Zijn er over twintig jaar alleen nog megagebieden?

Arjen op 19 september 2018· 46 reacties

null

Vorig seizoen publiceerden we een artikel waarbij we verbonden skigebieden onder de loep hebben genomen en ons hierbij de vraag stelden of het nou een vloek of een zegen is. Het antwoord doet er eigenlijk niet zoveel toe. Het is een feit dat skigebieden verbonden worden en groter en groter worden. Stel nou dat deze ontwikkeling blijft doorzetten en de wal het schip niet zal keren. Betekent dit dat er over twintig jaar alleen nog maar megagebieden zijn? En moeten we misschien een voorbeeld nemen aan de skigebieden in Noord-Amerika?

Fast forward naar 2038

We nemen een sprong van 20 jaar in de tijd. Het is inmiddels 2038 en de keuze van het skigebied is een stuk makkelijker dan de keuze die we moeten maken in de winter van 2018/2019. In Oostenrijk staat de winter 2038/2039 in het teken van het Salzburgerland. Met een cabinebaan tussen Rauris en Bad Hofgastein is het laatste gat gedicht waardoor een van de grootste skigebieden ter wereld is ontstaan. In theorie is het nu mogelijk om vanuit Fieberbrunn via Saalbach, Zell am See, Kaprun, Rauris, Bad Hofgastein, Großarl via Kleinarl en Zauchensee naar Obertauern te skiën. Het skigebied met meer dan 2000 kilometer aan aaneengesloten pistes kan de concurrentie aan met de andere megagebieden in Oostenrijk, Frankrijk en Italië.

Klinkt enigszins belachelijk toch? Of toch niet. Kijk maar eens op de kaart. Het is zonder twijfel mogelijk, alleen zullen er hier en daar politieke barrières geslecht moeten worden. In de jaren ‘80 klonken aaneengesloten skigebieden van 600 kilometer aan pistes ook ridicuul. Toch werden ze niet heel lang erna werkelijkheid. Noem het marktwerking, noem het de vraag van de consument, noem het de exponenten van het massatoerisme of simpelweg kapitalisme in optima forma.

null

Dure liftpassen

Deze ontwikkelingen hebben nogal wat gevolgen. De liftpassen zijn inmiddels gestegen tot prijzen van € 490 voor zes dagen. Er is geen andere optie, aangezien de inkomsten over vele dorpen verdeeld moeten worden. Waar men vroeger € 200 betaalde voor een liftpas voor zes dagen die 200 kilometer aan pistes ontsloot, zijn de prijzen inmiddels gestegen tot € 490 voor zes dagen. Maar goed, dan heb je wel toegang tot meer dan 2000 kilometer piste.

Skiën voor de lucky few?

Kleine skigebieden die niet aansluiten bij het conglomeraat krijgen het steeds moeilijker. Ze gaan ten onder in het marketinggeweld en het aanbod van gebieden die alles domineren. Alleen de lokale bevolking maakt nog gebruik van hun liften. Maar voor hoe lang nog? Skiën is in de Alpenlanden allang geen sport van het volk meer, maar iets voor de ‘lucky few’. Het is dan ook niet zo vreemd dat toerskiën populairder is dan ooit.

Oplossing in Noord-Amerika?

Zijn er alternatieven te bedenken voor de expansie van de skigebieden? Misschien ligt de oplossing wel aan de andere kant van de oceaan. We gaan weer even terug naar 2018. Bij de twee grootste skigebieden van Noord-Amerika (Whistler Blackcomb en Vail) komt respectievelijk 50% en 46% van de inkomsten uit de verkoop van liftpassen. De rest van het geld wordt verdiend met skilessen, verhuur van materiaal en de restaurants op de berg. Het grote verschil is dat deze gebieden eigenaar zijn van alles wat er op de berg plaatsvindt, en dat is in heel veel gebieden in de Alpen niet het geval. Heel vreemd is dat natuurlijk niet, want veel in de Alpen is simpelweg historisch zo gegroeid en in Noord-Amerika zijn de afstanden tussen de gebieden nu eenmaal groter.

null

Verticale benadering

Toch zijn er ook gebieden in de Alpen waar er een verticale benadering van de berg heeft plaatsgevonden. In de skigebieden van Laax en Hochzillertal heeft in veel opzichten één partij de touwtjes in handen. In het geval van Hochzillertal gaat het om de Schultz Gruppe die in Oostenrijk eigenaar is van meerdere skigebieden, zoals Großglockner Resort Kals - Matrei en de Mölltaler Gletscher.

Hoop doet leven

Misschien komt dit betoog voort uit een wanhoopspoging om kleine skigebieden te behouden, misschien is het de angst dat wintersport nog meer verwordt tot massatoerisme. Ik hoop oprecht dat we in de toekomst keuze kunnen houden tussen skigebieden voor de massa waar alles tot in de puntjes geregeld is, waar je het gevoel hebt dat je in een pretpark verblijft, en kleinere bestemmingen waar je nog echt kunt genieten van wat de natuur te bieden heeft.

Arjen
is geboren met de kaarten van skigebieden in de wieg en heeft ze bijna allemaal bezocht. Zijn grote passie is freeriden.

Plaats een reactie

Ik hoop met je mee Arjen, toch zijn zelfs hier maar weinig liefhebbers van kleine gebiedjes te vinden, blijkend uit andere topics hierover. Toch moet een gebied niet alleen klein blijven, maar vooral ook authentiek en sfeervol wat mij betreft. Dat gaat niet altijd samen namelijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane. Komt dat niet meer omdat de meeste Nederlanders (en ook het merendeel van de mensen hier op de site) maar 1 week per jaar op wintersport gaan? En in die week wilt men zo veel mogelijk verschillende pistes kunnen doen maar zo min mogelijk rijden (want dat doen we de rest van het jaar al).
Gevolg dat je dus in de grote gebieden terecht komt. Hebben ze die kilometers echt nodig is een andere vraag (volgens mij vaak niet)
Ben je in de mogelijkheid om vaker per jaar naar de Alpen te gaan (ook voor kortere tripjes) dan ga je denk ik ook sneller opzoek naar die kleine pareltjes.

En toch moet ik zeggen dat een gebied als L3V ook knus, sfeervol, prachtig en soms klein kan aanvoelen…
Les Menuires en Valtho uiteraard een heeeel stuk minder maar gelukkig vallen mijn favoriete gebieden Meribel en Courchevel wel onder die criteria als je weet waar je moet zijn en uiteraard enkele pistes die dit gevoel geven.
Er hangt nog sfeer en het is er prachtig ondanks dat het heel groot is kun je redelijkerwijs de massa pistes soms laten voor wat het is :)

Ook is er de mogelijkheid om een kleinere/goedkopere skipas te nemen van alleen 1 enkele dorp/dal wat een alternatief kan zijn voor wie niet alles hoeft te zien.

Maar ik hoop dat de kleinere gebieden uiteraard wel blijven bestaan, ik ga voorlopig nadat de kleine geboren is juist een wat kleinere familie gebied opzoeken waar meer te doen is en waar je in een halve dag overal geweest kan zijn :)

Dolomiti superski megagebied maar daar binnen zijn prachtige stukken waar het toch niet massaal aanvoelt. Waar je je nog een kan voelen met de natuur en de locale tradities.
Dat zal ook in de mega gebieden van de toekomst blijven. Het gros blijft toch op de hoofd aders van het gebied. De kleine randgebieden blijven leeg en rustig. Maar doordat ze meedelen in de gelden kunnen ze blijven bestaan ook voor het nageslacht over 100 jaar

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

In Vail kost een 6-daagse liftpas komende winter in het hoogseizoen 858 dollar (735 euro) (!!). Whistler Blackcomb zit op 567 euro. Geen idee dus wat we daarvan kunnen leren…

Mijn ervaring is overigens dat de liftpasprijzen van megagebieden in Europa relatief niet heel veel duurder zijn dan die van kleine familiegebieden. Het is dan ook voornamelijk een marketingstrategie om meer gasten te lokken, niet zozeer om duurdere passen te kunnen verkopen. En, zoals hierboven ook al gezegd, vooral in Frankrijk en Italië heb je vaak nog de mogelijkheid om een goedkopere deelpas te kopen. Een 6-daagse pas voor alleen Chatel (alsnog 130 km piste) ipv Portes du Soleil kost bijvoorbeeld 205 euro ipv 265 euro.

*bericht bewerkt door paolie op 19 sep 2018 09:21

Wat natuurlijk ook mee speelt zijn de grote investeringen die alle gebieden, groot en klein, moeten doen om überhaupt de wintersporters te kunnen blijven ontvangen. Door de veranderingen in de sneeuwval zal er meer kunstmatig besneeuwd moeten worden. Voor de kleinere gebieden, die vaak niet zo hoog gelegen zijn (volgens mij), kunnen deze investeringen wellicht een brug te ver zijn waardoor zij bijna wel verplicht zijn om aansluiting te zoeken met naastgelegen gebieden en zo deze investeringen samen te kunnen dragen. Alles is natuurlijk noodzakelijk om de werkgelegenheid te behouden, want anders sterft een klein dorp gewoon uit…

Ik hoop met je mee @Arjen. Ik hou van kleine, een beetje kneuterige, gebiedjes. Met maar een paar liftjes, waar de pistes nauwelijks geprepareerd worden en de locals eind van de middag op de toerskies omhoog lopen om in het berghutje wat te eten en te schnapps-en.

mama on a mission in the snow

Ja, dat kan zeker @Togi. Daarbij vinden veel Nederlanders een camping-en carnavalssfeer met liefst zo veel mogelijk landgenoten om zich heen geweldig. Dat is prima, maar de kleine gebiedjes zouden juist hun sterke punten moeten benadrukken en niet op de grotere gebieden willen lijken. De romantiek, de rust enzovoort. Daar zijn ook meer dan genoeg mensen naar op zoek.

I can stick uphill ice, on my saucer...

In principe is de kostprijs voor de skigebieden per liftpas niet groter als het gebied groter wordt. Of je nu 10 liften aanbiedt voor 5000 gasten, of 100 liften voor 50.000 gasten maakt in prijs geen verschil. Dus als er op een gegeven moment alleen maar grote gebieden bestaan, wordt de prijs van de liftpas niet per se duurder, maar veel meer afhankelijk van wat de klant wil betalen.

Eens met @paolie qua liftpasprijzen. Zit vaak niet meer dan een paar tientjes verschil in.

Ik ben wel iemand die liever naar grotere gebieden gaat, waarom? Ik wil graag mn auto ergens begin van de week parkeren en de rest van de week alles op loopafstand doen. Met een gebied van nog geen 50km ben ik na een dag of 2/3 wel klaar mee. Dan zou ik dus met de auto weer ergens anders heen moeten. Maar heb je dan 1000km nodig? Zeker niet, km of 100 minimaal is wat mij betreft ok. De oplossing zoals in dolomiti maar ook bijvoorbeeld pds met deelpassen lijkt me dan prima voor degenen die niet alles willen gebruiken. Dolomiti nog geen ervaring mee, maar pds voelt wat mij betreft niet eens massaal aan ondanks de 600km aan pistes. Dat is bij Ischgl wel anders.

In de jaren 90 in Nendaz al eens een boek zien liggen uit de jaren 70 waarin werd beschreven hoe een lokale pionier in de jaren 50 het plan had om Verbier en Saas te verbinden.

Maar ja, maakt het zoveel uit? Er wordt nu hard gewerkt om een verbinding tussen Champoluc en Cervinia te realiseren. Dan zou ik van Alagna naar Zermatt kunnen piste-cruisen. Ga ik daar echt wat van merken? Ik denk dat het wel meevalt. Is het eigenlijk ook niet veel beter om zo’n verbinding te maken dan om een klein gebied zo vol mogelijk te proppen met liften en pistes?

En van Saalbach via Zell am See naar Gastein skiën? Succes met terug komen… In zo’n groot gebied moet je toch keuzen maken elke dag waar je heen gaat. En als het netwerk van pistes en liften hecht genoeg is kan je veel meer ad hoc dingen doen, vergt het minder planning. Voordelen van de grote gebieden vind ik dat je ski-in/ski-out kan gaan zitten omdat je toch geen auto nodig hebt.
Maar wat ik tegenwoordig vaker doe is ergens centraal in een regio accommodatie zoeken (liefst op een plek waar toch geen lift is - dat scheelt in de prijs en dan kan je voor je euro wat meer huis krijgen, met welness bijvoorbeeld, of wat groter) en dan elke dag een ander klein gebiedje in de omgeving bezoeken. Dat is vaak minder druk en geeft natuurlijk ook afwisseling. Je moet wel rijden, maar als e in dat fictieve gebied Saalbach-Zell am See-Gastein zit zal je dat toch ook moeten om redelijkerwijs andere delen van dat gebied aan te doen.
Meer skipasverbanden is dan wel fijn. Al was het maar omdat het wat euro’s scheelt en het dagelijks naar de kassa moeten voor een dagpas.

In principe is de kostprijs voor de skigebieden per liftpas niet groter als het gebied groter wordt. Of je nu 10 liften aanbiedt voor 5000 gasten, of 100 liften voor 50.000 gasten maakt in prijs geen verschil. Dus als er op een gegeven moment alleen maar grote gebieden bestaan, wordt de prijs van de liftpas niet per se duurder, maar veel meer afhankelijk van wat de klant wil betalen.

Yippee op 19 sep 2018 09:13

Dat klopt, maar er moeten extra verbindingsliften komen. Dus wordt de pas wel duurder.
Het voordeel van de megagebieden is denk ik niet zozeer dat je van de ene kant naar de andere kant kunt skiën, maar dat je overal in het skigebied voldoende pistes hebt. Waar je ook zit.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 sep 2018 09:55

Ik ben jaren naar Bellwald gegaan. Ik denk dat ik er zeker 25 keer geweest ben. Ze hebben daar maar twee stoeltjesliften en twee sleepliften. Altijd heerlijk geskied, ze hebben daar echt uitdagende pistes. Maar vooral als je kleine kinderen hebt is Bellwald een aanrader. Ik lees ieder jaar hun financiële rapportage en de laatste 10 jaar kunnen ze amper het hoofd boven water houden.

Een paar jaar geleden zijn we in Sainte-Foy Tarentaise geweest. Het skigebied is een heel stuk groter dan Bellwald, maar het hoort toch zeker niet bij de grote skigebieden daar in de buurt. Ook daar fantastisch geskied. Ik heb geen moment gemist dat we geen “tochten konden maken”.
Ook veel in Fiesch (Aletschgebiet) geweest. Nog wat groter, maar op een dag heel goed te doen om de uithoeken van het gebied te skiën.

En vorig jaar ook nog in Flachau geweest, met Flachau, Zauchensee, Wagrain, St. Johann toch best een flink gebied en je moet echt doorskiën om het hele gebied op één dag te kunnen doorkruisen. We hebben vooral in Flachau geskied, de rest van het gebied hebben we maar één keer gedaan. In Flachau en richting Wagrain heb je lekkere pistes, en vooral ook goede restaurants ;-)

Mijn god, wat een doemscenario!
Ik vraag me iedere keer af als er weer 2 gebieden verbonden worden: “wie zit daarop te wachten?”
Er zijn vast mensen die dat fantastisch vinden, maar de gemiddelde wintersporter zal prima uit de voeten kunnen met 50 tot 200 km piste.
Het zal deels uit noodzaak geboren zijn, uit concurrentieoverwegingen of om het hoofd boven water te houden. Maar voor mij geen meerwaarde om zo’n gebied te bezoeken.

Een gebied als L3V is al achterlijk groot, maar zodanig ingericht dat je prima in een dag van links naar rechts en van voor naar achter kan, maar hoe moet dat lukken in Oostenrijk als je heel Salzburgerland moet doorkruisen? Dat is toch veel te uitgestrekt. Je kiest dan toch een deelgebied, want anders spendeer je de halve dag in verbindingsliften om ergens te komen.

Ik denk dat gebieden doorslaan in de concurrentie. Ieder jaar grote investeringen in nieuwe liften omdat de buren het ook doen. Uiteindelijk wordt het alleen maar drukker op de piste en krijg ik als bezoeker alleen maar meer het idee dat het een fabriek wordt. Misschien is het naïef om het romantische te blijven zoeken in de kneuterige gebiedjes, maar ik hoop van ganser harte dat ze nog even blijven bestaan…

*bericht bewerkt door Jay op 19 sep 2018 10:53

logische verbindingen (en pistes) tussen bestaande gebieden aanleggen snap ik nog. Maar al die geforceerde verbindings-gondels… dan maar per dag een kant kiezen hoor.

Ik denk dat het eerder de andere kant op zal gaan.
Agv klimaatverandering zullen de skigebieden steeds meer naar de hogere delen verplaatsen, waardoor verbindingen steeds lastiger worden.
Ik verwacht dan ook eerder dat de grote gebieden eerder zullen opdelen in kleinere gebieden dan andersom.
Terug naar vroeger zeg maar.

De mogelijkheden zullen dus eerder afnemen, met als gevolg hogere prijzen (aanbod minder dan vraag) en (wederom) terug naar vroeger, waarbij wintersport blijft voorbehouden aan happy few.

Skigebieden zullen dus moeten gaan concurreren met deze doelgroep in het achterhoofd, en die stellen waarschijnlijk andere eisen dan het gros van de wintersporters nu stelt (luxe, comfort, kwaliteit, rust versus ‘het mag niks kosten’ en veel vertier)

En ‘the american way of skiing’ moet (net als veel ander amerikaans gedachtegoed) vooral daar blijven waar hij vandaan komt: aan de andere kant van de plas.

Rob

Misschien is het naïef om het romantische te blijven zoeken in de kneuterige gebiedjes, maar ik hoop van ganser harte dat ze nog even blijven bestaan…

Jay op 19 sep 2018 10:50

Gelukkig zijn ze er nog …
En ik hoop (zo te lezen met jou) dat dat zo blijft.

Rob

Het heeft allebei wel iets. Een groot gebied is heerlijk om doorheen te toeren, verschillende uitzichten te hebben en diversiteit aan pistes te hebben. Ik kan er echt van genieten om lekker wat km’s te maken en ondertussen op elke piste weer andere omstandigheden en uitzicht te hebben.

Daarentegen is een klein gebiedje ook leuk, dus daarvan proberen we ook altijd wel één of twee dagen mee te pikken. Zo’n 40km, prima om je een dag op te vermaken en vaak veel betere sfeer. Zo weet ik van een paar jaar geleden nog steeds Lofer. Stralende zon, prachtige pistes bovenin en een heerlijk kneuterig sfeertje. Daar zou ik zo weer een dag terug willen, maar voor meer dan een dag zou het me snel gaan vervelen.

Mijn persoonlijke ervaring leert me, hoe meer ervaring de skiër hoe meer ze van kleine skigebieden houden! Ik heb dat ook, het kon niet groot genoeg zijn vroeger. Geef me nu maar kleine gebiedjes, ok een hele week in een gebied van 25km piste zie ik ook niet zitten, maar wel een hele week zo een gebiedjes afwisselend… veel meer dan 1 groot gebied!

Wat mij toch super zou lijken is Ischgl, seraus fiss ladis, en ski arlberg aan mekaar koppelen, en direct kappl en see meepakken en nauders ook

vaak bun ie te bang

Zelf heb ik het niet zo op al die verbonden gebiedjes. Vaak zijn het eigenlijk twee losse gebieden met één verbinding tussen de twee. Leuk dat je naar het andere gebied kan, maar vaak zie je dat je toch aan een kant blijft. Dan had je net zo goed de bus kunnen pakken… Een mooi voorbeeld vind ik schladming dachstein, ik ben er zelf nooit geweest dus echt oordelen kan ik niet, maar het lijkt echt zo gekunsteld verbonden. Het lijken gewoon 4 gebieden, die soms boven en soms beneden verbonden zijn. Dus als je een tocht wil maken heb je altijd die ene lift nodig…
Een gebied zoals Ischgl daarintegen vind ik een stuk mooier als je daar een tochtje wil maken kan je alle kanten op. Daar heb je niet echt verbindings liften…

Maar ik denk wel wat het scenario wat hier beschreven wordt wel eens realiteit kan worden. Als je al kijkt naar het SHLF, dat zou al wel een in 2020 verbonden kunnen zijn met Zell am See. Dan zie ik het ook nog wel gebeuren dat ze Zell am See verbinding met Kaprun, wat (volgens mij) volgend jaar (of een jaar later) weer verbonden wordt met Kitzsteinhorn.
Dan zie ik het ook nog wel gebeuren dat dat weer verbonden wordt met Zell am See.
SHLF en Kitzbühel liggen hemelsbreed maar 9 km uit elkaar, een lift of 5 is genoeg om dat te verbinden.
Dan verbind je Kitzbühel doormiddel van 1 lift met Skiwelt.
Vervolgens verbind je heel Skijuwel met elkaar wat je dan vastknoopt aan Skiwelt. (4 liften)
Dan verbinden we inneralpbach doormiddel van 3 liften aan Hochfugen wat we vervolgens vast knopen aan het Zillertal Arena doormiddel van 2 liften.
Ook met twee liften maken voegen we het Zillertal 3000 toe aan het skigebiedje En als laatst voegen we doormiddel van 4 liften de hintertuxer gletsjer toe.
We hebben nu een skigebiedje gecreëerd van maarliefst 1400km.

Maar aan de andere kant van de Alpen (in Oostenrijk) staan ze ook niet stil. Daar word Ischgl doormiddel van 5 liften verbonden aan SFL. Daarna verbinden ze See met SFL wat vervolg verbonden wordt met Kappl en Ischgl. (11 liften)
Kappl wordt vervolgens verbonden met Sankt Anton doormiddel van 3 liften.
Dit gebiedje is ook al weer goed voor maarliefst 900km.

Om dit hele project uit te voeren moeten er plm. 40 liften worden gebouwd. Dit jaar alleen al zijn er 27 liften gebouwd in Oostenrijk. In theorie, wanneer iedereen dit zou willen zou dit ruim voor 2025 gerealiseerd moeten kunnen zijn…

*bericht bewerkt door luuk777w op 19 sep 2018 15:56

Wintersport, het beste wat er is.

Wat mij toch super zou lijken is Ischgl, seraus fiss ladis, en ski arlberg aan mekaar koppelen, en direct kappl en see meepakken en nauders ook

BBijlsma op 19 sep 2018 15:34

Neeeeeeeeeeee! Nee! Nee! Gewoon nee!

Mr. Slow

Ik denk trouwens dat de kans groter is dat SHLF verbonden wordt met Zell am See, Kitzbuhel-Kirchberg en Wilder Kaiser. De verbinding van Fieberbrunn naar Obertauern via Rauris lijkt me wel erg ingewikkeld. ;-)

Wat mij toch super zou lijken is Ischgl, seraus fiss ladis, en ski arlberg aan mekaar koppelen, en direct kappl en see meepakken en nauders ook

BBijlsma op 19 sep 2018 15:34

Neeeeeeeeeeee! Nee! Nee! Gewoon nee!

Quick op 19 sep 2018 15:59

Dit plan ligt er al jaren, maar of dit daadwerkelijk wordt doorgezet…

Let it snow

In 2038 is de gemiddelde wintertemperatuur + 5 graden…

In 2038 is de gemiddelde wintertemperatuur + 5 graden…

Dank voor deze nuttige en goed beargumenteerde bijdrage…

Dan verbind je Kitzbühel doormiddel van 1 lift met Skiwelt.

luuk777w op 19 sep 2018 15:55

Je weet dat deze verbinding er al is via de Pengelstein en de Ki-West? Zit een klein busritje tussen van hooguit 5 minuten, maar de verbinding is er al wel.

Carnas on Tour

Mooi initiatief is de Voralpen Charme Skipass:
19 skigebietjes in Berner Oberland (Zwitserland) die de handen in één slaan.
Jammer genoeg alleen interessant als je er een heel seizoen bent: het betreft in de winter een seizoenspas.

http://www.voralpen-charme.ch

Dan verbind je Kitzbühel doormiddel van 1 lift met Skiwelt.

luuk777w op 19 sep 2018 15:55

Je weet dat deze verbinding er al is via de Pengelstein en de Ki-West? Zit een klein busritje tussen van hooguit 5 minuten, maar de verbinding is er al wel.

Svennoo op 19 sep 2018 19:26

Ja, had ik gezien, maar ik bedoel zonder de bus.
Daarom ook 1 skilift. (denk ik)

Wintersport, het beste wat er is.
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie