Rijden in de sneeuw

Als je met de auto op wintersport gaat, is de kans groot dat je over besneeuwde en verijsde wegen moet rijden. Goede winterbanden zijn op deze wegen van groot belang, maar natuurlijk ook als het in Nederland sneeuwt. Denk in de Alpen ook altijd aan sneeuwkettingen, maar het allerbelangrijkste is dat je weet hoe je veilig in de sneeuw kunt rijden. Op deze pagina geven we je tips om veilig door de sneeuw te rijden.


Rijtips in de sneeuw

Het is belangrijk om veilig en terughoudend te rijden als je in de sneeuw rijdt. Overschat je vaardigheden en je winterbanden niet. Het is aan iedereen aan te raden om van tevoren een goede rijvaardigheids- of antislipcursus te volgen. Dit is niet alleen verstandig, het is ook nog eens heel erg leuk! Hierbij alvast de belangrijkste tips om veilig in de sneeuw te kunnen rijden:

1. Rustig rijden

Rustig rijden is de allerbelangrijkste tip om veilig te rijden in de sneeuw. Rem rustig, geef rustig gas. Kortom vergeet het sportieve rijden. Probeer geleidelijk te rijden en maak niet al te hoge toeren. Hoe meer toeren je draait, hoe meer kans je hebt om weg te slippen en te gaan spinnen. Rij in een hogere versnelling (lagere toeren) dan je normaal gesproken gewend bent. Eigenlijk wil je in de sneeuw je rem niet aan hoeven te raken. Een beetje extra gas geven kan nuttig zijn om de auto recht te trekken zodra die uitbreekt. Mits je auto voorwielaandrijving heeft (zie hieronder).

2. Houd afstand

Naast het rustig rijden is het belangrijk om voldoende afstand te houden. Houd veel meer afstand dan op een droog wegdek. Zo hoef je bij een foutje van je voorganger niet meteen op de rem te drukken en kun je prettiger doorrijden.

3. Kijk ver vooruit

Om zo rustig te kunnen rijden en geen bruuske bewegingen te hoeven maken, is het van belang om ver vooruit te kijken. Zo kun je eenvoudiger rustig aan remmen en optrekken. Op deze manier heb je genoeg tijd om te anticiperen op wat er voor je gebeurt.

4. Wat te doen als je auto slipt?

Mocht de achterkant van de auto een beetje uitbreken, dan kun je met een voorwielaangedreven auto heel lichtjes gas bijgeven om de auto weer recht te trekken. Als je winterbanden of sneeuwkettingen onder hebt tenminste. Als je in een echte slip komt, is dit echter niet verstandig. Goed leren omgaan met een slippende auto kan eigenlijk alleen in de praktijk tijdens een goede antislipcursus, maar er zijn een paar tips die handig zijn:

  • Nooit hard remmen.
  • Nooit overdreven gas bijgeven. Om de auto eventueel recht te trekken, geef je rustig gas bij. Als je gas loslaat doe dat ook rustig.
  • Bij een achterwielslip: tegensturen.
  • Bij een voorwielslip (rechtdoor glijden): stuur mee in de richting waar je heen glijdt, als de wielen weer grip krijgen, rustig sturen waar je heen wilt.
  • Kijk (net als bij skiën) waar je heen wilt! Niet naar het gevaar.

null


Zorg voor schone voorruit en haal sneeuw van je dak

Zorg ten alle tijden dat je ruiten goed schoon zijn en dat sneeuw van je dak is. Niet alleen kan het niet goed krabben van je voorruit of het rondrijden met veel sneeuw op je dak je flinke boetes opleveren, het is ook nog eens heel gevaarlijk. Voor een paar euro’s koop je een goede ijskrabber en sneeuwborstel en daar heb je erg veel profijt van.


Winterbanden

Natuurlijk rij je met goede winterbanden wanneer je op wintersport gaat. Op veel plaatsen in Europa zijn winterbanden zelfs verplicht. Bedenk wel dat winterbanden geen wondermiddel zijn. Sneeuw is en blijft glad. Het is dus niet zo dat je met winterbanden opeens hetzelfde kunt rijden als met zomerbanden op een droog wegdek. Met winterbanden is je remafstand op sneeuw wel veel korter dan met zomerbanden, houd je beter grip en kun je na stilstand weer makkelijk verder rijden. We adviseren om niet te besparen op goede winterbanden.


Kettingen op tijd om

Heb je weinig ervaring met het rijden in de sneeuw, ben je niet zeker van je auto, je winterbanden of je eigen rijvaardigeid? Twijfel dan niet te lang en leg je sneeuwkettingen om! Hiermee worden stuur-, rem- en andere schoonheidsfoutjes je wat makkelijker vergeven. Kies een veilige plek om ze om te leggen en doe dit niet achter een blinde bocht. Veel skigebieden liggen aan het eind van een klim. Als het aan het begin van de klim al wit is op de weg, dan zal er hogerop alleen maar meer sneeuw liggen. Pak de eerste de beste parkeerplaats en doe die sneeuwkettingen om. Dit voor je eigen veiligheid en ook voor die van anderen. Enne, kettingen gaan om de aandrijfwielen… ;-)

Handig om mee te hebben bij het omleggen van kettingen:

null


Sneeuw gaat langzamer

Wanneer het sneeuwt gaat alles langzamer. Iedereen rijdt langzamer en wegen slibben eerder dicht. Houd hier rekening mee. Kijk goed naar de route die je wilt gaan rijden. Als je bijvoorbeeld niet over de Fernpas hoeft, is het misschien slimmer om deze niet te nemen wanneer het hard sneeuwt. Soms is honderd of tweehonderd kilometer (via een snelweg) omrijden handiger, dan tijdens hefige sneeuwval voor een bergpas kiezen. Houd er ook rekening mee dat de reis zoveel langer kan duren dat een extra stop, of zelfs een overnachting, de moeite waard kan zijn. Erg vermoeid de laatste paar honderd kilometer over besneeuwde wegen rijden is niet verstandig en zelfs onveilig.


Volg niet zomaar de route op je GPS

Bergcols die normaliter open zijn, willen wel eens sluiten bij hevige sneeuwval. Dit is voor de veiligheid van ons allemaal. Houd tijdens het rijden verschillende websites met route-informatie goed in de gaten en volg niet zomaar je navigatie. Te veel mensen rijden zich iedere winter weer vast op gesloten bergcols of verliezen ontzettend veel tijd door hun navigatie te volgen. Niet alleen gesloten cols zijn een probleem wanneer je je navigatie volgt, sommige routebegeleiders willen je ook wel eens over een ‘sneller’ weggetje sturen, maar als deze minder goed is schoongemaakt zal die snellere route zelden sneller zijn.


Zorg voor voldoende brandstof en ruitenwisservloeistof

Het autorijden in de sneeuw kost meer brandstof dan het rijden op een schone weg. Wacht niet te lang met tanken en vertrouw niet volledig op je actiradus in je dashboard. Als je diesel rijdt, is het verstandig om in de bergen te tanken. Diesel is daar meestal iets duurder, maar het is wel winterdiesel welke ook bij koelere temperaturen goed blijft. Zorg ook dat je voldoende ruitenwisservloeistof mee hebt, door de vieze sneeuw vol met pekel wordt je ruid veel sneller vies. Slecht zicht is natuurlijk levensgevaarlijk. Kies voor een ruitenwisservloeistof welke goed tegen kou kan ( -30°). Er zijn tegenwoordig zelfs vloeistoffen die maken dat je niet meer hoeft te krabben.