Tips voor de beste wintersport foto's (deel 2)

Rogier op 21 december 2017· 13 reacties

Compositie is van groot belang voor een levendige foto
Compositie is van groot belang voor een levendige foto

Maandag heb ik een blog geschreven met vrij veel technische termen dat ging over camera-instellingen. Heel belangrijk voor een goede foto, maar in mijn ogen ondergeschikt aan het oog van de fotograaf. Compositie en het verhaal is namelijk veel belangrijker. Hier deel 2 van mijn fototips. (Klik hier voor deel 1)

Compositie

Het allerbelangrijkste van een goede foto is compositie: zorgen dat een beeld interessant is om naar te kijken. Een goede foto gaat verder dan simpelweg het moment vastleggen. Er zijn een paar standaardregels voor compositie.

Wat is je onderwerp?

Het allerbelangrijkste is dat je precies weet en begrijpt wat je onderwerp is zodat dit onderwerp eruit springt. Vaak is dit een kwestie van je onderwerp groot in beeld brengen. Of door te zorgen dat er geen storende andere elementen in een foto zitten.

De Rule of Thirds

Of op zijn Nederlands de “regel van derden” is misschien wel de belangrijkste regel in de fotografie. Deze regel wordt al eeuwenlang toegepast door wereldberoemde kunstenaars en schilders en daarna natuurlijk ook door fotografen. Deze regel zegt dat we een foto in 9 gelijkmatige vlakken moeten verdelen en dat het onderwerp langs een van de lijnen of op de kruisingen ervan moet liggen. Hierdoor krijgt een foto meer spanning, energie en is het bekijken van het beeld interessanter. De belangrijkste drijfveer van deze Rule of Thirds is dat je het onderwerp niet in het midden van de foto plaatst. Dat geeft over het algemeen een saai en weinig interessant beeld.

Deze regel geldt voor landschapsfotografie maar ook zeker voor sportfotografie. Bij sportfotografie wordt er over het algemeen voor gekozen om de vlakte voor de sporter open te laten zodat je ziet waar het onderwerp heen gaat. Bij wintersport kun je er ook juist voor kiezen om het spoor achter de skiër of boarder zichtbaar te houden.

Tip: de uitlijning van de Rule of Thirds staat vaak al in de zoeker van je camera uitgetekend

Rule of Thirds uitgetekend
Rule of Thirds uitgetekend

In of uit beeld

Afhankelijk van wat je wilt laten zien kun je kiezen om een skiër of boarder in of uit je foto te laten skiën. Onderstaande foto’s zijn hier voorbeelden van:

Uit beeld skiën kan een dynamisch beeld opleveren
Uit beeld skiën kan een dynamisch beeld opleveren

...maar in beeld skiën is meer traditioneel, en niet zonder reden
...maar in beeld skiën is meer traditioneel, en niet zonder reden

Het beeld intrekken

Met een goed lijnenspel kun je het zicht van de kijker de foto intrekken. Zo’n lijn kan een bergwand zijn, een lift of een spoor. Het idee is om het de kijker van een foto makkelijk te maken om het beeld in te kijken. Overal kun je lijnen ontdekken die helpen om een foto in te kijken. Een paar voorbeelden zeggen hier waarschijnlijk meer dan de hele uitleg:

De schaduw aan de ene kant, de rand van de piste aan de andere kant. Je blik wordt naar de skiër toegetrokken
De schaduw aan de ene kant, de rand van de piste aan de andere kant. Je blik wordt naar de skiër toegetrokken

Het spoor aan de ene kant en de schaduwlijn aan de andere kant trekt het oog van de kijker naar de skiër
Het spoor aan de ene kant en de schaduwlijn aan de andere kant trekt het oog van de kijker naar de skiër

Let op details

Een pistepaaltje, een persoon half op de foto, een stuk lift. Vaak zijn dit storende elementen. Let dus op het gehele plaatje. Let op dit soort kleine dingetjes dat die niet opeens in beeld komen als je ze niet nodig hebt. Het zijn deze details waar je op moet letten om het verschil te creeren tussen een kiekje en een mooie plaat. Wees daarmee erg streng. Dit is wat vaak fout gaat bij foto’s die ik op wintersportfora langs zie komen.

Aan de andere kant kunnen details ook helpen om een foto duidelijker te maken. Kijk bijvoorbeeld onderstaande foto. Daar heb ik het pistenet gebruikt om het beste te maken van een mistige omgeving. Alleen twee skiërs in de mist was anders wel een heel saai beeld geworden.

Details kunnen helpen. Het net geeft hier wat meer contrast in de mist en trekt de kijker het beeld in
Details kunnen helpen. Het net geeft hier wat meer contrast in de mist en trekt de kijker het beeld in

Je model

Om goede actiefoto’s te maken heb je ook een goed actiemodel nodig. Hoe beter de skiër of snowboarder, hoe makkelijker het is om een goede foto te maken. Soms laat ik mijn modellen skiën en pas ik mij op hen aan, bijvoorbeeld in een grote vlakte. Zie deze foto:

Pierre hoefde het beeld maar in te skiën en ik kon me op hem aanpassen...
Pierre hoefde het beeld maar in te skiën en ik kon me op hem aanpassen...

Andere keren moet de skiër (of boarder) extreem precies zijn om op de plek waar ik de foto wil maken een goede bocht neer te zetten. Dat is een kwestie van veel overleggen en erg duidelijk naar elkaar zijn. (elkaar niet begrijpen heeft al weleens ruzie opgeleverd tussen Sandra en mij ;-) ). Voor een foto als hieronder wilde ik dat Martijn Schell hel precies een bepaalde lijn aanhield om de compostie goed te houden. Dit was dus duidelijk afgesproken. Het was belangrijk dat hij op het goede moment de goede kant op zou draaien. Een beetje speling had ik ingecalculeerd.

Op het goede moment de goede kant op draaien...
Op het goede moment de goede kant op draaien...

Bij een foto als hieronder is het echt centimeterwerk en moet de skiër precies draaien waar ik dat wil om het beeld en de compositie goed te houden.

Een paar decimeter meer naar links of naar rechts en de foto is onbruikbaar
Een paar decimeter meer naar links of naar rechts en de foto is onbruikbaar

En, mooie gekleurde en bij elkaar passende kleding is ook van belang voor een compleet plaatje. Het helpt in ieder geval enorm! Let ook op dat er geen zakken openstaan, bandjes van rugzakken los hangen en andere details…

Gekleurde en mooie kleding maakt een foto af
Gekleurde en mooie kleding maakt een foto af

Kleine camera

Zelf vind ik de maat van een camera ook belangrijk. Zeker op de piste (of off-piste): een grote camera zit in de weg, is lastig te pakken en is zwaar. Dat mondt uit in minder en minder gebruik waardoor je ook met minder leuke foto’s thuiskomt, waardoor je je camera weer minder vaak pakt. Kleine camera’s zijn ideaal. Tegenwoordig zijn er gelukkig heel erg veel kleine camera’s die prima op kunnen boxen tegen de grote spiegelreflexen, en dat in zo goed als elke prijsklasse. Denk aan de A6000-A6500 serie van Sony bijvoorbeeld. Zelf werk ik met de Sony A6500 en de Sony A9. Andere merken als Fuij en Panasonic maken ook geweldige kleinere camera’s. Natuurlijk doen Canon en Nikon ook mee, maar met de kleinere camera’s lijken zij moeite te hebben de minder traditionele merken bij te houden.

Verhaal vertellen

Als laatste herhaal ik de tip die ik ook vaak laat terugkomen in mijn clinic, en die luidt dat je moet proberen om een verhaal te vertellen. Daarmee bedoel ik dat het belangrijk is om een duidelijk idee voor ogen te hebben wat je wilt vertellen in je foto. Of zelfs in je serie foto’s. Wat wil je laten zien? En hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Als je antwoord kunt geven op deze twee vragen dan kun je het gaan proberen.

De vraag is telkens: wat wil je laten zien in een foto?
De vraag is telkens: wat wil je laten zien in een foto?

De fotograaf maakt de foto

Het is dus niet alleen de camera maar vooral ook de fotograaf die foto’s goed maakt. In de contrastrijke winterse bergwereld helpen goede camera’s wel om schaduwen niet zwart te laten zijn en de highlight niet te laten doorbranden. Ook zorgen goede lenzen voor scherpere foto’s met minder vertekening, maar onder goede omstandigheden presteren ook smartphones niet slecht, mits de compositie en het verhaal kloppen. Ik beloof snel een blog te schrijven over Tips & Tricks voor telefoonfotografie.

Schrik niet meteen als een foto niet meteen lukt, fotografie is een weg van vallen en opstaan. Mochten jullie vragen hebben over zelf gemaakte foto’s. Schroom niet om ze hier te posten. Dan kunnen we er met z’n allen naar kijken.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Leuk blog over fotografie. En heldere uitleg betreffende instellingen en compositie.
Enige wat jammer is (denk ik) dat de camera’s die je zelf gebruikt in een dusdanig hoog prijssegment liggen dat er weinigen zijn die het geld daarvoor over hebben.
(Ik in ieder geval niet)
Zijn er geen alternatieven die lager in prijs liggen.
Ik neem in ieder geval geen spiegelreflex met lenzen mee de berg op (D5300 Nikon).

Wat me opvalt is dat je geregeld tegen de zon in fotografeert Rogier, terwijl ik dat juist steeds probeer te voorkomen. De angst dat het onderwerp door het tegenlicht helemaal donker wordt is kennelijk ongegrond. “schaduw aan de ene kant, de rand van piste aan de andere kant” is een prima foto. Ik zal de zon wat minder spastisch gaan mijden op m’n foto’s.

Ja, sneeuw is koud en glad. Maar het heeft nog andere voordelen ook.

De beste tips van alles zitten hierin: Kleine camera, compositie, verhaal en De fotograaf maakt de foto . De kleine camera zorgt er gewoon voor dat je veel sneller en makkelijker foto’s maken. En meer foto’s maken staat gelijk aan ervaring & kennis opbouwen waardoor je en je toestel/fotografie leert begrijpen en je uiteindelijk niet meer na hoeft te denken over de ‘theorie’ van fotograferen maar dat die magische platen redelijk vanzelf je camera uitrollen.

En wat ben ik blij met je laatste alinea. Want inderdaad: de fotograaf maakt de foto en het fototoestel is puur een tool. Natuurlijk helpt het als je toestel wat duurder is met een grote sensor en een hoog dynamisch bereik. Maar geef elke “goede” fotograaf een slecht foto toestel in handen en 100% zeker weten dat er alsnog een goede foto uit gaat komen. Compositie en verhaal is álles in mijn ogen.

@Marcellus spelen met die zon! Kan zoveel dynamiek aan je foto toevoegen! Zie moeilijkheden niet als een beperking, maar een creatieve uitdaging ;) Zo ook met een minder foto toestel. Dat je beperkt wordt in techniek geeft juist vaak heel toffe creatieve oplossingen!

Handig is dat als je collega @Rene precies zegt wat ik zou willen zeggen… ;-) Thanx ;-)

Click. Click. Peace

@rogier @rene , gebruiken jullie ooit polariserende filter bij het fotograferen (of filmen) in de sneeuw? Ik lees wel over wat voordelen, maar misschien zijn die beter te bereiken met nabewerking, wat iedere fotograaf wel doet volgens mij. Is de polariserende filter dan puur voor degene die niets aan nabewerking doen? Of sowieso laten liggen?

@Juul In de sneeuw heel erg zelden. Ik vind vaak de schittering juist erg mooi en tegen de zon in fotograferen met Polarisatie werkt slecht… Goede instellingen in de basis en dan soms wat lightroom bewerken (schiet alles in RAW) maakt het voor mij vaak goed genoeg… .

Click. Click. Peace

Leuk blog over fotografie. En heldere uitleg betreffende instellingen en compositie.
Enige wat jammer is (denk ik) dat de camera’s die je zelf gebruikt in een dusdanig hoog prijssegment liggen dat er weinigen zijn die het geld daarvoor over hebben.
(Ik in ieder geval niet)
Zijn er geen alternatieven die lager in prijs liggen.
Ik neem in ieder geval geen spiegelreflex met lenzen mee de berg op (D5300 Nikon).

Peter_38 op 21 dec 2017 11:01

Beetje hetzelfde dilemma hier. Pocketcamera die ik had voldoet niet, DSLR vind ik te zwaar/duur/kwetsbaar. Gisteren op marktplaats een A6000 opgeduikeld voor een acceptabel bedrag. Net binnen, ziet er echt als nieuw uit. We gaan het zien volgende week :)

Edwin van Riel

@rogier @rene , gebruiken jullie ooit polariserende filter bij het fotograferen (of filmen) in de sneeuw? Ik lees wel over wat voordelen, maar misschien zijn die beter te bereiken met nabewerking, wat iedere fotograaf wel doet volgens mij. Is de polariserende filter dan puur voor degene die niets aan nabewerking doen? Of sowieso laten liggen?

Juul op 21 dec 2017 11:44

Ik gebruik zelf enkel een pola-filter bij onwenselijke schittering. Dus bijvoorbeeld op het water, als het onderwerp erdoor verbleekt. Of om “door” water heen te schieten, bij rivieren om de bodem te kunnen zien. Dat kan je niet in Lightroom/photoshop toevoegen.

Maar voor sneeuw is het denk ik minder interessant om te gebruiken. En het is wéér iets om mee te nemen, erop en af te schroeven, af te stellen etc.

Leuk blog over fotografie. En heldere uitleg betreffende instellingen en compositie.

Enige wat jammer is (denk ik) dat de camera’s die je zelf gebruikt in een dusdanig hoog prijssegment liggen dat er weinigen zijn die het geld daarvoor over hebben.
(Ik in ieder geval niet)
Zijn er geen alternatieven die lager in prijs liggen.
Ik neem in ieder geval geen spiegelreflex met lenzen mee de berg op (D5300 Nikon).

Peter_38 op 21 dec 2017 11:01

Beetje hetzelfde dilemma hier. Pocketcamera die ik had voldoet niet, DSLR vind ik te zwaar/duur/kwetsbaar. Gisteren op marktplaats een A6000 opgeduikeld voor een acceptabel bedrag. Net binnen, ziet er echt als nieuw uit. We gaan het zien volgende week :)

evr66 op 21 dec 2017 12:47

Inderdaad de Sony A6000 is een goed voorbeeld. Andere merken hebben zelfde soort camera’s. Niet te duur en wel erg goed.

Click. Click. Peace

Welke objectieven gebruik jij icm die Sony camera’s Rogier?

Ik neem mijn dSLR ook absoluut niet mee de piste op, maar ik heb altijd mijn Sony NEX-5 met 16mm 2.8 lens standaard in mijn jaszak. Veel compacter krijg je een systeemcamera volgens mij niet en die 16mm is ideaal voor weidse landschappen en mooie actiefoto’s…

@Harm Ligt er heel erg aan. Ik heb de GM 24-70 en de 16-35 dat zijn mijn werkpaarden. Ik heb gisteren heel wat plaatjes (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/384383/fotoreport-… ) gemaakt met de 70-200. Op mijn A6500 heb ik standaard de 16-70 zeiss f4.0 zitten maar ik speel ook wel eens met de Samyang 8 mm 2.8
En daarnaast een hele set primes voor speciale doeleinden…

*bericht bewerkt door Rogier op 22 dec 2017 09:38

Click. Click. Peace

Helder. Zijn dus wel objectieven met nog een behoorlijk formaat. Fijne aan de combi NEX-5 + 16mm is het formaat. Die stop je letterlijk in je jaszak en gezien het feit dat de 16mm lens miniscuul klein is hoef je ook niet echt bang te zijn voor afbreken van het objectief bij een val.

@Harm Klopt. De A65000 plus die zeiss is voor mij klein genoeg en breed inzetbaar genoeg om als altijd mee camera te hebben…

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie