bergbahnen in Ischgl, nog in de Tiroler Tageszeitung dat Ischgl een quotum helemaal niet ziet zitten:

“We moeten worden behandeld als openbaar vervoer. Geen quota, maar verplichte maskers. Al het andere, het verminderen van het aantal liftpassagiers tot een derde of de helft, zou een slecht idee zijn.” (tt.com, 21-8-2020)

In de eigen coronaregels zegt Ischgl dat beperking van de liftcapaciteit wettelijk niet verplicht is, maar dat men zich het recht voorbehoudt om het aantal personen in de Silvretta Arena Ischgl/Samnaun te beperken. De maximaal toegestane liftcapaciteit zal niet worden gebruikt als het aantal wintersporters navenant laag is. Met andere woorden: als het druk is worden de liften maximaal gevuld, maar op minder drukke dagen (als de kans op besmetting kleiner is) worden de liften mogelijk gedeeltelijk gevuld. Hieruit blijkt wel dat men limitering van het aantal gasten niet ziet zitten.

Mag de capaciteit van liften deze winter maximaal gebruikt worden?
Mag de capaciteit van liften deze winter maximaal gebruikt worden?

Onenigheid

Franz Hörl, een bekend parlementslid van de ÖVP en woordvoerder van de Oostenrijkse Kamer van Koophandel, ziet volgens tt.com ook geen heil in een beperking van de capaciteit. Check het interview hierover. Gerald Hauser (FPÖ) daarentegen ziet juist geen andere mogelijkheid. Volgens laatstgenoemde kan het niet anders dan dat er een stop komt op het aantal wintersporters, waarbij de in het dal verblijvende wintersportgast voorrang moet krijgen.

Kortom het laatste woord is hierover nog niet gezegd. Terwijl er ingrijpende maatregelen worden genomen om mensen toch op wintersport te laten gaan, is het beperken van het aantal wintersporters een gevoelig onderwerp. Er is dan ook veel geld mee gemoeid, niet alleen voor het skigebied maar ook voor alle hoteliers en de gastronomie. Een beetje vreemd doet het natuurlijk wel aan, juist Ischgl kreeg in maart veel kritiek te verduren omdat het economisch gewin boven volksgezondheid zou hebben geplaatst. Omdat deze discussie niet alleen in Serfaus en Ischgl speelt, is de deelstaat Tirol vorige week een groot onderzoek gestart om tot uniform beleid te komen. Salzburg doet nu hetzelfde met de duidelijke wens om snel tot coronaregels te komen die voor heel Oostenrijk gelden.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Interessant. Persoonlijk denk ik dat de wachtrijen ook bij beperking van capaciteit meevallen omdat de aantallen wintersporters ook lager zullen zijn. Hoeveel is natuurlijk onzeker.

Waarom zouden ze niet 1 of 2 ramen per gondel verwijderen? Lijkt mij te doen en zorgt per definitie voor een goede ventilatie. In stoeltjesliften zie ik geen bezwaar met maximale bezetting. Tenzij met bubbel is de ventilatie daar natuurlijk optimaal.

Heb zelf geboekt voor de O&N week. Ben benieuwd.

Augustus is de maand waarin de hotels hun stamgasten aanschrijven met het verzoek tot bevestiging van hun opties voor het komende seizoen.
Dat is de eerste, en beste indicatie van de te verwachte drukte komend seizoen. (Die niet openbaar is…)
Verder is het management van de drukte natuurlijk super moeilijk zo niet onmogelijk. Teveel kleine spelers (de hotels dus), die geen van allen zullen willen beperken, en nu sowieso met samengeknepen billen zitten af te wachten of ze komende winter überhaupt wel wat geld zullen verdienen…

Als ze al het aantal bezoekers gaan maximeren, dan zal dat voornamelijk een stop op daggasten zijn. In sommige gebieden nu al niet ongebruikelijk (St. Anton dacht ik). Overigens vind ik het terecht dat ze stellen dat een skilift niet anders is dan ov. Als je dagelijks in een volle tram/bus/trein naar het werk of school gaat, moet een paar keer per dag in een cabinelift geen probleem zijn lijkt me. En bij stoeltjesliften zie ik al helemaal geen probleem, zolang de kap maar open blijft.

Was vorige week in St. Aton, voor de Vallugabahn 1 werden maar 25 personen toegelaten terwijl de capaciteit 45 pers is. Dit zorgde al voor een lange wachttijd. Mondkapje verplicht uiteraard.

Wie had gedacht dat een beetje glijden zo leuk kon zijn?

Nu hebben de gebieden met meer stoeltjes- en sleepliften, en minder gondel- en cabinebanen een voordeel. En ook kun je nu beter een gebied hebben waar je niet eerst met een ‘zubringerbahn’ het gebied in gehesen hoeft te worden. Dat zijn elke ochtend drukke plekken.

Waar is eigenlijk die foto van die mega-rij gemaakt? Daar ga je toch niet voor je lol naartoe?

@Yippee die hebben we vorig jaar doorgestuurd gekregen van forumlid @Hooykaas in Ski Arlberg, op de weg terug van Lech naar Sankt Anton.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel
Dat klopt niet. De foto gaat volgens mij al wat langer over het net en is twee jaar oud, misschien wel 3, en gemaakt bij de Arlenmähderbahn in St.Anton, ‘s morgens. Dit is ook te zien aan de lichtval.
De terugweg Lech>St.Anton gebeurd ‘s middags, en is ook niet zo druk. Ook qua setting kan dit niet in Lech, (of Zürs) zijn

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 26 aug 2020 18:16

@Wunderkammer zou kunnen. Deze info heb ik van Hooykaas, ik heb het even opgezocht:https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/479364/liftverbind…

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 26 aug 2020 20:44

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik blijf erbij: 100% Arlenmähderbahn St.Anton

Als ze al het aantal bezoekers gaan maximeren, dan zal dat voornamelijk een stop op daggasten zijn. In sommige gebieden nu al niet ongebruikelijk (St. Anton dacht ik). Overigens vind ik het terecht dat ze stellen dat een skilift niet anders is dan ov. Als je dagelijks in een volle tram/bus/trein naar het werk of school gaat, moet een paar keer per dag in een cabinelift geen probleem zijn lijkt me. En bij stoeltjesliften zie ik al helemaal geen probleem, zolang de kap maar open blijft.

paolie op 26 aug 2020 23:09

Goed punt, dat maximeren op daggasten. Daar zullen de hoteliers mee kunnen leven. En eenvoudig uit te voeren door alleen skipassen voor een hele week te verkopen. Al zullen localo’s daar anders over denken…
Die kappen bij voorbaat van stoeltjesliften verwijderen voordat je daar in de lift ruzie over krijgt (“i have to stay in my bubble”)
Over het effect van mondkapjes tijdens wintersport maak ik me weinig illusies; om pakweg 10.30u zijn die bij iedereen zeiknat en verliezen daarmee voor 80% hun beschermende werking.
Ga me maar eens op het langlaufen storten, denk ik.

Grootste belemmering blijft voor mij dat we gebonden zijn aan schoolvakanties, als we iets uit de corona periode hebben kunnen leren is dat flexibele schoolvakantie en thuisonderwijs prima perspectieven biedt om meer spreiding te krijgen. De krokusvakanties zijn de laatste jaren ontzettend druk liftcapaciteit, geschikte betaalbare accommodaties en algemene drukte in het drop, restaurant, skiservice etc etc. Persoonlijk heb ik de indruk dat de verschillen met bijv 2de week van januari (laag seizoen) steeds groter worden. En eigenlijk geldt hetzelfde voor zomer-, herfst- en voorjaarsvakanties.

Lijkt niet dat ze erg hun best doen om de veiligheid te vergroten. Ik zou toch op z’n minst verwachten een reductie in het aantal (vreemden) in een lift.

En 1 keer per dag desinfecteren? Dan zijn er inmiddels een paar duizend man door die lift gegaan.
Het kleine skigebiedje ten noorden van ons, waar wij nu mountainbiken, spuit elk stoeltje (4 persoons) af, nadat je boven bent uitgestapt. Dat is dus elke keer.
Met gondels moeilijker, maar in ieder geval zou ik verwachten dat je continu desinfecteerd. Dat is dan mischien elke vierde cabine of zo, maar in ieder geval beter dan alleen ‘ s nachts.

En waar blijven de capaciteits limieten?

Overigens vind ik het terecht dat ze stellen dat een skilift niet anders is dan ov. Als je dagelijks in een volle tram/bus/trein naar het werk of school gaat, moet een paar keer per dag in een cabinelift geen probleem zijn lijkt me. En bij stoeltjesliften zie ik al helemaal geen probleem, zolang de kap maar open blijft.

paolie op 28 aug 2020 10:00

Ook zonder kap zou ik toch wel graag een beetje afstand hebben in een stoeltjes lift. Net als in de rij voor de lift en andere dingen buiten.

En ik vind skiliften heel wat anders dan OV. Ja, het risico is misschien gelijk, maar het is een andere situatie:
Ten eerste ging de meerderheid van de bevolking voor COVID al niet met OV naar hun school of werk. Nu werken/leren velen thuis, en anderen zijn overgestapt van OV op fiets en auto.
Maar het grootste verschil is natuurlijk gewoon dat je naar je school of werk MOET en skiën niet.

Vail Resorts gaat het aantal skiers per dag limiteren. En voor seizoenspas-houders hebben ze een reserveringssysteem bedacht.
http://news.vailresorts.com/corporate/vailresorts/winter-ope…

Lijkt me best vervelend voor veel mensen, maar ja, ze moeten wat.

Het kleinere Grosseck Speiereck (Salzburgerland, 50km piste) pakt het anders aan. Zij garanderen juist dat mensen alleen of met hun eigen familie in de gondel kunnen zitten. “Niemand hoeft angst te hebben dat hij/zij met andere mensen in dezelfde kleine ruimte moet zitten.”
https://www.meinbezirk.at/lungau/c-wirtschaft/wir-bereiten-u…

*bericht bewerkt door Roel op 29 aug 2020 11:14

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Overigens vind ik het terecht dat ze stellen dat een skilift niet anders is dan ov. Als je dagelijks in een volle tram/bus/trein naar het werk of school gaat, moet een paar keer per dag in een cabinelift geen probleem zijn lijkt me. En bij stoeltjesliften zie ik al helemaal geen probleem, zolang de kap maar open blijft.

paolie op 28 aug 2020 10:00

Ook zonder kap zou ik toch wel graag een beetje afstand hebben in een stoeltjes lift. Net als in de rij voor de lift en andere dingen buiten.

En ik vind skiliften heel wat anders dan OV. Ja, het risico is misschien gelijk, maar het is een andere situatie:
Ten eerste ging de meerderheid van de bevolking voor COVID al niet met OV naar hun school of werk. Nu werken/leren velen thuis, en anderen zijn overgestapt van OV op fiets en auto.
Maar het grootste verschil is natuurlijk gewoon dat je naar je school of werk MOET en skiën niet.

Slim op 30 aug 2020 09:20

kap of geen kap, er blijft voldoende ventilatie. de oorspronkelijke besmettingen (zie Ischgl) komen hoofdzakelijk door kroegen waar je met veel mensen op elkaar staat met minimale ventilatie.

het idee om ramen uit gondels te halen en deze (eventueel voor de helft) de vervangen voor ventilatierooster lijkt mij een goed idee. beter dan de gondels voor de helft te vullen zonder ventilatie

Hoy,
ik heb het al op ander forum berichten hier op wintersporters.nl laten weten maar weet al niet meer welk ondertussen en geen reaktie op ontvangen. Maar wat betreft het verminderen van capaciteit kan het toch niet zo moeilijk zijn van overheidswege in te voeren dat bv hotels, gasthuizen, appartementen maar bv mogen verhuren aan 1/3 van hun capaciteiten bv. Dat maakt in dat natuurlijk nog alles vlugger volboekt zal geraken… (onder volboekt dient dan wel te verstaan dat nog 2/3 van de capaciteit van het hotel vrij is natuurlijk). Maar dit zou toch de oplossing kunnen zijn wat betreft dat we niet als mieren allemaal op elkaar moeten geplakt zitten?

Mijn idee spruit voort uit het feit dat wij ik momenteel van thuis uit werk maar als we naar bureau terugkeren moeten we ons voorzien dat maar max 60% van het aantal beschikbare bureaus wordt bezet… Hotels en etc… kunnen hier dus toch ook zonder problemen rekening mee houden?

Zonder problemen rekening mee houden?
Betaal jij ook 3x de kamerprijs dan om zo de hotelier toch zijn inkomsten te laten halen?

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Technisch niet moeilijk, financieel niet haalbaar denk ik. Als men 30% mag verhuren, nog een beetje kan beknibbelen dan op personeel. Resteert een prijs die wellicht 2* zo hoog zal liggen als nu, wil het voor bv een hotelier te doen zijn.

Iets zegt me, dat het dan niet heel druk gaat worden ;(

Edwin van Riel

Nou ja, nu betalen mensen in het hoogseizoen toch al het dubbele en buiten het hoogseizoen is volgens mij sowieso veel minder bezet. Toch zal dat denk ik niet gaan gebeuren. Ik vind de suggestie van een raampje vervangen door een ventilatie rooster echt een goede, net als de aanpak van Ischgl met die maskers.

Ik denk dat we qua drukte weer wat terug gaan naar de crisis jaren. Volgens mij is wintersport heel gevoelig voor economisch mindere tijden. In het hoogseizoen zal het dus nog steeds wel druk zijn, maar daar buiten denk ik minder dan de afgelopen drie/vier jaar.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Slecht geventileerde après ski tenten gesloten houden, après ski in openlucht moet perfect kunnen, virus waait toch vrij snel weg.
Zorgen voor verluchting in de gondels en verder niet te veel spel meer van maken. 't Is niet dat gezonde sporters zo snel besmet kunnen geraken
Eventueel een stop op dagjestoeristen in drukke periodes door dan enkel meerdaagse passen te verkopen kan eventueel ook nog.
Al de rest is schieten met een kanon op een mug…

Ik ski al heel wat jaren, maar in de ‘crisisjaren’ was het toch echt niet rustiger dan daarna. De toevoer van de voormalige oostblokkers is toen zelfs goed op gang gekomen. Bij (veel) hogere prijzen is de wintersport voor veel mensen niet haalbaar, dus dat lijkt me bij een mindere hotelbezetting geen goede strategie, ergens is er wel een grens wat je wil gaan betalen voor één weekje skiën. Het 1x per dag ontsmetten van de cabines lijkt me voor de bühne, het volproppen van grote cabineliften lijkt me ook erg onverstandig: bij een uitbraak die te herleiden is naar een skigebied ( en dat herleiden is nu veel makkelijker en sneller dan vorig seizoen) springt de boel dan weer op ‘oranje’, dan is de economische schade veel groter. Ben wel benieuwd of er een eenduidig beleid komt wat dat betreft.

Life is what happens while you were checking your phone

Houdt er iemand rekening met de optie dat een gebied alleen passen kan/gaat verkopen voor locals en mensen die in het gebied verblijven? Ik kan me indenken dat een gebied de drukte wil reguleren en hierdoor voorrang geeft aan mensen die ook kiezen voor een accommodatie in het desbetreffende dorp. Dan weer je bijvoorbeeld de skiclubs uit zuid Duitsland die voor een dagje langskomen of de groepsreizen die iedere dag met de bus op en neer pendelen. Zonder een goede bezetting in je eigen dorp ook geen toeristenbelasting. Of is dit juridisch lastig of onwenselijk?

Houdt er iemand rekening met de optie dat een gebied alleen passen kan/gaat verkopen voor locals en mensen die in het gebied verblijven? Ik kan me indenken dat een gebied de drukte wil reguleren en hierdoor voorrang geeft aan mensen die ook kiezen voor een accommodatie in het desbetreffende dorp. Dan weer je bijvoorbeeld de skiclubs uit zuid Duitsland die voor een dagje langskomen of de groepsreizen die iedere dag met de bus op en neer pendelen. Zonder een goede bezetting in je eigen dorp ook geen toeristenbelasting. Of is dit juridisch lastig of onwenselijk?

Skizoeker op 01 sep 2020 09:25

Als je als skigebied gewoon geen passen voor minder dan bijvoorbeeld 4 dagen uitgeeft vang ja al best een deel weg. Ook juridisch lijkt me dat geen probleem, volgens mij mag je gewoon zelf bepalen welke producten je verkoopt, in dit geval dus een skipas van 4 of meer dagen.

Born to Ride

Tot nu toe gaan de mogelijke beperkingen inderdaad vaak over dag passen. Economisch ook wel logisch, dat zijn ook de passen met minder extra opbrengsten. Locals en ski clubs hebben brood bij zich, slapen thuis en drinken toch minder een biertje op het terras. Ze boeken geen ski lessen, gaan niet naar de sauna etcetera.

Maar dan nog, het verschil tussen de drukste vier weken en de rest is zo groot, dat je eigenlijk alleen in die vier weken de dag passen verkoop zou moeten verminderen, terwijl locals dan toch niet komen ivm de drukte. In de andere weken is het al zo veel rustiger…

Misschien zie ik het wat negatief, maar ik denk dat de lokale ondernemers (oa en misschien vooral de liftmaatschappijen) maar 1 ding willen: zo veel mogelijk geld verdienen. Daarbij passen dus vooral maatregelen die goed klinken, maar weinig kosten. Geen dag passen in het hoogseizoen is er zo een.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ski al heel wat jaren, maar in de ‘crisisjaren’ was het toch echt niet rustiger dan daarna. De toevoer van de voormalige oostblokkers is toen zelfs goed op gang gekomen. Bij (veel) hogere prijzen is de wintersport voor veel mensen niet haalbaar, dus dat lijkt me bij een mindere hotelbezetting geen goede strategie, ergens is er wel een grens wat je wil gaan betalen voor één weekje skiën. Het 1x per dag ontsmetten van de cabines lijkt me voor de bühne, het volproppen van grote cabineliften lijkt me ook erg onverstandig: bij een uitbraak die te herleiden is naar een skigebied ( en dat herleiden is nu veel makkelijker en sneller dan vorig seizoen) springt de boel dan weer op ‘oranje’, dan is de economische schade veel groter. Ben wel benieuwd of er een eenduidig beleid komt wat dat betreft.

Leon100 op 01 sep 2020 09:27

Ik ben in 2013 begonnen en heb het elk jaar drukker zien worden, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de gebieden die je bezoekt. Toch verwacht ik wel dat er minder wintersporters gaan zijn, zeker nu de komende maanden de steunpakketten wat afgebouwd gaan worden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je als skigebied gewoon geen passen voor minder dan bijvoorbeeld 4 dagen uitgeeft vang ja al best een deel weg. Ook juridisch lijkt me dat geen probleem, volgens mij mag je gewoon zelf bepalen welke producten je verkoopt, in dit geval dus een skipas van 4 of meer dagen.

Matthias123 op 01 sep 2020 10:49

4 dagen lijkt me nogal veel, dan sluit je meteen ook alle shortski’s uit. Minimaal 2 of 3 dagen lijkt me dan evidenter, dan ben je sowieso genoodzaakt om een overnachting te boeken als je van te ver komt.
Verschil in prijs tussen “VIP skipassen” (skipassen aangekocht via accomodatie of met verblijfskaart) en gewone prijs een stuk groter maken zal ook wel helpen om het aantal dagtoeristen te reduceren

*bericht bewerkt door Skiwi op 01 sep 2020 10:52

In Hintertux werd afgelopen juni niet gekeken op capaciteit of die 1 meter afstand hoor.
En ik vermoed komende winter ook niet.
Mondmasker/buff op/aan en volproppen die gondels.
Eens benieuwd of ze beperkingen aan aantallen gaan doorvoeren.

*bericht bewerkt door bartvwg op 01 sep 2020 15:01

Bla, bla, bla.

Tot nu toe gaan de mogelijke beperkingen inderdaad vaak over dag passen. Economisch ook wel logisch, dat zijn ook de passen met minder extra opbrengsten. Locals en ski clubs hebben brood bij zich, slapen thuis en drinken toch minder een biertje op het terras. Ze boeken geen ski lessen, gaan niet naar de sauna etcetera.

Roy83 op 01 sep 2020 16:46

Maar locals en ski clubs hebben toch vaak seizoens passen? Ik zie niet even snel in waarom zij dagpassen zouden gebruiken. Of ik lees even verkeerd. Dus met deze logica zou je de seizoens passen eruit moeten halen.

Freeride = Life

Tot nu toe gaan de mogelijke beperkingen inderdaad vaak over dag passen. Economisch ook wel logisch, dat zijn ook de passen met minder extra opbrengsten. Locals en ski clubs hebben brood bij zich, slapen thuis en drinken toch minder een biertje op het terras. Ze boeken geen ski lessen, gaan niet naar de sauna etcetera.

Roy83 op 01 sep 2020 16:46

Maar locals en ski clubs hebben toch vaak seizoens passen? Ik zie niet even snel in waarom zij dagpassen zouden gebruiken. Of ik lees even verkeerd. Dus met deze logica zou je de seizoens passen eruit moeten halen.

Arnie777 op 01 sep 2020 17:05 Echte locals hebben denk ik wel seizoenspassen, mensen die in een stad in de buurt wonen, wellicht niet. Met die ski clubs bedoelde ik ook meer de ski teams vanuit bijvoorbeeld zuid Duitslands (zoals eerder genoemd).

Maar ik denk niet dat er veel (concreets) gedaan gaat worden aan inperking van de bezoekers. Het is maar een paar weken dat dat echt uitmaakt (en nodig is).

Overigens herken ik wat hierboven staat, er is werkelijk geen enkele beperking te merken vwb het volstoppen van liften in Oostenrijk. Mensen doen het, als het kan, zelf, maar grote bakken naar de gletsjers worden gewoon helemaal vol gestopt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie