Dynamische skipasprijzen in opkomst

Roel op 02 november 2018· 21 reacties

Skigebieden worden steeds inventiever om de bezettingsgraad te verhogen
Skigebieden worden steeds inventiever om de bezettingsgraad te verhogen

Saas-Fee dat voor het derde jaar op rij stunt met een crowdfunding-campagne voor goedkope seizoensskipassen en skiën in Sankt Moritz voor een tarief dat afhankelijk is van timing en drukte. Twee Zwitserse voorbeelden waarbij de skipasprijs niet langer een vaststaand gegeven is. De dynamische prijzen lijken bezig aan een opmars; het fenomeen beperkt zich niet langer tot accommodaties of vliegtickets. Gaan we straks alleen nog op vakantie waar en wanneer het het goedkoopst is?

Inspelen op vraag en aanbod

Eerder al schreef Rogier over twee skigebieden die de skipas goedkoper maken als de weersverwachting slecht is, maar tot voor kort wisten we niet beter dan dat je van tevoren weet wat je betaalt aan de skipas. De prijzen zijn vooraf te raadplegen op onze site of op de website van het skigebied en ze zijn soms met een pakketreis mee te boeken. Afgezien van speciale kortingen voor families, kinderen, studenten en/of ouderen en de hoog-/laagseizoenprijzen weet je precies wat je betaalt. Daar komt langzaam verandering in. Op steeds meer plaatsen, vooral in Zwitserland, wordt ingespeeld op vraag en aanbod en probeert men in rustige periodes meer bezoekers te trekken.

Reclameslogan in Saas-Fee
Reclameslogan in Saas-Fee

Een heel seizoen skiën voor 220 euro

Zwitserland heeft het als wintersportland moeilijk. Ingegeven door de ongunstige wisselkoers van de Zwitserse Frank roeren skigebieden zich al enkele jaren. In tegenstelling tot andere landen dalen de Zwitserse skipassen de laatste jaren in prijs, in de hoop wat van het verloren terrein terug te winnen. Saas-Fee pakt het echter rigoreus aan door een vorm van crowdfunding. Als zich t/m 31 oktober 2018 minimaal 66.666 mensen zouden aanmelden ontvangen zij voor slechts 255 Zwitserse Franken (ca. 220 euro) een skipas voor het gehele seizoen, de zogenaamde WinterCARD. Mensen hoefden alleen te betalen als het benodigde aantal inschrijvingen zou worden gehaald. Dat is dus gelukt. Ook anderen kunnen hier trouwens nog van profiteren als ze zich tot uiterlijk aanstaande zondag (4 november) aanmelden. Dankzij een soortgelijke stunt in 2017/2018 werd dat het succesvolste seizoen in tien jaar tijd en hoteliers, restauranteigenaren en lokale ondernemers profiteerden volop mee. Daarmee heeft de actie bewezen, zelfs in voor Zwitserland economisch mindere tijden, extra bezoekers te kunnen genereren.

Skiën zoals je vliegt

In Sankt Moritz gooien ze het over een andere boeg. Hier wordt überhaupt geen vaste prijslijst meer gehanteerd maar heeft de skipas onder de noemer Snow-Deal iedere dag een andere prijs. Deze is afhankelijk van het moment van aankoop en de drukte in het gebied. Als er voor een bepaalde dag of periode nog weinig skipassen verkocht zijn ben je goedkoper uit dan op de dag zelf. Mensen die tot 15 dagen van tevoren een skipas kopen betalen tot 30% minder.

Het systeem is vergelijkbaar met dat van vliegtuigmaatschappijen en heeft als doel de bezettingsgraad op rustige momenten omhoog te krikken en uiteindelijk natuurlijk meer geld te verdienen. In het laagseizoen en als je ruim van tevoren boekt ben je duidelijk goedkoper uit, daarbuiten veel minder of helemaal niet. Het is simpelweg gebaseerd op vraag en aanbod.

Noord-Amerika

De trend lijkt te zijn overgewaaid uit Noord-Amerika waar ze al veel langer werken met dynamische prijzen. Bij de Costco, een groothandel in onder andere levensmiddelen, kopen Amerikanen en Canadezen regelmatig een goedkope liftpas met de boodschappen mee. Ook lokale supermarkten doen soms mee en zijn partner van bepaalde skigebieden met aanbiedingen voor dagpassen. Zelfs oliegigant Shell deed de afgelopen jaren mee. Als je bij bepaalde tankstations meer dan 10 gallons (ca. 38 liter) tankt krijg je een voucher voor een skipas in deelnemende skigebieden. Het is een wereld die we in Europa veel minder goed kennen, ook binnen de wintersportbranche.

De ultieme tool voor een goedkope wintersportvakantie is echter de website Liftopia, zie het screenshot hieronder. Vul hier een land of regio in, bepaal de datum en het aantal dagen dat je wil gaan skiën, en je krijgt een overzicht van skipasprijzen, inclusief speciale deals! Net zo makkelijk als het online boeken van een vlucht of accommodatie.

bron: liftopia.com
bron: liftopia.com

De toekomst?

De klant bepaalt in Amerika, en zo zou het landschap van de skipas er in Europa binnen een aantal jaren ook uit kunnen zien. Onder andere Sankt Moritz sorteert hier al op voor met flexibele prijzen afhankelijk van drukte en moment.

Andere skigebieden met (deels) flexibele prijzen: Davos Klosters Mountains, Laax, Arosa - Lenzerheide, Andermatt, Zermatt, Bellwald.

Een online-zoekmachine voor liftpassen is stap twee die vermoedelijk ook in Europa gaat volgen. Dit biedt niet alleen keuzevrijheid voor de klant - “Naar welk skigebied zal ik gaan?” - maar ook voordelen voor skigebieden. Zeker de gebieden die het moeilijk hebben of de wat kleinere skigebieden die zich in de picture willen spelen.

Of de wintersporter er in alle gevallen iets mee opschiet is de vraag. Keuzevrijheid is één ding maar in het hoogseizoen, wanneer sommige mensen geen keuze hébben, kunnen de prijzen juist weleens hoger uitpakken. Dit blijft voorlopig nog speculeren. Het lijkt er echter op dat het op zondagochtend aan de liftkassa kopen van een skipas zijn langste tijd heeft gehad.

Dit is een aangepaste versie van het artikel dat verscheen in Wintersport Magazine #40

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Volgens mij heeft bijna elk gebied wel doorgevoerd dat passen in het hoogseizoen duurder zijn. Dat je korting krijgt bij minder liften lijkt logisch, maar heeft vanuit een ondernemer pas zin als er mensen nu passen niet kopen ivm slecht weer. Veel toeristen kopen toch wel weekpassen, locals hebben seizoenspassen (tegen sterk gereduceerd tarief) en dagjesmensen komen over het algemeen op dagen dat het toch mooi weer is.

Dat passen goedkoper zijn als je ze eerder koopt, dat lijkt me ook logisch. Voor de liftbedrijven is het prettig dat je weet wanneer het druk wordt, het is fijn om het geld vast binnen te hebben en het scheelt rijen bij de kassa.

Een ander, mogelijk nog interessanter, alternatief is misschien wel rekeningskien. Collectieve prijzen zijn eigenlijk op veel plekken aan het verdwijnen en het is normaal dat je betaalt voor wat je gebruikt. Ik zou een systeem dat achteraf een factuurtje stuurt voor het aantal gebruikte liften wel netjes vinden. Onder de streep zullen de opbrengsten wel gelijk zijn, maar het lijkt misschien iets eerlijker. Volgens mij is het makkelijk te implementeren en misschien dat je in sommige Franse gebieden al iets dergelijks hebt.

Dat hele couponing mag van mij ver weg blijven, wat een gedoe. Sowieso lijkt dat in noord Amerika echt wel meer ingeburgerd te zijn dan hier, niet alleen bij skipassen. Vast een goed systeem, maar persoonlijk hou ik niet van dat soort dingen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Overigens wel mooi om te zien dat de gebieden die het moeilijk hebben zich dus nu gedwongen voelen om te innoveren!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat een gedoe! Daar zie ik niet naar uit.
Heb nu een seizoenspas en hoef de rest vh seizoen nergens anders meer aan te denken dan plezier op de berg maken.

mama on a mission in the snow

Volgens mij heeft bijna elk gebied wel doorgevoerd dat passen in het hoogseizoen duurder zijn. Dat je korting krijgt bij minder liften lijkt logisch, maar heeft vanuit een ondernemer pas zin als er mensen nu passen niet kopen ivm slecht weer. Veel toeristen kopen toch wel weekpassen, locals hebben seizoenspassen (tegen sterk gereduceerd tarief) en dagjesmensen komen over het algemeen op dagen dat het toch mooi weer is.

Dat passen goedkoper zijn als je ze eerder koopt, dat lijkt me ook logisch. Voor de liftbedrijven is het prettig dat je weet wanneer het druk wordt, het is fijn om het geld vast binnen te hebben en het scheelt rijen bij de kassa.

Roy83 op 2 nov 2018 08:08

Hoog- en laagseizoenprijzen zijn ingeburgerd maar die bedoelen we in dit artikel ook niet zozeer met dynamische prijzen. Toch sta je ervan te kijken hoeveel populaire bestemmingen gewoon statische prijzen hebben. Voor de Zillertaler Superskipass geldt maar 1 tarief voor het hele seizoen. Zit je in de Zillertal Arena dan ben je vanaf twee dagen afhankelijk van die pas. Skiwelt ongeveer hetzelfde, het hoogseizoen duurt hier van 22 december - 15 maart. Dan heb je wel losse acties, maar die zijn ook veel meer statisch (Ladies Days en dergelijke).

*bericht bewerkt door Roel op 02 nov 2018 09:37

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik snap het verschil inderdaad maar wist niet dat er gebieden waren die geen hoogseizoen prijzen kenden. Ik vind de grenzen die gebieden zelf geven voor hoog en laagseizoen icm de accomodatieprijzen altijd een zeer goede indicatie van de drukte.

Ik lette er verder nooit heel erg op, maar heb dit jaar er met boeken ook rekening meegehouden en dat scheelt, in de Dolomieten, echt een pak geld.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het blijven dure stukjes papier

Het blijven dure stukjes papier

Benjamin_ski op 2 nov 2018 10:44

Krijg jij papier? Ik toch minstens wel een plastic kaartje.

Maak zelf wel regelmatig van voor- en naseizoen tarieven gebruik o.a. Ischgl, Monte Rosa, Tignes en ook nog weleens ruim van tevoren besteld in PDS (scheelde toch weer € 50). Maar ik vind het helemaal niet gek dat dit meer zal gebeuren.

Niet helemaal hetzelfde misschien, maar hier starten ze met een dynamische skipas volgens een “pay as you ski” principe. Je koopt die kaart aan voor 29€ en vanaf dan betaal je alleen wat je skiet. Op deze manier krijg je kortingen op het dagtarief en voor het laagseizoen en weekdagen. Je krijgt her en der nog wat kortingen in het gebied en per 7 dagen die je skiet, krijg je de 8e dag gratis. Het lijkt vooral interessant vanaf 7 dagen en als je onder de prijs van een seizoenspas blijft.
https://www.passionski.fr/

Zo’n pas bedoel ik @raketman. En dan met slimheid erin; gebruik je hem inderdaad zoveel dat een seizoenspas voordeliger was, dan is dat de max die je betaalt. Ik zou de combinatie met liftgebruik ook wel interessant vinden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

zit er over te denken buiten het hoogseizoen naar Via Lattea te gaan maar lees hier op het forum dat er in de rustige periodes liften worden stopgezet.
Lijkt mij dat dit dus het tegenovergestelde is van toeristen te paaien om te komen want twijfel nu echt om hier naar toe te gaan als de helft gesloten is buiten het weekend om.

Ik ken de situatie ter plekke niet maar minder liften open betekent niet per se pistes gesloten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

dat lijkt mij wel anders was het niet zo vaak benoemd.
in Zermat zetten ze liften welke parallel lopen ook wel stop als het rustig is, heb ik dan ook geen probleem mee.
maar wanneer verbindingen en pistes gesloten worden laat ik Via Lattea wel aan mij voorbijgaan.
misschien dat iemand hier meer info over kan geven.

@martin10500 verbindingen worden niet gesloten, het betreft eerder wat oudere liften aan de randen van het gebied. Zie https://www.vialattea.it/Ski-Area/Skimap.

Mr. Slow

hmm Liftopia geeft een overzicht maar niet de beste deals. Ben zelf aan het kijken voor een eerste skitrip in de US nu ik in Mexico woon en er zijn toch wel betere deals te vinden. Bijvoorbeeld een heleboel resorts verkopen zogenaamde 4packs die nog gunstiger zijn.
Ander voorbeeld is de Gems card in Colorado waarmee je 2x1 lift tickets kan kopen bij deelnemende resorts.

Zo’n pas bedoel ik @raketman. En dan met slimheid erin; gebruik je hem inderdaad zoveel dat een seizoenspas voordeliger was, dan is dat de max die je betaalt. Ik zou de combinatie met liftgebruik ook wel interessant vinden.

Roy83 op 2 nov 2018 13:25

Maar wordt dat dan niet heel ongunstig voor de actieve skiërs? Om als skigebied net zoveel binnen te halen zal er flink gecompenseerd moeten worden voor de mensen die het na vier liftjes wel voor gezien houden en op een terras gaan zitten. En krijg je met klasjes issues; zij gingen zes keer met die duurdere stoeltjes naar boven en zij vier keer met de goedkopere sleep.
In theorie klinkt het leuk, maar in de praktijk lijkt het me erg omslachtig.
Vooral omdat men nu natuurlijk vooral profiteert van degenen die wel een dure weekpas kopen, maar relatief weinig gebruik maken.

❄️

@Roel: Helaas is de actie in Saas Fee dit jaar bij lange na niet gelukt. Er waren maar 45.000 gasten die zich voor een seizoenspas hadden geregistreerd. Om de potentiële gasten en de ondernemers ter plaatse niet teleur te stellen gaat de deal dit jaar alsnog door. Waarschijnlijk voor de laatste keer, aangezien de liftonderneming door de dumpingprijzen het financieel erg moeilijk heeft gekregen. De rekening lijkt dus niet op te gaan. Een nieuw raad van bestuur is afgelopen maandag gekozen en de nieuwe investeerder heeft weinig op met de dumpingprijzen. Mogelijk heerst er volgend seizoen (2019-2020) een nieuwe (prijs)koers in het Saastal. Wie nog van de goedkope prijzen wil genieten moet nu z’n slag slaan.

Bron: https://www.srf.ch/news/regional/bern-freiburg-wallis/saasta…

*bericht bewerkt door Frans op 04 nov 2018 19:19

Zo’n pas bedoel ik @raketman. En dan met slimheid erin; gebruik je hem inderdaad zoveel dat een seizoenspas voordeliger was, dan is dat de max die je betaalt. Ik zou de combinatie met liftgebruik ook wel interessant vinden.

Roy83 op 2 nov 2018 13:25

Maar wordt dat dan niet heel ongunstig voor de actieve skiërs? Om als skigebied net zoveel binnen te halen zal er flink gecompenseerd moeten worden voor de mensen die het na vier liftjes wel voor gezien houden en op een terras gaan zitten. En krijg je met klasjes issues; zij gingen zes keer met die duurdere stoeltjes naar boven en zij vier keer met de goedkopere sleep.
In theorie klinkt het leuk, maar in de praktijk lijkt het me erg omslachtig.
Vooral omdat men nu natuurlijk vooral profiteert van degenen die wel een dure weekpas kopen, maar relatief weinig gebruik maken.

Marije77 op 3 nov 2018 07:56

Ja tuurlijk is dat in het begin omslachtig. Maar het is wel eerlijker, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zo’n pas bedoel ik @raketman. En dan met slimheid erin; gebruik je hem inderdaad zoveel dat een seizoenspas voordeliger was, dan is dat de max die je betaalt. Ik zou de combinatie met liftgebruik ook wel interessant vinden.

Roy83 op 2 nov 2018 13:25

Maar wordt dat dan niet heel ongunstig voor de actieve skiërs? Om als skigebied net zoveel binnen te halen zal er flink gecompenseerd moeten worden voor de mensen die het na vier liftjes wel voor gezien houden en op een terras gaan zitten. En krijg je met klasjes issues; zij gingen zes keer met die duurdere stoeltjes naar boven en zij vier keer met de goedkopere sleep.
In theorie klinkt het leuk, maar in de praktijk lijkt het me erg omslachtig.
Vooral omdat men nu natuurlijk vooral profiteert van degenen die wel een dure weekpas kopen, maar relatief weinig gebruik maken.

Marije77 op 3 nov 2018 07:56

Ja tuurlijk is dat in het begin omslachtig. Maar het is wel eerlijker, toch?

Roy83 op 4 nov 2018 19:52

Per individueel lift gebruik betalen is misschien wel eerlijker wat de klant betreft, maar het zal ook betekenen dat die allemaal een heel stukje duurder worden zodat het gebied niet aan omzet moet inboeten. Het lijkt me niet zo realistisch. Die Passion card werkt op basis van geskiede dagen en ze dient (denk ik) voornamelijk om klanten uit de wijde omtrek te binden, de groep tussen de week toeristen en de seizoenspassen, die vaker voor een dagje of weekendje gaan skiën.

@Frans, dat is inderdaad opvallend. We hebben de site vlak voor de deadline gecheckt en zag dat de actie doorging dus ik ging ervan uit dat het aantal bereikt was. Dat ze niemand willen teleurstellen snap ik maar ergens houdt het voor de Bergbahnen op. Ook al profiteren de lokale ondernemers ervan.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Heel eerlijk: zonder die actie(s) de afgelopen jaren zouden er nog veel minder mensen naar Saas-Fee trekken…

Mr. Slow

@Quick: De liftonderneming zelf is er in het Saastal dus financieel op achteruit gegaan de laatste jaren, maar ik ben het doorgaans met je eens dat het de lokale economie wel ondersteund zal hebben. Hotels, restaurants, winkels, skischolen/verhuur, berggidsen etc. In de zomer hebben ze ook al jarenlang een gastenkaart, waarmee bij een overnachting in een hotel of camping gratis van alle kabelbanen en bussen gebruik kunt maken. In het begin was dat echt gratis, nu moet je een extra ‘belasting’ voor betalen, maar alsnog is het de moeite waard en trekt het extra bezoekers. Afhankelijk wat je wilt doen is zelfs een nacht overnachten goedkoper als een kaartje kopen.

Persoonlijk ben ik van mening dat het bedrijfsmodel in de toekomst misschien iets anders moet, namelijk ook de hotels etc. op een bepaalde manier aan het gebeuren laten meebetalen. In Winterberg denkt men er aan hoteliers mee te laten betalen aan de besneeuwing. Nu zit het skigebied volledig met de kosten van besneeuwing (in Winterberg wordt er niks vanuit de staatskas gesubsidieerd), terwijl de hoteliers en restaurants er gratis op meeliften. Geen sneeuw, geen of nauwelijks gasten. Natuurlijk is dit lastig te realiseren, maar feit is dat zonder liftexploiteurs de rest het ook moeilijk krijgt. Iedereen zou daar een duit in het zakje moeten doen om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Van wat ik gehoord heb zijn daarover in het Saastal ook plannen om de kostenpost van de goedkopere skipassen wat meer te gaan verdelen.

*bericht bewerkt door Frans op 05 nov 2018 10:52

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie