Hoe werkt stoelverwarming in een stoeltjeslift?

Henri op 05 februari 2017· 59 reacties

Stroomrail systeem Bron: doppelmayr.com
Stroomrail systeem Bron: doppelmayr.com

De vraag die Rogier voor zijn Domme vraag van de week serie met voorsprong het vaakst binnenkreeg is “Hoe werkt stoelverwarming in stoeltjesliften en hoe worden deze opgeladen?”. Ik ging dus op onderzoek uit. Heb jij een domme wintersportgerelateerde vraag en zie je daar graag antwoord op? Stuur deze door naar rogier@wintersporters.nl en wij zoeken het antwoord op! Vandaag dus:

Hoe werkt die stoelverwarming in een skilift nou precies? En hoe krijgen de stoeltjes de stroom?

Steeds meer liften met stoelverwarming

Overal kom je de laatste jaren stoelverwarming tegen. Het is in Oostenrijk inmiddels bijna normaal bij nieuwe liften. Dit Alpenland heeft verreweg de meeste liften met stoelverwarming, maar ook in de rest van de Alpen begint het op gang te komen. Voor dit seizoen zijn er namelijk voor het eerst in Italië twee nieuwe stoeltjesliften met stoelverwarming gebouwd. In Val Gardena en in Ratschings. Meer info daarover hier.

Innovatie uit 2004

Voor het begin van deze innovatie in de skilifttechniek moeten we dertien jaar terug in de tijd, naar 2004. In maart van dat jaar werd het patent op de stoelverwarming van skiliften aangevraagd. De allereerste liften met stoelverwarming en gepolsterde zitting waren in 2004 gereed voor gebruik, gefabriceerd door de Vorarlbergse liftproducent Doppelmayr. Dit waren de de Saloberjet en de Sonnenjet-Auenfeld in Warth - Schröcken en de Steinmähderbahn, de Schlegelkopfbahn en de Kriegerhornbahn in Lech. Oplettende lezers zal het al opgevallen zijn: alle vijf genoemde stoeltjesliften waren al eerder gebouwd, maar in 2004 werd de stoelverwarming ingebouwd. Het ontwikkelen van deze uitvinding heeft Doppelmayr in samenwerking met de skigebieden van Lech en Warth - Schröcken ongeveer 18 maanden gekost. Inmiddels heeft Doppelmayr/Garaventa de afgelopen dertien jaar maar liefst 140 liften gebouwd met stoelverwarming.

Stroomrail systeem Bron: doppelmayr.com
Stroomrail systeem Bron: doppelmayr.com

Maar hoe werkt die stoelverwarming in een skilift nou precies?

Onder de gepolsterde zitting van een verwarmde skilift zit een verwarmingsmat welke natuurlijk goed beschermd is tegen vocht en kortsluiting. Het opladen van de warmtecellen van de verwarmingsmat vindt alleen plaats in het dalstation. Wanneer het stoeltje in het dalstation van de kabel af wordt gekoppeld, worden de stroomcollectoren op het stoeltje verbonden met de twee stroomrails in het station. Tijdens de rit in het dalstation worden de verwarmingsmatten door deze stroomrail in ongeveer 20 seconden opgeladen. Net voordat het stoeltje weer aan de kabel wordt gekoppeld, eindigt het oplaadproces en heeft de verwarmingsmat voldoende energie opgenomen om de zitting de hele bergrit te kunnen verwarmen. In het filmpje hieronder zie je vanaf 1:44 die stroomrails kort in beeld.

Stroomgebruik

De matten hebben per zitplaats een vermogen van 420 Watt. De verwarmingscapaciteit is vooraf ingesteld en kan door het liftpersoneel niet worden veranderd of uitgeschakeld. Bij een storing of een langzaam draaiende lift wordt het verwarmingsproces bij een stoeltje automatisch uitgeschakeld na een vooraf bepaalde maximale tijd van verhitting, zodat er geen oververhitting plaats kan vinden bij de stoeltjes in het dalstation. Ook wordt er vooraf een maximale buitentemperatuur vastgesteld waarbij de verwarming plaatsvindt. Als het warmer is wordt de verwarming uitgeschakeld. Een stoeltjeslift verbruikt voor de stoelverwarming ongeveer 57 kWh aan stroom per dag, wat bij een prijs van 0,12 euro per kWh een kostenplaatje van 6,80 euro per dag oplevert.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Die 6,80 euro is dat voor de hele lift of per stoeltje?
Mooi stukje trouwens.

Mooi !

Die 6,80 euro is dat voor de hele lift of per stoeltje?
Mooi stukje trouwens.

interjrs op 5 feb 2017 08:38

Mag toch hopen voor de lift. Voor deze capaciteit rij ik ruim 280 km.

May the ski force be with you !!

Interessant weer! Ik heb volgens mij nog nooit in een verwarmde lift gezeten (als je het broeikaseffect van sommige gondels pal in de zon niet meerekent). De laatste jaren ga ik naar Italië en daar hebben ze ze ook bijna niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik begrijp niks van de toenemende populariteit van verwarmde stoeltjes; ik vind t bijna altijd onaangenaam; vinden jullie dat nou lekker zo’n kacheltje als je net warmgeskied van de piste komt?

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Dubbelpost…

*bericht bewerkt door Forza op 05 feb 2017 10:55

Ik begrijp niks van de toenemende populariteit van verwarmde stoeltjes; ik vind t bijna altijd onaangenaam; vinden jullie dat nou lekker zo’n kacheltje als je net warmgeskied van de piste komt?

Ruud op 5 feb 2017 10:39

Voor mij hoeft het ook niet, vrouwlief is een stuk enthousiaster. En als goed echtgenoot ben ik dan maar blij voor haar ;-)

Edit: leuk stukje weer!

*bericht bewerkt door Forza op 05 feb 2017 10:55

Ik begrijp niks van de toenemende populariteit van verwarmde stoeltjes; ik vind t bijna altijd onaangenaam; vinden jullie dat nou lekker zo’n kacheltje als je net warmgeskied van de piste komt?

Ruud op 5 feb 2017 10:39

Ik als skiër vind het eigenlijk ook maar overbodig. Maar mn snowboardende vriendin is er wel blij mee. Als snowboarder zit je toch veel vaker in de sneeuw.

Ik begrijp niks van de toenemende populariteit van verwarmde stoeltjes; ik vind t bijna altijd onaangenaam; vinden jullie dat nou lekker zo’n kacheltje als je net warmgeskied van de piste komt?

Ruud op 5 feb 2017 10:39

Ik als skiër vind het eigenlijk ook maar overbodig. Maar mn snowboardende vriendin is er wel blij mee. Als snowboarder zit je toch veel vaker in de sneeuw.

Tim91 op 5 feb 2017 10:57

Maar met een besneeuwde kont op zo’n verwarmd stoeltje, da’s toch ook niet alles…
Verschrikkelijk, zo’n “innovaties”

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik begrijp niks van de toenemende populariteit van verwarmde stoeltjes; ik vind t bijna altijd onaangenaam; vinden jullie dat nou lekker zo’n kacheltje als je net warmgeskied van de piste komt?

Ruud op 5 feb 2017 10:39

Ik denk dan altijd dat ik een ongelukje heb gehad…

Nou als snowboarder vind ik het ook vreselijk. Zeker als je een beetje warm bent geboard dan krijg je gewoon een enorme zweetspleet van die verwarmde zitjes. Met goede kleding heb je het ook sowieso niet nodig…

Born to Ride

Ik heb door die heerlijk verwarmde stoel geen zin meer om uit te stappen.

Rock

Op een bewolkte dag met -15 graden is het wel fijn.

Het lijkt me alleen fijn als de lift lang blijft stilhangen. Maar ik begrijp dat de warmte dan dus juist snel op is?

Altijd al afgevraagd. Cool om eindelijk het antwoord te weten.

Het lijkt me alleen fijn als de lift lang blijft stilhangen. Maar ik begrijp dat de warmte dan dus juist snel op is?

Anki op 5 feb 2017 14:17

De stoeltjes worden alleen in het dalstation elektrisch verwarmd. Een stoeltje waar niemand opzit zal dan ook vrij vlot weer afkoelen onderweg. Dus mocht je, terwijl de lift even stilhangt, koffie zijn gaan halen, ;) dan kom je inderdaad alsnog op een koud stoeltje terug.

Volgens mijn ervaring zijn er ook liften met een middenstation waar de batterijen terug opgeladen worden.

Mooi stukje, dank je, leuk om te weten hoe zoiets nu werkt!

Afschaffen die verwarming! Net als die haardrogerkappen! Als je het te koud, nat en winderig vindt kun je beter all-inclusieve aan de Rivièra boeken ;)

Ik vind het best wel leuk . Ga al jaren naar warth skieen en vond dat best wel ee leuk nieuwtje .
De liften bij warth schrocken zijn overigens altijd al bij de beste geweest .

Ik vind het ook maar niks. Ik heb het nooit koud en als ik het wel koud heb dan in ieder geval niet het zitvlak. Ben het helemaal eens met Marijnt, als je geen kou wil dan ga je maar lekker aan de riviera liggen of blijf je binnen.

Eens met Aartstyle en Marijnt.
Ik blijf het een raar idee vinden. Kou is niet erg, maar als de sneeuw die aan je jas of broek hangt smelt zit je met natte spullen en dat is alles behalve aangenaam.
Verder ben ik bang dat de volgende vernieuwing vloerverwarming onder de pistes wordt. Tegen de koude voeten…

Er zijn van die dagen dat dit echt heerlijk is, maar die zijn op een hand te tellen. Dan liever nog een kap over de stoeltjeslift.
Vroeg me altijd al af hoe ze dat zouden doen die verwarming, …Nou zo dus!
Leuk artikel!

Als het maar koud genoeg is …dan is het een heerlijke rit !

Interessant weer! Ik heb volgens mij nog nooit in een verwarmde lift gezeten (als je het broeikaseffect van sommige gondels pal in de zon niet meerekent). De laatste jaren ga ik naar Italië en daar hebben ze ze ook bijna niet.

Roy83 op 5 feb 2017 09:54

Zeker interessant bericht! Nog nooit wow dat is best knap. Zelden in Oostenrijk geskied dan neem ik aan? Ik was juist verbaasd toen ik laatste jaren Franse gebieden bezocht het nauwelijks aan te treffen. Ik ben benieuwd hoe het gesteld is in Zinal/Grimentz dit jaar, maar volgens mij is het merendeel daar vrij oud qua liften (behalve dan de gondel die tussen de dorpen een paar jaar terug is neergezet).

Interessant weer! Ik heb volgens mij nog nooit in een verwarmde lift gezeten (als je het broeikaseffect van sommige gondels pal in de zon niet meerekent). De laatste jaren ga ik naar Italië en daar hebben ze ze ook bijna niet.

Roy83 op 5 feb 2017 09:54

Ik vind het niet heel vervelend als het zeer koud is om even in de lift bij te komen na een lange koude afdaling. Al is een kap ter bescherming van wind en sneeuw soms al fijn genoeg.

@pacorob
Ik gebruik juist de afdaling om op temperatuur te komen en de lift om af te koelen. Verwarming in de lift zit ik dan ook niet op te wachten.

Übung macht den meister!!!

@pacorob
Ik gebruik juist de afdaling om op temperatuur te komen en de lift om af te koelen. Verwarming in de lift zit ik dan ook niet op te wachten.

RFKANGOO op 8 feb 2017 10:00

Ook als het -10 is en met bakken uit de lucht komt en er veel wind staat. Dan kan ik het toch best waarderen even bij te komen in de lift.
Het hangt ook heel erg af van de duur van een afdaling. Ik kom niet altijd op temperatuur als de afdaling niet erg lang zijn. Ik moet denken aan de ‘Hochangerbahn’ of de ‘Reitheralmbahn’ in Seefeld, Harmelekopf die dit al jaren heeft. Overigens laatste jaren niet meer geweest.

Zat half januari in valtho en aan het begin van de week was het -22 in het dorp en op de toppen nog wat kouder. Tijdens het boarden nooit koud gehad. Als het dan waait is het in de stoeltjeslift wel wat fris maar dan helpt die stoelverwarming ook niet erg mee. Volgens mij hebben ze dat niet eens daar. Zelfs stoeltjesliften met een bubble zie je nauwelijks. In het hele gebied misschien 3 ofzo.
Tegen het einde van de week was het zo’n -10 en konden we eindelijk eens buiten zitten.

Übung macht den meister!!!

Is er in het afgelopen jaar nog vooruitgang geboekt wat betreft de stoeltjes verwarming in liften? @Henri

A winter without powder isn't a winter!

Ik heb een beetje moeite met de rekensom. Als een stoeltje gemiddeld 420W warmte afgeeft gedurende 8 uur dan kost dat 3.36kWh aan energie. Om 57kWh te verstoken zou je ongeveer 17 stoeltjes nodig hebben, of je zou bij het opladen 50 a 75% verlies moeten hebben. Beide zijn uitgesloten. Of zie ik iets over het hoofd?

Bij mijn eerste berekening kwam ik trouwens op 56Wh per stoeltje uit (niet 56kWh); gebaseerd op 420W opgenomen vermogen tijdens het laden: gemiddeld 20 min per rit, 8 uur lang betekent 24 keer opladen. 420W * 24 * 20s / 3600 = 56Wh.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie