Deur voor liftverbindingen in Tirol weer opengezet

Roel op 24 september 2018· 14 reacties

null

De interpretatie van woorden gaat voor skigebieden in Tirol mogelijk grote gevolgen hebben. Als het aan de huidige regering in Tirol ligt zijn nieuwe liftverbindingen en gebiedsuitbreidingen in de toekomst mogelijk makkelijker te realiseren. Dat blijkt uit recente gesprekken die hebben plaatsgevonden tussen de regerende partijen in Tirol. Grote liftprojecten waar al langer over gesproken wordt, bijvoorbeeld een verbinding tussen het Inntal en Hochfügen en Hochoetz - Kühtai zijn daardoor mogelijk sneller realiseerbaar.

Liftprojecten volgens het Coalitieprogramma 2018-2023:

Lobby

Onlangs deed Arjen nog een pleidooi voor het behoud van kleinschalige skigebieden in de Alpen. Het lijkt in Tirol nu eerder de andere kant op te gaan. In maart werd er een coalitie-akkoord bereikt tussen de ÖVP en de Groenen. Terwijl de Groenen traditioneel terughoudend zijn als het gaat om uitbreiding van skigebieden zijn er onder de ÖVP-aanhang behoorlijk wat lobbyisten actief vanuit liftenbouwers en skigebieden. Dit heeft tot een aangepast coalitieprogramma geleid met diverse liftprojecten. Hoewel de basisvoorwaarden voor de bouw van nieuwe liften niet ter discussie staan, zijn het de nuances die mogelijk grote gevolgen gaan hebben.

Interpretatie van “dalafdaling” en “nabijheid”

De afgelopen decennia zijn Oostenrijkse skigebieden flink gegroeid. Om te voorkomen dat de bergen zouden worden ‘volgebouwd’ wordt een liftproject tegenwoordig integraal getoetst vanuit ruimtelijke ordening en milieubeleid. Hierdoor werden sommige liftverbindingen onhaalbaar, maar de interpretatie van de begrippen “dalafdaling” en “nabijheid” gaan daar mogelijk verandering in brengen. De bouw van liften zonder dalafdaling wordt niet langer als een nieuw project beschouwd als het dalstation in de nabijheid wordt gebouwd van de plaatsen Imst, Innsbruck, Lienz, Kitzbühel, Kufstein, Schwaz en Wörgl. Nieuw is ook dat de gemeente waar het liftstation is gevestigd nu een stem in de besluitvorming heeft. Bij skigebiedverbindingen is sprake van “nabijheid” als de uitbreiding van het skigebied niet meer dan één dal beslaat.

De mogelijke verbinding Weerberg - Hochfügen
De mogelijke verbinding Weerberg - Hochfügen

Bij Weerberg ligt het mini-skigebiedje Hüttegglift met uitzicht over het Inntal (Foto: Hüttegglift Weerberg)
Bij Weerberg ligt het mini-skigebiedje Hüttegglift met uitzicht over het Inntal (Foto: Hüttegglift Weerberg)

Van het Inntal naar Tux

Met deze specificering zijn diverse liftverbindingen ineens niet meer uitgesloten, waaronder het project Weerberg (Inntal) - Hochfügen (Hochzillertal) en Hochoetz - Kühtai die echter wel nog op milieubezwaren stuiten. Vooral de verbinding tussen het Inntal en Hochfügen is veelbesproken. De dorpjes Weer en Weerberg, waar nu een mini-skigebiedje ligt, zouden de parkeerplaats voor het Zillertal kunnen worden. De Groenen houden hoop dat de inwoners van deze dorpen zich tegen het project zullen uitspreken, maar zeker is dat niet. Het zou immers een economische impuls geven aan deze rustige dorpjes. Voor wintersporters biedt het ook veel extra’s. Niet alleen wordt het Zillertal vanuit Innsbruck nu wel heel makkelijk bereikbaar (geen tunnel meer), maar vanuit het Inntal kun je straks ook via Hochzillertal - Hochfügen doorskiën naar Mayrhofen (ook gepland) en Tux. Of zo’n trip in een dag überhaupt te maken is, en of dit het waard is is natuurlijk een tweede.

Bronnen: tt.com, alpenverein.at, Koalitionsvereinbarung 2018-2023

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Jammer.

Mr. Slow

Klinkt als slecht voor het milieu, maar als het de bewoners van het Inntal de omrit naar het Zillertal bespaart voor een dagje skiën, dan kan de milieubalans best wel positief uitvallen.

Het hele probleem met niet kunnen/mogen uitbreiden is nu opgelost door een paar lobbyisten in een groene partij te zetten die belang hebben bij zoveel mogelijk liften. En een woordspelletje.
Das nog eens staaltje van goed deugdelijk onderbouwd beleid maken.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Bijzonder die KoalitionsVereinbarung. Oftewel; een duizendpuntenplan voor Tirol.
Dit lees ik dan over (een nieuwe?) Fernpasstunnel:

  • Für Dosierung und Tonnagelimit notwendige straßenbauliche und rechtliche Maßnahmen werden vor einem Tunnelbau umgesetzt, wobei auch Argumente der Gesundheit und Umwelt für das Tonnagelimit zu berücksichtigen sind.
    -Tunnel im Bewusstsein der genannten Zielsetzungen nicht den Bestimmungen der Alpenkonvention widersprechen und nicht zu einer neuen Transitroute führen darf, also nicht das 7,5-Tonnen-Limit ausgehebelt werden darf.

Ook dit is interessant;

-Den Zusatz von Bakterien bei der Schneeerzeugung abzulehnen.

*bericht bewerkt door Frank66 op 24 sep 2018 12:19

@Frank66 over de Fernpasstunnel wordt inderdaad ook al heel lang gesproken. Ben benieuwd. Dat van die bacteriën in kunstsneeuw heeft te maken met een uitspraak van de rechter dat het product Snomax mag worden toegevoegd aan kunstsneeuw. De coalitie heeft echter meteen gezegd dat ze dat niet wilden in Tirol.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel Wat is er mis met Snomax?
Als je hun filmpje ziet lijkt het toch alleen maar voordelen te hebben?
https://youtu.be/SWa17IQdE-8

Wintersport, het beste wat er is.

@luuk777w dit is hun promotiefilmpje, daarin zullen ze niks zeggen over eventuele nadelen ;-). Ik ben geen expert maar de meningen over het middel zijn op zijn zachtst gezegd verdeeld, ook al wordt het in sommige landen wel toegepast. Uit angst voor imagoschade ziet Tirol er in ieder geval van af.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel oke, ja, ik lees het nu ook…
Al die bacteriën lijken mij eigenlijk niet zo heel fijn om op te skiën…

Wintersport, het beste wat er is.

Aan de ene kant mooi dat het mogelijk is, aan de andere kant wellicht slecht voor het milieu / landschap. De juiste balans vinden zal altijd moeilijk (en deels subjectief) blijven.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik vind grote gebieden leuk. Maar heb het idee dat ze wel wat doorslaan, zeker als ze ook Mayrhofen en Hochzillertal willen verbinden. Nu snap ik de bouw van nieuwe piste en vooral lift ook een stuk beter, die leek mij vreemd maar is dus denk ik een voorbereiding van de toekomst.

Wintersport is juist ook zo mooi en rustgevend door de pistes en liften waar je nog de ruige natuur in kijkt.

Kunnen we hieruit afleiden dat de verbinding tussen Pitztaler en Sölden er toch zal komen of valt dit buiten het regeerakkoord?

Kunnen we hieruit afleiden dat de verbinding tussen Pitztaler en Sölden er toch zal komen of valt dit buiten het regeerakkoord?

JeffreyDeclercq op 28 sep 2018 11:03

Dat project is al in procedure en ze zijn van plan dat traject gewoon te doorlopen.

“Festgestellt wird, dass sich die Projekte Kappl-St. Anton, Spieljoch-Hochzillertal und Ötztal-Pitztal mit Zubringerbahn Griestal bereits im behördlichen Verfahren befinden, und daher nach den einschlägigen rechtlichen Kriterien abzuarbeiten sind und außer
Streit gestellt werden.”

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Dank voor de snelle reactie!

Dan zal de Ski Innsbrück, Axamer Lizum met MuttererAlm ook gaan lukken, na eerst een Nee van de politiek. De verbinding naar het Stubaital wordt dan spannend maar dit lijkt mij eigenlijk een (te grote) brug te ver.

*bericht bewerkt door Frank66 op 29 sep 2018 18:20

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie