BEWintersporte is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Nooit eerder zoveel zout gestrooid op en rond de Fernpass

Nooit eerder zoveel zout gestrooid op en rond de Fernpass

Roel op 13 maart 2018 · 23 reacties

Dat het een sneeuwrijke winter was zal niemand ontgaan zijn, maar dat er ook recordhoeveelheden aan zout zijn gestrooid misschien wel. De Außerferner Straßenmeistereien Lechtal en Reutte, verantwoordelijk voor het onderhoud en de verkeersafwikkeling in het Lechtal en rondom de Fernpass, hebben bekendgemaakt dat er nooit eerder zoveel zout is gestrooid. Dit terwijl het winterseizoen nog nieteens voorbij is.

25-30% meer zout dan gemiddeld

Na een lange droge periode zie je de wegen in de Alpen vaak wit opschijnen. Dat is het zout dat in de voorafgaande periode is gestrooid. Dit jaar was dat niet bepaald weinig. Maar liefst 5.500 ton zout is er deze winter op de wegen in het Ausserfern terechtgekomen meldt de Tiroler Tageszeitung. Hiertoe behoort naast de B179 (het noordelijke deel van de Fernpass) ook de Zugspitz Arena en het Tannheimer Tal. Deze hoeveelheid is 25 tot 30% meer dan in een normale winter. Hieronder het gebied waar de Strassenmeistereien verantwoordelijk voor zijn:

Nu zul je denken, ze zijn toch wel wat gewend in de Alpen. Dat is natuurlijk zo. Deze winter was weliswaar sneeuwrijk maar niet erg koud (het slot van februari uitgezonderd). Juist daar zit hem echter de crux. Op 26 oktober werden de strooiwagens voor het eerst ingezet en sindsdien was het bijna wekelijks raak. Niet omdat het zoveel sneeuwde maar omdat de temperaturen vaak rond het vriespunt schommelden. Dan sneeuwde het, dan viel er weer regen en tussendoor vroor de nattigheid op waardoor het spekglad werd. Juist door deze schommelingen moest er zo vaak gestrooid worden. Als het heel koud is heeft zout strooien juist weinig zin en wordt het niet gedaan.

Fernpass desondanks soms afgesloten

Voor de Strassenmeisterei Reutte is het begaanbaar houden van de Fernpass een van de belangrijkste uitdagingen. Deze belangrijke noord-zuidverbinding die tot 26.000 auto's en vrachtwagens per dag afwikkelt moet 24 uur per dag, 7 dagen per week begaanbaar zijn. Er hoeft maar één voertuig vast te komen staan (of geen kettingen hebben omgelegd) en alles wat daarna komt staat ook stil, of kan nog maar met moeite passeren.

Ondanks alle inspanningen waren er momenten dat het misging. Ongelukken kun je nooit uitsluiten maar ook complete afsluitingen zijn niet altijd te voorkomen. Onder andere op 22 en 23 januari en 15 februari jl. moest de Fernpass volledig worden afgesloten vanwege lawinegevaar en geschaarde vrachtwagens. Strooien baat er dan niet meer aan. Dat zijn van die dagen dat een nachtmerrie werkelijkheid wordt. Sta je op het verkeerde moment net voor de pas stil dan zit er niks anders op dan omrijden, in het ergste geval (bv. als je via Bregenz moet rijden) duurt dat 2 tot 3 uur.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • aartstyle 13 maart 2018 · 08:19
    Wat een ontzettend onding is die Fernpass. Er staat altijd file voor mijn gevoel. En zo bijzonder hoog is dat ding nou ook weer niet. Afgelopen zondag teruggekomen uit de zugspitz arena en de hele B179 stond weer eens stil. Ik hoor veel mensen zeggen ik ga lekker naar Oostenrijk en niet naar Frankrijk want dat is zo dichtbij, maar als je de fernpass over moet is dat tijdsvoordeel bijna verdwenen. Tenzij je natuurlijk de Tarentaise vallei in moet in Frankrijk met sneeuwval en in de vakantieperiode. Dat is ook een drama.
  • Carla46 13 maart 2018 · 09:29
    wat ik niet begrijp, is dat ze nog altijd vrachtwagens laten passeren op die pas (zal goedkoper zijn)...maar zorgt voor opstopping, vertraging in het verkeer (omhoog kruipen) en is ook nog eens onveilig bij sneeuwcondities
  • Roel admin 13 maart 2018 · 09:50
    @Carla46 het is zeker een centenkwestie. Doordeweeks zijn het juist de vrachtwagens waarvoor de pas wordt opengehouden. Het is economisch een bijzonder belangrijke verbinding want zoveel alternatieven zijn er niet richting dit deel van Oostenrijk.
    Weerman, skiër, Limburger
  • Waah 13 maart 2018 · 10:18
    Is er ook bekend wat het gevolg is voor de natuur van het strooien? is dit merkbaar? Of heeft 5,500 ton (wat klinkt als veel) eigenlijk geen invloed op de gezondheid van het ecosysteem daar.
  • Peter30 13 maart 2018 · 10:30
    Wat een ontzettend onding is die Fernpass. Er staat altijd file voor mijn gevoel. En zo bijzonder hoog is dat ding nou ook weer niet.......aartstyle op 13 mrt 2018 08:19

    Dat is dan inderdaad een gevoel en niet de werkelijkheid. Voor jouw beeldvorming, ik ben in een van de drukste weken, carnavals week, zowel op heen als terugreis zo door kunnen rijden. Weliswaar op de zondagen maar gewoon overdag. Omdat er op dit forum al heel veel over geschreven is wil ik niet verder uitweiden bovendien gaan we dan redelijk off-topic.
    Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen
  • Matthias123 13 maart 2018 · 10:36
    Is er ook bekend wat het gevolg is voor de natuur van het strooien? is dit merkbaar? Of heeft 5,500 ton (wat klinkt als veel) eigenlijk geen invloed op de gezondheid van het ecosysteem daar.Waah op 13 mrt 2018 10:18

    Dit heeft zeker (veel) invloed. Langs wegen waar vaak en veel zout gestrooid worden komen bepaalde planten gewoon niet meer voor, andere zoutminnende planten groeien soms alleen maar langs wegen waar dus veel gestrooid word.

    Edit: https://www.tuincursus-online.nl/strooizout-geeft-veel-schade/...
    *bericht bewerkt door Matthias123 op 13 mrt 2018 10:37 (7% bewerkt)
    Born to Ride
  • Rolls_Roy 13 maart 2018 · 11:18
    Ik ben afgelopen week naar Seefeld geweest.
    Op de zaterdag inderdaad een drama, google maps gaf een vertraging van 50 minuten aan. Google maps gaf als alternatief bij nesselwang eraf en via garmisch partenkirchen. Dat reed echt super goed, totaal niet druk. Misschien een goed alternatief voor sommige mensen hier.
    Op de weg terug naar huis reden we op vrijdag dus toen wel gewoon over de fernpass gereden, was druk maar was best goed te doen en sneller dan die heenweg.
    Grüß Gott
  • Frans 13 maart 2018 · 11:40
    Tja, in de jaren '70 was de Fernpass nog als auto(snel)wegroute gepland. Het eerste stuk brede stuk bij Reutte zijn er nog overblijfselen van. Aangezien de bevolking op een nieuwe Alpentransitroute (fel) tegen was, en de staat waarschijnlijk een beperkt budget had, werden de plannen van tafel geveegd. Ik ben benieuwd of de (lokale) bevolking hier achteraf nu spijt van heeft of dat men er nog steeds zo'n voorstander van is om een dergelijk belangrijke verbinding niet uit te bouwen. Ze moeten er toch zelf ook regelmatig in de file staan. Maar goed, een paar jaar geleden was men ook nog tegenstander van de zogenaamde Tschirganttunnel, tussen Nassereith en de A12. Deze plannen werden in 2014 eveneens van tafel geveegd. Actueel staat een mogelijke tunnel onder de Fernpass op het programma, waarover in dit voorjaar nadere debatten zullen worden gevoerd. Allemaal leuk en aardig, maar nog allemaal erg ver weg van de oorspronkelijk geplande snelweg.
  • Peter30 13 maart 2018 · 12:03
    @Rolls_Roy
    Off topic: op vrijdag teruggereden? Dan heb je wel concert van Alexander Gabalier gemist😃
    Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen
  • Rolls_Roy 13 maart 2018 · 12:17
    @Rolls_Roy
    Off topic: op vrijdag teruggereden? Dan heb je wel concert van Alexander Gabalier gemist😃Peter30 op 13 mrt 2018 12:03


    Daarom met piepende banden vertrokken 😉
    Grüß Gott
  • Userd 13 maart 2018 · 12:30
    Is er ook bekend wat het gevolg is voor de natuur van het strooien? is dit merkbaar? Of heeft 5,500 ton (wat klinkt als veel) eigenlijk geen invloed op de gezondheid van het ecosysteem daar.Waah op 13 mrt 2018 10:18

    Dit heeft zeker (veel) invloed. Langs wegen waar vaak en veel zout gestrooid worden komen bepaalde planten gewoon niet meer voor, andere zoutminnende planten groeien soms alleen maar langs wegen waar dus veel gestrooid word.

    Edit: https://www.tuincursus-online.nl/strooizout-geeft-veel-schade/... Matthias123 op 13 mrt 2018 10:36


    Alleen al voor de bron een +1 😀
  • laco 13 maart 2018 · 12:35
    Ik ben afgelopen week naar Seefeld geweest.
    Op de zaterdag inderdaad een drama, google maps gaf een vertraging van 50 minuten aan. Google maps gaf als alternatief bij nesselwang eraf en via garmisch partenkirchen. Dat reed echt super goed, totaal niet druk. Misschien een goed alternatief voor sommige mensen hier.
    Op de weg terug naar huis reden we op vrijdag dus toen wel gewoon over de fernpass gereden, was druk maar was best goed te doen en sneller dan die heenweg.Rolls_Roy op 13 mrt 2018 11:18

    Garmisch was ons alternatief ook dit jaar. Maar carnavalszaterdag stond het daar ook vast waar de snelweg eindigde helaas😬.
  • FoxStrot 13 maart 2018 · 15:16
    Ik ben afgelopen week naar Seefeld geweest.
    Op de zaterdag inderdaad een drama, google maps gaf een vertraging van 50 minuten aan. Google maps gaf als alternatief bij nesselwang eraf en via garmisch partenkirchen. Dat reed echt super goed, totaal niet druk. Misschien een goed alternatief voor sommige mensen hier.
    Op de weg terug naar huis reden we op vrijdag dus toen wel gewoon over de fernpass gereden, was druk maar was best goed te doen en sneller dan die heenweg.Rolls_Roy op 13 mrt 2018 11:18

    Garmisch was ons alternatief ook dit jaar. Maar carnavalszaterdag stond het daar ook vast waar de snelweg eindigde helaas😬. laco op 13 mrt 2018 12:35


    Op 22 en 23 januari waren zowel de Fernpass (B179) als de de weg via Scharnitz (B177) afgesloten vanwege lawinegevaar. Dan is het toch wel heel lastig (óf een grote omweg) om vanaf Reutte naar Innsbruck te komen.
  • Roel admin 13 maart 2018 · 17:09
    Dat is het euvel inderdaad, als de Fernpass vaststaat zijn de dichtbijgelegen sluipwegen vaak ook niet meer te berijden.
    Weerman, skiër, Limburger
  • Quick 13 maart 2018 · 17:18
    Heb er zelf eigenlijk alleen maar slechte ervaringen mee. Heenweg op 6 januari ging nog wel omdat we er rond 07:00 uur waren, maar terug was er een ongeluk gebeurd. Zijn toen via Imst, Arlberg en Bregenz omgereden. En afgelopen zaterdag stond er weer flinke file. Hebben nu besloten de terugweg via Kufstein om te rijden, tenzij er geen meldingen zijn. Is wellicht een beetje om maar wel gewoon snelweg.
    Mr. Slow
  • Patrick71 13 maart 2018 · 20:34
    Wat een ontzettend onding is die Fernpass. Er staat altijd file voor mijn gevoel. En zo bijzonder hoog is dat ding nou ook weer niet. Afgelopen zondag teruggekomen uit de zugspitz arena en de hele B179 stond weer eens stil. Ik hoor veel mensen zeggen ik ga lekker naar Oostenrijk en niet naar Frankrijk want dat is zo dichtbij, maar als je de fernpass over moet is dat tijdsvoordeel bijna verdwenen. Tenzij je natuurlijk de Tarentaise vallei in moet in Frankrijk met sneeuwval en in de vakantieperiode. Dat is ook een drama.aartstyle op 13 mrt 2018 08:19

    Als je uit de Zugspitz Arena bent gekomen, heb je de Fernpass niet gedaan hoor. Alleen het eerste stuk van de B179. Biberwier is de laatste afslag.voor de pas vanaf Reutte. Pas als je Nassereith hebt aangedaan heb je, vanaf Reutte gezien, de pas overwonnen.
    *bericht bewerkt door Patrick71 op 13 mrt 2018 20:34
    Piste riderrrrr
  • SkiBeppie 14 maart 2018 · 07:01
    Iedere zaterdag het zelfde liedje: "blockabfertigung", dus 1-1,5 uur vertraging. Tenzij je extreem vroeg of laat bent. Je zal aan die route wonen..tel daarbij de milieuschade door al dat (vracht)verkeer en dat zout nog eens op. Ik hoop op een tunnel, al is dat dan ook weer een bottleneck. Want uiteindelijk verplaats je de problemen alleen maar. Stel je eens voor, er waren tijden dat je ná de Fernpass ook nog eens binnendoor Pfronten en Füssen moest wurmen, wat op zaterdag leidde tot enorme vertraging, want er stonden gewoon stoplichten in die plaatsen. De snelweg die er vanaf Reutte kwam zou die problemen oplossen, maar uiteindelijk staat alles ergens stil. En niet alleen in het skiseizoen: wij stonden er ook afgelopen september, alle schoolvakanties voorbij, hopeloos vast op zaterdagmorgen, 1,5 uur lang. Blockabfertigung, ook toen.
  • Roel admin 14 maart 2018 · 18:08
    Iedere zaterdag het zelfde liedje: "blockabfertigung", dus 1-1,5 uur vertraging. Tenzij je extreem vroeg of laat bent. Je zal aan die route wonen..tel daarbij de milieuschade door al dat (vracht)verkeer en dat zout nog eens op. Ik hoop op een tunnel, al is dat dan ook weer een bottleneck. Want uiteindelijk verplaats je de problemen alleen maar. Stel je eens voor, er waren tijden dat je ná de Fernpass ook nog eens binnendoor Pfronten en Füssen moest wurmen, wat op zaterdag leidde tot enorme vertraging, want er stonden gewoon stoplichten in die plaatsen. De snelweg die er vanaf Reutte kwam zou die problemen oplossen, maar uiteindelijk staat alles ergens stil. En niet alleen in het skiseizoen: wij stonden er ook afgelopen september, alle schoolvakanties voorbij, hopeloos vast op zaterdagmorgen, 1,5 uur lang. Blockabfertigung, ook toen.SkiBeppie op 14 mrt 2018 07:01
    Mee eens. Je kunt snelwegen aanleggen maar ieder aanbod creëert zijn eigen vraag. Oftewel een betere doorstroming trekt ook weer extra verkeer aan totdat het ergens anders weer vastloopt en je weer opnieuw kunt investeren.
    Weerman, skiër, Limburger
  • Flikkie 14 maart 2018 · 20:10
    Effe tussendoor een vraagje, niet over het zout 😃, maar over komende zaterdag ... Vertrekken omstreeks 03u 's morgens naar Nauders en twijfelen na het weerbericht van Roel, rijden via de Fernpass of via Bregenz (rond 11-12u passeren)...
  • Jay 14 maart 2018 · 23:48
    Niemand heeft een kristallen bol, maar het volgende advies is wel vaker gegeven: kijk vlak voor Memmingen hoe druk het is (bijv. Google Maps) en de webcams (https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerhaltung/webc...)

    Dan bepaal je of je rechtdoor gaat richting Reutte (Fernpass), of naar rechts richting Bregenz.
    *bericht bewerkt door Jay op 14 mrt 2018 23:48
  • Rolls_Roy 15 maart 2018 · 11:50
    Niemand heeft een kristallen bol, maar het volgende advies is wel vaker gegeven: kijk vlak voor Memmingen hoe druk het is (bijv. Google Maps) en de webcams (https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerhaltung/webc...)

    Dan bepaal je of je rechtdoor gaat richting Reutte (Fernpass), of naar rechts richting Bregenz.Jay op 14 mrt 2018 23:48


    Goeie link!
    Thanks

    Bestaat zoiets ook voor de duitsen snelwegen? de 61 en de 3?
    Dat zou wel erg mooi zijn!
    *bericht bewerkt door Rolls_Roy op 15 mrt 2018 11:51 (10% bewerkt)
    Grüß Gott
  • Jay 15 maart 2018 · 12:21
    Google is your friend...
    Zoek op webcam autobahn a3/5/6/8/61 en je vindt verschillende websites per Bundesland.
    Vraag is alleen, wat heb je aan die beelden? De webcam van de fernpass helpt je om te zien of de weg goed begaanbaar is, of dat er een meter sneeuw ligt. Goeie file-info krijg je op de betere navigatiesystemen of navi-apps.
  • schaduwfax 15 maart 2018 · 12:26
    je hebt voor Oostenrijk ook de app van ÖAMTC

    met webcam en inlichtingen ivm kettinggebruik,...

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.