BEWintersporters is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
In de rij voor liftpas, elk keer weer...

In de rij voor liftpas, elk keer weer...

Ruud op 10 februari 2018 · 61 reacties

Ken je dat? Je staat te popelen om in de lift te stappen en dan moet je eerst in een lange rij voor de kassa. Eigenlijk is de lift natuurlijk niet je doel, want dat is de piste, maar hoe dan ook heb je geen zin in wachten. Je wilt bochtjes maken, je wilt knallen, je wilt gáán. Maar je kunt niet gaan, want eerst moet je staan. In zo’n irritante rij.

Loketten dicht

Op wereldschaal is het uiteraard een probleempje van niks, die 20 minuten wachten in de rij. Maar je kan ons wintersporters toch niet kwalijk nemen dat we snel de sneeuw in willen, en dus sta ik me in dit soort situaties vaak af te vragen: “Kunnen ze dit nu niet beter organiseren?” Ik bedoel, je kunt toch van te voren bedenken dat er op een “aankomstdag” ’s morgens veel mensen een skipas willen kopen? Dan is het toch een beetje jammer als er twee loketten dicht zijn. Ik ben vast niet de enige die dat regelmatig meemaakt.

Zucht

Zo stonden we op een zaterdagochtend in november in Hochgurgl een flinke tijd in een lange rij voor het ene loket dat open was. En dat terwijl we er eigenlijk helemaal niet hadden hoeven staan, want we hadden op vrijdag al een meerdaagse pas aangeschaft. De poortjes wilden ons op zaterdag echter niet doorlaten, dus er zat niets anders op dan naar de kassa te gaan. Toen bleek ook nog dat ze bij die kassa waren begonnen met het controleren van de paspoorten van kinderen om te kijken of de ouders terecht een gereduceerde pas hadden aangeschaft. Zucht. Duurde al met al een half uur.

Piano piano

Ook in Italië stonden we een keer ongewoon lang in een rij naast drie dichte loketten, ons bovendien afvragend waarom iedereen toch zoveel tijd nodig had voor de aankoop van een simpele skipas. De reden voor het slakkentempo bleek dat de lokettist niet alleen iedereen probeerde ervan te overtuigen een verzekering bij de pas te kopen, maar ook nog uitgebreide informatie gaf over dichte liften en verwachte openingen. Overigens is de aanschaf van een pas niet altijd simpel. Wie heeft niet eens meegemaakt dat een gezin vlak voor je uitgebreid gaat puzzelen wat de voordeligste combinatie van passen is?

Modern

Het kan tegenwoordig natuurlijk ook helemaal anders. Gewoon thuis achter je computer je skipassen bestellen. Hoef je ze met je betalingsbewijs alleen maar af te halen. Je kan ze soms ook thuis laten sturen of –nog moderner- de pas die je al hebt laten opladen. Niet ieder skigebied is al zover, maar als meer mensen dit gaan doen kunnen er straks nog meer loketten dicht. Een probleempje van niks op wereldschaal, maar voor ons wintersporters scheelt het weer.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • interjrs 10 februari 2018 · 08:26
    Op zaterdag aankomen, uitpakken, stukje lopen naar de lift en dan de ski-pas kopen die pas zondag ingaat. Geen stress, geen lange rijen, genoeg tijd om te "puzzelen" als dat überhaupt nodig is (12 dagen 3Taeler pas voor 2 volwassenen en een schneeman is niet zo moeilijk 😉 ).
    Kortom, ik herken me niet in dit stukje. Als het nou zou gaan over bonnen op een festival: ja! Want daar is er geen ontkomen aan en het doel is toch: die eerste pot bier! 😀
  • Tiny-M 10 februari 2018 · 08:34
    In pds kun je inderdaad gewoon online bestellen. Wat ik daar extra handig vind is dat als je eenmaal een pas hebt deze elke keer weer kan 'opwaarderen' ipv elke keer een nieuw pasje. Werkt prima.
  • Jobbert 10 februari 2018 · 08:45
    in het skigebied van Katschberg moest je toen der tijd eerst halverwege naar beneden skien om bij de lift een pas te kopen, in het dorp kon het toen niet of wij wisten het niet..

    M'n vader naar beneden geskied ; bleken ze ter plekke een pin-storing te hebben en we hadden zojuist al het contanten geld uitgegeven aan de ski's,
    Hij moest dus naar beneden skien met een 'enkeletje van de liftbediende' om vervolgens de auto te pakken en de Katsbergpas weer af te rijden want in het dorp zat er geen pin-automaat..
    Al met al toch een anderhalf uur staan wachten vanwege die ene pin-automaat die het niet deed haha



  • Annie-s 10 februari 2018 · 08:59
    Al jaren betalen en activeren via internet. Het is elke eerste keer weer spannend of de kaart werkt maar tot nu toe geen problemen mee gehad. Bevalt uitstekend.
  • Userd 10 februari 2018 · 09:17
    Laagseizoen gaan, vaak de wat kleinere gebieden, meestal op vrijdag arriveren, als dat op tijd is in de middag alvast een kaart halen en anders za-ochtend, ook geen probleem. Uitzoekgezinnen zijn altijd irritant, da's niet alleen voorbehouden aan wintersport.
  • roberthoogenboom 10 februari 2018 · 09:25
    Op zaterdag aankomen, uitpakken, stukje lopen naar de lift en dan de ski-pas kopen die pas zondag ingaat. Geen stress, geen lange rijen, genoeg tijd om te "puzzelen" als dat überhaupt nodig is (12 dagen 3Taeler pas voor 2 volwassenen en een schneeman is niet zo moeilijk 😉 ).
    Kortom, ik herken me niet in dit stukje. Als het nou zou gaan over bonnen op een festival: ja! Want daar is er geen ontkomen aan en het doel is toch: die eerste pot bier! 😀 interjrs op 10 feb 2018 08:26


    Ik handel op wintersport net zo als je omschrijft en mbt festivals (en concertarena’s): die moeten gewoon opzouten met bonnen of munten. Geheel cashless zoals BKS is conform deze tijd
  • Roy83 10 februari 2018 · 09:32
    Ik haal em t liefst op zaterdagmiddag, dan wachten de verkopers op klanten ipv andersom 😃. Dat lukt niet altijd, en ik heb ook wel eens 30 minuten in een Italiaanse rij doorgebracht (en dat is wat krapper dan we gewend zijn) op een zonnige zondagochtend.

    En in het openingsweekend in Winterberg ook een keer lang in de rij gestaan. Ik stond op de 2e plek en dacht dat het niet sneller zou zijn om naar de kassa bij de lift te skien maar dat was fout 😃. Seizoensfamiliepassen duren zelfs bij punktliche Deutschers erg lang...

    Dit jaar denk ik dat ik de skipassen klaar laat leggen in de accomodatie, maar dat hangt er een beetje vanaf of en waar we oo zaterdag nog skien.
    #helmetsarecool
  • RCGrootveld 10 februari 2018 · 09:33
    Ik herken me zelf ook niet in dit epistel.
    Ik moet gemiddeld tussen de 15-20 passen hebben: Mannen, vrouwen, senioren, wandelpassen etc.
    Gewoon een kwestie van van te voren de bestelling doorgeven, compleet met kopie van ID voor de senioren et voila.
    Passen liggen klaar, een snelle controle en ik sta zo weer buiten.

    Je kunt het je zelf ook moeilijk maken door stress op te zoeken .....
    Rob
  • Drikus 10 februari 2018 · 09:51
    Gewoon als je incheckt bij het hotel aangeven dat je dadelijk of de volgende ochtend wil gaan skiën. Ligt de skipas meteen klaar.
  • HN65 10 februari 2018 · 09:57
    Wat @Drikus zegt of vooraf online je pas bestellen en betalen en laten bezorgen in je hotel. (Dolomieten). Ligt gegarandeerd klaar als je aankomt
  • Wintergast 10 februari 2018 · 10:15
    Als je die passen vooraf hebt besteld en stel er komt iets tussen, autopech of zoiets.
    Ben je dan die dag "kwijt".
    Of betaal je pas als je ze ophaalt.


    *bericht bewerkt door Wintergast op 10 feb 2018 10:15 (13% bewerkt)
  • petra4 10 februari 2018 · 10:23
    Ik ben altijd huiverig om de passen van te voren online te bestellen. Stel dat de hele skitrip onverhoopt niet door kan om de een of andere reden: dan ben je al je geld kwijt
  • HN65 10 februari 2018 · 10:36
    Nee je betaalt vooraf. Dus als je pech of wat dan ook hebt ben je die dag kwijt. Maar die kun je dan weer op je reisverzekering verhalen als het een gegronde reden is. Ik bestel ze op de laatste vrijdag voor we gaan rijden. Dan kan er niet veel meer gebeuren wat niet onder de verzekering valt. Ik heb het nooit meegemaakt. Wel dat tijdens de week door een ongeval mijn vrouw 2 dagen haar pas niet kon gebruiken wat ook vergoed werd.
  • dan58 10 februari 2018 · 10:36
    Verleden week een weekje Kronplatz achter de rug. Dit jaar skipas NIET op voorhand besteld en maar goed want 1 dag was NIET te skieen wegens te hevige sneeuwval en mist..... dus +/- 100 € uitgespaard.
    Gevolg 's anderendaags opnieuw aanschuiven voor pas" halve dag". Ik was om 11u45 terplaatse en kreeg als antwoord WACHTEN tot 12 u. Na mij nog andere mensen ;idem dito nog 3 minuten wachten .....EN DE RIJ WORDT MAAR LANGER EN DAT IN DIT DIGITALE TIJDPERK NIET TE GELOVEN 😞 😞😞
  • HN65 10 februari 2018 · 10:38
    Ik ben altijd huiverig om de passen van te voren online te bestellen. Stel dat de hele skitrip onverhoopt niet door kan om de een of andere reden: dan ben je al je geld kwijtpetra4 op 10 feb 2018 10:23

    Je boekt toch ook je acco vooraf?
  • Siard 10 februari 2018 · 10:41
    Ik ben altijd huiverig om de passen van te voren online te bestellen. Stel dat de hele skitrip onverhoopt niet door kan om de een of andere reden: dan ben je al je geld kwijtpetra4 op 10 feb 2018 10:23

    Vaak kan je je geld dan wel terug vragen. Net als als je ziek bent in de week dat je zou gaan skiën, zijn er skigebieden die je dan je geld terug geven voor die dagen.
  • SPAM 10 februari 2018 · 10:42
    Ik ben altijd huiverig om de passen van te voren online te bestellen. Stel dat de hele skitrip onverhoopt niet door kan om de een of andere reden: dan ben je al je geld kwijtpetra4 op 10 feb 2018 10:23

    in de 3V kun je een Liberte pas kopen en thuis laten bezorgen. met die pas betaal je alleen wat je daadwerkelijk skiet. Alleen in het geval je vrijwel alle dagen skiet en ook bijna alle dagen je vallei uitgaat ben je iets meer kwijt maar ski je vaak alleen in je eigen vallei of sla je wel eens een dagje over dan is het gunstiger. Je kunt de pas ook op locatie klaar laten leggen en dan is daar een apart loketje voor zonder wachtenden. je betaald wel jaar lijks 30 euro abonnementskosten.
  • dan58 10 februari 2018 · 10:47
    @HN65
    Acco wel want je bent er dan toch maar zoals @petra 4 en @Wintergast zeggen .... er kan altijd iets tussenkomen , te slecht weer , ziek zonder dat er een Dr. aan te pas komt,... lichte kwetsuur ... Kortom redenen genoeg dat er een dag Niet kan worden gezegd en 1 dag NIET skieen is snel +/- 100 €, niet???
  • HN65 10 februari 2018 · 10:51
    @HN65
    Acco wel want je bent er dan toch maar zoals @petra 4 en @Wintergast zeggen .... er kan altijd iets tussenkomen , te slecht weer , ziek zonder dat er een Dr. aan te pas komt,... lichte kwetsuur ... Kortom redenen genoeg dat er een dag Niet kan worden gezegd en 1 dag NIET skieen is snel +/- 100 €, niet???dan58 op 10 feb 2018 10:47


    Dus...dan koop je iedere dag een skipas als je deze argumentatie volgt?
  • RCGrootveld 10 februari 2018 · 10:55
    Ik ben altijd huiverig om de passen van te voren online te bestellen. Stel dat de hele skitrip onverhoopt niet door kan om de een of andere reden: dan ben je al je geld kwijtpetra4 op 10 feb 2018 10:23
    2 dagen van te voren moet je toch wel weten of het doorgaat of niet lijkt me.
    En mocht het binnen die tijdspanne toch niet doorgaan, dan lijkt het me een zaak voor je annuleringsverzekering.
    Rob
  • Wintergast 10 februari 2018 · 11:04
    @HN65
    Acco wel want je bent er dan toch maar zoals @petra 4 en @Wintergast zeggen .... er kan altijd iets tussenkomen , te slecht weer , ziek zonder dat er een Dr. aan te pas komt,... lichte kwetsuur ... Kortom redenen genoeg dat er een dag Niet kan worden gezegd en 1 dag NIET skieen is snel +/- 100 €, niet???dan58 op 10 feb 2018 10:47


    Klopt en reisverzekering heeft meestal een eigen risico.
    Is wel afhankelijk van welke reisverzekering, maar is zelfs soms per incident!.

  • petra4 10 februari 2018 · 11:08
    Ik ben altijd huiverig om de passen van te voren online te bestellen. Stel dat de hele skitrip onverhoopt niet door kan om de een of andere reden: dan ben je al je geld kwijtpetra4 op 10 feb 2018 10:23

    Je boekt toch ook je acco vooraf?HN65 op 10 feb 2018 10:38

    Je acco moet je wel van te voren boeken, je kunt slecht op de bonnefooi gaan, zeker als je zoals wij met een gezin gaat. Een skipas hoef je niet persé van te voren te kopen.
  • petra4 10 februari 2018 · 11:10
    Ik ben altijd huiverig om de passen van te voren online te bestellen. Stel dat de hele skitrip onverhoopt niet door kan om de een of andere reden: dan ben je al je geld kwijtpetra4 op 10 feb 2018 10:23
    2 dagen van te voren moet je toch wel weten of het doorgaat of niet lijkt me.
    En mocht het binnen die tijdspanne toch niet doorgaan, dan lijkt het me een zaak voor je annuleringsverzekering.
    RCGrootveld op 10 feb 2018 10:55

    2 dagen van te voren is het te laat om online te bestellen, dan wordt hij niet meer op tijd bij ons bezorgd. Wij zitten nooit in een hotel maar in een appartement van particulieren, daar kun je skipas ook niet laten bezorgen.
  • dan58 10 februari 2018 · 11:16
    NEEN @HN 65
    Wij houden OOK rekening met de weervoorspelling, wisten van tevoren dat 3 dag een fuckdag zou worden DUS 2 daagse pas gekocht , 1 dag NIET, dan 1.5 dag skipas zodat we toch nog een leuke korting hebben en dit niet om de Hollander 😃 uit te hangen maar gewoonweg dat we met die eurootjes wel wat anders kunnen , niet?
  • ronaldvr 10 februari 2018 · 11:19
    eind van de middag van je aankomstdag die pas halen om vervolgens te genieten van de namiddag op een terasje of in een gezellige tent om de volgende dag pas de berg op te gaan. Ben je niet vermoeid van de reis. SCheelt je irritatie (zeker als je met kinderen bent) in de rij. Start je vakantie op een relaxte manier je hebt immers vakantie en na een lange reis gelijk gaan skien is vragen om ongelukken op je eerste dag.
  • Jorien83 10 februari 2018 · 11:37
    Online bestellen en opwaarderen is inderdaad ideaal. Alleen kan dat niet met de pas voor onze 5-jarige, dus dat wordt op zaterdag toch aansluiten in de rij.
    Vorig jaar trouwens in Val Cenis meegemaakt dat onze online gekochte seizoenspassen ivm een storing door de storm van de vorige dag alleen in Lanslevillard geactiveerd konden worden en niet in Lanslebourg, waar wij startten... ook niet echt handig. Gelukkig mochten we met de niet-geactiveerde pas wel omhoog om daarheen te skiën.
  • peterpos 10 februari 2018 · 12:18
    Ik herken me zelf ook niet in dit epistel.
    Ik moet gemiddeld tussen de 15-20 passen hebben: Mannen, vrouwen, senioren, wandelpassen etc.
    Gewoon een kwestie van van te voren de bestelling doorgeven, compleet met kopie van ID voor de senioren et voila.
    Passen liggen klaar, een snelle controle en ik sta zo weer buiten.

    Je kunt het je zelf ook moeilijk maken door stress op te zoeken .....RCGrootveld op 10 feb 2018 09:33


    Ja, dan heb jij het dus goed geregeld. Maar het gaat er dus om als er voor jou een rij staat met mensen die het NIET zo goed hebben geregeld en jij dus moet wachten terwijl je wil skiën. Ik heb het gelukkig niet vaak meegemaakt, maar ik herken de irritaties wel. Je wil skiën en moet wachten op anderen die hun zaakjes niet voor elkaar hebben... heel vervelend kan dat zijn.
    Peter Pos
  • Roy83 10 februari 2018 · 12:48
    Ik heb wel eens gelezen over automaten, maar heb ze nog niet in het echt zien staan. Dat zou ook wel een top combi zijn, thuis bestellen en dan uit een automaat halen. Daar zullen bijna nooit rijen staan (heel veel mensen vinden dat toch spannend, kijk maar in supermarkten met kassa's en met zelfscan). Maar de service bij de Dolomieten dat de pas in je accommodatie klaar ligt, is ook wel top (maar werkt natuurlijk wat minder als je op aankomstdag in een ander deelgebied wil skiën).

    #helmetsarecool
  • interjrs 10 februari 2018 · 13:01
    Ik heb wel eens gelezen over automaten, maar heb ze nog niet in het echt zien staan.
    Roy83 op 10 feb 2018 12:48


    Toevallig heb ik er in Damuls een paar weken geleden eentje zien staan. Ik dacht van afstand dat het een pin-automaat was en kon wel wat cash gebruiken. Helaas, voor mij, bleek dit dus een ski-pas automaat te zijn.

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.