BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten

Winterbanden en toch geen grip, hoe komt dat?

Winterbanden en toch geen grip, hoe komt dat?
Rogier op 4 november 2018 · 20 reacties

Locals rijden zonder problemen door, terwijl toeristen vaak kettingen leggen
Locals rijden zonder problemen door, terwijl toeristen vaak kettingen leggen

Natuurlijk rij je naar de Alpen met winterbanden onder je auto. Klaar voor die besneeuwde cols! Toch merk je als er een beetje sneeuw op de weg ligt dat je begint weg te slippen en dat terwijl de locals zonder problemen omhoog lijken te rijden. Sta je daar met je winterbanden kettingen om te leggen… Hoe kan dat precies? Jij hebt namelijk ook prima winterbanden onder je auto liggen, toch?

Winterbanden en winterbanden

De ene winterband is de andere winterband niet. Laat ik voorop stellen dat alleen banden met het bergje+sneeuwvlokje zich echt "winterband" mogen noemen. Deze banden voldoen aan de minimale eisen. Banden met alleen het M+S teken bieden geen enkele garantie in sneeuw en ijs, en zij voldoen niet aan de eisen waar banden met het berg- en sneeuwvloksymbool wel aan moeten voldoen. (Meer info hierover ). Ook de minimale winterband-eisen die voor deze banden gelden blijken in de praktijk niet voldoende om relaxed over een besneeuwde col heen te rijden. De banden met berg+sneeuwvlokje scoren helaas niet allemaal even goed in de sneeuw. Maar het zou ook wat ver gaan om iedereen die naar de Alpen toe rijdt meteen een band aan te raden die perfecte grip heeft in diepe sneeuw.

Links het M+S logo en rechts het sneeuwvloklogo
Links het M+S logo en rechts het sneeuwvloklogo

Verschillende eisen

Banden die veel grip in de sneeuw hebben, laten namelijk soms weer punten liggen op andere fronten. Zo zijn banden met een hoge snelheidscodering (een lettercode aan het eind van de bandenmaat, net na de code voor het draagvermogen), die fijn kunnen zijn op snelwegen, regelamatig minder goed in de sneeuw. Ook zijn veel echt goede winterbandenbanden die erg goed scoren in sneeuw niet altijd geweldig in natte of droge omstandigheden. Want zoals bij elk product, zijn ook de eigenschappen van verschillende merken of typen winterbanden niet exact gelijk. Bij de ontwikkeling van winterbanden werken bandenfabrikanten veel verschillende variabelen, zoals grip op sneeuw, op een nat wegdek en een droog wegdek. Maar bijvoorbeeld ook rolweerstand, levensduur/slijtage en geluidsproductie Het is dus niet geheel onlogisch dat Alpenbewoners andere banden onder hun auto leggen dan laaglanders. Zou je in Nederland dezelfde banden gebruiken als veel Alpenbewoners, dan is de kans groot dat je inboet op nat wegdek en ook de slijtage van zachte Alpen-winterbanden met veel grip op sneeuw en ijs is erg hoog in Nederlandse kwakkelwinters.

Keuze

Om tot de keuze van een goede winterband te komen is het dus van belang om precies te bedenken wat je wil met een band. En waar je het meeste rijdt, want goede grip op een nat wegdek is in bijvoorbeeld Nederland erg belangrijk, maar goede grip op sneeuw tijdens de klim naar je skigebied is ook van groot belang. Hier zit meteen het verschil wat naar voren komt bij de bandentest van bijvoorbeeld de ANWB. Hier tellen ze de grip op een nat wegdek hoger mee (30%) dan grip op sneeuw (20%) en ijs (10%). Logisch want de ANWB werkt voor de Nederlandse markt en niet voor de Alpenbewoner. Dat betekent dat een band die als testwinnaar uit de test komt bij de ANWB niet de allerbeste band is om door 20 centimeter verse poeder te ploegen. Vraag aan je garagist of bandenspecialist voor de band die het beste geschikt zijn voor jouw situatie.

Typisch winterband profiel
Typisch winterband profiel

Tips voor het rijgedrag: De zwaarste omstandigheid voor een band is wegrijden vanuit stilstand (en dan met name op een helling). Anticipeer indien mogelijk dus goed en laat de auto zoveel mogelijk (zachtjes) rollen. Accelereren gaat dan een stuk makkelijker. Als de wielen bij het wegrijden op een helling even doorslippen is dat eigenlijk geen probleem. Rustig blijven, iets gas minderen en zorgen dat de wielen grip pakken dus gaan draaien zonder door te slippen. Verder goed afremmen op de motor, en zeker naar beneden niet in een te hoge versnelling rijden. Het beste is ook te remmen voor de bocht en de snelheid dus al aan te passen voordat je de bocht instuurt.  

Lekker door de sneeuw rijden

“Als ANWB testen wij (met onze Europese partners) jaarlijks winterbanden. De tests van de winterse eigenschappen worden uitgevoerd in Fins Lapland. Banden die op dit onderdeel (prestaties op sneeuw) minimaal ruim voldoende scoren zouden probleemloos een met sneeuw bedekte Alpenpas op moeten kunnen rijden”, aldus Menno Neeteson de winterbanden specialist van de ANWB. Als je dus een echte sneeuwband zoekt dan is het zaak om een band te kiezen die zo goed mogelijk scoort op "sneeuw".

Maatje kleiner

Het zijn trouwens niet alleen de banden welke het verschil maken. Neeteson legt uit: “Brede banden presteren op een droog wegdek beter maar op sneeuw minder goed. Indien mogelijk kun je dus beter voor een maatje kleiner en smaller kiezen voor je winterbanden (2 sets velgen)." Dit zijn tips waarmee Alpenbewoners bekend zijn en laaglanders vaak niet. Kies wel altijd voor een bandenmaat die is voorgeschreven voor de auto. De afrolomtrek (de afstand die een wiel/band combinatie met één omwenteling aflegt) moet gelijk blijven.” Deze afrolomtrek is uit te rekenen met een ingewikkelde formule die de drie maten die op de band staan meenemen. Op internet zijn voldoende afrolomtrek-calculators te vinden, en bij twijfel altijd een specialist raadplegen.

Goede winterbanden en eventueel kettingen kunnen je veel problemen besparen
Goede winterbanden en eventueel kettingen kunnen je veel problemen besparen

Keuze van de auto

In de Alpen is het presteren op sneeuw en ijs een belangrijk verkoopargument en dan heb ik het zeker niet alleen over de 4x4s. De ene auto (licht en dunnere banden) rijdt veel beter in de sneeuw dan een zwaardere wagen met bredere banden. Dat betekent dat veel Alpenbewoners bij de aankoop van hun auto nadenken hoe goed deze op sneeuw en ijs rijdt. Iets wat maar weinig Nederlanders mee zullen nemen als overweging als ze een auto kopen.

Rijtechniek

Met al het bovenstaande mag duidelijk zijn dat Alpenbewoners voor andere winterbanden (en auto’s) kiezen dan laaglanders. Maar, ook de rij-techniek is anders. Alpenbewoners rijden hun hele leven al op bergwegen en in de sneeuw. Zij weten niet beter, dus ook met gelijkwaardige winterbanden zullen Alpenbewoners vaak makkelijker door de sneeuw rijden dan minder ervaren automobilisten. Zie de kadertekst voor rijtips in de sneeuw van de ANWB.

Diepe losse sneeuw is het allermoeilijkste voor (winter)banden, het terrein voor 4x4s
Diepe losse sneeuw is het allermoeilijkste voor (winter)banden, het terrein voor 4x4s

Vierwiel-aangedreven

Last but not least rijden heel veel Alpenbewoners in de 4x4 varianten van auto's maar wel altijd met winterbanden. Een goede vierwielaangedreven auto zal met dezelfde banden verder komen dan een tweewiel aangedreven wagen. Het is ook voor deze auto's erg belangrijk om goede winterbanden te monteren als er in winterse omstandigheden wordt gereden.

Probeer, en verwacht dus niet dat je altijd even makkelijk door de sneeuw rijdt als locals. Twijfel ook niet om kettingen om te leggen als je het zelf onveilig vindt worden. Veiligheid voor alles!

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Hansk 4 november 2018 · 08:44
    Ik heb een Range Rover 4x4 en woon in Zwitserland. Bergje op gaat altijd prima. Maar bergje af als het stijl is ben ik vaak nog wel eens bang en gooi ik mijn sneeuwketting om.
  • Matthias123 4 november 2018 · 09:45
    Het allergrootste probleem van Laaglanders is dat 90% niet weet dat een winterband onder de 4mm technisch al versleten is. Hier op het forum begint het redelijk ingeburgerd te raken, maar als je verder mensen spreekt over winterbanden weet bijna niemand dat.
    Born to Ride
  • Marko2 4 november 2018 · 09:53
    @Rogier: Locals rijden ook niet met 500-600 kg belading 😃

    Wat ook uit maakt, is in hoeverre je banden al versleten zijn. Een nieuwe band met volledige profieldiepte heeft beduidend meer grip dan een band met 7 tot 8 mm.
    Het verschilt per merk hoe gevoelig een band daarvoor is. Goede ervaringen met Michelin en Conti, deze houden tot ca. 4 mm profiel een goede tractie. Daarnaast hebben bijv. Michelins vaak een lage slijtage waardoor je er zo 2 tot 3 seizoenen mee kan doen. Sommige merken zijn na 1 seizoen (ca. 20.000 km) al heel ver weg aan de voorzijde. Doe je banden er dus niet standaard in oktober onder je auto als je veel rijdt. Als je dan in maart op wintersport gaat, dan is het beste echt van je voorbanden af.
    Wat je dan kan doen is dat je dan je achterbanden naar voren verplaatst en zo weer meer tractie en remvermogen hebt. Aan de achterzijde breekt bij normaal rijden je auto toch niet zo snel uit, vooral met een volle kofferbak.
    (ik ga even uit van voorwielaandrijvers)

    Verder nog wat tips:
    -zet (berg op) je tractiecontrole (niet je ESP) uit. Anders regelt de elektronica bij elke spinnend wiel motorvermogen terug, wat het gevoel geeft dat je geen vermogen hebt en de berg niet op komt. Gewoon beheerst gas geven en het geeft niet als je wielen spinnen. Je voelt dan ook goed waar de grenzen van de grip liggen. Overigens is dit niet aan te raden bij achterwielaandrijvers, die zijn onstabiel bij spinnende wielen.
    -Rij niet te langzaam, met name in de krappere, smallere haarspeldbochten zit in de binnenbocht een steile knik. Als je hier stapvoets doorheen gaat, dan loop je daar op vast. Als het kan (tegenliggers), pak hier dan een beetje de buitenbocht.
    - Schakel niet te snel op. Houd de motor goed op toeren, je kan de auto dan met het gaspedaal "sturen". Bij gas los rem je voldoende af en je hebt direct weer aandrijfkracht als het moet. En met name naar beneden rijden veel mensen in een veel hoge versnelling en houden dan ter compensatie continue hun voet op de rem. Dit is dus heel slecht voor je remmen en gevaarlijk!
    - Concentreer je op je auto en geniet ervan! Ik vind het rijden in de bergen en de sneeuw altijd erg leuk.
  • nils3 4 november 2018 · 10:30
    Een hoogtepunt van de vakantie! rijden door de sneeuw!
    Vorig jaar op vrijdag de klim vanuit zell am ziller naar hochkrimml gedaan (550 naar 1650 meter)
    Regen in het dal maar op 800 meter begon het te sneeuwen. Doordat het vrijdag was, was er geen verkeer voor ons en de sneeuw op de weg steeds dikker. Heerlijk!! De 4x4 van onze seat was wel nodig, de kettingen bleven in de kofferbak.
  • raketman 4 november 2018 · 11:28
    Een tip voor mensen met een automaat ipv manuele versnellingsbak: bij het berg af rijden altijd manueel schakelen en zoveel mogelijk met de motor remmen. Niet alles op de rem doen in de bergen, niet in de zomer en al helemaal niet in de winter.
  • Skizoeker 4 november 2018 · 13:56
    Kijk maar eens op marktplaats hoeveel winterbanden er worden aangeboden met: goede staat, 4 mm profiel.
  • Morzel 4 november 2018 · 15:35
    @Rogier:
    Wat je dan kan doen is dat je dan je achterbanden naar voren verplaatst en zo weer meer tractie en remvermogen hebt. Aan de achterzijde breekt bij normaal rijden je auto toch niet zo snel uit, vooral met een volle kofferbak.
    (ik ga even uit van voorwielaandrijvers)
    Marko2 op 4 nov 2018 09:53


    Dat is conventionele wijsheid die toch een beetje genuanceerd moet worden: als het verschil in slijtage (of grip) tussen voor- en achterwielen zo groot is dat je een significant verschil voelt door ze van plaats te wisselen, heb je een probleem. In dat geval is het doorgaans veiliger om de meest versleten banden (met minste grip) vooraan te plaatsen, omdat dit het rijgedrag van de wagen verschuift naar de kant waarin instinctieve reacties van de doorsnee chauffeur bij een schuiver (zijnde: gas lossen, afremmen) automatisch corrigerend zijn. Zelfs stabiliteitscontrolesystemen (ESC, ESP, ...) krijgen zo een ruimere marge waarmee ze kunnen ingrijpen bij problemen.

    Het toeval wil dat tijdens bergop rijden in de sneeuw de natuur een handje helpt om de auto stabieler te maken door de achterwielen meer belasting (en dus meer tractie) te geven in ruil voor een verlies van grip op de voorwielen waardoor je minder makkelijk vermogen kan overbrengen op het wegdek (in geval van voorwielaangedreven wagens). Vergeet echter niet dat elke meter die je omhoog rijdt, vroeg of laat weer naar beneden moet; en daar werkt het net omgekeerd: je voorwielen krijgen van moeder natuur een pak meer grip, en de achterkant moet maar hopen dat de voorkant niet te snel van richting wil veranderen.

    Ik heb lang samengewerkt met ingenieurs van Michelin, en zij geven aan dat de beste situatie is je banden voldoende te roteren zodat ze gelijkmatig slijten, en ze als set te vervangen als het profiel op is. Bovendien is het kwestie van de luchtdruk voldoende vaak te controleren en aan te passen aan de omstandigheden. Als er dan toch een groot verschil is in slijtage, is uit testen (op een technisch, gesloten circuit) gebleken dat de kans op een schuiver ongeveer hetzelfde blijft of de slechte banden voor- dan wel achteraan gemonteerd waren, maar dat doorsnee chauffeurs (geen testpiloten) veel beter in staat waren om die schuiver te corrigeren bij kale voorbanden dan bij kale achterbanden. (En ondanks wat velen lijken te denken maakt "een cursus op de slipschool gevolgd hebben" je géén testpiloot 😉).

    Lang verhaal kort: ga er niet vanuit dat je goed zit omdat je "beste" banden voraan zitten, en laat het vooral geen excuus zijn om versleten banden achteraan te laten zitten omdat het "toch niet veel uitmaakt". Zorg goed voor je banden, en zij zorgen goed voor jou.
    *bericht bewerkt door Morzel op 4 nov 2018 15:37
  • Drikus 4 november 2018 · 17:25
    Wat is het koud hier met al die open deuren..
  • Marko2 4 november 2018 · 19:13
    @Morzel: Wat ik bedoelde is dat als je voor nog 6 à 7 hebt en achter nog 9 mm, en dan wisselen. Niet 2mm voor en die naar achteren zetten, die zijn versleten. Die paar mm meer geeft je net dat beetje meer grip om boven te komen zonder dat je kettingen hoeft te om te leggen.
    Het beste is inderdaad regelmatig roteren maar dat doe je ook niet zo snel.
  • SPAM 4 november 2018 · 23:42
    @Morzel: Wat ik bedoelde is dat als je voor nog 6 à 7 hebt en achter nog 9 mm, en dan wisselen. Niet 2mm voor en die naar achteren zetten, die zijn versleten. Die paar mm meer geeft je net dat beetje meer grip om boven te komen zonder dat je kettingen hoeft te om te leggen.
    Het beste is inderdaad regelmatig roteren maar dat doe je ook niet zo snel.Marko2 op 4 nov 2018 19:13
    @Morzel: Wat ik bedoelde is dat als je voor nog 6 à 7 hebt en achter nog 9 mm, en dan wisselen. Niet 2mm voor en die naar achteren zetten, die zijn versleten. Die paar mm meer geeft je net dat beetje meer grip om boven te komen zonder dat je kettingen hoeft te om te leggen.
    Het beste is inderdaad regelmatig roteren maar dat doe je ook niet zo snel.Marko2 op 4 nov 2018 19:13


    Eerder zeg ie dat 7 a 8 mm versleten zou zijn. Een nieuwe band heeft 8 tot 10 mm profiel. 7 a 8 is dus bijna nieuw.

    Advies van beste banden achter is echt top! Zowel bij voor als achterwiel aandrijvers. Wisselen kan helpen om gelijkmatige slijtage te krijgen. Je kunt er ook voor kiezen om dan 2 verse banden te nemen en die achter te monteren. Overigens slijt een band ongeveer 1 mm per 10000 km. Fabels dat een band bij 20000 km af is zijn niet waar. Of je moet Max Verstappen heten. De moderne rubber mengsels zorgen voor veel minder slijtage bij hogere temperaturen.

  • Slim 5 november 2018 · 01:32
    Smalle banden zijn niet per se beter dan brede in de sneeuw, dat is een paar jaar geleden eens getest door de Duitsers.

    Bredere banden zijn wel slechter qua aquaplaning, maar op sneeuw en ijs niet noodzakelijk.

    Verder is het probleem met winterbanden testen dat de condities enorm verschillen: natte sneeuw, droge sneeuw, warm ijs of heel koud, diepe of dunne sneeuw etc. In een test kan slechts een zeer beperkt aantal condities getest worden.

    https://www.autobild.de/artikel/winterreifen-test-schmal-gegen-breit-1...
    *bericht bewerkt door Slim op 5 nov 2018 01:41 (14% bewerkt)
  • Slim 5 november 2018 · 01:34
    en hier nog een van de meest complete testen van de “Echte sneeuw en ijs banden”, qua aantal modellen:

    https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2018/...

    Als je Nederlands, Duits en Engels spreekt dan zijn de verschillende categorieën redelijk duidelijk, maar je moet
    ook eens lachen door Google translate naar het Engels te laten vertale, ik heb altijd al willen weten welke band het beste “ICE-Cream drawing” deed.
    *bericht bewerkt door Slim op 5 nov 2018 01:40 (36% bewerkt)
  • Hooykaas 5 november 2018 · 05:37
    @Morsel Ik heb altijd begrepen dat als je rubber te oud is (5 jaar of ouder) ongeacht of er nou profiel op zit of niet als winterband waardeloos is geworden. Omdat het rubber te hard geworden is door ouderdom.
    Klop dat eigenlijk?
  • Hooykaas 5 november 2018 · 05:40
    Sorry moet uiteraard @Morzel zijn.
  • Matthias123 5 november 2018 · 07:16
    @Morzel: Wat ik bedoelde is dat als je voor nog 6 à 7 hebt en achter nog 9 mm, en dan wisselen. Niet 2mm voor en die naar achteren zetten, die zijn versleten. Die paar mm meer geeft je net dat beetje meer grip om boven te komen zonder dat je kettingen hoeft te om te leggen.
    Het beste is inderdaad regelmatig roteren maar dat doe je ook niet zo snel.Marko2 op 4 nov 2018 19:13
    @Morzel: Wat ik bedoelde is dat als je voor nog 6 à 7 hebt en achter nog 9 mm, en dan wisselen. Niet 2mm voor en die naar achteren zetten, die zijn versleten. Die paar mm meer geeft je net dat beetje meer grip om boven te komen zonder dat je kettingen hoeft te om te leggen.
    Het beste is inderdaad regelmatig roteren maar dat doe je ook niet zo snel.Marko2 op 4 nov 2018 19:13


    Eerder zeg ie dat 7 a 8 mm versleten zou zijn. Een nieuwe band heeft 8 tot 10 mm profiel. 7 a 8 is dus bijna nieuw.

    Advies van beste banden achter is echt top! Zowel bij voor als achterwiel aandrijvers. Wisselen kan helpen om gelijkmatige slijtage te krijgen. Je kunt er ook voor kiezen om dan 2 verse banden te nemen en die achter te monteren. Overigens slijt een band ongeveer 1 mm per 10000 km. Fabels dat een band bij 20000 km af is zijn niet waar. Of je moet Max Verstappen heten. De moderne rubber mengsels zorgen voor veel minder slijtage bij hogere temperaturen.

    SPAM op 4 nov 2018 23:42


    Dus volgens jou moet een winterband 40.000 - 60.000 meegaan voordat hij op de minimale 4mm zit? Ik rijdt gewoon rustig en had banden die nieuw 10mm hadden. Met nu 30.000km zitten ze alle 4 net boven de 4mm. Ik wissel voor en achter regelmatig om, daardoor heb ik dus ook gelijke slijtage. Ik ken ook helemaal niemand die 50.000km haalt op een setje winterbanden.
    Born to Ride
  • Morzel 5 november 2018 · 08:53
    @Morsel Ik heb altijd begrepen dat als je rubber te oud is (5 jaar of ouder) ongeacht of er nou profiel op zit of niet als winterband waardeloos is geworden. Omdat het rubber te hard geworden is door ouderdom.
    Klop dat eigenlijk?Hooykaas op 5 nov 2018 05:37


    Klopt: bandenrubber verduurt met ouder worden waardoor er een punt komt dat ze onveilig worden om mee te rijden. Hoe hard dat gaat hangt een beetje af van de compound en hoe ze bewaard worden, maar vanaf 5 jaar moet je extra uitkijken voor haarscheurtjes in het rubber.

    Eens die opduiken is het risico op een klapband behoorlijk gestegen en moet je die dingen gewoon vervangen ongeacht hoeveel profiel er nog over is.

    Tenzij je weinig kilometers doet, is dat meestal geen probleem omdat je profiel afgesleten is lang voordat je rubber te oud wordt.

    Bij caravans en aanhangwagens is dat dan weer wel een probleem omdat daarmee doorgaans zo weinig kilometers worden gemaakt dat je nooit je profiel oprijdt, en ze dikwijls ook niet in optimale omstandigheden bewaard worden omdat ze lang stil staan.
  • Morzel 5 november 2018 · 09:14

    Dus volgens jou moet een winterband 40.000 - 60.000 meegaan voordat hij op de minimale 4mm zit? Ik rijdt gewoon rustig en had banden die nieuw 10mm hadden. Met nu 30.000km zitten ze alle 4 net boven de 4mm. Ik wissel voor en achter regelmatig om, daardoor heb ik dus ook gelijke slijtage. Ik ken ook helemaal niemand die 50.000km haalt op een setje winterbanden.Matthias123 op 5 nov 2018 07:16

    Nu dus wel 😉.

    Slijtage hangt af van een aantal factoren waaronder samenstelling van het rubber (beetje vergelijkbaar met verschillende banden bij F1), rijstijl, geometrie (vaak breedte van de band), belading en de auto waar ze onder zitten.

    Dus is er best veel variatie in de afstand die je met een setje kan doen. Ik doe met mijn huidige wagen ongeveer 100.000 km met één set zomerbanden en winterbanden, met mijn vorige was dat ongeveer 80.000 km.

    Ik heb even goed een collega gehad die vaker nieuwe banden nodig had dan dat hij olie moest verversen. 😛

    YMMV zeggen de Engelsen dan.
  • Matthias123 5 november 2018 · 09:20

    Dus volgens jou moet een winterband 40.000 - 60.000 meegaan voordat hij op de minimale 4mm zit? Ik rijdt gewoon rustig en had banden die nieuw 10mm hadden. Met nu 30.000km zitten ze alle 4 net boven de 4mm. Ik wissel voor en achter regelmatig om, daardoor heb ik dus ook gelijke slijtage. Ik ken ook helemaal niemand die 50.000km haalt op een setje winterbanden.Matthias123 op 5 nov 2018 07:16

    Nu dus wel 😉.

    Slijtage hangt af van een aantal factoren waaronder samenstelling van het rubber (beetje vergelijkbaar met verschillende banden bij F1), rijstijl, geometrie (vaak breedte van de band), belading en de auto waar ze onder zitten.

    Dus is er best veel variatie in de afstand die je met een setje kan doen. Ik doe met mijn huidige wagen ongeveer 100.000 km met één set zomerbanden en winterbanden, met mijn vorige was dat ongeveer 80.000 km.

    Ik heb even goed een collega gehad die vaker nieuwe banden nodig had dan dat hij olie moest verversen. 😛

    YMMV zeggen de Engelsen dan. Morzel op 5 nov 2018 09:14


    Ik doe ook 80.000 met 1 set zomer en winterbanden, maar dat is dan wel 50.000 met mn zomerbanden en 30.000 met mn winterbanden. Ze slijten hoe dan ook gewoon een stuk sneller. Als dat straks 100.000 is zal het nog 60.000 op de zomer en 40.000 op de winterbanden zijn. Maar dan zit je nog altijd op 1,5mm per 10.000km.
    Born to Ride
  • Marko2 5 november 2018 · 20:58
    @Morzel: Wat ik bedoelde is dat als je voor nog 6 à 7 hebt en achter nog 9 mm, en dan wisselen. Niet 2mm voor en die naar achteren zetten, die zijn versleten. Die paar mm meer geeft je net dat beetje meer grip om boven te komen zonder dat je kettingen hoeft te om te leggen.
    Het beste is inderdaad regelmatig roteren maar dat doe je ook niet zo snel.Marko2 op 4 nov 2018 19:13
    @Morzel: Wat ik bedoelde is dat als je voor nog 6 à 7 hebt en achter nog 9 mm, en dan wisselen. Niet 2mm voor en die naar achteren zetten, die zijn versleten. Die paar mm meer geeft je net dat beetje meer grip om boven te komen zonder dat je kettingen hoeft te om te leggen.
    Het beste is inderdaad regelmatig roteren maar dat doe je ook niet zo snel.Marko2 op 4 nov 2018 19:13


    Eerder zeg ie dat 7 a 8 mm versleten zou zijn. Een nieuwe band heeft 8 tot 10 mm profiel. 7 a 8 is dus bijna nieuw.

    Advies van beste banden achter is echt top! Zowel bij voor als achterwiel aandrijvers. Wisselen kan helpen om gelijkmatige slijtage te krijgen. Je kunt er ook voor kiezen om dan 2 verse banden te nemen en die achter te monteren. Overigens slijt een band ongeveer 1 mm per 10000 km. Fabels dat een band bij 20000 km af is zijn niet waar. Of je moet Max Verstappen heten. De moderne rubber mengsels zorgen voor veel minder slijtage bij hogere temperaturen.

    SPAM op 4 nov 2018 23:42


    Je begint het echt al te merken als je banden beneden de 7 mm komen.Qua remmen valt het nog mee maar je merkt het vooral aan de tractie. 1 mm per 10.000 km! Dat is dus echt flauwekul !
    Ik heb met mijn auto nu 46.000 km weg in iets meer dan een jaar. Zowel mijn winterbanden als zomerbanden zitten voor op 5 à 6 mm. Achter natuurlijk niet.
    Maar van mij mag je de beste banden achter doen hoor. Als je voor nog 4 a`6 mm hebt kom je dus niet of met moeite boven op een steile helling (met een voorwielaandrijver) dus dan sta je lekker kettingen om te doen.


  • kokkieAmiga 6 november 2018 · 18:59
    Het allergrootste probleem van Laaglanders is dat 90% niet weet dat een winterband onder de 4mm technisch al versleten is. Hier op het forum begint het redelijk ingeburgerd te raken, maar als je verder mensen spreekt over winterbanden weet bijna niemand dat.Matthias123 op 4 nov 2018 09:45

    Ik heb dit zelf meegemaakt 2 jaar terug toen ik naar Oostenrijk ging. Volgens de garage konden ze nog net een seizoen mee. Nou dat heb ik geweten! Ik reed in Tirol over de A12 op een avond terug richting mijn appartement in het noorden vlakbij de Duitse grens, maar het sneeuwde een beetje, en dat was meteen glibberen, terwijl het normaal gesproken totaal geen probleem is, en ik iedereen uitlach met mijn winterbanden. Ook bij het appartement (dat niet in het dorp, maar op een lage berg ligt) ging het totaal mis, ik kwam bijna niet boven, om het nog maar niet te hebben over de volgende morgen toen ik wilde gaan skien. Toen kon ik de parkeerplaats nog niet eens af komen, zonder eerst alle sneeuw met een sneeuwschep weg te graven voor de wielen! Gelukkig had de eigenaar van het appartement een vriend, die daar op visite was, en die het hoorde, en die zei: Als je wilt, dan heb ik nog wel een set winterbanden voor je te koop, en dan wil ik ze er (op een nationale feestdag nog wel!) er ook nog wel voor je opzetten voor dat geld! Ik hoefde er niet lang over na te denken. Ik had de banden opgezocht online, en het was echt een goede deal. Dus ja, de volgende keer ga ik zeker ook weer betere winterbanden kopen. Liever iets duurder, dan iedere keer problemen hebben tijdens het rijden in de sneeuw!
    Ski or Die

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.