Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Wat is de sneeuwgrens? - Wintersportweer uitgelegd

Sneeuwgrens in Ischgl

Vandaag de eerste van een serie verdiepingsblogs over weerfenomenen in de Alpen. Begrippen die vaak in weerberichten langskomen en eerder al beknopt in onze wiki te vinden waren, maar waar we nu wat dieper op ingaan. Om te beginnen zoomen we in op de altijd actuele sneeuwgrens.

Verschil tussen sneeuwgrens en nulgradengrens

In het voor- en naseizoen, maar zeker ook in de winter, is de sneeuwgrens voor wintersporters een belangrijk begrip. De sneeuwgrens is de hoogte waarboven de neerslag als sneeuw valt. Deze bepaalt of het in een skigebied sneeuwt of dat je door regen moet skiën. De sneeuwgrens is essentieel voor de beleving van je wintersportvakantie.

Soms verwarren mensen de sneeuwgrens met de nulgradengrens; dat is het niveau waarboven het continu blijft vriezen. Beneden de nulgradengrens (ook wel vorstgrens genoemd) kan het ook sneeuwen. Meestal zelfs. De vlokken smelten namelijk niet meteen als het boven nul is. Vaak sneeuwt het tot zo’n 300 meter onder de nulgradengrens, en ligt de sneeuwgrens dus lager.

Sneeuwgrens van boven. Een flink pak sneeuw hogerop en groene weides in het dal

Er kan zich zelfs een sneeuwdek vormen bij temperaturen boven het vriespunt. Als het maar hard genoeg sneeuwt en er meer vlokken vallen dan er wegsmelten.

Neerslagafkoeling

In de meeste gevallen ligt de sneeuwgrens over een groot gebied op ongeveer hetzelfde niveau. Soms verschilt de hoogte echter per dal. Dat zie je vooral bij een warmtefront en weinig wind als de zachte lucht niet tot in alle (smallere) dalen doordringt. Sneeuwt het heel hard dan kan de sneeuwgrens door zogenaamde neerslagafkoeling zelfs dalen. Om sneeuwvlokken te laten smelten is namelijk energie nodig die in de vorm van warmte wordt onttrokken aan de lucht. Hierdoor daalt de sneeuwgrens. In extreme gevallen kan het hierdoor 1000 meter lager sneeuwen dan je op grond van de luchtsoort zou verwachten.

Soms is een sneeuwgrens haarscherp. Tien meter hoogteverschil (zoals hierboven) kan het verschil betekenen tussen een groene weide en een witte wereld. Je ziet dit vaker als het hard sneeuwt maar het niet zo koud is. Hoe hoger je komt, hoe meer sneeuw er valt. Dit kan betekenen dat het dal groen is (en blijft), er op 1500 meter 30 centimeter valt en op 2000 meter meer dan een halve meter.

Als dit 's winters een paar keer gebeurt kun je je voorstellen dat het verschil tussen berg en dal gigantisch wordt. Daarbij speelt ook de ondergrond een rol. Ligt er al sneeuw dan blijft nieuwe sneeuw beter liggen. Houd er verder rekening mee dat verse sneeuw onder de nulgradengrens veel natter en zwaarder is. Voor poeder moet je hogerop!

Roel
is sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman en redacteur. Dagelijks schrijft hij over zon, sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Marijnt13 oktober 2016 · 10:57

Interessant @Roel, ben benieuwd naar de volgende blogs over de weerfenomenen!

Jeffrey.13 oktober 2016 · 11:26

Fijn @Roel!

Seriously snow addicted family!
Skimams13 oktober 2016 · 12:14

Dit is leuk @Roel! Heeft potentie béter te worden dan de wiki.

mama on a mission in the snow
Roeladmin13 oktober 2016 · 13:58

Thanks. We doen het om het vindbaar en vooral duidelijker te maken.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger
SPAM13 oktober 2016 · 19:34

Mijn ervaring is dat bij het omhoogrijden bij +4 er natte sneeuw kan voorkomen, bij +3 de sneeuw als hele vlokken op de ruit komt en afhankelijk van de intensiteit van de sneeuwval het tussen de +3 en +1 op de weg blijft liggen. Wordt het nog kouder dan begint de weg te glinsteren van de kristallen. Dat is ook het punt dat het qua rijden spannender wordt.

De genoemde 300 meter komt ongeveer overeen met +2 graden bij gewone omstandigheden.

*bericht bewerkt door SPAM op 13 okt 2016 19:35

nils313 oktober 2016 · 23:20

Super interessant dit soort Blogs!

Plaats een reactie