Hoe te wapenen tegen de kou deze week

@KirstenDeLaet

Een hele dag niet drinken i.c.m. veel lichaamsactiviteit zorgt ervoor dat je lichaam last krijgt van dehydratie. Gevolgen van dehydratie?

  • verlies/vermindering van coördinatie;
  • spiervermoeidheid;
  • verward;
  • verminderd vermogen om je lichaamstemperatuur te regelen.

Lijkt me allemaal niet heel handig tijdens het skiën (of uberhaupt ;)). Na een uur of 8 skiën, zul je vast niet volledig uitgedroogd en verdwaald rondwandelen, maar feit blijft dat het niet bevorderlijk voor je gezondheid is. Wat een oude rot ook zegt.

Zelfde geldt overigens voor eten. Je verbrandt gemiddeld zo’n 20 á 25 % van je dagelijkse caloriebehoefte (afhankelijk van geslacht/gewicht/leeftijd) per uur met skiën. Dus een hele dag doorknallen over de pistes zonder eten en/of drinken, zal je lichaam (zeker op lange termijn) niet blij mee zijn.

Ik heb een keer een medische sportkeuring gehad na een dag off-piste skiën… Ik had die dag mijn camelbag volledig leeg gedronken (2 liter) en bij ontbijt natuurlijk ook gewoon gedronken, en vaak eet ik een ontbijt met vrij veel vocht (fruit yoghurt etc etc).

Mijn arts gaf duidelijk aan dat mijn lichaam een milde vorm van uitdroging had. Hierdoor haalde ik duidelijk scores die vele malen lager lagen dan mijn normale scores. Was interessant (en beangstigend) om te zien…

*bericht bewerkt door Rogier op 03 dec 2018 14:19

Click. Click. Peace

Bij flinke inspanning is teveel water drinken ook niet goed, dan kan het gehalte mineralen in je bloed teveel afnemen.

Er is trouwens een hele simpele test om te kijken of je aan het uitdrogen bent. Het vel op je vingerkootjes zit altijd erg los, het zit zelfs zo los dat je het vast kan pakken bij gestrekte vingers. Wanneer je het vastpakt en weer loslaat dan moet het gelijk weer terug gaan in de oorspronkelijke vorm. Heb je last van (licht) dehydratie dan zal je vel even blijven staan. Hoe langer het blijft staan hoe erger de dehydratie.

Born to Ride

Bij flinke inspanning is teveel water drinken ook niet goed, dan kan het gehalte mineralen in je bloed teveel afnemen.

nr49 op 3 dec 2018 14:22

Oke om precies te zijn: voldoende isotone dranken, of af en toe hypertone naast het water… hangt natuurlijk ook weer van af wat en hoe je eet ;-)

Click. Click. Peace

Hier de test: al doen ze het hier met het vel op de hand.

Born to Ride

Bij flinke inspanning is teveel water drinken ook niet goed, dan kan het gehalte mineralen in je bloed teveel afnemen.

nr49 op 3 dec 2018 14:22

Oke om precies te zijn: voldoende isotone dranken, of af en toe hypertone naast het water… hangt natuurlijk ook weer van af wat en hoe je eet ;-)

Rogier op 3 dec 2018 14:24

Dat klopt niet (helemaal) @Rogier. (Ik dacht dat zelf nl ook).
Toevallig had ik daar net een tijdje geleden een wetenschappelijk artikel over gelezen.
De strekking van het artikel was dat isotone dranken niet voldoende zijn om hyponatremia te voorkomen, en dat het niet mogelijk is(=niet weg te krijgen) om het met hypertone dranken op te lossen.*

Verder wees zowel dit artikel, als andere artikelen die ik heb gelezen, er op dat lichte dehydratie niet gevaarlijk is, maar hyponatremia(te veel water/isotone drank gedronken) wel.De laatste jaren zijn er verscheidene ernstige ongelukken gebeurt met sporters die te veel dronken.

En nog als opmerking, veel van die artikelen van een paar jaar terug, waarin gesteld werd dat je zo veel moest drinken (“drink minstens 1l / uur!”) tijdens het sporten, waren gefinancierd door sportdrank merken…

En ten tweede, die onderzoeken gingen over top-marathon lopers, en tour de france fietsers. De modale sporter werkt aanzienlijk minder hard, en kan ook licht prestatie verlies beter verduren dan een top-sporter.

*Nu is het wel zo, dat artikel ging over mensen met extreem zweten, M.n. marathon lopers en American Footballers.(beide bij heel warm weer). De meeste wintersporters zullen niet zo veel zweten. de enigen die daar bij in de buurt komen zijn misschien tourskiers in warm voorjaars weer, en dan nog moet je wel erg hard werken.

