Project Schlossalm in Bad Hofgastein nadert zijn voltooiing

Henri op 17 oktober 2018· 19 reacties

Het nieuwe multifunctionele dalstation van de Schlossalmbahn (skigastein.com)
Het nieuwe multifunctionele dalstation van de Schlossalmbahn (skigastein.com)

In het Oostenrijkse Bad Hofgastein heeft men de afgelopen jaren hard gewerkt aan het realiseren van het Schlossalm-project, een deelgebied van het Gasteinertal dat is verbonden met de Stubnerkogel bij Bad Gastein. Als de komende maanden alles volgens planning verloopt zijn de werkzaamheden precies op tijd klaar voor het nieuwe winterseizoen. Het project heeft in totaal meer dan 80 miljoen euro gekost en moet voor een modern, aantrekkelijker skigebied zorgen.

Het Schlossalm treintje

Afgelopen april heeft het oude Schlossalm treintje zijn laatste rit gemaakt. De ‘Standseilbahn Schlossalm’ is in 1964 gebouwd en bracht skiërs naar het middelstation Kitzstein, waarna deze via een pendelbaan naar het bergstation van de Kleine Scharte werden gebracht. In totaal heeft het treintje in 54 jaar tijd 29,5 miljoen mensen naar het middelstation vervoerd. In 1984 is het treintje vernieuwd, mede doordat de capaciteit niet toereikend was. Met het vernieuwde treintje konden tot begin april 2018 1600 personen per uur getransporteerd worden.

Het oude treintje met linksachter al een liftpaal van de nieuwe gondel (gasteinertal.com)
Het oude treintje met linksachter al een liftpaal van de nieuwe gondel (gasteinertal.com)

Het middelstation Kitzstein met de nieuwe Schlossalm gondel
Het middelstation Kitzstein met de nieuwe Schlossalm gondel

Project ‘Schlossalm-Neu’

Deze capaciteit was echter nog steeds te laag. Het zorgde regelmatig voor lange wachttijden in het dal bij Bad Hofgastein. Bovendien moest men bij het middelstation Kitzstein steeds overstappen op de pendelbaan of de tweepersoons stoeltjeslift Haitzingalm, wat wederom voor wachtrijen zorgde. Hierdoor is het project ‘Schlossalm-Neu’ in het leven geroepen. Het project omvat een nieuwe 10-persoons gondel die het Schlossalm treintje, de 2-persoons stoeltjeslift Haitzingalm en de 4-persoons stoeltjeslift Kleine Scharte in een keer vervangt. Met de komst van de nieuwe 10-persoons gondel ligt de capaciteit nu op 3000 personen per uur. De nieuwe Schlossalm gondel overbrugt maar liefst 1218 hoogtemeters.

Links een kaartje met in het rood de gedemonteerde liften, in groen de nieuwe liften van het 'Schlossalm-Neu' project en blauw de bestaande liften. Rechts de drie afdalingsvarianten vanaf het bergstation. De gele lijn is de nieuwe wereldbekerdalafdaling (skigastein.com)
Links een kaartje met in het rood de gedemonteerde liften, in groen de nieuwe liften van het 'Schlossalm-Neu' project en blauw de bestaande liften. Rechts de drie afdalingsvarianten vanaf het bergstation. De gele lijn is de nieuwe wereldbekerdalafdaling (skigastein.com)

Het project ‘Schlossalm-Neu’ heeft meerdere jaren geduurd. Medio 2014 zijn alle documenten voor de milieueffectrapportage ingeleverd bij de provincie Salzburg. In 2016 is men gestart met de bouwwerkzaamheden voor de pisteviaduct over de doorgaande weg B167 (bij het dalstation) en een besneeuwingsmeer met een volume van 150.000 kubieke meter. In het voorjaar van 2017 is men begonnen met de werkzaamheden van het hoofdproject. Veel liftpalen van de nieuwe lift stonden daarom afgelopen winter al klaar. Na een korte winterstop is men in februari verdergegaan met de bouw en afgelopen zomer zijn de drie liften die door de nieuwe gondel worden vervangen afgebroken.

Het nieuwe besneeuwingsmeer vlakbij het middelstation Kitzstein (skigastein.com)
Het nieuwe besneeuwingsmeer vlakbij het middelstation Kitzstein (skigastein.com)

Multifunctioneel dalstation

Bij het nieuwe Schlossalm project was vooral de doorstroming op de doorgaande weg B167 een probleem. Men heeft het zo opgelost dat het nieuwe dalstation nu aan de andere kant van de weg ligt. Het verkeer loopt hierdoor minder snel vast en het zorgt voor een snellere verbinding tussen de parkeerplaats en de gondel. Vlakbij het dalstation is bovendien een nieuwe plek voor bussen. Zo kunnen georganiseerde busreizen de wintersporters direct bij het dalstation van de gondel uit laten stappen. Bij de nieuwe gondel kun je een blik werpen op de techniek die achter een skilift zit zien. Het dalstationgebouw beschikt verder over een sportwinkel, skiverhuur, skidepot en een skischool.

In het nieuwe bergstation van de gondel komt volgend jaar een 55 meter lange verbinding naar het restaurant van het bergstation van de pendelbaan. Dit bergrestaurant ‘Kleine Scharte’ is afgelopen zomer eveneens vernieuwd.

Het nieuwe dalstation in Bad Hofgastein (skigastein.com)
Het nieuwe dalstation in Bad Hofgastein (skigastein.com)

Nieuwe wereldbeker dalafdaling

Er worden niet alleen liften afgebroken en gebouwd, maar er komt ook een nieuwe piste. Vanaf het nieuwe bergstation heb je vanaf komend seizoen drie pistemogelijkheden: de Haitzingalm, Kleine Scharte en de Schlossalm piste. Een nieuwe dalafdaling via Sendleiten is in aanbouw waardoor het steilstuk bij de Haitzingalm wordt aangepast (zie foto). Er wordt hiermee een brede dalafdaling gecreëerd met maar liefst 1200 hoogtemeters, geschikt voor officiële FIS wereldbekerwedstrijden.

Aanpassingen aan Haitzingalm piste (skigastein.com)
Aanpassingen aan Haitzingalm piste (skigastein.com)

Vervanging Sendleiten stoeltjeslift

En we zijn er nog niet. De vervanging van de 4-persoons stoeltjeslift Sendleiten is ook onderdeel van het ‘Schlossalm-Neu’ project, maar wordt pas volgende zomer vervangen door een moderne 8-persoons stoeltjeslift. Volgens de planning moet de nieuwe 8-persoons stoeltjeslift een monstercapaciteit van 3700 personen per uur krijgen, zodat lange wachtrijen vermeden worden.

De 4-persoons stoeltjeslift Sendleiten draait aankomende winter voor het laatst
De 4-persoons stoeltjeslift Sendleiten draait aankomende winter voor het laatst

Opening

Op 1 december opent de nieuwe Schlossalm gondel voor het publiek. Van 1 t/m 16 december loopt er een actie waarmee je voor slechts 25 euro een dagpas krijgt bij een overnachting in het Gasteinertal. Een groot openingsfeest met concert vindt plaats in het weekend van 18 t/m 20 januari bij het nieuwe dalstation.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

@categorie domme vragen?

Kan iemand me meer uitleg geven hoe zo’n capaciteit berekend wordt. Ik snap dat je piekbelasting hebt, maar overcapaciteit kost ook geld. Geldt natuurlijk niet alleen voor een treintje maar ook voor gewone liften/ gondels

Hierboven stond:
“Het Schlossalm treintje
Afgelopen april heeft het oude Schlossalm treintje zijn laatste rit gemaakt. De ‘Standseilbahn Schlossalm’ is in 1964 gebouwd en bracht skiërs naar het middelstation Kitzstein, waarna deze via een pendelbaan naar het bergstation van de Kleine Scharte werden gebracht. In totaal heeft het treintje in 54 jaar tijd 29,5 miljoen mensen naar het middelstation vervoerd. In 1984 is het treintje vernieuwd, mede doordat de capaciteit niet toereikend was. Met het vernieuwde treintje konden tot begin april 2018 1600 personen per uur getransporteerd worden.”

34 jaar (2018-1984) x 4 maanden per jaar à 30 dagen à 8 uur op een dag à 1600 personen per uur tegen een gemiddelde bezetting van 50% zit ik al op ruim 26 mln mensen. dan zouden ze in die voorgaande 20 jaar (1964-1984) slecht 3 mln mensen naar boven hebben gebracht.

Zou ik de verhouding terugbrengen naar 1/3 voor 1984 en 2/3 na 1984. kom je maar uit op een bezetting van 38,5% (of het aantal draaiuren moet minder zijn, naast de grove aannames die ik sowieso gedaan heb).

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Denk dat het aantal draaiuren ook minder is dan je noemt, maar bezetting gemiddeld van 38,5 lijkt me ook helemaal niet raar. Mensen gaan in de ochtend naar boven en trekken verder het gebied in. Ook is er natuurlijk een enorm verschil in vakantie periode en een maandag half januari. Kan best dat de lift dan op nog geen 5% zit van wat kan op een dag. Met name de pieken in de ochtenden in de vakanties zullen ze weg willen werken.

@Veenhoorn
Die 1600 personen per uur is de maximale capaciteit.
'S ochtens haalt het treintje die 1600 personen per uur wel, maar er zijn genoeg momenten dat die 1600 personen per uur niet wordt gehaald. In het laagseizoen haalt het treintje de 1600 personen misschien niet eens.

Hoe ze die capaciteit berekenen is alvolgt:

Omdat ik niet weet hoeveel man er in 1 treintje past, neem ik de nieuwe Schlossalmbahn I als voorbeeld.

De kabel omhoog is 1275 meter lang, en er zit ongeveer 51 meter tussen elke gondel.
Dat is 1275 * 2 (moet ook nog terug) = 2550.
2550 / 51 = 50 gondels op de lift.
Er zullen ongeveer 12 gondels in de stations staan. (boven en beneden)
(51 - 12) / 2 = 19 per kant.
Een rit duurt 3.7 minuten dus kunnen er elke 3.7 minuten 19.5 gondels naar boven.
Dat is zo’n 16 keer per uur.
Dus de capaciteit is:
19 * 10 * 16 = 3040 personen per uur

Dat is niet helemaal de capaciteit, dat is namelijk 3015.
Dat zal wel komen omdat ik een aanname moest doen hoeveel afstand er tussen elke gondel zit.
Dus ook hoeveel gondels er in totaal zijn en hoeveel gondels er in de stations zitten.
Ik heb mijn aannames wel aan de hand gedaan van andere soortgelijke liften.

https://www.doppelmayr.com/en/products/new-d-line/
https://www.skiresort.nl/skigebied/bad-gasteinbad-hofgastein…

*bericht bewerkt door luuk777w op 17 okt 2018 17:13

Wintersport, het beste wat er is.

@Veenhoorn, dergelijke liften hebben het grootste gedeelte van het jaar een enorme overcapaciteit. Ik schat zo in dat er vooral rekening wordt gehouden met de periodes waarin het geld verdiend moet worden, nl. de vakantieperiodes. Als men tijdens de krokus elke ochtend een uur moet wachten om naar boven te kunnen gaat een skigebied veel klanten verliezen in de jaren daarna.

Minimaal ‘redelijk’ door kunnen lopen tijdens de drukste periodes lijkt me daarom een belangrijk doel bij dergelijke vernieuwingen, en dat je dan voor een maandagochtend begin december overcapaciteit hebt is dan maar zo. Het geld moet op andere momenten worden verdiend.
@Henri: dank weer voor je blog, altijd weer interessant om te lezen!

@luuk777w
Ik begrijp hoe ze de capaciteit van een lift berekenen en ik begrijp ook dat die 1600 personen per uur de maximum capaciteit is van dat treintje.
ik ga in mijn berekening al uit van een gemiddelde capaciteit van 50% en een periode van 4 maanden. Dus ja 's ochtends in januari zit hij misschien wel op 100% en s middags misschien maar op 20%. Dat zijn de grove aannames welke ik heb moeten maken. Geen idee of dit treintje misschien in de niet winterse maanden ook draaide (maar dan zal er echt geen 1600 man inzitten).

vandaar ook de (‘stomme’) vraag. Hoe bepalen ze een maximum capaciteit van een lift.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

vandaar ook de (‘stomme’) vraag. Hoe bepalen ze een maximum capaciteit van een lift.

Veenhoorn op 17 okt 2018 17:33

Proppen tot de eerste ‘auw’ roept? ;)

@luuk777w
vandaar ook de (‘stomme’) vraag. Hoe bepalen ze een maximum capaciteit van een lift.

Veenhoorn op 17 okt 2018 17:33

Hoe bedoel je?
De 1600 = is de maximum capaciteit.
Je zou bij een Gondelbaan er minder gondels op kunnen doen, en dan is je capaciteit bijvoorbeeld 1000 man per uur lager als de maximum capaciteit.
Die 1600 is de maximale capaciteit per uur. Doe dat keer 8 voor de capaciteit per dag, dat keer 7 voor een week etc.
En die 1600 word berekend zoals ik eerder ook al had uitgelegd. Geld ook voor het treintje, maar dan zitten er maar 2 treinen op. Net als een pendelbaan.

En je zegt dat je in je berekening uit gaat van een capaciteit van 50%??? Zo ver ik weet kan dat helemaal niet, er rijden volgens mij altijd twee treinen op de baan.

Wintersport, het beste wat er is.

50% vulling per treintje.

Die treinen rijden dan weer niet continu, in tegenstelling tot een gondelbaan (umlaufseilbahn) die je niet zo maar even stil zet. Wat lullig voor degenen die net zijn ingestapt.

@luuk777w

vandaar ook de (‘stomme’) vraag. Hoe bepalen ze een maximum capaciteit van een lift.

Veenhoorn op 17 okt 2018 17:33

Hoe bedoel je?
De 1600 = is de maximum capaciteit.
Je zou bij een Gondelbaan er minder gondels op kunnen doen, en dan is je capaciteit bijvoorbeeld 1000 man per uur lager als de maximum capaciteit.
Die 1600 is de maximale capaciteit per uur. Doe dat keer 8 voor de capaciteit per dag, dat keer 7 voor een week etc.
En die 1600 word berekend zoals ik eerder ook al had uitgelegd. Geld ook voor het treintje, maar dan zitten er maar 2 treinen op. Net als een pendelbaan.

En je zegt dat je in je berekening uit gaat van een capaciteit van 50%??? Zo ver ik weet kan dat helemaal niet, er rijden volgens mij altijd twee treinen op de baan.

luuk777w op 17 okt 2018 18:20

hij wil denk ik gewoon weten waar ze zich op baseren bij de beslissing om voor een bepaalde capaciteit lift te kiezen. eentje van 1600/uur of eentje van 3000/uur of etc. etc.

*bericht bewerkt door Andrasj op 17 okt 2018 19:50

Is de piste onder die Sendleiten lift rood? Hij lijkt erg blauw.

In Frankrijk was er waarschijnlijk een blauw label aan gehangen, maar de hellingsgraad is voldoende om flink snelheid op te bouwen als je een bochtje mist. Zoals wel vaker is een aanzicht op de helling bedriegelijk.

Ik weet dat het heel bedrieglijk is, maar de stijl van die meneer midden op de piste deed mij vermoeden dat het niet erg steil is.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 okt 2018 22:01

hij wil denk ik gewoon weten waar ze zich op baseren bij de beslissing om voor een bepaalde capaciteit lift te kiezen. eentje van 1600/uur of eentje van 3000/uur of etc. etc.

Andrasj op 17 okt 2018 19:49

Volgens mij kijken ze gewoon naar is dit nu, met deze capaciteit, een bottleneck?
Zo ja, nieuwe lift met hogere capaciteit, zo nee, zelfde capaciteit als ie aan vervanging toe is.
En als ze een gondelbaan willen plaatsen is begint dat al met 2400 man/uur. Wil je zo’n D-Line lift, is dat gauw 3000 man/uur.
Wanneer het ook aan de skigebieden licht lijkt het mij dat ze altijd wel de hoogste capaciteit willen als ie gratis is, dus is het ook wat een gebied te besteden heeft en of het mogelijk is om een bepaalde lift te bouwen. Bij heel rotsachtig terein wordt weer eerder een pendelbaan of 3S baan gebouwd omdat het gewoon simpel weg niet mogelijk is voor andere types lift. Vooral bij de pendelbanen zijn de capaciteiten een stuk lager. 3S is volgens mij wel hoge capaciteit, maar ook vrij duur.
En verder kijken ze ook gewoon naar de omgeving en wat ze verder in gedachten hebben met een nieuw stuk gebied. Met vervanging kijken ze gewoon naar hoe druk het nu is.
Maar goed, dit is gebaseerd op niks behalve mijn eigen bevindingen dus zou zo maar kunnen dat ik er helemaal naast zit, maar dit lijkt mij gewoon logisch.

*bericht bewerkt door luuk777w op 17 okt 2018 21:55

Wintersport, het beste wat er is.

En men bedoeld de maximale capaciteit, dus volledige bezetting, hoogste snelheid, maximaal aantal gondels.

Vaak draait men op lagere snelheid en met minder gondels.

@luuk777w

Ik bedoelde 50% bezetting van de maximum capaciteit. met andere worden er zitten er gedurende 4 maanden per seizoen 7 uur lang gemiddeld 800 mensen in die trein.

En natuurlijk zullen ze kijken naar probleemsituaties (bottlenecks). Maar wanneer wordt iets aangemerkt als bottleneck. bijvoorbeeld langere wachttijd dan 5 minuten in normale/ rustige periodes en 20 minuten wachttijd drukke periodes??? En zo zullen er wellicht ook gebieden zijn waarbij de wachttijd in rustige en drukkere perioden heel ver uit elkaar liggen.

Laat ik de vraag anders formuleren: is er zoiets als een gouden regel met betrekking tot de bezettingsgraad van een lift. Onder welk percentage heb je onder normale omstandigheden een acceptabele wachttijd cq geen bottleneck?

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 18 okt 2018 08:31

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Die treinen rijden dan weer niet continu, in tegenstelling tot een gondelbaan (umlaufseilbahn) die je niet zo maar even stil zet. Wat lullig voor degenen die net zijn ingestapt.

Bennie op 17 okt 2018 18:32

Ik ben daar een paar keer geweest. Als je in de middag een keer de dalafdaling deed, dan kon het gebeuren dat je best wel lang moest wachten voordat het treintje weer ging ‘rijden’, omdat ze pas vertrokken als de trein een beetje gevuld was. Zonde van je skitijd.
Ben benieuwd of door de aanleg van die extra piste meer mensen helemaal doorskiën naar beneden.
Het is een mooi skigebied met een paar echt lange afdalingen !!!

Peter Pos

Is de piste onder die Sendleiten lift rood? Hij lijkt erg blauw.

DrPhil op 17 okt 2018 20:24

idd niet zo heel steil, ik zou lichtrood zeggen.

Ben er 2 jaar nog geweest, is wel een leuk gebied! Vernieuwing van deze liften was wel nodig, al is het ook wel jammer. Verliest zo wat authenticiteit.

@luuk777w
Laat ik de vraag anders formuleren: is er zoiets als een gouden regel met betrekking tot de bezettingsgraad van een lift. Onder welk percentage heb je onder normale omstandigheden een acceptabele wachttijd cq geen bottleneck?

Veenhoorn op 18 okt 2018 08:31

@Veenhoorn
Ik denk niet dat daar een “gouden regel” voor is.
Dit soort plannen om een lift te bouwen worden jaren van ter voren gemaakt. Misschien op een moment dat er dan niet eens een bottleneck is. Een skigebied wil gewoon constant vernieuwen en zal gewoon altijd kijken, waar sparen we nu voor?
Verder denk ik ook dat het afhankelijk is per lift. 5 minuten wachttijd op bijna elk moment van de dag of alleen 20 minuten tussen 10 en 11. En ze kijken altijd naar de leeftijd van een lift. Ze gaan echt geen 5 jaar oude lift vervangen. Ook al ontstaat er een bottleneck. Dan bouwen ze er eerder een lift bij.

Wintersport, het beste wat er is.
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie