BEWintersporte is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Live: sneeuwruimen hoge bergcols vertraagd door vele sneeuw

Live: sneeuwruimen hoge bergcols vertraagd door vele sneeuw

Rogier op 29 mei 2018 · 41 reacties

Na de vele sneeuw van afgelopen winter lopen de sneeuwruimteams op bijna overal in de Alpen vertraging op. Vaak konden ze later beginnen dan normaal en de vele sneeuw die er nog ligt maakt het ruimen een stuk arbeidsintensiever. Gisteren mocht ik mee met de sneeuwruimers op de, van de Tour de France beroemde, Col du Galibier. Het was indrukwekkend! Sneeuwmuren tot wel 20 meter hoog!

In totaal kost het ruimen elk jaar zo'n 100.000 euro
In totaal kost het ruimen elk jaar zo'n 100.000 euro

De cijfers

Het sneeuwvrij maken van een col als deze is een echte monsterklus. Met een gemiddelde snelheid van zo'n 400 meter per dag kruipen de sneeuwruimers richting de col. Dit kost jaarlijks zo'n 100.000 euro. Per dag gaat er maar liefst 250 liter diesel doorheen. Dit jaar is vanwege de hoeveelheid sneeuw, de harde wind en het steeds weer dooien en opvriezen de sneeuw echt keihard waardoor de machines nog harder moeten werken. Her en der ligt er zo'n 20 meter sneeuw op de weg. In totaal werken er elke dag, alleen al aan de Lautaret-zijde van de col, vier man aan het sneeuwruimen en het waarborgen van de veiligheid. Men werkt van 5.00 uur 's ochtends tot een uur of elf 's. Na die tijd is de sneeuw te instabiel om te kunnen ruimen.

Hoog boven de weg staat aangegeven waar dit jaar de sneeuw kwam
Hoog boven de weg staat aangegeven waar dit jaar de sneeuw kwam

Waarom

Je kunt je afvragen waarom men dit soort cols dan toch sneeuwvrij maakt. We zouden ook kunnen wachten op de zomer. Dan smelt de sneeuw vanzelf. Als je hier echter op wacht dan zou de Galibier waarschijnlijk pas ergens in augustus open kunnen. Als je daarbij bedenkt dat deze col regelmatig in oktober alweer sluit dan zou je de weg net zo goed helemaal niet meer kunnen openen. Ook is een col als deze erg belangrijk voor het (wieler)toerisme. Het toeristenseizoen in de Alpen loopt zo ongeveer van half juni tot half september. De kosten worden volgens de beide departementen er dus ruimschoots uitgehaald. En natuurlijk is het een belangrijke verbindingsweg tussen de Savoie en de Hautes Alpes.

Na uren werk komt de weg tevoorschijn
Na uren werk komt de weg tevoorschijn

De sneeuwfrees spuit de sneeuw van de weg af
De sneeuwfrees spuit de sneeuw van de weg af

Deze enorme frees maalt door de keiharde sneeuw heen
Deze enorme frees maalt door de keiharde sneeuw heen

Het is zeer precies werk om goed op de kronkelige weg te blijven
Het is zeer precies werk om goed op de kronkelige weg te blijven

Bijzonder

Op de vraag of deze sneeuwhoeveelheden bijzonder zijn, antwoorden de ruimers trouwens vrij laconiek. Volgens hen is dit gewoon een normale winter, en waren de afgelopen winters eerder wat magertjes. Daarbij vertelden ze dat het vooral de wind was die voor de enorme ophopingen heeft gezorgd. Dat kan dus ook voorkomen in mindere jaren. Ze vertelden me dat ze in magere jaren zo'n 15 dagen nodig hebben om de col sneeuwvrij te maken, dit jaar is dat vier tot zes weken.

Enorme muren van sneeuw naast de weg
Enorme muren van sneeuw naast de weg

Meter voor meter hapt de frees door de sneeuw heen
Meter voor meter hapt de frees door de sneeuw heen

In het dal is het groen en zomers, hoog op de col is het nog winter
In het dal is het groen en zomers, hoog op de col is het nog winter

De enorme frees
De enorme frees

De pistenbully schuift alles zo aan dat de frees er veilig doorheen kan
De pistenbully schuift alles zo aan dat de frees er veilig doorheen kan

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Veenhoorn 29 mei 2018 · 10:12
    Gaaf hoor!
    Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
  • Yippee 29 mei 2018 · 10:13
    Mooie indrukwekkende beelden!
  • luuk777w 29 mei 2018 · 10:39
    Waarom houden ze hem niet gewoon dicht dan?
    Aangezien hij toch al 8 a 9 maanden van het jaar dicht is maken die andere 3 a 4 maanden toch ook niet meer uit?
    Ik vind 100.000 euro nog al wat voor 3 a 4 maanden een weg open...
  • Patrick71 29 mei 2018 · 10:49
    Mooie beelden!
    Piste riderrrrr
  • Rogier admin 29 mei 2018 · 10:51
    @luuk777w Alleen al de wielrenners die speciaal naar deze col toe komen zorgen al voor voldoende omzet om het schoonmaken van de col ruimschoots terug te betalen. En dan heb ik het niet eens over de motor-rijders en gewone toeristen. Dit is goedkoper dan het draaiende houden van een skigebied 😉
    Daarnaast is dit buiten de erg dure Frejus tunnel de snelste manier om vanuit de Savoie naar de Hautes Alpes te gaan. Dus het is een belangrijk verbiningsweg tussen deze twee berg-departementen. Veel mensen uit La Grave / Serre Chevalier namen deze weg bijna dagelijks/wekelijks als deze open is.
    Click. Click. Peace
  • luuk777w 29 mei 2018 · 11:15
    @Rogier Aha oke... Ja, als er wielrenners over komen kan ik het wel begrijpen dat ze 'm open willen.
  • Pieter230976 29 mei 2018 · 11:54
    Waarom ruimen ze de cols ook niet in de winter , dat is gewoon de meeste sneeuw weg tegen de lente
  • Rogier admin 29 mei 2018 · 12:12
    @Pieter230976 Dat is alleen a qua lawine gevaar onmogelijk (of onbetaalbaar). Ik heb hier ooit al eens antwoord op gegeven in een blog:
    https://www.wintersporters.nl/weblog/bericht/347817/waarom-gaat-de-ene...
    Click. Click. Peace
  • AFB79 29 mei 2018 · 12:23
    Mooi werk hoor, toevallig ook vandaag op de media;

    https://www.dumpert.nl/mediabase/7440993/ae4c4517/sneeuwschuiven_met_b...
  • ThomJ 29 mei 2018 · 12:56
    Het is een terugkerend thema in je video's de laatste tijd Rogier: de enorme sneeuwval en hoeveel er nog over is. Als ik naar de webcams op precies dezelfde plek kijk in Cervinia (italië) en Sölden (Oostenrijk) dan zie je in beide gevallen dat er ondanks de goede winter toch een paar jaar geleden meer lag in hetzelfde deel van het jaar. Is dit probleem niet echt iets van jouw omgeving of speelt dit ook op andere plekken?
  • Pieter230976 29 mei 2018 · 13:04
    In Frankrijk verminderd de sneeuw nu ook ferm als de webcams van tignes en val tho ziet , temperaturen die naar normaal gaan , vorstgrens boven 3000 m
  • Rogier admin 29 mei 2018 · 13:29
    @ThomJ Deze winter is er bijna door de gehele Alpen meer sneeuw gevallen dan afgelopen jaren, maar in het voorjaar viel er daarentegen op veel plaatsen weer minder sneeuw dan afgelopen jaren. Dat vertekendt nogal op de webcams. Ook is het de laatste maanden overal erg warm geweest. Oostenrijk heeft de warmste mei van 200 jaar! Dus dat smelten gaat erg hard. Daar hebben wij in deze zuid-west hoek vaak weer wat minder last van. Ook spelen andere weersinvloeden (wind, lawines) erg mee hoe lastig het sneeuwruimen is.

    Bijna alle grote cols zijn later open (gegaan) dan normaal. (Grand st bernard, Izoard, Agnel, petit st bernard etc etc)
    Click. Click. Peace
  • Rogier admin 29 mei 2018 · 13:30
    In Frankrijk verminderd de sneeuw nu ook ferm als de webcams van tignes en val tho ziet , temperaturen die naar normaal gaan , vorstgrens boven 3000 m Pieter230976 op 29 mei 2018 13:04

    Helaas is dat niet normaal, maar erg warm...
    Click. Click. Peace
  • Rogier admin 29 mei 2018 · 16:26
    @ThomJ Krijg net dit bericht van Verbier, de liften (voor de fietsers) gaan een week later dan gepland open vanwege de teveel sneeuw: http://www.verbier.ch/en/delayed-opening-fp41053.html...
    Click. Click. Peace
  • Roel admin 29 mei 2018 · 20:26
    @ThomJ de sneeuw is ook niet overal even goed blijven liggen dit voorjaar. Na een te koude maart is het in Oostenrijk sinds april onveranderd veel te warm waardoor de lente plek 2 krijgt van warmste lentes ooit gemeten. Zie bijvoorbeeld de grafiek met de temperatuurafwijking van Zell am See.

    Het is niet vreemd dat de sneeuwhoogtes in Oostenrijk dus niet meer zo indrukwekkend zijn. Maar de verschillen zijn (zoals vaak) groot in de Alpen, de zuidelijke Franse Alpen hadden onder andere minder last van föhn.
    Weerman, skiër, Limburger
  • Edwin. 29 mei 2018 · 21:22
    Hoe vaak wordt dat asfalt vervangen dan?
    Never Stop Exploring
  • Pieter230976 29 mei 2018 · 21:36
    @ThomJ de sneeuw is ook niet overal even goed blijven liggen dit voorjaar. Na een te koude maart is het in Oostenrijk sinds april onveranderd veel te warm waardoor de lente plek 2 krijgt van warmste lentes ooit gemeten. Zie bijvoorbeeld de grafiek met de temperatuurafwijking van Zell am See.

    Het is niet vreemd dat de sneeuwhoogtes in Oostenrijk dus niet meer zo indrukwekkend zijn. Maar de verschillen zijn (zoals vaak) groot in de Alpen, de zuidelijke Franse Alpen hadden onder andere minder last van föhn.
    Roel op 29 mei 2018 20:26

    Denk dat Frankrijk nu zijn schade gaat inhalen met volgende periode ,vorstgrens naar 3500m , zomer is opkomst zeker
    Val d'isere gaat ze kunnen hun zomerpistes openhouden , als je de webcam ziet gaat de sneeuw daar ook hard achteruit
  • Rogier admin 29 mei 2018 · 21:40
    @Edwin. Van een col als deze niet heel erg vaak, de sneeuw beschermt het asfalt ook. Locals zeggen: als de tour de france langskomt... Andere wegen is dat om de paar jaar. Ik heb hier toevallig een vraag over uit staan naar locale wegenbeheerders. Ik hou je op de hoogte.
    Click. Click. Peace
  • ThomasvR 30 mei 2018 · 07:36
    @Rogier , Is het niet gevaarlijk om tussen die hoge sneeuwmuren door te rijden in de zomer?? is er geen gevaar dat deze muren als ze smelten kunnen gaan schuiven en onverwacht op je auto of motor vallen??

    Alvast bedankt.
  • Rogier admin 30 mei 2018 · 08:24
    @ThomasvR Momenteel zijn veel muren nog instabiel. Maar voordat de col opengaat komt een team van veiligheidsspecialisten (berggidsen lawinedeskundigen) samen om te beslissen of de col open kan. Eventueel worden enkele muren veiliger gemaakt of lawinegevaarlijke hellingen getriggerd.

    Ongeacht hun oordeel, en of de col open is ja of nee, is het nooit verstandig om onder zo'n muur te picknicken 😉
    Click. Click. Peace
  • havana 30 mei 2018 · 16:38
    Ze moeten dus nog ff flink pushen om de cyclo Galibier et Izoard te gaan halen op 23 juni....
    *bericht bewerkt door havana op 30 mei 2018 16:38 (1% bewerkt)
  • Rogier admin 30 mei 2018 · 16:40
    23 juni zou moeten lukken, maar ja, geen tegenslagen krijgen inderdaad. Vooral het laatste stuk zal waarschijnlijk voor erg veel werk zorgen...
    Click. Click. Peace
  • Tomver 30 mei 2018 · 17:56
    Mooi item Rogier, leuk om te zien wat er tussen de drukke seizoenen gebeurt op zo'n pas. Blijf indrukwekkend, die enorme sneeuwmuren.
  • MiTi 30 mei 2018 · 22:02
    Erg gave beelden!
    Winter is coming
  • Onnem 31 mei 2018 · 06:01 The older I get, the better I was
  • Pieter230976 31 mei 2018 · 08:20
    Dankzij de vele sneeuw kan val d'isere vanaf zondag zomerski aanbieden , nog altijd 1m90 boven
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155895050863096&id=1...
  • derjean 31 mei 2018 · 19:46
    is dit economisch eigenlijk wel zinvol? is dit echt voor de wielertoeristen die deze zomer de galibier komen doen? ik denk dat hij niet in de tour zit?
    de marmotte passeert er jaarlijks maar kan misschien evengoed een minder hoge col aandoen?
  • Rogier admin 31 mei 2018 · 20:38
    @derjean Zoals hierboven reeds uitgelegd is het het zeker waard. 100.000 euro is niet heel veel als je bedenkt hoeveel toeristen voor zo'n col deze kant op kopen. Ook is het voor de dorpen om de col heen een belangrijke verkeersader. Dit kun je niet zomaar dichthouden, niet meer sneeuwvrij maken.
    Click. Click. Peace
  • Pieter230976 3 juni 2018 · 11:57
    Alle bergpassen in Oostenrijk zijn open

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.