*bericht bewerkt door Slim op 03 dec 2018 15:27

Tuurlijk klopt het niet helemaal, het is niet samen te vatten in drie zinnen.Want het is veel ingewikkelder dan dit. Verder heb ik bij mij weten nooit 1 liter per uur aangeraden ;-) (En 1 liter sportdrank per uur is wel erg veel) Grote wielerteams hebben niet voor niets zoveel dietisten en deskundigen in dienst. Maar dat maakt voor ons wintersporters gelukkig ook niet zoveel uit. Want:

  • wintersporters drinken bijna altijd te weinig. De vochtinname is te laag. Dus aanraden meer te drinken is in 99 van de 100 keer verstandig.
  • sporters (ameteurs) drinken trouwens ook bijna altijd te weinig. Enkele uitzonderingen die gevaarlijk teveel drinken zijn natuurlijk geen bewijs van het tegenovergestelde. Bij trailruns/wielrenwedstrijden hier in de buurt komt vaker gevaarlijke uitdroging voor dan hardlopers/fietsers die teveel hebben gedronken. (dan moet je ook wel een hele grote camelbag of bidons hebben)
  • hoe nodig istone is etc hangt ook erg af van dieet en type sport en persoon.

Verder moet in de bergen de droge lucht niet onderschat worden. Daardoor raak je (zonder dat je het merkt) ontzettend snel meer vocht kwijt dan in het vochtigere Nederland. Door ongemerkt zweten (je zweet niet alleen als je nat aanvoelt) door te ademen en ga zo maar door.

Bottomline, en ik denk dat iedereen het daar mee eens moet zijn; drink genoeg. Drink voordat je dorst krijgt (dan ben je in principe te laat), drink geen alcohol en matig met koffie. De kleur van urine is een goede graadmeter. Als deze (erg) geel is drink je te weinig. Isotone sportdranken kunnen goed zijn om mineralen op peil te houden. Maar met de erg rijke maaltijden die veel wintersporters eten, en met het gewenste sportniveau (we zijn geen Tom Dumoulin die de tour moet winnen) is dit niet het allerbelangrijkste. Of je moet een langlauf marathon willen winnen ;-) Het gaat om gezondheid in dit geval.

Click. Click. Peace

zo is het!

Ik haak af bij “drink geen alchohol” 😜.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik haak af bij “drink geen alchohol” 😜.

Shane op 3 dec 2018 15:58

Nog een geluk dat dat de laatste alinea was :-)

Click. Click. Peace

Ik haak af bij “drink geen alchohol” 😜.

Shane op 3 dec 2018 15:58

Er zit een massa water in bier. 😎😎😎

Bla, bla, bla.

Dus gaan de mensen die vaak maar één week per jaar enkele uren op de latten staan het beter weten dan een gepensioneerde hoogste graad skileraar die al kon skiën voordat ie kon lopen?
Hij is geboren en getogen bergdorp bewoner dus veel ervaring zal ie wellicht niet hebben. Maar goed, tegen een stel doorwinterde vrijetijdsskiërs kan ie niet tegenop.
Doe jullie maar waar jullie je beter mee voelen.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Dus gaan de mensen die vaak maar één week per jaar enkele uren op de latten staan het beter weten dan een gepensioneerde hoogste graad skileraar die al kon skiën voordat ie kon lopen?
Hij is geboren en getogen bergdorp bewoner dus veel ervaring zal ie wellicht niet hebben. Maar goed, tegen een stel doorwinterde vrijetijdsskiërs kan ie niet tegenop.
Doe jullie maar waar jullie je beter mee voelen.

KirstenDeLaet op 3 dec 2018 17:48

Je weet toch wel wie @Rogier is he??? En demagogie gaat je hier niet uit redden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dus gaan de mensen die vaak maar één week per jaar enkele uren op de latten staan het beter weten dan een gepensioneerde hoogste graad skileraar die al kon skiën voordat ie kon lopen?
Hij is geboren en getogen bergdorp bewoner dus veel ervaring zal ie wellicht niet hebben. Maar goed, tegen een stel doorwinterde vrijetijdsskiërs kan ie niet tegenop.
Doe jullie maar waar jullie je beter mee voelen.

KirstenDeLaet op 3 dec 2018 17:48

Diezelfde skileraar die altijd zonder helm skiet zeker? Wat je niet hebt hoef je niet te beschermen ook. Ik hecht net iets meer waarde aan wetenschap dan aan een oude eigenwijze skileraar…

Born to Ride

Had zeker veel rimpels he, die skileraar.

Had zeker veel rimpels he, die skileraar.

DrPhil op 3 dec 2018 18:39

Zoveel rimpels van te weinig drinken dat hij er 30 jaar ouder uit zag dan dat hij in werkelijkheid is denk ik ;)

Born to Ride

Ik voel 't aan mijn water dat ik dorst begin te krijgen. Salut en de kost.👿

Born to run. B.S.

Bij flinke inspanning is teveel water drinken ook niet goed, dan kan het gehalte mineralen in je bloed teveel afnemen.

nr49 op 3 dec 2018 14:22

Gewoon Jägermeister bij mengen. Bevriest het ook niet.

En zo zijn we weer terug on-topic.

@DrPhil ik geloof dat we zowaar op 1 lijn zitten ;)

Born to Ride

Dus gaan de mensen die vaak maar één week per jaar enkele uren op de latten staan het beter weten dan een gepensioneerde hoogste graad skileraar die al kon skiën voordat ie kon lopen?

KirstenDeLaet op 3 dec 2018 17:48

Een skileraar is geen wetenschapper en volgens mij heeft het feit dat hij al kon skien voor ie kon lopen niks te maken met het wel of niet genoeg vocht tot je nemen.

Ignorance is bliss… 🤔

When life gets too complicated.... SKI

Dus gaan de mensen die vaak maar één week per jaar enkele uren op de latten staan het beter weten dan een gepensioneerde hoogste graad skileraar die al kon skiën voordat ie kon lopen?
Hij is geboren en getogen bergdorp bewoner dus veel ervaring zal ie wellicht niet hebben. Maar goed, tegen een stel doorwinterde vrijetijdsskiërs kan ie niet tegenop.
Doe jullie maar waar jullie je beter mee voelen.

KirstenDeLaet op 3 dec 2018 17:48

@KirstenDeLaet
Je zou je ook kunnen openstellen voor kennis van anderen in plaats van alleen af te gaan op de mening van jouw hoogstegraads skileraar. Misschien is het een idee jezelf wat meer te verdiepen in de materie in plaats van vast te houden aan wat jouw hoogstegraads skileraar zegt.

mama on a mission in the snow

Dus gaan de mensen die vaak maar één week per jaar enkele uren op de latten staan het beter weten dan een gepensioneerde hoogste graad skileraar die al kon skiën voordat ie kon lopen?
Hij is geboren en getogen bergdorp bewoner dus veel ervaring zal ie wellicht niet hebben. Maar goed, tegen een stel doorwinterde vrijetijdsskiërs kan ie niet tegenop.
Doe jullie maar waar jullie je beter mee voelen.

KirstenDeLaet op 3 dec 2018 17:48

Het feit dat die man heel goed kan skiing wil toch niet zeggen dat hij expert is op het gebied van inspannings-fysiologie?

Wetenschap is als je dingen gecontroleerd test, en bereid bent om je ideeën bij te stellen.
Dogma is halsstarrig vast te houden aan een idee.

Vroeger dronken prof-wielrenners wijn en bier tijdens de race. Moeten wij dat nu nog steeds doen omdat die mannen heel goed konden fietsen?

*bericht bewerkt door Slim op 03 dec 2018 21:05

🤔 Het wordt dus heel koud van de week…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wetenschappers zijn mensen die ervoor betaald krijgen andere mensen te bedriegen en beliegen en te frauderen.
Kijk maar naar het onzin verhaal van de huidige klimaatopwarming, dat is het mooiste voorbeeld uit de menselijke geschiedenis
waarin men mensen leugens vertelt, financieel oplicht en fraudeert van het allerhoogste niveau.
Wie vroeger op school weleens aandachtig de lessen aardrijkskunde en geschiedenis heeft gevolgd (… vul zelf maar aan). ;)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Wetenschappers zijn mensen die ervoor betaald krijgen andere mensen te bedriegen en beliegen en te frauderen.
Kijk maar naar het onzin verhaal van de huidige klimaatopwarming, dat is het mooiste voorbeeld uit de menselijke geschiedenis
waarin men mensen leugens vertelt, financieel oplicht en fraudeert van het allerhoogste niveau.
Wie vroeger op school weleens aandachtig de lessen aardrijkskunde en geschiedenis heeft gevolgd (… vul zelf maar aan). ;)

KirstenDeLaet op 3 jan 2019 01:40

Wat kan jij een onzin uitkramen zeg !!!

May the ski force be with you !!

Wetenschappers zijn mensen die ervoor betaald krijgen andere mensen te bedriegen en beliegen en te frauderen.
Kijk maar naar het onzin verhaal van de huidige klimaatopwarming, dat is het mooiste voorbeeld uit de menselijke geschiedenis
waarin men mensen leugens vertelt, financieel oplicht en fraudeert van het allerhoogste niveau.
Wie vroeger op school weleens aandachtig de lessen aardrijkskunde en geschiedenis heeft gevolgd (… vul zelf maar aan). ;)

KirstenDeLaet op 3 jan 2019 01:40

En de aarde is zeker plat?

Wetenschappers zijn mensen die ervoor betaald krijgen andere mensen te bedriegen en beliegen en te frauderen.
Kijk maar naar het onzin verhaal van de huidige klimaatopwarming, dat is het mooiste voorbeeld uit de menselijke geschiedenis
waarin men mensen leugens vertelt, financieel oplicht en fraudeert van het allerhoogste niveau.
Wie vroeger op school weleens aandachtig de lessen aardrijkskunde en geschiedenis heeft gevolgd (… vul zelf maar aan). ;)

KirstenDeLaet op 3 jan 2019 01:40

Ik vraag me af wie de boeken Aardrijkskunde heeft geschreven ;-) waarschijnlijk diezelfde wetenschappers die je nu beticht van leugens…

Graag weer on-topic nu, al is het topic op dit moment niet van toepassing. Het dumpt, maar echt koud? ;-)

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie