Autohof of Raststätte: goedkoper tanken in Duitsland

Roel op 13 februari 2018· 62 reacties

null
Als je op weg bent naar Oostenrijk, Italië of Zwitserland zie je de borden regelmatig in Duitsland langs de weg staan: “Autohof”. Net als de “Autobahnkirche” en “Polizei” een bord waar de meeste mensen gewoon argeloos aan voorbij rijden, om vervolgens bij een normale Raststätte te gaan eten of tanken. Voor anderen is het bord “Autohof” juist hét teken om van de snelweg af te gaan om te tanken, lunchen of te overnachten.

Wat is een Autohof?

Een Autohof is een rustplek voor vrachtwagenchauffeurs met alle voorzieningen die daarbij horen. Denk aan een grote parkeergelegenheid, een of meerdere wegrestaurants en soms meerdere tankstations. Er is zelfs gelegenheid om je te douchen, al is een Autohof zeker niet voorbehouden aan vrachtwagenchauffeurs. Ook automobilisten zijn welkom. Tegenwoordig is een Autohof - in het Nederlands ook “truckstop” genoemd - meer dan alleen een stopplek voor vrachtwagens. Het enige nadeel is dat ze niet direct aan de snelweg liggen waardoor veel mensen eraan voorbij rijden.

We werden getipt door Wim Jeuring, een vrachtwagenchauffeur die zich verbaasde over het feit dat hij zo weinig wintersporters ziet op een Autohof. Ik kan dit deels beamen. Zelf ga ik op de heen- en terugreis regelmatig van de snelweg om er te tanken of eten, en de klandizie is inderdaad minder dan je bij een doorsnee tankstation/wegrestaurant ziet. De oorzaken zijn deels onwetendheid van (buitenlandse) automobilisten, het ongemak dat je hebt omdat je even van de snelweg moet, maar ook het feit dat steeds grotere aantallen Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs minder te besteden hebben dan hun westerse collega’s vroeger.

null

Waar ligt een Autohof?

Een Autohof vind je normaal gesproken iedere 40 tot 70 kilometer en ze worden op de Autobahn speciaal aangegeven met bovenstaand bord, soms met een toevoeging welke voorzieningen erbij liggen, bijvoorbeeld een McDonalds of een Subway. Meestal liggen ze binnen 1 kilometer van een afslag waardoor het tijdverlies beperkt is. Zeker als je de wachtrijen die je normaal hebt meetelt.

Overnachten op een Autohof

Van oudsher overnachten er veel vrachtwagenchauffeurs op een Autohof. Ook zie je er vaak mensen met een caravan die op doorreis zijn naar de Alpen. Het terrein is dan ook meestal bewaakt en daardoor veiliger dan een tankstation langs de weg. Bovendien zijn er vaak goede sanitaire voorzieningen met wc’s en douches.

Goedkoop tanken langs de snelweg in Duitsland

Er zijn een aantal verschillen ten opzichte van de normale Raststätte. Een Raststätte is in feite een groot tankstation langs de snelweg cq. een verzorgingsplaats, vaak voorzien van een groot parkeerterrein, restaurant en toilet. Soms is er ook een hotel aanwezig waar je relatief goedkoop kunt overnachten. Ten opzichte van zo’n normaal tankstation langs de snelweg hebben Autohöfe, ook voor automobilisten, genoeg voordelen.

  • tanken is veel goedkoper dan langs de snelweg. Dit kan soms enkele tientallen eurocenten schelen, op een tank benzine bespaar je zo al snel een tientje.
  • er is veel keuze in eten. Niet alleen zijn er vaak meerdere restaurants/kiosken, het eten wordt vers bereid en ligt niet urenlang te sudderen in een vitrine. Ook is er regelmatig bediening aan tafel.
  • minder wachtrijen voor de kassa’s. Bij de bekende “Raststätten” langs de autobahnen heerst - zeker op de wisseldagen in de vakantieperiodes - tussen 12.00 en 13.00 uur topdrukte. Bij een Autohof valt dat mee;
  • er is genoeg ruimte om te parkeren, meestal op korte afstand.

Dat er ook WIFI aanwezig is en de wc’s goed schoongemaakt worden zal minder verbazen, maar het kan je wel helpen overtuigen dat het geen vettige truckstops met alleen maar broodjes gehaktbal meer zijn. Een overzicht van alle Autohöfe vind je onder andere via http://www.autohof.net. Hoe zijn jullie ervaringen met zo’n Autohof?

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Wij maken eigenlijk al jaren, als het maar even kan, een stop bij een Autohof (vaak bij dezelfde omdat dit eenmaal het beste past in ons eigen rijschema). En inderdaad de brandstofprijzen zijn daar lager en parkeren is meestal ook geen probleem.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ooit een keer op wintersport geweest met een oud vrachtwagenchauffeur en die heeft ons toen kennis laten maken met een autohof. Heerlijk gegeten, maar zelf daarna eigenlijk alleen maar gestopt langs de snelweg voor de wc/eten, ook omdat ik eigenlijk nooit hoefde te tanken in Duitsland.

Dit jaar heb ik een andere auto met een wat kleiner bereik, dus misschien stop ik wel weer eens bij een autohof!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik kom er ‘wel eens’ maar bij uitzondering. Ik weet dat je goedkoper tankt, maar blijkbaar vind ik het niet boeiend genoeg om eraf te gaan. Komt misschien ook omdat ik m’n kinderen moet uitleggen dat we niet naar de mcdonalds / burger king gaan.
We stoppen sowieso niet onderweg om te eten. Alleen plassen en tanken.

*bericht bewerkt door Jay op 13 feb 2018 07:36

Wij stoppen elk jaar eigenlijk wel bij een autohof, op de heenweg doen we er vaak eind vd ochtend nog ontbijten of lunchen.
Op de terugweg vaak savonds stevig maaltje voor rest vd reis.
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en weet dus de goeie wel te vinden.

Je hebt er vaak van alles, goed eten, mooie prijzen, idd lekker bediening aan tafel en minder massaal als zo een tankstation met restaurant langs de snelweg.

*bericht bewerkt door Desiree2 op 13 feb 2018 07:37

Voor mij is het heel normaal om bij autohoven te stoppen ipv op de raststattes. Brandstof is een goede reden, maar ook de keuze aan de fastfoodrestaurants is groter. Soms tref je een Italiaans restaurantje (tussen München en kufstein ergens) of een Mac én een Burgerking naast elkaar.

De toiletten halen meestal niet het niveau van de Sanifair aan de raststattes, maar als het goed is ben je daar maar enkele minuten per reis, dus boeie!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Gebruik ze regelmatig als we met de catavan naar oostenrijk gas. Rijden bv vrijdagmiddag nog even naar München, daar autohof en dan zijn we op de drukke zaterdag lekker de drukte voor.

Edwin van Riel

Inderdaad goedkoper tanken, verschil is al snel 10-20ct/liter.

Laat die stoere heren maar weer komen die roepen dat een paar tientjes niet uit maakt op een dure vakantie en dat ze er echt geen 2 minuten voor gaan omrijden. (Dat je bij een autohof meestal niet hoeft te wachten aan de pomp vergeten we voor het gemak maar even.)

Ik stop voor lunch en tanken vrijwel altijd bij een autohof. Het is er vaak goedkoper tanken en rustiger eten. En het ligt bijna altijd vrijwel direct aan de afslag. Die 3 minuten die je daar extra voor moet rijden neem ik graag voor lief. Op die hele rit van 10 uur maakt dat het verschil toch niet. Voor alleen een sanitaire stop is een gewoon tankstation handiger. Dan hoeven we alleen even te “sanifiairen” 😉 Dus pitstops bij een Autohof, zeker weten!

Bergen + Sneeuw = ❤

Autohof bevalt inderdaad stukken beter dan Raststatte, veel goedkopere brandstof, diverse soorten restaurants mét bediening, rustiger, ruim voldoende parkeergelegenheid.
Zondag nog lekker broodje op bij Subway op Autohof t.h.v. Koblenz, lekker warm gemaakt nog wel, met vers bakje koffie erbij, heerlijk!
Men hikt er wel eens tegenaan dat je “helemaal” van de snelweg af moet, maar meestal zit de Autohof al op een paar honderd meter van de afslag, daar hoef je het m.i. niet voor te laten, en turbo kan dan ook mooi even afkoelen… ;)

@evr66
Is een catavan een kruising tussen een catamaran en een caravan 😃

Als het even kan, dan stoppen ook wij bij een Autohof. Tanken is goedkoper, service persoonlijker en het geeft ons net wat meer vakantiegevoel. Wel is de kwaliteit soms nogal wisselend, dus als jullie nog tips hebben voor goede langs de 3/7/8/61…

@evr66
Is een catavan een kruising tussen een catamaran en een caravan 😃

Hooykaas op 13 feb 2018 08:37

Yup, ik zal eens een mooi plaatje opzoeken :)

zoiets: http://www.greenoceanyachts.com/caravanboat/information.htm…

*bericht bewerkt door evr66 op 13 feb 2018 08:41

Edwin van Riel

Op de 3, tussen Wurzburg en Neurenberg zit een goeie, bij Geiselwind. Tonis Rasthof een truckersrestaurant, prima eten.

En op de 3 tussen Koln en Frankfurt, Rasthof Mogendorf.

Verder heb ik er nog een paar in gedachten, ook over de route via Stuttgart, maar ik kom ff niet op de namen. 😅

Wij stoppen nagenoeg alleen maar bij dit soort tank gelegenheden, vanwege de rust, het vaak veel schonere sanitair en de lage prijzen voor de brandstof.

Gebruik ze regelmatig als we met de catavan naar oostenrijk gas. Rijden bv vrijdagmiddag nog even naar München, daar autohof en dan zijn we op de drukke zaterdag lekker de drukte voor.

evr66 op 13 feb 2018 08:07

Zeg Edwin…met dat merk auto mag je helemaal niet in München komen! ;-)

*bericht bewerkt door Bernard op 13 feb 2018 09:19

Haha, ik ga niet met je ruilen @Bernard. Komende week moet-ie fr en ch door, mag ik al helemaal niet komen :)

Edwin van Riel

Op de 3, tussen Wurzburg en Neurenberg zit een goeie, bij Geiselwind. Tonis Rasthof een truckersrestaurant, prima eten.

En op de 3 tussen Koln en Frankfurt, Rasthof Mogendorf.

Verder heb ik er nog een paar in gedachten, ook over de route via Stuttgart, maar ik kom ff niet op de namen. 😅

Desiree2 op 13 feb 2018 08:49

Meeste Tesla Oplaadpunten in Duitsland staan op een AutoHof. Loop der jaren ondertussen behoorlijk wat van gezien. Maar zeker Mogendorf en Geiselwind kun je prima eten en er is genoeg keus. Verder vindt ik Waldlaubersheim op A61 ook prima om te eten.

May the ski force be with you !!

De laatste jaren steeds vaker naar een autohof. Meestal heel relaxed en rustiger. Vorige week prijs voor diesel langs de snelweg: 1,40 eur /liter. Het autohof paar km verderop 1,14 euro / liter.

Op de 3, tussen Wurzburg en Neurenberg zit een goeie, bij Geiselwind. Tonis Rasthof een truckersrestaurant, prima eten.

En op de 3 tussen Koln en Frankfurt, Rasthof Mogendorf.

Verder heb ik er nog een paar in gedachten, ook over de route via Stuttgart, maar ik kom ff niet op de namen. 😅

Desiree2 op 13 feb 2018 08:49

Meeste Tesla Oplaadpunten in Duitsland staan op een AutoHof. Loop der jaren ondertussen behoorlijk wat van gezien. Maar zeker Mogendorf en Geiselwind kun je prima eten en er is genoeg keus. Verder vindt ik Waldlaubersheim op A61 ook prima om te eten.

CJAHulskamp op 13 feb 2018 09:37

Wij hebben dan geen elektrische auto oid maar bij deze 2 staan genoeg oplaadpunten ervoor idd.
Verder kun je zeker overdag goed parkeren en lekker dichtbij. En gewoon zoveel rustiger als langs de snelweg.

Wij stoppen soms op een Autohof, het is voornamelijk hoe het net uitkomt.
Meestal met rijden is de terugweg gewoon erg vroeg weg dus geen uitgebreide eet-stop, de heenweg wel, maar dan ligt t maar net aan de drukte, hoeveel honger iedereen heeft etc,etc waar we dan stoppen, t kan een autohof zijn of gewoon een normale raststatte.

De toiletten halen meestal niet het niveau van de Sanifair aan de raststattes, maar als het goed is ben je daar maar enkele minuten per reis, dus boeie!

Ferdinand op 13 feb 2018 07:37

Ik moet zeggen dat ik de gemiddelde sanifair kwaliteit hard achteruit zie gaan, vroeger was je blij met Sanifair, maar de prijzen zijn steeds meer 70 cent (en 50 terug) en de kwaliteit is soms echt bedroevend slecht (afgelopen weekend op de terugweg ronduit smerig en niet goed bijgehouden / aangevuld) erg jammer.

Leuk om te lezen dat ‘sanifairen’ ook bij anderen een werkwoord is geworden. Sanifairen doen we bij de Raststätten, tanken en eten (nou ja, een koffie en broodje) bij de Autohof.

Lees veel bekende zaken hier. Sanifair holt inderdaad achteruit. Was ooit echt top, nu is het toch weer afwachten of het goed is. Ik pak soms de Autohof, soms niet. Ligt er vooral aan of ik de autohof “zie” vanaf de snelweg. wil er best af, maar soms moet je 5 rotondes voor je kan tanken, en daar worden we dan weer niet vrolijk van. Eten is vaak beter, sanitair is gewoon afwachten…

Meestal plan ik onze brandstofstops bij een authof. Ik rij op lpg met met een maximumradius van circa 350 km met een volgeladen auto en dakkoffer. Lpg is daar goedkoper dan langs de autobahn, als ze daar al lpg verkopen. Nadeel is inderdaad wel: je moet even de autobahn af. Restaurants zijn prima.

*bericht bewerkt door @Marinus op 13 feb 2018 10:15

Wij maken ook al jaren gebruik van zo’n Autohof. Komt uit de tijd dat wij met een grote rib op zomervakantie waren, ivm lengte bij een Autohof meer plek dan langs de snelweg.

In de winterperiode gaan wij ook altijd naar een Autohof, lekker ruim parkeren, goedkoper tanken, prima boordjes en koffie.

Je hebt er ook een app van, altijd handig.

Groeten, Harald

Wij proberen altijd van Autohof naar Autohof te rijden, heerlijk even tot rust komen.
wij hebben ook een boekje met de meeste Autohoven langs de autobahn, niet meer up to date maar wel handig.
tegenwoordig online: http://www.autohof.net/

Loat goan

Vroeger altijd links (eigenlijk rechts) laten liggen. Ik dacht altijd ‘ver weg van de Autobahn’, vies, klein,… Maar sinds enkele jaren ontdekt en eigenlijk mijn voorkeur! Rustiger dan de tankstations langs de Autobahn, meer parkeerruimte, schoner en vaak ook nog veel lekkerder eten.
Grappig dat de meeste mensen een voorkeur hebben voor bepaalde Autohöfe. Hebben wij ook, maar tips zijn altijd handig.

Piste riderrrrr

Vaste stop op de terug weg is vlak bij een autohof, maar heeft heerlijke schnitzels. Om nog even dat wintersport gevoel vast te houden.
30 Km na Kassel: SVG Rasthof Elsinger Höhe, lekker eten en het laaste stuk naar Groningen nog een lekker warm gevoel van de schnitzel ☺

Meestal ook wel op een autohof, voor het tanken en wat te eten

Ik tank ook altijd bij een autohof. Die paar euro is snel verdiend, en meestal is het nog geen minuutje rijden vanaf de snelweg.

Dit is volkomen nieuw voor mij, maar vind het zeker interessant. Echter ik rij bijna altijd s’nachts hoe zit het dan met de openingstijden of zijn die ook gewoon 24/7 open?

Regelmatig zoek ik een autohof op. Meestal plan ik één van de stops tijdens de reis wel van tevoren, zeker als we met meerdere auto’s rijden. Dan is het leuk als je even rustiger kan zitten en een bakkie kan doen of wat kan eten. Dat de brandstof voordeliger is is mooi meegenomen maar niet eens de hoofdreden. Voor de rest van de reis beslissen we op het moment wat we doen. Afhankelijk van het oponthoud en verloop van de reis kijken we dan of we een rasttatte pakken of een autohof wat verder van de snelweg. Vaste prik is inmiddels wel om bij rasttatte Hünxe te stoppen voor een bak koffie net over de grens bij Arnhem. Dat doe ik al een aantal jaar met mijn vriendin en toen ik dat 2 weken geleden met mijn schoonouders ook deed bleek dat zij dat vroeger met hun ouders ook altijd deden.

🏂
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie