Waarom wordt een piste in ribbels geprepareerd?

Rogier op 25 oktober 2017· 54 reacties

null

Al twee seizoenen lang is de ‘domme vraag van de week’ een waar succes. Ik krijg veel leuke vragen binnen en zoals een aantal van jullie terecht opmerkten: vaak zijn het helemaal geen domme vragen. Dus vanaf nu is het de lezersvraag van de week. Bedenk dat elke vraag mag, domme vragen niet bestaan, als het maar wintersportgerelateerd is. Heb jij een vraag stuur deze naar rogier@wintersporters.nl en wij zoeken het antwoord voor je op. Vandaag het antwoord op:

Waarom wordt een piste in ribbels geprepareerd

Geweldige Corduroy

Persoonlijk ken ik niemand die niet geniet van perfect geprepareerde pistes. Zelfs de meest grote poederfanaten onder mijn vrienden genieten van een goede, strakgeprepareerde piste. Ik weet dat ik heel wat van de trouwe bezoekers van de site wakker kan maken voor een verse laag ribbels. Zo’n strakke “Corduroy”-piste, de Amerikaanse term voor goede ribbels, skiet toch goddelijk. Maar waarom het eigenlijk ribbels zijn, en niet gewoon vlak is natuurlijk best een interesante vraag.

null

Meer reactie-opervlak

Bij het prepareren van skipistes is het doel de sneeuw zo goed mogelijk te krijgen, om ervoor te zorgen dat de sneeuw zo lekker mogelijk skiet en zo lang mogelijk goed blijft. De belangrijkste reden om de sneeuw in ribbels te walsen is om het reactie-oppervlak te vergroten. Hierdoor zal de sneeuw beter opvriezen en uitdrogen als deze nat is geworden. De sneeuw bevriest sneller, maar nog belangrijker zijn de ribbels als de sneeuw het van uitstraling moet hebben. Dan is dit grotere reactie-oppervlak het verschil tussen goede sneeuw en slush met een hard laagje.

Gelijkmatiger opvriezen

Door de ribbels bevriest de sneeuw gelijkmatiger dan wanneer sneeuw glad wordt gestreken. Dit omdat de sneeuw dan van bovenaf zou opvriezen wat de bij off-piste skiërs bekende ‘bruchharsch’ zou creeren. Dat is een harde bovenlaag die breekt als je eroverheen skiet. Dit is extreem lastig skiën. De ribbels zorgen voor een veel gelijkmatigere hardheid van het sneeuwdek.

Strakker skiën en meer grip

De ribbels zorgen er ook voor dat het skiën en boarden strakker aanvoelt. Het is veel makkelijker skiën op deze ribbels. Als ze betonhard zijn heb je meer grip dan op een betonharde gelijkmatige laag. Wil je de proef op de som nemen? Check dan eens een wedstrijdpiste na een wedstrijd, deze worden zonder ribbels geprepareerd. Je hebt hier bijna geen grip.

Natte sneeuw

Als de sneeuw in het voorjaar dooit en natte drek wordt, dan zorgen ribbels er ook voor dat je minder blijft plakken. Een compleet vlak stuk natte sneeuw zonder ribbels zuigt je ski’s vast. De ribbels maken glijden nog redelijk mogelijk.

null

Minder snel ijsplaten

Ook ontstaan er minder snel ijsplaten. Zou je een compleet vlakke sneeuwlaag hebben dan kan het water niet wegzakken waardoor er bij koud weer eerder ijs ontstaat. Ook zal de sneeuw sneller grip verliezen en als een ijsplaat gaan aanvoelen. Dit merk je ook duidelijk, een steile vers geprepareerde piste is veel makkelijker dan als deze 's middags helemaal is kaal geskied en de ribbels niet meer terug te vinden zijn. Kortom, wees maar blij dat de bully’s er zijn…

null

*Bronnen: Skistar, pistenbully-brochure, gesprek met Julien: secteurhoofd pistepreparatie Montgenevre. *

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Nooit bij stil gestaan…
Interessant verhaal met een logische verklaring.

Rob

Hey rogier,

Ikzelf kan persoonlijk totaal niet genieten van een vers geprepareerde
piste, hou van vers tot natte drek maar daveren op harde ribbels echt niet.

Idd interessant verhaal! Dank.
Op harde ribbels heb je vaak wel Kukident nodig.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 okt 2017 13:15

Alles beter dan “Bruchharsch”

Edwin van Riel

@DrPhil Een goede skitechniek, en niet te stijve ski’s schoenen voor je niveau zorgen ervoor dat die ribbels niet trillen…
@Stephane1 Dan heb je nog nooit op vers geprepareerde verse sneeuw pistes geskied? Want dat is toch echt gewoon heerlijk?

Click. Click. Peace

Een goed gedempte ski, niet te stijve schoen, goede techniek en genoeg vet op de benen… dan trilt het allemaal niet zo door ;)

Ik ben, net als de man achter mijn nick ;), meestal te laat op de pistes om van dat heerlijke corduroy te genieten. Maar als ze net een heel klein beetje zacht zijn is dat inderdaad echt geweldig.

Dat trillen snap ik uberhaupt niet, je hebt een lat van minimaal 1.60 onder de voeten die op heel veel punten op gelijke hoogte contact maakt…? Als er al iets trilt, dan heeft dat in ieder geval niets met die ribbels van doen toch?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane in de bochten staan je skies in het verlengde van de ribbels en als je dan een beetje slipt tril je van ribbel naar ribbel…

Born to Ride

Met 120km/u op skietjes van 1m60 gaat het wel trillen hoor 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 okt 2017 13:52

@Matthias123 ja, je bedoelt als je skis in de richting van de vallijn staan en je zijwaarts slipt? Ja dat zou kunnen inderdaad.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Met 120km/u op skietjes van 1m60 gaat het wel trillen hoor 😁

DrPhil op 25 okt 2017 13:48

Das bibberen van angst DrPhil, want de kans dat je nog lang blijft staan is vrijwel nihil ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maandverband in je skischoen absorbeert ook van alles, onder andere trillingen… :D

Laten we weer even iets serieuzer on-topic blijven…

Click. Click. Peace

Alles beter dan “Bruchharsch”

evr66 op 25 okt 2017 13:17

Idd, het heeft mij 8 maanden in de lappenmand gehouden :-\

When life gets too complicated.... SKI

Ha, wat een leuke vraag, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan. En ja, je kunt me áltijd wakker maken voor vers geprepte pistes. Ik geniet intens van een compleet schone lege piste, (liefst nog dat ik als allereerste naar beneden kan) inclusief een zonnetje…

null

*bericht bewerkt door Nelis op 25 okt 2017 14:22

Bergen + Sneeuw = ❤

Leuke vraag 😎

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ha, wat een leuke vraag, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan. En ja, je kunt me áltijd wakker maken voor vers geprepte pistes. Ik geniet intens van een compleet schone lege piste, (liefst nog dat ik als allereerste naar beneden kan) inclusief een zonnetje…

Nelis op 25 okt 2017 14:20

Dat is inderdaad het allerfijnst: Een compleet leeg skigebied… Hemels :)
Helaas komt dat niet zo vaak voor haha

*bericht bewerkt door JeroenS op 25 okt 2017 15:13

Rogier schreef: “Check dan eens een wedstrijdpiste na een wedstrijd, deze worden zonder ribbels geprepareerd. Je hebt hier bijna geen grip.”

Dat overkwam mij jaren geleden in Kitzbuhel. Ha leuk de Hahnekam dacht ik die maandagmorgen, daar heb ik wel eens over gehoord. Wat was dat moeilijk zeg. De ene na de ander ging onderuit en gleed meters door naar beneden. Geef mij maar lekker ribbels, zeker als ze niet hard bevroren zijn !!!

Mooi om te weten waarom die ribbels er zijn !!

Peter Pos

het lekkerste ski je als de ribbels weer net tot poeder zijn geskied.

Ik vind het ook heerlijk, mede omdat je dan kunt vertrouwen op een retestrakke piste zonder bulten kun je dan nét dat tandje extra geven. Vandaar dat ik, ondanks de altijd gezellige apresski, ‘s ochtends altijd als een van de eerste bij de lift wil staan

Alles beter dan “Bruchharsch”

evr66 op 25 okt 2017 13:17

Inderdaad zeg. Een paar jaar geleden een steile piste met bruchharsch geprobeerd in Flaine. Tja, toen ik erachter kwam was ik al tientallen meters afgedaald. Head-first gecrasht bij wat de eerste bocht had moeten worden.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 25 okt 2017 20:53

Alles beter dan “Bruchharsch”

evr66 op 25 okt 2017 13:17

Inderdaad zeg. Een paar jaar geleden een steile piste met bruchharsch geprobeerd in Flaine. Tja, toen ik erachter kwam was ik al tientallen meters afgedaald. Head-first gecrasht bij wat de eerste bocht had moeten worden.

Martin7182 op 25 okt 2017 20:53

O ik ben dus gelukkig niet de enige die daar niet op kan skiën. Ook een keer ongenadig hard oo gevallen. Ik ben er nu nog bang van.

t is gewoon ruk. als je nou eens buiten de piste het gevoel hebt dat er noets lukt, is dat toch de meest voor de hand liggende reden. afgelopen seizoen erns een afdaling gemaakt van saalbach terug richting fiebetbrunn. evht gevoel er helemaal niks van te bakken en ja hoor… Anderzijds, geen centrje pijn voor de gids, dus ook dit moet te leren zijn.

Edwin van Riel

Hoe kun je zien of er zo’n hard laagje op ligt? Ook wel eens geskied op stukken waar je niet doorheen zakte. Het zag er voor mij op het oog allemaal hetzelfde uit. @rogier

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 okt 2017 23:06

t is gewoon ruk. als je nou eens buiten de piste het gevoel hebt dat er noets lukt, is dat toch de meest voor de hand liggende reden. afgelopen seizoen erns een afdaling gemaakt van saalbach terug richting fiebetbrunn. evht gevoel er helemaal niks van te bakken en ja hoor… Anderzijds, geen centrje pijn voor de gids, dus ook dit moet te leren zijn.

evr66 op 25 okt 2017 21:37

wauw… zat je op de trekker toen je dit typte? hahaha

Sorry ;)

t is gewoon ruk. als je nou eens buiten de piste het gevoel hebt dat er noets lukt, is dat toch de meest voor de hand liggende reden. afgelopen seizoen erns een afdaling gemaakt van saalbach terug richting fiebetbrunn. evht gevoel er helemaal niks van te bakken en ja hoor… Anderzijds, geen centrje pijn voor de gids, dus ook dit moet te leren zijn.

evr66 op 25 okt 2017 21:37

wauw… zat je op de trekker toen je dit typte? hahaha

Sorry ;)

GiGi op 25 okt 2017 22:12

Nee, op de mobiel. Dankzij jouw quote is aanpassen nu ook zinloos hahaha. En bedankt :)

Edwin van Riel

Hoe kun je zien of er zo’n hard laagje op ligt? Ook wel eens geskied op stukken waar je niet doorheen zakte. Het zag er voor mij op het oog allemaal hetzelfde uit. @rogier

DrPhil op 25 okt 2017 22:09

Vrij aardig in te schatten door even naast de piste te prikken met de skistok. Hard laagje waar je redelijk doorheen moet drukken en vervolgens een stukje doorschieten? Bingo. Niet 100% betrouwbaar (zeer plaatselijk bepaald), maar geeft wel een indicatie.

Edwin van Riel

Super artikel. Nu ik dit wat beter begrijp zal ik wat beter mijn best doen te genieten van de corduroy.

Als de corduroy zacht is is het natuurlijk hemels skiën. Helaas komt het (in mijn beleving) vaker voor dat ze ( kei) hard zijn. Oh wat heb ik er dan een hekel aan. Wellicht heeft iemand tips voor mij. Dit gebeurt er bij mij.

Het is koud, je benen en vooral vieren voeten zijn nog niet opgewarmd. De ribbels zijn hard. Dan ga je de eerste paar pistes af en dan krijg ik het volgende ; pijn onder mijn voet, als je lengthwise bekijkt, in het midden aan de buitenkant. Zo zeer. Als ik warm gedraaid ben gaat het wel. Ik doe daarom eerst heel rustig aan, let op techniek, ( met name goed door de knieen, en kanten) misschien wel teveel, moet heel regelmatig stoppen.
Als de pistes zacht zijn, geen enkel probleem. .

Maar goed; zachte ribbels zijn dus heerlijk. Hard voor mij helemaal niet.
Wel een superleuk artikel ( nogmaals).

X10.

Xx10

@xx10 misschien helpt een goede warming-up voor het skien je dan al veel. Skien is gewoon een intensieve bezigheid waarbij veel spieren (zwaar) belast worden. Het rare is dat bijna niemand even de moeite neemt om een (goede) warming up te doen. Misschien gelijk een mooie tip voor een blog @Rogier om het belang van een warming up voor het skien uit te leggen en tips te geven wat te doen als warming up. Ik denk dat het veel pijn en blessures zou besparen als iedereen een korte warming up deed.

Born to Ride

@DrPhil Oef bruchharsch is heel slecht in te schatten. Soms kun je het zien als er op een plek poeder ligt. Maar zelfs na jarenlange ervaring is het soms lastig te zien. Zo’n stoktest is best aardig, maar inderdaad heel lokaal en dan sta je er al midden in ;-) Het is af en toe te zien, maar stelregels zijn niet geven. Het gaat om hele kleine veranderingen in het sneeuwdek.
@xx10 Probeer vloeiend te skiên en de druk rustig op te bouwen. En niet al te stijve schoenen en niet al te stijve ski’s die bij je niveau passen helpen.

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie