Nadat ik jullie al heb meegenomen met via ferrata, rotsklimmen, en mountainbiken is er een andere, bij Nederlanders en Belgen, zeer populaire zomersport in de bergen en dat is wielrennen. Logisch want wielrennen is een geweldige, maar ook geweldig zware, sport die je in de zomer kunt doen. Veel toegangswegen naar skigebieden lenen zich perfect voor deze sport. Want nadat de laatste wintersporters in het voorjaar zijn vertrokken zijn deze wegen vaak rustig en omdat ze steil omhoog lopen zijn het vaak geweldige uitdagingen. Naast dat het gewoon een mooie sport is, is wielrennen ook een geweldige training om je benen klaar te stomen voor de wintersport. Het is niet voor niets dat veel topskiërs elke zomer en najaar veel op de racefiets zitten. Wie van jullie stapt ook graag op de racefiets, thuis of in de bergen?

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Prachtige beelden weer! Persoonlijk vind ik canyoning erg gaaf, komt dat ook nog aan bod?

Born to Ride

@Matthias123 Daar is wel een filmpje over van een paar jaar geleden van Kristy en Michael.

Mr. Slow

Thuis en in de bergen op de fiets, dit jaar gaan we ook in de zomer naar Oostenrijk en de racefiets gaat mee. De kitzbuheler Horn staat op het programma, ook erg benieuwd hoe het er in de zomer nu uitziet daar.

Ik ook thuis en in de bergen. Heb diverse transalps gefietst. Vind het heerlijk om in de bergen te fietsen. Qua fietsbeleving is Italie top. Stelvio de zwaarste klim die ik gedaan heb. Alhoewel Mortirolo ook zeer pittig is. Frankrijk en Oostenrijk ook mooie beklimmingen

@Matthias123 https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/6084/geweldige-ber…

Rogier op 31 jul 2017 08:33

Thnx!

Edit: Blijkbaar had ik die al gezien, alleen heeft mn geheugen me een beetje in de steek gelaten 🙈

*bericht bewerkt door Matthias123 op 31 jul 2017 08:49

Born to Ride

@Rogier, toch een schoon kadanske waarmee je dat colleke oprijdt :-)
Hoeveel Km was die en gemiddeld stijgingspercentage? Of was het gewoon hier een daar een stukje gefilmd en opgereden voor dit filmje?

@Gerrit Dit waren natuurlijk ook beelden voor de film. Maar het, cadans en snelheid, komt wel ongeveer overeen met mijn snelste tijden op deze klim. Deze klim is 5 km en mijn toptijd is iets meer dan 16 minuten. (http://www.klimtijd.nl/beklimming/puy-aillaud)

Click. Click. Peace

Mooi bike die Rose, Rogier…

Is dit wat voor jou http://www.tourforlife.nl Rogier?

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

@Skiklojo Dat is wel een erg mooie tocht, met mooi doel natuurlijk…

Click. Click. Peace

@ Rogier zelf rij ik altijd in Nederland en Duitsland, maar bergen heb ik nog niet gedaan.
Mijn rijden mag nog geen naam hebben, maar die tocht en het doel lijkt me zo mooi, dat ik overweeg om tour for life in 2019 te gaan rijden.

Zullen nog wel heel veel trainingsuren en bergritten in moeten gaan zitten.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Zeker een leuke zomer activiteit. Ik heb het fietsen eigenlijk pas sinds dit voorjaar ontdekt, nadat ik geblesseerd raakte aan mijn achillespees met hardlopen. Mijn schoonvader kocht een nieuwe fiets en ik kon voor een zacht prijsje zijn oude fiets overnemen. Inmiddels zo’n 2600 km weg sinds Maart en het fietsen bevalt heel erg goed. Een stuk minder belastend voor het lichaam en een prima alternatief om de conditie op peil te houden naast het sporten in de gym.

Ik ben van plan om dit jaar nog een paar toertochten te rijden en volgend seizoen wat Cyclo’s
Les Trois ballon lonkt :)

Misschien leuk om de elkaar te volgen op Strava. https://www.strava.com/athletes/20816456

Je weet niet wat je niet weet.

@Robbert-010 De Vogezen zijn echt geweldig om te rijden! Dus die Trois Ballons is zeker de moeite waard. En ik heb je gevolgd op Strava…

Click. Click. Peace

Schoonvaders heeft hem dit jaar weer gereden @Rogier doordat hij met wat knie klachten begon vond hij hem vooral heel erg zwaar. Het leek mij nog wat vroeg om hem direct in mijn eerste seizoen op de fiets te rijden. Komende winter ook lekker door trainen op de spinfiets. Om zo weer fit en goed voorbereid aan het seizoen te beginnen. En niet te vergeten heerlijk genieten van de bergen en het witte goud! Hoe leuk ik het fietsen ook vind, tegen skiën kan het niet op.

Je weet niet wat je niet weet.

Hoe leuk ik het fietsen ook vind, tegen skiën kan het niet op.

Robbert-010 op 1 aug 2017 15:47

Eens! Maar het is ook zo’n goede training dus helemaal goed :-)

Click. Click. Peace

☝️ hier een fan van wielrennen! Zowel thuis en steeds vaker ook in heuvels, en dit jaar voor het eerst in de Alpen. Voor deze zomervakantie toch maar even een ander verzet besteld a 39x29 want mijn ouderwetse dubbel 42x26 die al een pittige zwaarte was voor de Winterbergse heuvels (maar prima voor NL), daar ga ik op die zwaardere hellingen echt geen plezier aan beleven. Ik ben heel benieuwd hoe ik de steilere en langere klimmen ga ervaren. (Oh en ja ik weet dat op een compact nog makkelijker is, maar een andere crankstel ging me net even te ver) 😉

Ik ga deze zomer een bezoek brengen aan Lungau regio. Tips voor beklimmingen zijn welkom :)

null

Bergen + Sneeuw = ❤

Fietsen op de platte is zo saaaaai
Jaloers op rogier.
Klimmen is super, zeker met beloning een leuke snelle afdaling nadien

@Nelis moet je @-Michiel- even contacten!

Mr. Slow

@Nelis,
je hebt nu vooraan een blad (29) is toch van je nieuwe dubbel die zwaarder is dan je oudere dubbel (26)… maar alleszins een 29 is nog klein genoeg.
Mijn race heeft (jij spreekt waarschijnlijk van een mountenbike) vooraan een triple (52 - 42 - 34) en de cassette achteraan gaat wel van 11 - 28!

Je moet weten toen ik mijn race gekocht had ik achteraan een cassette had van 11-23 en daarmee deed ik dan bij ons de muur (Geeraardsbergen) dus op de 34 - 23! (max helling 20%). Dat ging nog net als je weet dat die 20% maar een klein stukje van de muur deel uitmaakte over een totale lengte van 1km. Je moet het profiel van de muur maar eens opzoeken op google :-)

Nu voor een col (lengte vanaf 10 km) zou dat sowieso te zwaar zijn geweest. Vandaar dat ik de cassette heb laten wijzigen in 11 - 28.

Dus lichtste verzet bij mij is dus 34 - 28 en dus ik neem aan dat bij jou nu met voorblad 29 het zeker ook geen probleem mag zijn (26 zou ik zelf te klein vinden denk ik)!

*bericht bewerkt door Gerrit op 03 aug 2017 07:39

@Gerrit Volgens mij is Nelis voor van 42 naar 39 gegaan, en achter van 26 naar 29. Dus dat is een heel stuk lichter fietsen.

Click. Click. Peace

@Rogier
ja ik ken jullie uitspraken in nederland niet zo goed :-)
Als je bij ons spreekt van een voorblad wordt het altijd uitgedrukt met x (bv: 52x42x34 of nog 50x36)!
Achteraan (Cassette is dus met een -) bv: 11-28 of nog 10-25

Dus omdat @Nelis sprak van 39x29 ipv zijn oudere 42x26 nam ik aan dat het om zijn voorblad ging. En idd omdat het over zulk klein verzet gaat neem ik ook aan dat het om een MTB gaat ipv een Race. Hangt er dus vanaf van zijn cassette achteraan of ik die 42x26 had laten wijzigen. Hier in Belgie rijdt ik nog moeiteloos de 10% op (mag zelf gaan naar 15%) met mijn 42… achteraan zit ik dan wel op 25. Maar het gaat dan ook om kleine afstanden. Voor langere afstanden (cols) zal ik ook vlug overschakelen naar mijn 34 of zoals gezegd bij stijging 15+…

Afin we zullen wel zien als Nelis reageert :-)

@Gerrit in NL ook. Maar de foto lijkt me toch echt een 39 voorblad ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier
het ziet ernaar uit dat je zal gelijk hebben ;-)

Ik vind 39 voor en 29 achter voor langere tochten en beklimmingen in de Alpen ook nog behoorlijk zwaar op de racefiets. “Vroeger” tijdens mijn eerste Marmotte in 1843 ofzo had ik 38-28, dat kan ik mij nu echt niet meer voorstellen. Maar ben dan ook geen begenadigd klimmer, meer een diesel. De triple is een briljante uitvinding voor mij, veel beter dan compact (voor mij).

@HN65 van welk jaar ben jij :-) (Marmotte in 1843)!
Idd heb ook liever de triple dan de compac. Rij momenteel met Ultegra 52x42x34 maar zoals ik het nu verneem maken ze geen triples meer :-(
Compac Ultregra is 50x36 (vind het ofwel te zwaar ofwel te licht) om vlak parkour te moeten doen. Mijn 42 nu is ideaal voor cadans 90-100 aan te houden zonder noemenswaardig snelheidsverlies… Dus mijn lichtste verzet vooraan 34 en achteraan 28 moet ruim voldoende zijn voor Cols met toch min of meer middelmatige tot zware stijlheid. 38 kan idd net iets te zwaar zijn :-(

@HN65 Ik ben ook veel meer van de hoge trapfrequenties dan van het stoempen. Toen ik naar Frankrijk verhuisde had ik ook een gewone dubbel. Maar eenmaal overgestapt naar de compact ging het allemaal een stuk beter. Met een beetje uitzoeken kun je trouwens op een compact even licht, zo niet lichter, trappen dan op een triple.
Het voordeel van een triple is dat je geen casette hoeft te wisselen als je in NL en in de Alpen fietst. Alhoewel met mijn compact doe ik dat ook zelden…

Click. Click. Peace

@HN65 van welk jaar ben jij :-) (Marmotte in 1843)!

LOL :-) Toen moest je je achterwiel toch omdraaien om van versnelling te wisselen?

*bericht bewerkt door Rogier op 03 aug 2017 09:36

Click. Click. Peace

Haha, ik probeerde even de setting te schetsen, op mijn oude Jan Janssen vuelta uit 1994, ‘weet u nog wel, oudje’

Ik rij nu met 50/40/30 en 12-29. Voordeel is dat je kettinglijn altijd goed ligt en wat jij zegt @Rogier, overal en altijd een fijne versnelling. Voor het gewicht hoef ik het namelijk niet te laten, kan ik beter aan mijzelf werken

En met 30->29 kom je inderdaad alles wel op lijkt mij ;-)

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie