Nieuw tijdperk voor Ifen en Kleinwalsertal

Henri op 06 december 2016· 25 reacties

Dalstation van de nieuwe Olympiabahn in het deelgebied Ifen (Foto: das-hoechste.de)
Dalstation van de nieuwe Olympiabahn in het deelgebied Ifen (Foto: das-hoechste.de)

Het Kleinwalsertal timmert na jaren van relatief weinig vernieuwingen nu flink aan de weg. Afgelopen zomer is de Ifen sleeplift afgebroken en vervangen door een moderne koppelbare 6-persoons stoeltjeslift Olympiabahn vanuit het dal. Deze nieuwe lift is onderdeel van een groot vernieuwingsproject in het Kleinwalsertal, wat er uiteindelijk voor moet zorgen dat alle deelgebieden aaneengesloten zijn.

Olympiabahn Ifen

De Olympiabahn was de eerste stap van het project. De nieuwe stoeltjeslift met kap en stoelverwarming start in het dal, direct naast de oude 2-persoons stoeltjeslift Ifenbahn. Het bergstation ligt iets lager dan het bergstation van de opgeheven sleeplift, maar daar staat tegenover dat je onderweg niet meer hoeft over te stappen (tenzij je naar het hoogste punt wilt). De lift maakt 590 hoogtemeters en is met een snelheid van 6 meter per seconde de snelste stoeltjeslift van Vorarlberg.

De gloednieuwe Olympiabahn (Foto: das-hoechste.de)
De gloednieuwe Olympiabahn (Foto: das-hoechste.de)

Nieuwe pistekaart met de Olympiabahn
Nieuwe pistekaart met de Olympiabahn

Nieuwe besneeuwing

Naast de nieuwe stoeltjeslift heeft men ook voor het eerst flink geïnvesteerd in besneeuwingsinstallaties. Ifen vond het behoud van de natuursneeuwpistes altijd erg belangrijk, maar ook zij ontkomen er niet meer aan om de pistes met behulp van sneeuwkanonnen te besneeuwen. Vanaf komend seizoen worden er maar liefst 74 nieuwe sneeuwkanonnen geplaatst die 13 kilometer piste besneeuwen. De overige 11 kilometer zullen waarschijnlijk als natuursneeuwpistes behouden blijven.

Fellhorn - Kanzelwand

Een andere nieuwigheid in het Kleinwalsertal is de nieuwe 6-persoons Bierenwangbahn in het deelgebied Fellhorn - Kanzelwand. Dit is de vervanger van de sleeplift naar de top van de Fellhorn. De nieuwe lift gaat niet helemaal tot de top, omdat de kam van de Fellhorn deze extra mensenmassa niet aankan. De stoeltjeslift overbrugt “slechts” 231 hoogtemeters maar ondanks het geringe hoogteverschil liggen er verschillende leuke pistemogelijkheden bij deze lift. Een van deze pistes wordt nu ook breder doordat het liftspoor voor de sleeplift niet langer gebruikt wordt.

Deelgebied Fellhorn - Kanzelwand met de nieuwe Bierenwangbahn
Deelgebied Fellhorn - Kanzelwand met de nieuwe Bierenwangbahn

Fase 2 Ifen en toekomstvisie

Daarmee zijn we er nog niet, want dit jaar zijn de Kleinwalsertaler Bergbahnen AG en Heuberg Arena een samenwerkingsverband aangegaan tot het “Skiliftgesellschaft links der Breitach”. Het doel van de samenwerking is het creëren van een aaneengesloten skigebied waarbij het voor de wintersporter niet uitmaakt in welke plaats hij opstapt. De nieuw opgerichte ski-onderneming heeft al 30 miljoen euro in projecten geïnvesteerd want aankomende zomer wordt gestart met de tweede fase in het deelgebied Ifen: het vernieuwen van de Ifenbahn en de Hahnenköpflebahn.

Fase 2 voor de Ifen, met de twee nieuwe gondels in het winterseizoen '17/'18
Fase 2 voor de Ifen, met de twee nieuwe gondels in het winterseizoen '17/'18

Deze twee stoeltjesliften hadden tot op heden lange wachtrijen in het hoogseizoen die soms opliepen tot drie kwartier. De twee liften worden vervangen door 10-persoons gondels, waarvan het onderste deel ook in de zomer open is voor wandelaars.

Over de volgende stappen en investeringen is men nog in bespreking. Hans ter Braak, woonachtig in Mittelberg, meldt dat men binnen enkele jaren de Heuberg bij Hirschegg wil verbinden met de Ifen zodat je van Mittelberg per ski helemaal naar de Ifen kunt. Bovendien wordt in Mittelberg de Jedermann-sleeplift waarschijnlijk vervangen door een (langere) stoeltjeslift waardoor er een betere aansluiting komt met de Walmendingerhorn. Kortom, de visie van het Kleinwalsertal is duidelijk: komen tot een groot, en beter aaneengesloten skigebied zoals al veel skigebieden hen zijn voorgegaan.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Goede investeringen zo te lezen. Had ergens anders gelezen dat de snelste stoeltjeslift in het Montafon dit seizoen werd geopend. Niet dat het veel uit maakt.

May the ski force be with you !!

En daarna is het wachten tot de oude plannen boven komen om te verbinden met Schoppernau/Diedamskopf. Maar da’s waarschijnlijk nog altijd een berg (en dal) te ver.

Tweede weekend van maart even een kijkje nemen !

Op de Ifen was het uitgangspunt: “blauwe pistes besneeuwen we, de rode niet” zo te zien? Wel bijzonder, dan heb je in sneeuwarme periodes dus alleen de keuze uit 13 kilometer blauwe pistes.

Goede actie…de oude stoeltjes lift was lang en traaaag…
En het is een mooi ski gebiedje, dus zeker een keer de moeite waard voor een bezoek.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

De Ifen is inderdaad een mooi skigebied, zeer fraaie rotswanden die verder in het Klein Walsertal nergens tegenkomt. Paar aardige zwarte afdalingen.De Auenhutte is ook een bijzondere locatie.

@Rogierhgv

Mitta op 6 dec 2016 19:39

Gaan we uiteraard doen ?

We gaan het zien deze winter. Ben erg nieuwsgierig naar dit skigebied.

*bericht bewerkt door Maartje op 06 dec 2016 19:55

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ik heb er leren snowboarden op meestal lege perfecte pistes… Er kwamen maar zo weinig mensen boven met die oude liften. Dat zal flink gaan veranderen.

Hoe groot (in aantal km’ters) wordt nu het grootste aaneengesloten gebied dan in het Kleinwalsertal?

Of heb ik goed begrepen dat alle deelgebiedjes aan elkaar worden gesloten. Hoe groot wordt het gebied dan?

@HenriS
hallo HenriS, blijjkbaar krijg ik hier geen respons meer op dit forum bericht. Dus vandaar richt ik mij rechtstreeks tot jou.
Zie mijn twee bovenstaande berichten.
In kort, (1)hoe groot zou het gebied worden (in km) als alle deelgebiedjes met elkaar worden verbonden
en
(2) wat is nu al het grootste aaneengesloten gebied!

tnx

@Gerrit
Een verbinding tussen Ifen en Heuberg levert een aaneengesloten skigebied (Walmendinger Horn - Heuberg - Ifen) op van ongeveer 70 kilometer aan piste. Wordt dit gebied ook nog aan Fellhorn - Kanzelwand verbonden, loopt dit op tot ongeveer 110 kilometer.

Op dit moment is Fellhorn - Kanzelwand met zijn 36 kilometer aan piste het grootste deelgebied.

@HenriS
Dank u, 110 km lijkt al interessant alhoewel dit maar voor binnen een paar jaar zal zijn dan!

Alles moet voor 2021 klaar zijn ivm een Wereldkampioenschap in Oberstdorf.

Op de Ifen was het uitgangspunt: “blauwe pistes besneeuwen we, de rode niet” zo te zien? Wel bijzonder, dan heb je in sneeuwarme periodes dus alleen de keuze uit 13 kilometer blauwe pistes.

77steve op 6 dec 2016 12:24

Blauw op kaart is besneeuwd (zowel blauwe, rode als zwarte pistes), rood op kaart is niet besneeuwd (ook blauwe rode en zwarte pistes)

*bericht bewerkt door rumcola op 10 mrt 2017 22:25

@HenriS,

Onderstaand twee reacties die ik in een ander topic over dit onderwerp al eens heb geschreven.

Gaat voorlopig niet gebeuren. Groot gedeelte van bevolking, inclusief deel van middenstand, zit niet op uitbreiding te wachten. Bezettingsgraad in KWT is al hoog en men heeft moeite om geschikt personeel uit de regio te werven. Personeel van ‘buiten de regio’ is niet altijd gewenst vanwege behouden van eigen identiteit. Ik ben afgelopen jaren meerdere malen in KWT geweest en hier uitgebreid met hoteleigenaars (tweede en derde generatie) over gesproken. Aanleiding was o.a het op komst zijnde referendum. Heb dit op forum al eens in een ander topic benoemd.

Je proeft onder de lokals een beetje de zelfde verdeeldheid als in
Ischgl als het gaat om capaciteits uitbreiding versus identiteit/authenticiteit

*bericht bewerkt door Peter30 op 10 mrt 2017 23:28

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Met het bovenstaande doel ik overigens op de verbinding Heuberg - Ifen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Met de krokus ben ik er geweest. Bierwangbahn is lekker warm en die klep was die dag gewenst. Het sneeuwde en toen was zelfs ik met claustrofobie ( bang voor kleine ruimtes) er blij mee. Ifen is ook mooi geworden. Ik heb alleen nog een vraag. Waarom worden er twee kabine liften gemaakt en niet gewoon een grote? Is dat zodat op het onderste deel dan s’ zomers mensen kunnen wandelen of een andere reden?

Ski you later!

null
null
null
null
null
op Kleinwalsertal.com is de niet interactieve kaart het duidelijks je ziet daar welke kleur pistes besneeuwd zijn. Besneeuwd=gemarkeerd Hoop dat het duidelijk is!

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 12 mrt 2017 19:57

Ski you later!

Heeft er iemand nog een antwoordt op waarom er volgende winter twee gondels zijn en niet een lange. @Hessel jij weet veel van Kleinwalsertal heb ik het idee.

Ski you later!

@TeTe Het wordt een lange gondel met een middenstation. Als de lagere afdalingen niet open zijn, dan kun je zo nog wel gebruik maken van het bovenste deel van Ifen.

@Hessel bedankt voor de reactie. Dat is idd een slimme oplossing.

Ski you later!

De Ifenbahn en Hahnenköplebahn zijn nu (bijna) twee maanden in bedrijf, zijn er ervaringen met deze liften? Hoelang duurt helemaal naar boven? Is het druk bij het mittelstation? Kan je in een keer, zonder uit te stappen, helemaal naar boven, 2030 m? Ik ga het zelf ondervinden met de carnaval. Ik zal deze vragen dan zowieso zelf kunnen beantwoorden maar toch.

Ski you later!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie